• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa kinesisk klocka i Kina?

Depp-Erik

Cartier
Hej på er!

Planerar ett litet besök i Kina, sökt runt lite på forumet men det enda jag hittat är att man inte ska leta klockor i Shanghai. Antog att den tråden avsåg Schweiziska/Västerländska klockor.

Vet någon hur det ser ut med kinesiska märken i Kina? Kan man göra några kap och vad ska man leta efter?

Alla tips mottages tacksamt!

Trevlig fredag på er allihopa! :)
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Sea-Gull. Gammalt och erkänt i Kina. Finns allt från gamla till moderna modeller.

På antikmarknader så brukar det finnas massor av gamla klockor. Sen finns det också massvis med moderna pirat-kopior.
Kolla in WatchUSeek och leta runt i den Kinesiska avdelningen så hittar du massor med info. Jag skrev för länge sen ett inlägg på WUS om klockor i Shanghai - vet inte hur väl det stämmer idag. Samma användarnamn som här.
 
Sea-gull "Squawkwa-terra"? Köp 20 (10 blå 5 svarta, 5 vita), kräng på Ebay och din resa är betald. Dessa rip-offs är löjligt eftertraktade.

GC8idYy.jpg
 

Depp-Erik

Cartier
Sea-Gull. Gammalt och erkänt i Kina. Finns allt från gamla till moderna modeller.

På antikmarknader så brukar det finnas massor av gamla klockor. Sen finns det också massvis med moderna pirat-kopior.
Kolla in WatchUSeek och leta runt i den Kinesiska avdelningen så hittar du massor med info. Jag skrev för länge sen ett inlägg på WUS om klockor i Shanghai - vet inte hur väl det stämmer idag. Samma användarnamn som här.

Tackar, Sea-Gull har jag hört talas om och sett i verkligheten någon, ska kika närmare på det. Ska även kolla in ditt inlägg på WUS!

Sea-gull "Squawkwa-terra"? Köp 20 (10 blå 5 svarta, 5 vita), kräng på Ebay och din resa är betald. Dessa rip-offs är löjligt eftertraktade.

GC8idYy.jpg
Var går gränsen för varumärkes intrång? :p
Den ser ju till och med rätt bra ut på lite håll.
 
Tackar, Sea-Gull har jag hört talas om och sett i verkligheten någon, ska kika närmare på det. Ska även kolla in ditt inlägg på WUS!


Var går gränsen för varumärkes intrång? :p
Den ser ju till och med rätt bra ut på lite håll.
Ganska exakt där skulle jag tro, vilket kineserna är väl medvetna om. :) Dessa verkar främst hållas inom landet, och när de väl hittar ut (typ här: http://www.chinesewatch.net/goods.php?id=105 ) så säljs de slut direkt)
 

JohnDoe

Rolex
Sea-gull "Squawkwa-terra"? Köp 20 (10 blå 5 svarta, 5 vita), kräng på Ebay och din resa är betald. Dessa rip-offs är löjligt eftertraktade.
Undrar lite hur billiga de är i kina. Såg någon länk här i tråden att de såldes för USD 129 så antar att det är vad du får för dem på ebay. Tjugo st skulle dra in ca USD 2600 brutto (exkl ebay avgifter mm). Då kan de ju inte kosta många kronor att köpa in om det ska bli någon affär.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte om ni har varit i Kina nyligen men illusionen om att allt är billigt där kan jag döda direkt. Taxi och mat är billigt men kläder och dylika produkter kostar som hemma.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vet inte om ni har varit i Kina nyligen men illusionen om att allt är billigt där kan jag döda direkt. Taxi och mat är billigt men kläder och dylika produkter kostar som hemma.
Beror ju även på vilka områden man besöker, hänger du mest i CBD så kan du räkna med att det kostar som i vilken storstad som helst. Besöker du istället utkanterna eller landsbyggden så blir allt genast billigare. :)
 
Senast ändrad:

Holtqvist

Omega
Några nya tips om Kina?
Åker nästa vecka till Peking.
Har varit i Kina några gånger, här kommer några tips.
  • Om du åker till muren, åk inte till Badaling, åk till Mutianyu(慕田峪). I Badaling finns bara McDonalds och en jäkla massa människor. I Mutianyu kan du gå "förbi" sista biten på muren och gå på den äkta muren.
  • Undvik deras ris-brännvin.
  • Pruta så att du skäms, säger de att en sak kostar 5000, då säger du 50(på de stora marknaderna).
  • Vandra omkring i deras Hutonger, typ som Stockholms gamla stan. Här finns prisvärd mat och roliga affärer.
  • Besök "Den förbjudna staden"
  • Ät gatumat, billigt och gott. Fråga inte vad det är för något bara.
  • Lär dig några bra fraser innan du åker. Ja, Nej, Vill inte ha osv.
Vad det gäller klockor har jag tyvärr inga tips :)
 

Depp-Erik

Cartier
Några nya tips om Kina?
Åker nästa vecka till Peking.
Skaffa vpn! Eftersom kinesiska staten blockat stora delar av internet så är det varmt rekommenderat att skaffa ett vpn program.

Se till att du har adress till alla hotell och sånt på kinesiska. Det är billigt att åka taxi men ingen kan engelska.

Badaling är ok i min mening, det var inte så mycket folk när vi var där och det finns inget McDonalds där (tyvärr :D). Har du dåliga knän, seriös höjdskräck eller allmänt svindålig kondis kommer muren vara en utmaning.

Finns ett gammalt fabriksområde som nu är kulturby med restauranger, butiker och utställningar. Jag tyckte det var rätt coolt! Googla art district 798 så hittar du info.

Förbjudna staden var cool.

Risbrännvinet är verkligen fruktansvärt äckligt! Inhemsk öl är drickbar men vattnig och svag, carlsberg och heineken går att hitta.

Kanske lägger till mer senare, håll till godo med denna tvättäkta Omega Speedmastei, siktad i en souvernirshop i Peking, om inte annat :)
DSC_0630.JPG
 
Har varit i Kina några gånger, här kommer några tips.
  • Om du åker till muren, åk inte till Badaling, åk till Mutianyu(慕田峪). I Badaling finns bara McDonalds och en jäkla massa människor. I Mutianyu kan du gå "förbi" sista biten på muren och gå på den äkta muren.
  • Undvik deras ris-brännvin.
  • Pruta så att du skäms, säger de att en sak kostar 5000, då säger du 50(på de stora marknaderna).
  • Vandra omkring i deras Hutonger, typ som Stockholms gamla stan. Här finns prisvärd mat och roliga affärer.
  • Besök "Den förbjudna staden"
  • Ät gatumat, billigt och gott. Fråga inte vad det är för något bara.
  • Lär dig några bra fraser innan du åker. Ja, Nej, Vill inte ha osv.
Vad det gäller klockor har jag tyvärr inga tips :)

Skaffa vpn! Eftersom kinesiska staten blockat stora delar av internet så är det varmt rekommenderat att skaffa ett vpn program.

Se till att du har adress till alla hotell och sånt på kinesiska. Det är billigt att åka taxi men ingen kan engelska.

Badaling är ok i min mening, det var inte så mycket folk när vi var där och det finns inget McDonalds där (tyvärr :D). Har du dåliga knän, seriös höjdskräck eller allmänt svindålig kondis kommer muren vara en utmaning.

Finns ett gammalt fabriksområde som nu är kulturby med restauranger, butiker och utställningar. Jag tyckte det var rätt coolt! Googla art district 798 så hittar du info.

Förbjudna staden var cool.

Risbrännvinet är verkligen fruktansvärt äckligt! Inhemsk öl är drickbar men vattnig och svag, carlsberg och heineken går att hitta.

Kanske lägger till mer senare, håll till godo med denna tvättäkta Omega Speedmastei, siktad i en souvernirshop i Peking, om inte annat :)
DSC_0630.JPG

Tack för tipsen!
Kommer att skippa muren.
Dricker alltid lokal öl och sprit.
798 verkar ball.
Ska ta en liten crash course i kinesiska idag!
Lite sugen på en Fyita spacewatch, om den går att uppbringa.
VPN ska det verkligen behövas?
 

Depp-Erik

Cartier
Tack för tipsen!
Kommer att skippa muren.
Dricker alltid lokal öl och sprit.
798 verkar ball.
Ska ta en liten crash course i kinesiska idag!
Lite sugen på en Fyita spacewatch, om den går att uppbringa.
VPN ska det verkligen behövas?

Angående VPN så ja, tror det tog mig och min kompis 20 min att dra den slutsatsen. Har för mig att vi körde på ett program som heter express vpn som kostade typ 10$ för en månad, värt varenda öre enligt mig! Trots vpn så verkade det som att vissa wifi nätverk lyckades banna en efter ett tag, då bytte man server i vpn så brukade det funka igen.

Att hitta klockbutiker är inte svårt, de stora märkena har butiker lite här och var i shoppingdistrikten. Såg även några kinesiska märken i mindre butiker men kommer inte ihåg var eller exakt vilka märken. Tror de butikerna också låg i de stora shoppingstråken. Själv spenderade jag en hel del tid med att försöka hitta Sea-gull-klockor i tre olika städer, till slut hittade jag några i en monter på en fejkmarknad, det blev ingen affär.
 

Holtqvist

Omega
Skaffa vpn! Eftersom kinesiska staten blockat stora delar av internet så är det varmt rekommenderat att skaffa ett vpn program.

Se till att du har adress till alla hotell och sånt på kinesiska. Det är billigt att åka taxi men ingen kan engelska.

Badaling är ok i min mening, det var inte så mycket folk när vi var där och det finns inget McDonalds där (tyvärr :D). Har du dåliga knän, seriös höjdskräck eller allmänt svindålig kondis kommer muren vara en utmaning.

Finns ett gammalt fabriksområde som nu är kulturby med restauranger, butiker och utställningar. Jag tyckte det var rätt coolt! Googla art district 798 så hittar du info.

Förbjudna staden var cool.

Risbrännvinet är verkligen fruktansvärt äckligt! Inhemsk öl är drickbar men vattnig och svag, carlsberg och heineken går att hitta.

Kanske lägger till mer senare, håll till godo med denna tvättäkta Omega Speedmastei, siktad i en souvernirshop i Peking, om inte annat :)
DSC_0630.JPG
De kanske har tagit bort McDonalds sen jag var där, om nu inte jag minns helt fel :)

+1 till VPN och ha adresser på kinesiska. Samt var noggrann med var du loggar in på vissa ställen. Jag fick ett mail från Google för att någon försökte komma åt mitt konto från Kina någon månad efter att jag kommit hem :wideyed:
 

Yrsnö

Cartier
Har vart i Kina endel, både som turist och genom jobbet. Vår policy på kontoret är att allt som har kopplats upp mot internet i Kina ska ominstalleras vid hemkomst. Det är fruktansvärt mycket virus/trojaner etc. Använd absolut en vpn!

Jag har sett lite Sea-gull här och där, blev förvånad att priserna var så höga. Beställ online istället.
IMG_20170220_063008.jpg

Fanns lite andra märken till lägre priser, som såg schysst ut. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette.
 
Lämnar datorn hemma för första gången någonsin. Tar med padda och lur bara. Ska en sväng till Pyongyang också :) fick tyvärr inte till något besök på klockfabrik där.
 
Topp