• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa ett kvalitetsur för ca 10k

Leterpynch

Breitling
Hej på er!
Jag är relativt ny på fina klockor och har nu tänkt köpa mig en ordentlig kvalitetsklocka för en rimlig peng.
Jag tycker om TAG Heuer och då främst Formula 1 modellen. Problemet är att den är kvarts och att jag på flera ställen har hört negativt om märket och "SPECIELLT OM DET ÄR KVARTS" (...:-/). Grejen är att jag är ung och vill hålla mig ifrån dyra servicekostnader samtidigt som jag vill ha ett fint ur.
Budgeten ligger runt 10k, helst billigare men där någonstans är ok.
Hur ska jag tänka? Vad har ni för erfarenheter av TAG? Andra märken och modeller som passar mig bättre?
Mvh
 

Leterpynch

Breitling
Kvarts är ju underbart! Jag köper mycket hellre en kvartsklocka än en automatisk, speciellt i den prisklassen.
Okej! Kul input. Jag tänker mer på alla ställen man läst att man mer eller mindre blir lurad genom att köpa en TAG kvartsare i den prisklassen och att den är överprisad.. Kvartsen lockar med de lägre servicekostnaderna men känns inte lika äkta
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Okej! Kul input. Jag tänker mer på alla ställen man läst att man mer eller mindre blir lurad genom att köpa en TAG kvartsare i den prisklassen och att den är överprisad.. Kvartsen lockar med de lägre servicekostnaderna men känns inte lika äkta
Hur bra urverk tror du att du får om du köper ny automatisk klocka för max 10?

Om urverket är det viktiga så är budgeten för låg, är man inte så konkig men prompt till ha automatiskt urverk så finns det ju seikos för 1500kr med automatiskt urverk. Så frågan är helt enkelt vad man prioriterar. Kvartsverk har ju också sina fördelar, framförallt jämfört med ett billigt automatiskt urverk.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur bra urverk tror du att du får om du köper ny automatisk klocka för max 10?

Om urverket är det viktiga så är budgeten för låg, är man inte så konkig men prompt till ha automatiskt urverk så finns det ju seikos för 1500kr med automatiskt urverk. Så frågan är helt enkelt vad man prioriterar. Kvartsverk har ju också sina fördelar, framförallt jämfört med ett billigt automatiskt urverk.
Varför skulle det vara något fel på t.ex. ETA 2824? Visst servicekostnaden i relation till nypriset är väl inte så kul, men det gör ju inte urverket sämre för det.
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Denna insikt tog inte lång tid att komma till för undertecknad. Visst finns det en drös med finare mekaniska ur, även under 5tkr strecket, men fördelen med att köpa ett instegsurverk såsom Rondas quartz från ett "bättre" märke är att du får sannolikt fit and finish.

Jag kikar på Tag Heuer WAY1112 som en framtida klocka i mellansegmentet. TS borde kolla upp Certina DS Action Precidrive som ett potentiellt alternativ.

Kvarts är ju underbart! Jag köper mycket hellre en kvartsklocka än en automatisk, speciellt i den prisklassen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför skulle det vara något fel på t.ex. ETA 2824? Visst servicekostnaden i relation till nypriset är väl inte så kul, men det gör ju inte urverket sämre för det.
Det är varken fel på 2824, 6R15 eller 4R men man ska nog inte inbilla sig att man får en fantastisk klocka bara för att den har ett automatiskt urverk. För mig är ett automatiskt urverk ingen fördel om det är standardverk. Får man 3-5 dagars kraftreserv eller någon rolig komplikation, så visst, men inte annars och speciellt inte i den prisklassen.

Man får ju inte glömma att samma urverk finns i olika kvalitetsgrader också. Jag hade satsat på en Sinn om jag skulle köpt en ny automatisk klocka för max 10, rätt schysst övergripande finish och Top grade. Eller en SEIKO såklart.
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Måste den vara ny? Du får ju en sådan automatisk TAG för 10k utan problem i mkt gott skick. De är ju jättefina för pengen.
 

mps

Cartier
Vintage Seiko för 10k får man väldigt roliga saker för :)
Annars kan jag rekommendera Victorinox.
Har själv en Quartz chrono som låg på ca 8k ny.
Grym byggkvalitet. Riktigt fin tavla.
Sitter bra på armen.
Inte samma som alla andra har :)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Tag gör fina klockor, äger en Aquaracer pro. 500m (WAJ1110, quartz). Borde sniffa runt 10' med några år på nacken. Oavsett vad som skrivs på forumet så ryker de fort på köp & sälj:angel:. Lycka till i jakten!
 

bykr89

Cartier
Sinn 556i, automatare.
images.jpeg
 

JB_XII

Rolex
Det är väl lite som folk säger. Skillnaden i urverk och kvalite av klocka i prisklassen 3-10k är väl minimal. Det är nog lite brand/efterfrågan som höjer priset där.

Mitt tips är att hitta en klocka du gillar. Strunta i urverket. Vill du ha en automat för att det känns roligare och lite mer "på riktigt" så kör på det! :)

Men det är du som skall bära den, så det absolut viktigaste är att du gillar den och att den sitter bekvämt och matchar/utstrålar det du vill förmedla.

Jag läste det bästa citatet angående klockor här på forumet för ett tag sedan:
"Allt för många jobbar väldigt hårt och köper saker de inte behöver för att imponera på folk de inte gillar/känner".

Ser inget fel i att köpa en rolex för 100k, om det är din dröm och ditt beslut. Samtidigt är det lika rätt och, i mitt tycke, fascinerande att köpa en Seiko eller annat.

Kostnaden är ju enbart i relation till tillgångarna.

Detta är ingen peak eller jante tjafs gentemot de som investerat stora summor i klockvärlden, snarare tvärtom. Jag avundas förmånen och glädjen av att kunna blanda kunskap med nöje och även till och med tjäna en slant på smarta affärer. Men jag vet själv hur slagen man kan bli i en ny värld :)

Så min vän, fokusera på vad du vill ha och välkommen in i värmen!

Trevlig fredag på er!
 

Såkkett

Omega
Har du hittat en Tag du vill ha som passar din budget så kör på det, tycker det gått lite hysteri i att en schysst klocka inte får vara batteridriven, och eftersom en Quartz är billigare gentemot en mekanisk så kommer du få "mer" för pengen så att säga om du väljer en dyrare av det billigare alternativet (vart kanske lite rörigt?)
Är andrahandsvärdet viktigt så köp begagnat så slipper du värsta förlusten men du får ännu schysstare klocka, dock är du fortfarande inte över gränsen där man inte hittar Quartz.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är varken fel på 2824, 6R15 eller 4R men man ska nog inte inbilla sig att man får en fantastisk klocka bara för att den har ett automatiskt urverk. För mig är ett automatiskt urverk ingen fördel om det är standardverk. Får man 3-5 dagars kraftreserv eller någon rolig komplikation, så visst, men inte annars och speciellt inte i den prisklassen.

Man får ju inte glömma att samma urverk finns i olika kvalitetsgrader också. Jag hade satsat på en Sinn om jag skulle köpt en ny automatisk klocka för max 10, rätt schysst övergripande finish och Top grade. Eller en SEIKO såklart.
Frågan är om du med kvalitetsurverk menar ett med flera komplikationer eller bara ett som håller?! TS är nog mer ute efter något stryktåligt än 3-5 dagars gångreserv...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frågan är om du med kvalitetsurverk menar ett med flera komplikationer eller bara ett som håller?! TS är nog mer ute efter något stryktåligt än 3-5 dagars gångreserv...
Jag menar bara att man ska ha realistiska förväntningar för vad man får för automatiskt urverk i en ny klocka för 10k.
 

frasse

Cartier
Haft både longines. Breitling Seiko. Men vill du ha en bra klocka som är lite ovanlig så titta på Squale. Väldigt fina för pengarna. Gjorde som alla andra och köpte den blå. Men i efterhand så kunde man lika gärna köpa den svarta 1521. Då jag gillar saker som sticker ut (som jag ) men squale är inte för alla många tröttnar på designen. Dock inte jag. Färgen. den orange minutvisaren. Designen är bra inte en rolex homage utan sin egen grej. Annars är longines hydrocinquest. Bra grejer. Tålde både 8dagars automaten med ksp58 och båda bada i Medelhavet utan att påverka gången ett dyft. Var exakt som en quartzklocka fast det var automat men det var nog en tillfällighet. Squalen håller 4-5sek + per dygn. efter en månads användande.
 

marmot

Panerai
LLD, breitling aerospace kanske, tag heuer aquaracer, speedmaster reduced kan gå, annars nån sinn, nomos, damasko eller kanske vintage tissot seastar.
 
Topp