• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa första klockan! Rolex Submariner vs Tudor Black Bay?

Vilken skall jag välja?

  • Rolex submariner

    Röster: 174 69.9%
  • Tudor black bay

    Röster: 75 30.1%

  • Totala väljare
    249

Breitling1

Cartier
20150722_203145.jpg
Kör 114060.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det är ju två trevliga klockor. Som andra påtalat tycker jag att Pelagosen är en klocka att överväga. En aspekt i det hela är ju hur pass säker du är på att detta är en klocka för livet som till och med ska gå i arv. För några år sedan tänkte jag som du men efter det har nog minst 20 klockor hunnit passera. Det är ju bara du som vet svaret på detta men kan det vara så att en ny modell hägrar om något år?
Jag tycker egentligen oavsett att du ska titta på klockor som inte är helt nya men ändå under garanti så har du den tryggheten.
Jag vet inte om det är allmängiltigt men klockmissbruket börjar ofta med att man ska införskaffa en klocka för livet och den måste vara ny. Efter detta går det fort utför och snart står du på någon bakgata eller i något köpcentrum i förorten och byter klockor med andra galningar på KS. Ska jag välja säger jag 1 sub 2 pelagos 3 black bay
 
Skulle kört på BB då jag inte riktigt ser storheten i suben. Tycker den är ganska alldaglig och trist av någon anledning. Känns också som ett "safe" val vilket kanske är det som gör den lite tråkig för mig.

För egen del skulle jag inte lägga till 2/3 för att få ha en Rolex för innerst inne tror jag det är grejen för många, hur undermedvetet eller undantryckt det än må vara ;)

BB känns som ett roligare alternativ för en mycket rimligare peng.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Kör på Rolex det är den du egentligen vill ha om ekonomin tillåter. Vill själv ha en nautilus men det kan jag fetglömma.
 

Wboy

Panerai
Köp Tudorn om du inte gillar uppmärksamheten av Rolexen samt de stereotyper som många vanliga människor har om folk som bär Rolex (detta är mitt största problem med min BLNR). Tänk också på hur mycket du vill ha klockan på dig och om en klocka för 60 000 kommer gör att du undviker att ha den på dig ofta. I så fall är nog Tudorn nog bra i flera aspekter.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Har haft några sub'ar och sålt alla då de inte fått någon handledstid.
Har en Black Bay som används flitigt.
Så jag tycker BB är roligare och jag blir glad av att ha den på armen.

Men ska du verkligen lyssna på vad någon random snubbe på nätet tycker eller ska du lyssna på ditt eget hjärta?
Följ din instinkt, annars kommer du bara att ångra dig och flippa i framtiden.
Lycka till
 

Landshark

Cartier
Din fru blir nöjd med Rolex, det är den sista klocka du köper.

Ja, Är det så att det är "slit-och-släng" mentaliteten hon är emot, så funkar ju en kvalitetsklocka utmärkt (oavsett märke).

Utan att göra om tråden till en ekonomi-tråd (finns redan för många sådana) så kan du ju bemöta eventuella invändningar om en "dyr" klocka , typ så här grovt räknat.
Avskrivningstid på två generationer: 100 år och restvärde noll (i verkligheten ser kalkylen ännu bättre ut).
Tudor: Inköp 31 kkr. Estimerad service (ca 10 gånger) 60 kkr. Totalt 91 kkr = 76 kr / månad.
Submariner (no-date): Inköp 63 kkr. Service som ovan. Totalt 123 kkr = 103 kr / månad.
SD 4000 (den du borde köpa): Inköp 88 kkr. Service som ovan. Totalt 148 kkr = 123 kr / månad.

Nu vet jag inte hur mycket veckopeng då får behålla, men som du (och frugan) kan se, är det inga stora utgifter oavsett val... :)
 

petke

Breitling
Ja, Är det så att det är "slit-och-släng" mentaliteten hon är emot, så funkar ju en kvalitetsklocka utmärkt (oavsett märke).

Utan att göra om tråden till en ekonomi-tråd (finns redan för många sådana) så kan du ju bemöta eventuella invändningar om en "dyr" klocka , typ så här grovt räknat.
Avskrivningstid på två generationer: 100 år och restvärde noll (i verkligheten ser kalkylen ännu bättre ut).
Tudor: Inköp 31 kkr. Estimerad service (ca 10 gånger) 60 kkr. Totalt 91 kkr = 76 kr / månad.
Submariner (no-date): Inköp 63 kkr. Service som ovan. Totalt 123 kkr = 103 kr / månad.
SD 4000 (den du borde köpa): Inköp 88 kkr. Service som ovan. Totalt 148 kkr = 123 kr / månad.

Nu vet jag inte hur mycket veckopeng då får behålla, men som du (och frugan) kan se, är det inga stora utgifter oavsett val... :)

Fast ska man räkna på avskrivningstiden så skulle jag väl gissa att en sub kanske tappar runt 25% i värde under de första 10 åren. Sedan börjar den stiga igen. När det är dags för mig att lämna över den till mitt barnbarn när jag är i 75 årsåldern (om knappt 40 år), då har troligtvis min sub passerat nypriset på vad en sub kostar år 2055. Så skall man räkna på min ägarkostnad så är det ju bara servicekostnad (+ ev. kapitalkostnaden om man vill vara så tråkig). Jag vet inte om den kalkylen fungerar på en Tudor.
Hur som helst så kommer jag garanterat köpa fler klockor under mitt liv. Fast denna första "riktiga" klocka vill jag införskaffa ny och behålla till nästa generation. Senare klockor är ok att flippa, men inte den jag skall köpa nu. Anledningen är att de pengarna jag får har ett affektionsvärde, om nu pengar kan ha det. Vilket innebär att denna klockan kommer att representera något och få ett affektionsvärde för mig från dag ett. Svårt att förklara utan att fläka upp sitt liv för mycket på nätet.
Om jag bara skulle se till vad jag hade varit nöjd med i dagsläget så tror jag att en Tudor hade varit ett bra val. Men när jag börjar fundera på vad jag vill ha i 40 år så lutar jag åt subben, eftersom jag alltid har gillat den och ser det lite som klockornas klocka som aldrig kan vara fel.
Jag kommer nog suga på dessa tankar i några veckor innan jag bestämmer mig.
 

mmx

Cartier
Att motivera suben för din fru genom att räkna på avskrivningstiden kan ju vara vanskligt. Vem vet hur hon räknar? Hon kanske tänkt flippa/byta upp sig inom 5 år?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Fast ska man räkna på avskrivningstiden så skulle jag väl gissa att en sub kanske tappar runt 25% i värde under de första 10 åren. Sedan börjar den stiga igen. När det är dags för mig att lämna över den till mitt barnbarn när jag är i 75 årsåldern (om knappt 40 år), då har troligtvis min sub passerat nypriset på vad en sub kostar år 2055. Så skall man räkna på min ägarkostnad så är det ju bara servicekostnad (+ ev. kapitalkostnaden om man vill vara så tråkig). Jag vet inte om den kalkylen fungerar på en Tudor.
Hur som helst så kommer jag garanterat köpa fler klockor under mitt liv. Fast denna första "riktiga" klocka vill jag införskaffa ny och behålla till nästa generation. Senare klockor är ok att flippa, men inte den jag skall köpa nu. Anledningen är att de pengarna jag får har ett affektionsvärde, om nu pengar kan ha det. Vilket innebär att denna klockan kommer att representera något och få ett affektionsvärde för mig från dag ett. Svårt att förklara utan att fläka upp sitt liv för mycket på nätet.
Om jag bara skulle se till vad jag hade varit nöjd med i dagsläget så tror jag att en Tudor hade varit ett bra val. Men när jag börjar fundera på vad jag vill ha i 40 år så lutar jag åt subben, eftersom jag alltid har gillat den och ser det lite som klockornas klocka som aldrig kan vara fel.
Jag kommer nog suga på dessa tankar i några veckor innan jag bestämmer mig.
Om pengarna har affektionsvärde passar inte då en klocka som hedrar en gammal modell? :)
 
Personligen så är inte en sub en klocla jag vill ha, med det sagt så tycker jag Tudorn är allt för klumpig:) Hade nog gått för den svarta istället för den blå
 

skoner

Omega
2-Faktor
Välkommen!
Du köper Tudorn, går sen och tänker på subben varje dag. Köp den direkt :)

+1 på detta. Min första "riktiga" klocka var en Black Bay (den röda, detta var innan den kom i fler färger). En grym klocka, absolut. Men usch så mycket man tänkte på den där subben jag borde sparat till istället.
 

sveol

Cartier
Rolle. Men köp Tudorn först, begagnad. Den kan du ha tills du har medel över till Rollen. För innerst inne vill du ha Rollen. Jag har gjort samma resa. Betat av två Tudor, tills jag insåg att den är en sub som gäller.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Som de flesta redan sagt, du kommer förmodligen att ångra dig längre fram om du inte köper en sub.
 

petke

Breitling
Så, hur blev det tillslut? :)
:tudor:?
:rolex:?

Jag har velat lite fram och tillbaka men bestämde mig för en sub till slut. Har ännu inte varit o köpt någon, men la en säljorder på lite fonder i veckan så väldigt snart är jag ägare till en ny klocka. Om det verkligen blir en sub återstår ju o se för när man surfar runt på detta forum så är det lätt att ändra sig. Senast var jag inne på en "Black Bay Black". Men en sak är säker och det är att jag snart kommer gå till Bergströms med 63.300:- och komma hem med en klocka i alla fall.
Kanske blir en paketöppning här lagom till jul. Om dom nu har någon 114060 inne i butiken, så jag inte får vänta månader...
 

Phileas Fogg

Cartier
Min röst går på sub, trist att gå runt med en "what if-känsla" om du går på Tudorn. Går alltid att flippa suben om/när du skulle komma på andra tankar. Tycker 114060 flyger hyggligt under radarn i sociala sammanhang (med undantag när man träffar någon likasinnad), riktigt nöjd med min!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Om inte pengarna till en sub finns just nu så är ju en BB jättebra så länge. Spara pengar och sälj BB:n när du börjar få ihop kapital till det du verkligen vill ha.
Du kan säkert stå ut med en Tudor så länge :)
 
Topp