• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa fysiskt guld? Mindre mängder.

Makkanxd

Rolex
tjena!

Är det någon som har erfarenhet att köpa guld? Planen var att köpa små tackor 1-2g i Dubai men det blev inte av!
Borde väl gå att göra hemma i Sverige också? Någon som har koll ? :)

//Makkan
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Inga problem alls. De flesta guldsmedsbutiker av seriösare karaktär fixar det.
Det du köper är då tackor från olika företag som tillverkar "investeringsguld", oftast märkt med ett serienummer. Finhalten brukar vara 999,9%, alltså i princip 24K. Man kan ju också köpa diverse guldmynt som investeringsguld, vanligast är Krugerrand eller amerikanska guldmynt. "Problemen" men mynt är att de ibland får ett samlarvärde i sig, så att man inte betalar för enbart guldet.
Finns från 1g och uppåt, kan man säga.
Prismässigt så får man räkna dag för dag mot spotpris.
IMG_5914.JPG
 

Makkanxd

Rolex
Inga problem alls. De flesta guldsmedsbutiker av seriösare karaktär fixar det.
Det du köper är då tackor från olika företag som tillverkar "investeringsguld", oftast märkt med ett serienummer. Finhalten brukar vara 999,9%, alltså i princip 24K. Man kan ju också köpa diverse guldmynt som investeringsguld, vanligast är Krugerrand eller amerikanska guldmynt. "Problemen" men mynt är att de ibland får ett samlarvärde i sig, så att man inte betalar för enbart guldet.
Finns från 1g och uppåt, kan man säga.
Prismässigt så får man räkna dag för dag mot spotpris.
IMG_5914.JPG
Tack för ditt svar!
Så om jag skulle vilja köpa idag, i Stockholm vart bör jag vända mig? Som sagt små mängder. Brukar de finnas i lager så att säga? Guldfynd? :rolleyes:
 

mega

Rolex
Man kan även beställa från svenska libertysilver.
Det är ganska mycket dyrare att köpa små mängder guld. Skall du spara i guld kanske det är bättre att spara och köpa en större tacka istället för flera små.
 

Makkanxd

Rolex
Man kan även beställa från svenska libertysilver.
Det är ganska mycket dyrare att köpa små mängder guld. Skall du spara i guld kanske det är bättre att spara och köpa en större tacka istället för flera små.
Tack för input.
Nu var det mest tänkt som en kul present och så tänkte jag även köpa något litet till mig men mer som en kul grej än att spara.
Men om man skulle ändra sig, 5000,10k?
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Sorry, läste lite slarvigt - den ovan är bra om man vill hålla nere inköpspris totalt men kunna avyttra delar (under den kommande zombieapokalypsen alltså...)
Om du vill köpa små tackor så kan du knalla in på Tavex och köpa 2,5g för 1000-1200 SEK. FInns på lite olika ställen, bla på Smålandsgatan vid Norrmalmstorg.
 

Makkanxd

Rolex
Sorry, läste lite slarvigt - den ovan är bra om man vill hålla nere inköpspris totalt men kunna avyttra delar (under den kommande zombieapokalypsen alltså...)
Om du vill köpa små tackor så kan du knalla in på Tavex och köpa 2,5g för 1000-1200 SEK. FInns på lite olika ställen, bla på Smålandsgatan vid Norrmalmstorg.
Har jag förstått det rätt så är mitt sätt, dvs köpa några få små (1-2,5g) en ganska värdelös investering men samtidigt det som passar mig bäst för ändamålet.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Har jag förstått det rätt så är mitt sätt, dvs köpa några få små (1-2,5g) en ganska värdelös investering men samtidigt det som passar mig bäst för ändamålet.
Investeringsmässigt så är det ju tidshorisont och guldpriset som styr om det blir bra eller dåligt, men små mängder blir ju totalt sett "dyrare" än större - även om det är dagspris på själva guldet - då hanteringskostnaderna/påslagen procentuelt sett blir stora (tänk fastpriscourtage på aktiehandel)...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Investeringsmässigt så är det ju tidshorisont och guldpriset som styr om det blir bra eller dåligt, men små mängder blir ju totalt sett "dyrare" än större - även om det är dagspris på själva guldet - då hanteringskostnaderna/påslagen procentuelt sett blir stora (tänk fastpriscourtage på aktiehandel)...
Bara en detalj, tack för att du begriper dig på prissättningen. Tack, tack, tack.
/Mannen som måste förklara detta för folk som inte lyssnar och inte vill förstå.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tack för ditt svar!
Så om jag skulle vilja köpa idag, i Stockholm vart bör jag vända mig? Som sagt små mängder. Brukar de finnas i lager så att säga? Guldfynd? :rolleyes:
Tavex vid Norrmalmstorg är enkelt om du vill köpa direkt över disk. För så små mängder är det nog bara att gå in och handla utan att behöva beställa förväg.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Man kan även beställa från svenska libertysilver.
Det är ganska mycket dyrare att köpa små mängder guld. Skall du spara i guld kanske det är bättre att spara och köpa en större tacka istället för flera små.
Ja slå till på en riktig tacka med en gång, inget att tramsa med ett gram hit och dit eller minitackor. En guldtacka väger ca 12,5kg, med dagens guldpris blir det i runda slängar 475000... dollar :D
 

mega

Rolex
Tack för input.
Nu var det mest tänkt som en kul present och så tänkte jag även köpa något litet till mig men mer som en kul grej än att spara.
Men om man skulle ändra sig, 5000,10k?
Det finns även (på Libertysilver) tackor i andra metaller, Platina ex. Silver är relativt billigt, man kan köpa ganska mycket för "rätt så lite" pengar (jämfört med guld).
En rolig present i vilket fall som helst, brukar själv göra så.
 

Makkanxd

Rolex
Det finns även (på Libertysilver) tackor i andra metaller, Platina ex. Silver är relativt billigt, man kan köpa ganska mycket för "rätt så lite" pengar (jämfört med guld).
En rolig present i vilket fall som helst, brukar själv göra så.
Brukar du köpa silver eller guld? :)
Jao sett de! Kanske är roligare med lite mera silver än mindre guldo_O
 

Frodda

Omega
Har samlat ganska länge både på silver och guld, precis som allt annat så lönar de sig köpa större mängder.
Köpt stor del av mitt på swedengoldbullion här på nätet, väldigt seriös och stort utbud.
 
Topp