• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa första kvalitetsklockan

Wenger

Omega
Hej!

Jag är helt ny här på forumet och liknande trådar kanske redan finns. Jag har tänkt köpa min första riktiga klocka och då tänker jag på en som är automatisk. Min budget ligger mellan 20 - 40 000 kr. Jag tänker mig en klocka med läderarmband och som inte är allt för stor då min handled är ca 16-17 cm i omkrets. Den ska vara ny.

Min fråga är alltså: Vilka klockor / klockmärken i denna prisklass rekommenderar ni som en bra investering?

Vänliga hälsningar
Per Forsberg
 

calzone

Vacheron
Kul att du hittade hit Per :) Om du är ute efter en bra investering tror jag inte att du ska köpa nytt. Kanske en klocka som är några år gammal, varför inte en panerai radiomir black seal 183? Marknaden för panerai är ganska liten i Sverige så köper du ett fint exemplar och bevarar den så tror jag att det är en bra investering. Väldigt snygg är den ju med! Min säger hej:cigar:

image.jpg
 

M.U

Rolex
Kör begagnat istället! Finns fruktansvärt mycket att hitta i det prisläget. Och som de andra säger så minskar de väldigt lite i värde om du vårdar den bra :) (beroende på märke såklart...) och välkommen! :)
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Rolex DD
MegXKuM.jpg


Omega AT
880018d1353298241-omega-aqua-terra-2500-nomos-orion-pretty-watch.jpg


Rolex DJ
C047-Rolex1601-Side.jpg


JLC Reverso
Nmcf0DB.jpg


Rolex GMT 1675
Rolex_GMT_Master_1675-1967_culture2_1024x1024.jpg


Det finns massor med alternativ. Kolla runt och fundera på vad du gillar och sen kan du få bra hjälp här på forumet med att köpa ett bra exemplar.
DD & DJ är 36mm. AT finns i 38mm, Reverso finns i flera olika storlekar/modeller. GMT är 40mm.

EDIT: missade det där med ny. :)

(Alla bilder är någon annans.)
 

Nils

Breitling
Hej!
Lånar denna tråden istället för att skapa en tråd med samma namn.

Fyllde nu i Augusti jämnt och fick snällt en klocka i present. Klockan de gav mig på plats var en ny Breitling Transocean Day & Date, med betoning på att det var roligare att ge en klocka och sedan byta än ett presentkort. Och tur var det då jag inte kände den klockan riktigt. Så nu har jakten börjat efter en klocka som bättre passar min smak och som inte skiftar särskilt mycket i pris.

Jag har varit lite kluven i vad för ur jag vill ha. Jag har just nu en Victorinox: 99956547_v_1355977539.jpg
Gillar den otroligt mycket och använder den alltid. Mina tankar går lite mellan att köpa en "finklocka" som är kul att ta på sig vid speciella event, men det känns tråkigt att köpa en klocka för dessa pengar som inte används. Så nu har jag börjat leka med tanken att införskaffa en klocka med länk igen.

Inser nu efter att ha skrivit detta att jag inte kommit fram till något konkret överhuvudtaget.

Bomba mig med förslag och länkar, ny så som gamla. Ha i åtanke att jag är en riktig färsking inom detta området men gärna lär mig mer.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Rolex DD
MegXKuM.jpg


Omega AT
880018d1353298241-omega-aqua-terra-2500-nomos-orion-pretty-watch.jpg


Rolex DJ
C047-Rolex1601-Side.jpg


JLC Reverso
Nmcf0DB.jpg


Rolex GMT 1675
Rolex_GMT_Master_1675-1967_culture2_1024x1024.jpg


Det finns massor med alternativ. Kolla runt och fundera på vad du gillar och sen kan du få bra hjälp här på forumet med att köpa ett bra exemplar.
DD & DJ är 36mm. AT finns i 38mm, Reverso finns i flera olika storlekar/modeller. GMT är 40mm.

EDIT: missade det där med ny. :)

(Alla bilder är någon annans.)

Minst en bild är min! Skandal!
 

Wenger

Omega
Tack för alla svar! :)

Jag ska förtydliga mig, jag uttryckte mig lite dumt. Det är ingen investering som jag förväntar mig ska ge avkastning eller så. Jag vill nog helt enkelt ha en ny och jag menade mer med investering att jag investerar i en ny klocka helt enkelt :)

Så har ni förslag är det bara att fortsätta skriva! :)
 

thomastheswede

Audemars
Hej Per!

Jag vet att du skrev att du vill köpa en ny klocka, men...

Som flera tidigare har sagt så är det "smartast" att köpa begagnat. Om du inte är sucker på "nykänslan" så är det lite som att köpa en bil: köp nytt, vrid om nyckeln och vips så är 50.000 väck.

Börja med att surfa runt/besöka butiker för att få en känsla för storlek, märke, funktioner du behöver osv. Sen kan jakten börja.

Mitt tips, föga originellt, är att du med den budget du har kommer att kunna köpa en fräsch Rolex som kommer att funka forever och som troligen tappar ytterst lite eller t.o.m. ökar i värde. Ett exempel är Explorer II 16570 som jag har för mig kostade 42tkr ny på slutet och som man kan hitta i bra skick för runt 30.000. Tror inte den kommer gå ner mer utan snarare upp med tiden.

Håll dig till nyare klockor om det är första köpet, vintage i all ära men för att göra livet så bekymmersfritt och säkert som möjligt skulle jag satsa på en nyare klocka.


...och har du frågor så finns det, som du märkt, massor av hjälpsamma klockvänner här som kan ge dig tips!
 

Wenger

Omega
Har funderat lite och begagnat verkar faktiskt vara det bästa alternativet såvida klockan är i bra skick :) Min budget kommer alltså ligga mellan 20 - 40 K och jag vill ha någon med läderarmband helst. Några modeller jag gillar är tex IWC Portuguese, Longines Heritage Retrograde, Omega Seamaster med läderarmband, Omega de ville med läderarmband etc...

Har ni med ovan exempel på min stil förslag på vad som kan vara värt att satsa på samt om ni har några tips på bra begagnade ställen?
 

BCKSTRM

Rolex
Välkommen!
Som många ha sagt: Köp beggat. Det kommer ofta ut nästan nya klockor här. De är betydligt billigare än i butik men nästan lika nya.

Jag är förtjust i speedy på läderband. Liten handled innebär reduced vilket är billigare.

Om du kan tänka dig vintage är helt klart rolex daydate och Datejust mumma.

Klockor från märken som rolex, omega etc lär om du köper beggat vara ok på sikt. Inga nya klockor lär vara särskilt bra investeringar om du inte tänker väldigt lång sikt...

Finns många vackra dressare i din prisklass. Jag gillar Frederique Constant Slim line mooonphase bland annat.

Lycka till!
 
Topp