• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa frankenklocka?

mouqvist

Rolex
Jag vet, jag ställer en massa frågor, men vafan, finns ju så mycket kompetens på det här fotumet!
Undrar om det är värt att satsa på franken klockor?
Kan vissa verkstäder tacka nej till reparation rller service?
Är intresserad av en modell som någon har byggt själv, tavla och visare från fickur monterade på ett unitas verk (manuellt), det hela i en vanlig boett (42mm med troligen vanligt glas). Pris inkl frakr kring 5000:-
Är det värt?
image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är ingen direkt franken. Den anspelar ju inte på att vara något annat än ett hopplock. Det bör inte vara några problem med servicen, hitta bara en oberoende urmakare som vill serva en Unitas.

Om det är värt pengarna? Tja, om du gillar den så? Du lär dock få svårt att någonsin återfå pengarna vid ev försäljning.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det finns nog flera urmakare och några här på forumet som kan pilla på den när det är dags!
Om det är värt det kan bara du svara på. Jag skulle inte köpa för det tilltalar mig inte.
Ser dock inget fel i dessa byggen. Lite som att mecka ihop en Ratrod, hobby.
If it floats your boat!
 

MrPlow

Rolex
Om du tycker den är värd 5000 kr - då är det värt det. Men du kommer nog inte få tillbaka pengarna vid en eventuell försäljning...
 

vonhall

Rolex
Är inte rätt man att bedöma värdet på klockan! Men jag har svårt att tänka mig att att det skall vara några problem att serva den hos någon urmakare. Om det nu skulle vara det så finns det ju ett gäng här som servar klockor till en rimlig peng! Tycker förresten att klockan var väldigt snygg :snaphappy:
 

DrDre

Patek
Franken har ju en lite negativ innebörd. Det beror nog främst på att man ofta syftar på klockor från etablerade tillverkar där man bytt lite delar. Din klocka handlar ju om något annat och jag kan inte se varför någon inte skulle serva den. Boett är ganska lika Kemmner Mariner (se lånad bild).

Om den är ny och du är säker på att urverket är äkta (det finns rätt mkt kinesiska kopior där ute) så är väl inte priset helt uppåt väggarna. Kemmner'n (jag har en själv) ligger väl i det häradet också och jag tycker det är en rätt trevlig klocka som jag använder ibland.

DSC03487_zps84f22817.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Franken har ju en lite negativ innebörd. Det beror nog främst på att man ofta syftar på klockor från etablerade tillverkar där man bytt lite delar. Din klocka handlar ju om något annat och jag kan inte se varför någon inte skulle serva den. Boett är ganska lika Kemmner Mariner (se lånad bild).

Om den är ny och du är säker på att urverket är äkta (det finns rätt mkt kinesiska kopior där ute) så är väl inte priset helt uppåt väggarna. Kemmner'n (jag har en själv) ligger väl i det häradet också och jag tycker det är en rätt trevlig klocka som jag använder ibland.

DSC03487_zps84f22817.jpg
Den där var ju fin, vad kostar de ? Och vart köper man de ?
 

JohnDoe

Rolex
Nya ETA urverk i volymer är inte så dyra. Det är bara när man som privatperson köper ett urverk de kostar lite. Lösa glas, visare boetter mm finns också billigt. Finns massa olika webbshoppar för sånt. Det enda som "kostar" är tiden att montera ihop det. Köper du ett vintageur och lämnar in service hos en billigare urmakare får du en märkesklocka i nyskick mycket billigare och dessutom får du igen beydligt mer när/om du säljer det. Finns en ziljon billiga klockor på Aliexpress med eta verk.
 
Topp