• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa högtalare - råd tack!

thomastheswede

Audemars
Av de alternativ som räknats upp här har jag lyssnat på allt från B&W, NAD:s Viso och NAIM:s nya Muso. Naim:en är i en klass för sig (även prismässigt) men du säger inget i klartext om budget så det är svårt att ge nåt konkret tips.

Viso:n känns väldigt prisvärd men utseendet är allt annat än diskret.

Bra recensioner har den fått också: http://www.whathifi.com/naim/mu-so/review
 

Randel

Cartier
Sitter och funderar på att köpa denna:

000000000000061606_660x460.jpg


Finns det kanske någon annan högtalare som är värd att spana in?

https://www.bose.se/SE/sv/home-and-...oth-speakers/soundlink-bluetooth-speaker-iii/

Jag stod inför samma val i somras, och kollade då framförallt på Bose. Men, jag har haft ganska mycket stereo-prylar och annat från B&O så när jag såg den Beolit 12 som någon annan länkade till här i tråden föll jag direkt. Visst, den har inte Bluetooth men för mig var det helt oväsentligt. Jag (och resten av familjen) har använt Beoliten väldigt mycket sedan vi skaffade den i somras, och nästan uteslutande via en iPhone kopplad med kabel till den. T.ex. ute vid poolen, eller i arbetsrummet när man vill lyssna på musik med kvalitet som vida överstiger en dators högtalare. Jag har kört den via WiFi också och det funkar kanon, men eftersom jag nästan alltid har Beoliten och mobilen på samma plats kan man lika gärna köra via kabel, tycker jag.

Ljudet är mycket bättre än de mindre modellerna som Bose har, utan tvekan, tycker jag. Den är placeringskänslig men det är alla mindre högtalare. Alltså bör man gärna ha den placerad i huvudhöjd, eller nära nog i alla fall. Jag är supernöjd och hade köpt en likadan igen om så behövdes. Självklart är det en liten mojäng så man kan inte förvänta sig riktig HiFi-känsla, men det anser jag också vore orimligt med tanke på pris och storlek.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Vet inte om du har slagit till än eller inte Guskleto, men jag är i liknande tankar - fast med behovet av att kunna streama musik från min NAS jag har på mitt nätverk hemma. Detta betyder för min del att enbart Bluetooth högtalare räcker inte, jag behöver Wifi.

Det verkar som att konsensus där ute är att funktionsmässigt och tillförlitlighetsmässigt så är Sonos bäst. Ljudkvalitetsmässigt så är inte Sonos bäst. Men eftersom mina örons frekvensrespons efter några år som DJ inte är vad det borde så är inte ljudkvalitet högst på prio-listan.

Fördelen med Sonos är att har du mer än en högtalare så använder de Sonos egna "Wifi-nät" mellan sig och käkar därmed inte kapacitet från ditt Wifi. Detta leder till att risken för "drop out" minskar. Här är en bra sammanställning:
http://thewirecutter.com/reviews/sonos-player/
 

Roxen

Cartier
Jag har en Bang Olufsen A8 för ändamålet. Tycker den är snygg med ett kanonljud! Smidig eftersom man kopplar den till Wi-fi och därigenom styr musiken trådlöst :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Stort tack till alla som skrivit kloka inlägg i tråden. Jag får klura lite på vad jag egentligen behöver. Trevlig helg också :D
 

M021

Rolex
2-Faktor
Har tidigare haft NAD/Bo, kör i dagsläget Sonos, långt ifrån samma ljudkvalité, men bra jäkla praktiskt, mycket musik du laddar ner streamar idag ligger på ca 128kbps vilket aldrig återger speciellt bra kvalité oavsett högtalare, då ska du upp över 192kbps, (beror på format) men utgå från funktionalitet och aktivitet i hemmet. BOSE, B&W, SONos har enligt mig mindre betydelse sålänge man inte bryr sig om vilken kvalitet man har på ljudfilen.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi kör med Harman Kardon Onyx Studio i köket. Riktigt imponerad över ljudet. Den går att få för 1000-1500 vid rätt tillfälle.

Ingen airplay men BT
 
D

Deleted member 1265

Guest
Bose SoundLink-serien har jag inte vart särskilt imponerad av. Udda ljudbild med tung bas. Typiskt Bose-ljud visserligen. Osäker på om jag hört 3'an iofs. Kanske är bättre än de tidigare?

Har själv kikat på Naim Mu-So som verkar grym för sin relativt nätta storlek. Snygg dessutom. Tänkte ta mg och provlyssna den i veckan. Nån här som hört/klämt på den?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2753580
2753580.jpg
Imponerande ljud! Gediget byggd. Taskig feel i fjärrkontrollen. Ett mkt bra alternativ för den som inte önskar sladdar högt o lågt till många högtalare kring tv'n. Gillar defintivt!
 
D

Deleted member 1265

Guest
Den här är vad du söker! B&o A2
image.jpg

Ca 3000kr riktigt bra ljud, kopplar snabbt till och automatiskt till din telefon via bt.
Jag har även den andra b&o högtalaren som har airplay, lika irriterande varje gång man ska streama för det tar rätt lång tid att koppla ihop högtalare och telefon.
Köp!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Lånar tråden lite.

Funderar på att köpa några Sonos-högtalare till lägenheten. Jag har tidigare provlyssnat lite på såväl Play 1, 3 och 5. Till kök och sovrum tror jag Play 1 räcker (det är ganska små rum). Men till vardagsrummet funderar jag på om det är tillräckligt med en Play 3 eller om man måste köpa en 5:a.

Jag tänker att man kan spela på alla samtidigt om man vill ha rejält med ljud. Det som spelas kommer bli blandad musik och en del pratradio och poddar.

Vad tror ni, 3 eller 5?
 
Det där är ju rätt subjektivt men jag tycker att Play 5 är ett par snäpp bättre än Play 3. Jag skulle råda dig att ta en 5'a.

/gustav
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Lånar tråden lite.

Funderar på att köpa några Sonos-högtalare till lägenheten. Jag har tidigare provlyssnat lite på såväl Play 1, 3 och 5. Till kök och sovrum tror jag Play 1 räcker (det är ganska små rum). Men till vardagsrummet funderar jag på om det är tillräckligt med en Play 3 eller om man måste köpa en 5:a.

Jag tänker att man kan spela på alla samtidigt om man vill ha rejält med ljud. Det som spelas kommer bli blandad musik och en del pratradio och poddar.

Vad tror ni, 3 eller 5?
5 är ganska mycket bättre. Men rent generellt, sonos för pengarna är inte jätteimponerande när det kommer till ljudkvalité utan det är den smidiga synkroniseringen av flera högtalare man betalar för.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
5 är ganska mycket bättre. Men rent generellt, sonos för pengarna är inte jätteimponerande när det kommer till ljudkvalité utan det är den smidiga synkroniseringen av flera högtalare man betalar för.

Edit: kan tillägga att jag iofs. är rätt kräsen. Har högtalare från Focal, har ett par Sennheiser HD 800 för slölyssning och har nog spenderat lika mycket på kablar till mina system som majoriteten av tråden har lagt på sina anläggningar totalt.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Edit: kan tillägga att jag iofs. är rätt kräsen. Har högtalare från Focal, har ett par Sennheiser HD 800 för slölyssning och har nog spenderat lika mycket på kablar till mina system som majoriteten av tråden har lagt på sina anläggningar totalt.
HD 800 som slölyssning, det är snarare skönlyssning
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Edit: kan tillägga att jag iofs. är rätt kräsen. Har högtalare från Focal, har ett par Sennheiser HD 800 för slölyssning och har nog spenderat lika mycket på kablar till mina system som majoriteten av tråden har lagt på sina anläggningar totalt.

Du har alltså ett par hörlurar för 12k, som vanliga hörlurar?!

Haha, om lurarna kostar 12000 så har vi nog väldigt olika krav! :D

När jag har lyssnat på Sonos har jag tyckt att det låter väldigt bra med tanke på hur små högtalarna är. Jag får masa mig iväg och lyssna lite mer tror jag. Svårt bara att veta hur det låter när man kommer hem jämfört med i butiken.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Du har alltså ett par hörlurar för 12k, som vanliga hörlurar?!
Lurarna är bara en tredjedel/fjärdedel av kostnaden för en vettig hörlursrig, tillkommer DAC, förstärkare och sedan bra kablage. Det är trots detta väldigt prisvärt för vad man får i ljudkvalité och upplevelse. Skillnaden masskonsumptionssegmentet är stort, när mina bekanta har fått provlyssna så förstår de och faktiskt inte längre tycker att det är orimliga pengar för vad man får.

När jag har lyssnat på Sonos har jag tyckt att det låter väldigt bra med tanke på hur små högtalarna är. Jag får masa mig iväg och lyssna lite mer tror jag. Svårt bara att veta hur det låter när man kommer hem jämfört med i butiken.
Är du nöjd med ljudet de levererar så kör, Sonos verkar omtyckta av de som äger dem vilket måste är ett bra betyg.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Lånar tråden lite.

Funderar på att köpa några Sonos-högtalare till lägenheten. Jag har tidigare provlyssnat lite på såväl Play 1, 3 och 5. Till kök och sovrum tror jag Play 1 räcker (det är ganska små rum). Men till vardagsrummet funderar jag på om det är tillräckligt med en Play 3 eller om man måste köpa en 5:a.

Jag tänker att man kan spela på alla samtidigt om man vill ha rejält med ljud. Det som spelas kommer bli blandad musik och en del pratradio och poddar.

Vad tror ni, 3 eller 5?
Köpte Sonos 3 till vardagsrum/kök (öppen planlösning). Det fungerar för att lyssna, men blir kanske klent om man skall ha fest... Orsaken till varför jag valde 3 och inte 5 är pga storleken - jag har satt upp 3an på väggen uppe vid taket och 5an hade blivit för stor. Jag har inga jättekrav på topp-ljudkvalitet, men är väldigt nöjd som helhet.
 

Kairo

Panerai
Jag har Beolit 15, uppgraderingen från Beolit 12. Fungerar trådlöst med Bluetooth. Har AUX och USB-uttag. Batteriet varar ca 8-10h. Grymt ljud. Prisvärd.

cfa9223e-621d-42d6-a87e-2ff8e3084400._V328640118_.jpg
 
Topp