• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa första klockan! Rolex Submariner vs Tudor Black Bay?

Vilken skall jag välja?

  • Rolex submariner

    Röster: 174 69.9%
  • Tudor black bay

    Röster: 75 30.1%

  • Totala väljare
    249

petke

Breitling
Har startat och skrivit i flera trådar om min första klockköp. Men tänkte att en liten uppdatering i min första klockköpartråd kunde vara trevligt.
Det har varit lång väntan på att 114060 skulle komma till AD i Gbg. Men idag vid lunchtid kom äntligen samtalet. :)
En "unbox" tråd för ytterligare en 114060 känns ganska överflödig, men jag bjuder gladeligen på en wristshot i bilen på vägen från butiken.
25kh0d2.jpg


Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Har startat och skrivit i flera trådar om min första klockköp. Men tänkte att en liten uppdatering i min första klockköpartråd kunde vara trevligt.
Det har varit lång väntan på att 114060 skulle komma till AD i Gbg. Men idag vid lunchtid kom äntligen samtalet. :)
En "unbox" tråd för ytterligare en 114060 känns ganska överflödig, men jag bjuder gladeligen på en wristshot i bilen på vägen från butiken.
25kh0d2.jpg


Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
Hur sitter spännet på handleden? Är det centrerat så är det bra
 

petke

Breitling
Hur sitter spännet på handleden? Är det centrerat så är det bra
Nä det är inte helt centrerat. Men inte obekvämt. Klockan är däremot centrerad. Det är mer estetiskt som jag inte gillar det. Men det brukar kanske vara så här. Det är som sagt min första "riktiga" klocka så jag vet inte riktigt hur man brukar tänka när man kortat länken.
 

tissoter

Audemars
Nä det är inte helt centrerat. Men inte obekvämt. Klockan är däremot centrerad. Det är mer estetiskt som jag inte gillar det. Men det brukar kanske vara så här. Det är som sagt min första "riktiga" klocka så jag vet inte riktigt hur man brukar tänka när man kortat länken.
Hmm har haft liknande på min Breitling Colt, länken har varit betydligt längre på ena sidan, nu har jag iofs kortat det själv men det har känts bra men sett lite roligt ut när man tagit av sig den. Men det är ju viktigast att den känns bekväm på handen. Baksidan med smala handleder alltså, känns som alla klockor är gjorda för snickare haha
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Har startat och skrivit i flera trådar om min första klockköp. Men tänkte att en liten uppdatering i min första klockköpartråd kunde vara trevligt.
Det har varit lång väntan på att 114060 skulle komma till AD i Gbg. Men idag vid lunchtid kom äntligen samtalet. :)
En "unbox" tråd för ytterligare en 114060 känns ganska överflödig, men jag bjuder gladeligen på en wristshot i bilen på vägen från butiken.
25kh0d2.jpg


Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
Du har en halvlänk med där också så i själva verket har du 6,5 länkar på kl 12-sidan och 4 länkar på kl 6-sidan.
Det vanligaste (enligt vad jag har hört/upplevt) är att man har en extra länk på 12-sidan vilket i regel gör att klockan håller sig bättre centrerad/balanserad på handleden (så är fallet för min egen del i alla fall). I ditt fall kanske 6-5 eller 5,5-5 hade passat bättre (länkbitar från 12-sidan räknat).
Vill man enkelt kunna justera länken med hjälp av glidelock-funktionen ska man helst se till att du har den centrerat i mitten av låset med. Eftersom det finns 10 st steg á 0,2mm är det en fördel att få till det så att länken sitter perfekt på steg nr 5 så man lättare kan justera om handleden krymper (mindre vanligt :)) eller sväller (mer vanligt :)).
 
Senast ändrad:

Freppo

Breitling
Har startat och skrivit i flera trådar om min första klockköp. Men tänkte att en liten uppdatering i min första klockköpartråd kunde vara trevligt.
Det har varit lång väntan på att 114060 skulle komma till AD i Gbg. Men idag vid lunchtid kom äntligen samtalet. :)
En "unbox" tråd för ytterligare en 114060 känns ganska överflödig, men jag bjuder gladeligen på en wristshot i bilen på vägen från butiken.
25kh0d2.jpg


Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
Snygg, grattis!
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Grattis! Som andra redan skrivit blir klockan att sitta mer centrerat på din handled med färre länkar vid klockan 6. Om den sitter snyggt och mitt på armen när du har klockan på dig är det där helt rätt.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
Jag hade gått tillbaka och be dem flytta runt en länk. Jag har provat att bära en sådär och för mig är det mer bekvämt att ha länken sizad så att spännet hänger så vågrätt som möjligt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Kan tilläggas att effekten av att ha jämnt antal länkar i regel leder till att klockan har en förmåga att på handleden "dra sig" mot klockan 12.
 
Har startat och skrivit i flera trådar om min första klockköp. Men tänkte att en liten uppdatering i min första klockköpartråd kunde vara trevligt.
Det har varit lång väntan på att 114060 skulle komma till AD i Gbg. Men idag vid lunchtid kom äntligen samtalet. :)
En "unbox" tråd för ytterligare en 114060 känns ganska överflödig, men jag bjuder gladeligen på en wristshot i bilen på vägen från butiken.
25kh0d2.jpg


Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
Väldigt fin, grattis!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det är något med Tudor Black Bay som jag verkligen inte kan släppa alltså... Jag gillar den, detta trots att jag har en submariner på handleden. Och det är nog enda klockan som jag känner så inför. Priset är humant, den gör sin sak & den är så förbannat snygg. Detta gäller då första generationens Black Bay, generation 2 lockar inte alls.
 

BCKSTRM

Rolex
Har startat och skrivit i flera trådar om min första klockköp. Men tänkte att en liten uppdatering i min första klockköpartråd kunde vara trevligt.
Det har varit lång väntan på att 114060 skulle komma till AD i Gbg. Men idag vid lunchtid kom äntligen samtalet. :)
En "unbox" tråd för ytterligare en 114060 känns ganska överflödig, men jag bjuder gladeligen på en wristshot i bilen på vägen från butiken.
25kh0d2.jpg


Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
Grattis! Bra köp enligt mig. Har ägt en BB, en Pelagos och nu en Sub (116610LN). Visst är BB trevlig men jag tröttnade. Suben kommer stanna länge :)
 
Trevligt tråd för ditt första riktiga klockköpet. Grattis till Subben. Det viktigaste är att klockan sitter bekvämt på armen.
Om man tänker på det att hur många länken bör det finnas på ena sidan beror på det att låset borde ligga centrerad på handleden när du har klockan
på armen. Vid behov kan du finjustera låset med easy link. Jag själv har 116610 LV och 16610, och tycker att easy link är
en trevligt förbättringen till de här nyare modeller.
 

LEC16

Cartier
2-Faktor
Det är en tuff fråga, det kloka valet är troligtvis en Tudor. Men jag tror att du kommer tänka Sub resten av livet. Bättre att spara lite längre.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Lägger min röst på 114060. Har visserligen inte ägt en Black bay men en Pelagos tidigare. Som tidigare skrev, köp en Black bay och du kommer gå och tänka på subben oavsett:)
IMG_20160309_185422.jpg
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Kan tilläggas att effekten av att ha jämnt antal länkar i regel leder till att klockan har en förmåga att på handleden "dra sig" mot klockan 12.
För mig är det precis tvärtom, att den tiltar över mot kl. 6. Därför måste jag ha fler länkar kl. 12, så att den sidan väger lite tyngre.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
För mig är det precis tvärtom, att den tiltar över mot kl. 6. Därför måste jag ha fler länkar kl. 12, så att den sidan väger lite tyngre.
Jag är ledsen att säga detta men du är felbyggd, du borde reklamera din arm :D Men det har ju inte med tyngden på länken att göra, det har att göra med att man i mycket större utsträckning har armen utåtroterat från kroppen. Har man då många länkar kl. 6 kommer dessa ge utrymme för klockan att sakta "vandra" mot kl. 12. Har man färre länkar kommer dessa istället att motverka att klockan av rörelserna vrider sig mot kl. 12.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag har 4 och en halv länk kl 6 och 5 st kl 12. Passar utmärkt på mina 17cm handleder.

Finns alltså en halvlänk på kl 12-sidan som man kan flytta över :)
 

xTZ

Cartier
Har startat och skrivit i flera trådar om min första klockköp. Men tänkte att en liten uppdatering i min första klockköpartråd kunde vara trevligt.
Det har varit lång väntan på att 114060 skulle komma till AD i Gbg. Men idag vid lunchtid kom äntligen samtalet. :)
En "unbox" tråd för ytterligare en 114060 känns ganska överflödig, men jag bjuder gladeligen på en wristshot i bilen på vägen från butiken.
25kh0d2.jpg


Jag har även en fråga. Länken justerades självklart i butiken. Men ska det vara så här snett? Kan inte påstå att det känns obekvämt utan det är mer att det ser snett ut som stör mig lite. Det sitter 6 länkar på ena sidan men bara 4 på andra, ska det inte vara 5 på varje sida?
23ijuz4.jpg
Har 5+5.5 och sitter bra! Skulle nog säga gå och justera! RobE ställde in min så gissar det är så den ska sitta! ;) (den ska alltså inte sitta 6+4 om du inte har en väldigt skruvad handled typ!) :p
1460046461649-220806156.jpg
 

Gabriel90

Panerai
Tudor är ingen "nästan" Rolex. Tudor är Tudor med sin egen historia, visst ägs de av Rolex och är billigare, men det gör inte Tudor sämre i mina ögon.

Jag köpte faktiskt en BBB igår och känner inte ALLS att det var en kompromiss, kunde lika gärna köpt en Sub men jag föredrar Tudorns utseende(är en vintagekille så det är kanske inte så konstigt) och det är en rejält bra klocka som håller värdet. Tror också att BB kommer vara väldigt eftertraktat bland samlare eftersom det redan anses vara en klassiker.

Så, vill du köra Ferrari eller Maserati?
Instämmer där till hundra !
har själv en 114060, men ska ändå köpa en black bay, vilket tilltalar mig lite extra mycket =)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Har 5+5.5 och sitter bra! Skulle nog säga gå och justera! RobE ställde in min så gissar det är så den ska sitta! ;) (den ska alltså inte sitta 6+4 om du inte har en väldigt skruvad handled typ!) :p
1460046461649-220806156.jpg
Mja fast kan vara ganska bra att ha färre länkar mot kroppen för att motverka att klockan "drar sig" utåt, vilket klockor tenderar att göra.
 

Denvy

Omega
Tja.. 5 min i kommunhuset, men det kanske kan anses Kristet!? Juridiskt bra när man har barn är det i alla fall.

Hur som helst. Är lite smått chockad över vilket engagemang det fanns i denna fråga :) Hade inte räknat med så många svar på så kort tid. Jätteroligt, tack alla som svarat.
Tycker fortfarande det är svårt. Innerst inne så vill jag nog ha subben (fast inte den moddade som min bild tydligen visade). För min egen skull och för framtida generationers skull. Jag skulle själv älskat om min Farfar lämnade en 50 år gammal subb som han typ fått i examenspresent eller nått. Den skulle jag burit med stolthet... Därför skulle jag vilja kunna göra något sådant för min son istället. Det är därför jag absolut vill ha en ny. MEN även om vi har det relativt bra ställt och jag egentligen skulle kunna köpa subben imorgon också, så är det inte riktigt ok inom familjen/släkten att bära sådana klockor (man skall inte visa upp att man har pengar). Det är helt ok att köpa en Volvo för 500.000:- men en Rolex för 60.000:-, då är man dum i huvudet och bara vill skryta. Så jag vet att jag kommer få många gliringar för det, vilket jag skulle slippa för en Tudor.

Tudorn har jag varit o provat och tycker den är skitsnygg, men gillar inte riktigt länken (framförallt spännet). Den skulle kosta mig 34.000:- mindre än subben och jag kan vara anonym. Men som visa skriver så kanske jag kommer fortsätta önska mig subben. Subben har jag inte provat, men skall nog åka o göra det.
I vilket fall som helst så skall jag avvakta lite och inte impulsköpa en Tudor.

(Kan tillägga att om jag skall få fram pengarna till subben så måste jag på något sätt involvera min fru eller mina föräldrar, för de pengarna sitter på konton jag har gemensamt med någon av dem... Detta gillar jag INTE att behöva göra, fast det kanske är värt det för subben.... Ni som inte vet vad det innebär att ha gemensam ekonomi med en ekonomisk kvinna kan inte ens föreställa sig vad detta innebär. :banghead:)


Fan de är ju halva anledningen varför man köper en dyrare klocka så man kan reta upp familjen :D
 
Topp