• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa första klockan! Rolex Submariner vs Tudor Black Bay?

Vilken skall jag välja?

  • Rolex submariner

    Röster: 174 69.9%
  • Tudor black bay

    Röster: 75 30.1%

  • Totala väljare
    249

Räven

Cartier
Jag säger subben. Det är som sagt inte för intet som subben finns i ditt medvetande. Det känns som om du vill höra Tudor, för att den känns mer rationell - vilket den kanske också är kortsiktigt ekonomiskt sett. Men kärleken är inte rationell.

"Det är alltid något vansinne i kärleken. Men det är alltid något förnuft i vansinnet." - Nietzsche
 

tomva1

Omega
Klurade själv på samma sak här om veckan. Och sparandet fortsätter till en sub. Tudoren är fin, väldigt fin! MEN känns ett steg på vägen mot en sub i mitt fall. Och alla vägar leder väl till Rolex så småningom(?) ;) Vem vet, kanske även trillar in en tudor inom sin tid .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köpt Tudorn direk och snabba dig innan nästa version med egenutvecklat urverk släpps. Spara i ett år och därefter säljer du den och köper en Submariner.
Att vänta ett år på en klocka är ingen bra ide', förutom att det är tråkigt att vänta så kan det ju uppstå saker på vägen som gör att du ångrar dig. Köp direkt och sälj längre fram om du måste istället. :)

Lite komiskt för övrigt att det verkar passera folk förbi att du inte lagt upp en bild på en original-Sub. Klockan på bilden du lagt upp är moddad.
Angående fruproblematiken så är det ganska enkelt. Köp Tudorn direkt eftersom du fått pengarna, spara och när du ska byta så bara gör du det. Efteråt säger du att du bytte den och gjorde ett ekonomiskt klipp: problemet löst.

Den Submariner du postat är en moddad variant.
Tycker det är intressant att frugan skulle bli vansinnig. Är det dina pengar som läggs på klockan, så ska hon bara vara glad för din skull.
Har du någon fru? Nä, just det. Återkom när du har en. ;)
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Köpt Tudorn direk och snabba dig innan nästa version med egenutvecklat urverk släpps. Spara i ett år och därefter säljer du den och köper en Submariner.
Att vänta ett år på en klocka är ingen bra ide', förutom att det är tråkigt att vänta så kan det ju uppstå saker på vägen som gör att du ångrar dig. Köp direkt och sälj längre fram om du måste istället. :)

Lite komiskt för övrigt att det verkar passera folk förbi att du inte lagt upp en bild på en original-Sub. Klockan på bilden du lagt upp är moddad.
Angående fruproblematiken så är det ganska enkelt. Köp Tudorn direkt eftersom du fått pengarna, spara och när du ska byta så bara gör du det. Efteråt säger du att du bytte den och gjorde ett ekonomiskt klipp: problemet löst.


Har du någon fru? Nä, just det. Återkom när du har en. ;)
Kristet..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tudor!!!
114060 är nog en av det fulaste submariners som gjorts och om du inte gillar uppmärksamheten som Rolex ger är det en no-brainer. Vad gäller värdeminskning så får du nog bara hacka i dig att köpa nya klockor över disk sällan är speciellt bra affärer.
Köp imorrn och njut!
 

petke

Breitling

Tja.. 5 min i kommunhuset, men det kanske kan anses Kristet!? Juridiskt bra när man har barn är det i alla fall.

Hur som helst. Är lite smått chockad över vilket engagemang det fanns i denna fråga :) Hade inte räknat med så många svar på så kort tid. Jätteroligt, tack alla som svarat.
Tycker fortfarande det är svårt. Innerst inne så vill jag nog ha subben (fast inte den moddade som min bild tydligen visade). För min egen skull och för framtida generationers skull. Jag skulle själv älskat om min Farfar lämnade en 50 år gammal subb som han typ fått i examenspresent eller nått. Den skulle jag burit med stolthet... Därför skulle jag vilja kunna göra något sådant för min son istället. Det är därför jag absolut vill ha en ny. MEN även om vi har det relativt bra ställt och jag egentligen skulle kunna köpa subben imorgon också, så är det inte riktigt ok inom familjen/släkten att bära sådana klockor (man skall inte visa upp att man har pengar). Det är helt ok att köpa en Volvo för 500.000:- men en Rolex för 60.000:-, då är man dum i huvudet och bara vill skryta. Så jag vet att jag kommer få många gliringar för det, vilket jag skulle slippa för en Tudor.

Tudorn har jag varit o provat och tycker den är skitsnygg, men gillar inte riktigt länken (framförallt spännet). Den skulle kosta mig 34.000:- mindre än subben och jag kan vara anonym. Men som visa skriver så kanske jag kommer fortsätta önska mig subben. Subben har jag inte provat, men skall nog åka o göra det.
I vilket fall som helst så skall jag avvakta lite och inte impulsköpa en Tudor.

(Kan tillägga att om jag skall få fram pengarna till subben så måste jag på något sätt involvera min fru eller mina föräldrar, för de pengarna sitter på konton jag har gemensamt med någon av dem... Detta gillar jag INTE att behöva göra, fast det kanske är värt det för subben.... Ni som inte vet vad det innebär att ha gemensam ekonomi med en ekonomisk kvinna kan inte ens föreställa sig vad detta innebär. :banghead:)
 
Senast ändrad:

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tja.. 5 min i kommunhuset, men det kanske kan anses Kristet!? Juridiskt bra när man har barn är det i alla fall.

Hur som helst. Är lite smått chockad över vilket engagemang det fanns i denna fråga :) Hade inte räknat med så många svar på så kort tid. Jätteroligt, tack alla som svarat.
Tycker fortfarande det är svårt. Innerst inne så vill jag nog ha subben (fast inte den moddade som min bild tydligen visade). För min egen skull och för framtida generationers skull. Jag skulle själv älskat om min Farfar lämnade en 50 år gammal subb som han typ fått i examenspresent eller nått. Den skulle jag burit med stolthet... Därför skulle jag vilja kunna göra något sådant för min son istället. Det är därför jag absolut vill ha en ny. MEN även om vi har det relativt bra ställt och jag egentligen skulle kunna köpa subben imorgon också, så är det inte riktigt ok inom familjen/släkten att bära sådana klockor (man skall inte visa upp att man har pengar). Det är helt ok att köpa en Volvo för 500.000:- men en Rolex för 60.000:-, då är man dum i huvudet och bara vill skryta. Så jag vet att jag kommer få många gliringar för det, vilket jag skulle slippa för en Tudor.

Tudorn har jag varit o provat och tycker den är skitsnygg, men gillar inte riktigt länken (framförallt spännet). Den skulle kosta mig 34.000:- mindre än subben och jag kan vara anonym. Men som visa skriver så kanske jag kommer fortsätta önska mig subben. Subben har jag inte provat, men skall nog åka o göra det.
I vilket fall som helst så skall jag avvakta lite och inte impulsköpa en Tudor.

(Kan tillägga att om jag skall få fram pengarna till subben så måste jag på något sätt involvera min fru eller mina föräldrar, för de pengarna sitter på konton jag har gemensamt med någon av dem... Detta gillar jag INTE att behöva göra, fast det kanske är värt det för subben.... Ni som inte vet vad det innebär att ha gemensam ekonomi med en ekonomisk kvinna kan inte ens föreställa sig vad detta innebär. :banghead:)
Jag skojade.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Tja.. 5 min i kommunhuset, men det kanske kan anses Kristet!? Juridiskt bra när man har barn är det i alla fall.

Hur som helst. Är lite smått chockad över vilket engagemang det fanns i denna fråga :) Hade inte räknat med så många svar på så kort tid. Jätteroligt, tack alla som svarat.
Tycker fortfarande det är svårt. Innerst inne så vill jag nog ha subben (fast inte den moddade som min bild tydligen visade). För min egen skull och för framtida generationers skull. Jag skulle själv älskat om min Farfar lämnade en 50 år gammal subb som han typ fått i examenspresent eller nått. Den skulle jag burit med stolthet... Därför skulle jag vilja kunna göra något sådant för min son istället. Det är därför jag absolut vill ha en ny. MEN även om vi har det relativt bra ställt och jag egentligen skulle kunna köpa subben imorgon också, så är det inte riktigt ok inom familjen/släkten att bära sådana klockor (man skall inte visa upp att man har pengar). Det är helt ok att köpa en Volvo för 500.000:- men en Rolex för 60.000:-, då är man dum i huvudet och bara vill skryta. Så jag vet att jag kommer få många gliringar för det, vilket jag skulle slippa för en Tudor.

Tudorn har jag varit o provat och tycker den är skitsnygg, men gillar inte riktigt länken (framförallt spännet). Den skulle kosta mig 34.000:- mindre än subben och jag kan vara anonym. Men som visa skriver så kanske jag kommer fortsätta önska mig subben. Subben har jag inte provat, men skall nog åka o göra det.
I vilket fall som helst så skall jag avvakta lite och inte impulsköpa en Tudor.

(Kan tillägga att om jag skall få fram pengarna till subben så måste jag på något sätt involvera min fru eller mina föräldrar, för de pengarna sitter på konton jag har gemensamt med någon av dem... Detta gillar jag INTE att behöva göra, fast det kanske är värt det för subben.... Ni som inte vet vad det innebär att ha gemensam ekonomi med en ekonomisk kvinna kan inte ens föreställa sig vad detta innebär. :banghead:)

Tror inte att de flesta ens skulle märka att du har en Rolex Sub, särskilt inte en 114060.
Jag hade en 116710 GMT som var helt klart blingare, och det var ingen som lade märke till den, trots polerade mittlänkar etc.
Kör på den som du gillar bäst!
 

petke

Breitling
Tudor!!!
114060 är nog en av det fulaste submariners som gjorts och om du inte gillar uppmärksamheten som Rolex ger är det en no-brainer. Vad gäller värdeminskning så får du nog bara hacka i dig att köpa nya klockor över disk sällan är speciellt bra affärer.
Köp imorrn och njut!
Menar du att de äldre är snyggare? Det är möjligt, men jag skulle nog sakna mikrojusteringen på länken för mycket.
För övrigt går de med guld, färg eller datumbubbla fet bort för mig, tycker inte om dem. Bara svart, stål utan datum som gäller för mig. (eller datum utan bubbla om det går)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kan tillägga att jag också var inne på Tudor BB eller Rolex Eplorer II.
Var också lite nojjig pga relativt ung ålder (21) med Rolex runt armen, hur skulle vänner och kollegor reagera?

Köpte rollen. Handen på hjärtat, ingen har knappt märkt eller kommenterat klockan vilket är jävligt skönt. Så bry dig inte om andra utan köp vad du vill ha!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tja.. 5 min i kommunhuset, men det kanske kan anses Kristet!? Juridiskt bra när man har barn är det i alla fall.

Hur som helst. Är lite smått chockad över vilket engagemang det fanns i denna fråga :) Hade inte räknat med så många svar på så kort tid. Jätteroligt, tack alla som svarat.
Tycker fortfarande det är svårt. Innerst inne så vill jag nog ha subben (fast inte den moddade som min bild tydligen visade). För min egen skull och för framtida generationers skull. Jag skulle själv älskat om min Farfar lämnade en 50 år gammal subb som han typ fått i examenspresent eller nått. Den skulle jag burit med stolthet... Därför skulle jag vilja kunna göra något sådant för min son istället. Det är därför jag absolut vill ha en ny. MEN även om vi har det relativt bra ställt och jag egentligen skulle kunna köpa subben imorgon också, så är det inte riktigt ok inom familjen/släkten att bära sådana klockor (man skall inte visa upp att man har pengar). Det är helt ok att köpa en Volvo för 500.000:- men en Rolex för 60.000:-, då är man dum i huvudet och bara vill skryta. Så jag vet att jag kommer få många gliringar för det, vilket jag skulle slippa för en Tudor.

Tudorn har jag varit o provat och tycker den är skitsnygg, men gillar inte riktigt länken (framförallt spännet). Den skulle kosta mig 34.000:- mindre än subben och jag kan vara anonym. Men som visa skriver så kanske jag kommer fortsätta önska mig subben. Subben har jag inte provat, men skall nog åka o göra det.
I vilket fall som helst så skall jag avvakta lite och inte impulsköpa en Tudor.

(Kan tillägga att om jag skall få fram pengarna till subben så måste jag på något sätt involvera min fru eller mina föräldrar, för de pengarna sitter på konton jag har gemensamt med någon av dem... Detta gillar jag INTE att behöva göra, fast det kanske är värt det för subben.... Ni som inte vet vad det innebär att ha gemensam ekonomi med en ekonomisk kvinna kan inte ens föreställa sig vad detta innebär. :banghead:)

Du kommer ju ha fler tillfällen än detta att köpa en klocka. Med det sagt så tycker jag att du ska ska köpa Tudor. Känn av och se vad du tycker om den. Du kanske blir helnöjd eller så kommer suget efter en Sub finnas kvar. Då kan du ju köpa Subben när ekonomin tillåter. Gå och sukta efter något i ett år förstår jag inte när du kan vara nöjd under tiden med en Tudor. Köp Tudorn till ett bra pris så förlorar du inte mycket om du väljer att sälja den efter ett år. Då kommer du dessutom vänja in fru och familj med Tudorn, så steget till en rolex blir inte lika stort ;)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Menar du att de äldre är snyggare? Det är möjligt, men jag skulle nog sakna mikrojusteringen på länken för mycket.
För övrigt går de med guld, färg eller datumbubbla fet bort för mig, tycker inte om dem. Bara svart, stål utan datum som gäller för mig. (eller datum utan bubbla om det går)

Det är Sea Dweller som gäller om du vill slippa bubblan men med datum ändå. Fast så kostar det klart mycket mer då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menar du att de äldre är snyggare? Det är möjligt, men jag skulle nog sakna mikrojusteringen på länken för mycket.
För övrigt går de med guld, färg eller datumbubbla fet bort för mig, tycker inte om dem. Bara svart, stål utan datum som gäller för mig. (eller datum utan bubbla om det går)
Annars kan su ju köpa en gammal Tudor eller halvgammal Rolex, det räcker ju budgeten till. Fick hem en Tudor 79090 från 1989 för en vecka sedan och är toknöjd.
image.jpg


Angående ekonomi: Se för helvete till att skaffa minst ett eget konto som bara du har tillgång till !
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Varför måste den vara ny? Om du snackar om att vara ekonomisk är det ju käpprätt åt helsingfors, speciellt tudorn, tappar väl 35% på en vecka typ...
Köp en beg. 14060 istället och gå den gyllene medelvägen! :)
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Aldrig ägt en 114060 men testat en några gånger och har ägt en 14060 och äger en BB nu.
Sålde 14060 för länk & skräp kändes som billigt skit, ärligt ingen kan ju tycka att ett gammalt sub lås känns som bra kvalité? 114060 känns däremot riktigt bra däremot är det en smaksak men jag har väldigt svårt för maxicasen och glansiga keramikinlägget.
Rolex för mig är redan en stor statussymbol och maxicaset och insertet får den bara att kännas som en hej kom och se på mig, jag har en rolex. Känns förövrigt som det är den första klockan en nyrik som har nollkoll går in och köper bara för att det är den enda klockan han vet vad det är. (Jäklar vad det kommer hagla hat här) och charmen med rolex för mig är patina vilket man inte får av keramik..

Tudor BB känns gedigen och välbyggd men inte alldeles för modern. En balans mellan färger (har den röda) som får den att inte bli för mycket och inte för tråkig. Den är sjukt snygg på både länk, gummi, nato m.m., den går precis som en sub till det mesta. Urverket är inte tråkigt för en beater, det är en arbetshäst och klockan i sig flyger mer under radarn. Personligen tycker jag den är snyggare än en sub och skulle inte byta även om priset var detsamma men specsen desamma.
Smaksak men aldrig varit så nöjd som jag varit med min BB. Submariners för mig är det bara vintage med målade index som lockar eller hulken & smurf för de är coola..
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Menar du att de äldre är snyggare? Det är möjligt, men jag skulle nog sakna mikrojusteringen på länken för mycket.
För övrigt går de med guld, färg eller datumbubbla fet bort för mig, tycker inte om dem. Bara svart, stål utan datum som gäller för mig. (eller datum utan bubbla om det går)
Japp, tycker helt klart de med den äldre boetten är snyggare och mer harmoniska. Men det är jag det... det finns ju uppenbarligen konstigt folk som uppskattar nya maxiboetten;) Tycker också att BB i sig är snyggare än 114060.
 

Oew

Rolex
Aldrig ägt en 114060 men testat en några gånger och har ägt en 14060 och äger en BB nu.
Sålde 14060 för länk & skräp kändes som billigt skit, ärligt ingen kan ju tycka att ett gammalt sub lås känns som bra kvalité? 114060 känns däremot riktigt bra däremot är det en smaksak men jag har väldigt svårt för maxicasen och glansiga keramikinlägget.
Rolex för mig är redan en stor statussymbol och maxicaset och insertet får den bara att kännas som en hej kom och se på mig, jag har en rolex. Känns förövrigt som det är den första klockan en nyrik som har nollkoll går in och köper bara för att det är den enda klockan han vet vad det är. (Jäklar vad det kommer hagla hat här) och charmen med rolex för mig är patina vilket man inte får av keramik..

Tudor BB känns gedigen och välbyggd men inte alldeles för modern. En balans mellan färger (har den röda) som får den att inte bli för mycket och inte för tråkig. Den är sjukt snygg på både länk, gummi, nato m.m., den går precis som en sub till det mesta. Urverket är inte tråkigt för en beater, det är en arbetshäst och klockan i sig flyger mer under radarn. Personligen tycker jag den är snyggare än en sub och skulle inte byta även om priset var detsamma men specsen desamma.
Smaksak men aldrig varit så nöjd som jag varit med min BB. Submariners för mig är det bara vintage med målade index som lockar eller hulken & smurf för de är coola..
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Håller verkligen med dig! Värt att notera att jag aldrig ägt en Rolex, men det är till stor del pga den symbol som klockan utstrålar. Även om jag vet att det är ett gediget hantverk bakom klockan och att den kommer hålla under långt tid så har jag dragit mig till märken som inte är lika igenkända av de oinvigda. Tudor BB är dock en klocka som jag funderat på ett tag och känns som ett roligt alternativ till en sub som ger lite mer färg och inte är lika vanlig. Tudor har för övrigt många fina vintage pjäser!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Luciano Cau
Håller med dig om att 14060 är en mellanväg. Målade index och plexi är mysigt och 114060 är riktigt stabil, 14060 är varken eller. Varken riktigt charmig eller grym kvalitetsmässigt.
Rolex som märke är såklart riktigt tråkigt och safe nen det har sina fördelar. Men hay, to each his own som man säger. För vissa är 14060 den perfekta klockan. :)
 

mmx

Cartier
Tja.. 5 min i kommunhuset, men det kanske kan anses Kristet!? Juridiskt bra när man har barn är det i alla fall.

Hur som helst. Är lite smått chockad över vilket engagemang det fanns i denna fråga :) Hade inte räknat med så många svar på så kort tid. Jätteroligt, tack alla som svarat.
Tycker fortfarande det är svårt. Innerst inne så vill jag nog ha subben (fast inte den moddade som min bild tydligen visade). För min egen skull och för framtida generationers skull. Jag skulle själv älskat om min Farfar lämnade en 50 år gammal subb som han typ fått i examenspresent eller nått. Den skulle jag burit med stolthet... Därför skulle jag vilja kunna göra något sådant för min son istället. Det är därför jag absolut vill ha en ny. MEN även om vi har det relativt bra ställt och jag egentligen skulle kunna köpa subben imorgon också, så är det inte riktigt ok inom familjen/släkten att bära sådana klockor (man skall inte visa upp att man har pengar). Det är helt ok att köpa en Volvo för 500.000:- men en Rolex för 60.000:-, då är man dum i huvudet och bara vill skryta. Så jag vet att jag kommer få många gliringar för det, vilket jag skulle slippa för en Tudor.

Tudorn har jag varit o provat och tycker den är skitsnygg, men gillar inte riktigt länken (framförallt spännet). Den skulle kosta mig 34.000:- mindre än subben och jag kan vara anonym. Men som visa skriver så kanske jag kommer fortsätta önska mig subben. Subben har jag inte provat, men skall nog åka o göra det.
I vilket fall som helst så skall jag avvakta lite och inte impulsköpa en Tudor.

(Kan tillägga att om jag skall få fram pengarna till subben så måste jag på något sätt involvera min fru eller mina föräldrar, för de pengarna sitter på konton jag har gemensamt med någon av dem... Detta gillar jag INTE att behöva göra, fast det kanske är värt det för subben.... Ni som inte vet vad det innebär att ha gemensam ekonomi med en ekonomisk kvinna kan inte ens föreställa sig vad detta innebär. :banghead:)
Om du känner sådär för spännet på Tudorn, och du "nog" vill ha submarinern "innerst inne" så är det väl läge att kolla lite till? Dammit; finns ju sjukt mycket klockor upp till 30k. Kika runt tills du hittar en som ler mot dig. Känner du dig bekväm med en klocka för 30k men inte en för 60k så är det väl lätt? Hur smart är det att köpa sig ett problem med bättre hälften, släkt & vänner för 34k? Reality check...
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nu har ju jag en Sub så det är inte så konstigt att jag lägger min röst där. Jag älskar verkligen min klocka, den är grym kvalitetsmässigt, håller tiden perfekt med -0,1s/dygn (och har gjort det i snitt de senaste veckorna), länken är grym, jag älskar utseendet (dock skulle jag gärna vilja ha smalare luggar och kronskydd), osv osv... Älskar nästan allt med den.

Om jag vore du skulle jag köpa en Tudor nu, lätt beggad kanske, öppna ett sparkonto och spara tills du kan flippa mot en Sub, och sen ha den Subben som en stabil grund i en potentiell framtida samling. Så har jag tänkt att göra och jag är väldigt nöjd med det. :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Japp, tycker helt klart de med den äldre boetten är snyggare och mer harmoniska. Men det är jag det... det finns ju uppenbarligen konstigt folk som uppskattar nya maxiboetten;) Tycker också att BB i sig är snyggare än 114060.

Har också svårt för de feta maxiboetter på Sub. Förstår vad du menar.
Datum utan bubbla och microjustering?

Här är lösningen!

image.jpg

Den är jättefin, absolut ett riktigt bra alternativ. Med mitt inlägg menade jag åt Rolex segmentet, om det nu var Rolex som krävdes.
 

Molgan

Cartier
Detta är ingen match i mina ögon.

Länken, länken, länken samt tavla, känslan i vridringen, känslan i kronan, det finns inte något som Suben förlorar på, om man nu inte helt enkelt tycker att Tudorn är snyggare vilket många tycker, urverken räknar jag med lika hög tillförlitlighet, men bättre power-reserv på suben.
Och sist men inte minst så nog tycker jag det känns mer premium med Suben med sitt inhouse-verk, om man nu bryr sig om sådant, och inget ska sticka under stolen med att Rolex har en viss aura.

Köp beg, köp härifrån, den kommer att vara mer eller mindre som ny.
 
Topp