Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa klocka från USA?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Peterj88, 1 januari 2016.

1. Peterj88
    Trådstartare

Peterj88 Torpare

Hej

Peter heter jag och som nyårslöfte till mig själv ska jag äntligen köpa mig en Breitling Superocean.
    Har hittat en sida där denna säljs till bra pris enligt mig. www.autenticwatches.com. Ca 3100 dollar.

Törs jag beställa därifrån och betala i förskott eller hur går jag tillväga?
    Någon som vet någon mer bra sida att beställa ifrån?

2. Knugen

Knugen Borgare

Från:
    031
  3. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Om det är en ny klocka så tänk på att du får betala tull och moms. Kolla www.chrono24.se och välj en handlare inom EU istället.

jistanes och willbur gillar detta.
  4. Peterj88
    Trådstartare

Peterj88 Torpare

5. Macklin

Macklin Stadsbo

Seikosthlm gillar detta.
  6. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Har för mig att ett flertal personer från KS handlat från Pluswatch med gott resultat (åtminstone när det gäller nytt, var väl nåt strul med någons beg-köp därifrån för ganska länge sedan).
    Bör dock finnas ganska bra prutmån på Breitling även här hemma hos AD; hade nog gett det ett försök först.

7. Peterj88
    Trådstartare

Peterj88 Torpare

AD?

8. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Har vänner som köpt därifrån, helt utan problem. Snabb leverans och skatteeffektivt (kanske bara de som haft tur, vet man aldrig). Finns en del bra erbjudanden där om än en hög USD kurs som förstör en del.

9. Palenkovich

Authorized Dealer, dvs. av berört märke utsedd officiell återförsäljare.

paradis gillar detta.
  10. maartyn

maartyn Bonde

Pluswatch är gråhandlare, precis som Uret. Affärsidén bygger på deras kontaktnät där de köper upp klockor billigt från AD och säljer vidare till konsument billigare än AD hade gjort av div skäl. AD = Aukt dealer.
    Jag har själv inte handlat från Pluswatch men läst om många som gjort utan problem. Jag hade kunnat tänka mig att beställa från Pluswatch.

alfgren gillar detta.
  11. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Authorized Dealer. Det vill säga att de är godkända som återförsäljare av tillverkaren.

12. maartyn

maartyn Bonde

Gäller allt du beställer utifrån EU, nytt som beg. Tullen är försumbar men momsen är 25%.

13. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Välj en handlare med Chrono24 Trusted Checkout. Då betalar du till Chrono24 som håller pengarna som en mellanhand tills du tagit emot klockan och gett ok. Kostar 2.5% har jag för mig.

maartyn gillar detta.
  14. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Det är jag medveten om. Har handlat en hel del olika saker från USA och tullen variera beroende på typ av produkt :)

15. Palenkovich

Är dock viktigt att nämna att du inte får en officiell garanti om du köper från Authenticwatches.com. Du får endast deras egna. Kan således bli rätt bökigt och/eller dyrt om något garantiärende/problem med klockan dyker upp..

16. Peterj88
    Trådstartare

Peterj88 Torpare

Ok, så köper jag klockan ovan för ca 25000 så tillkommer momsen, då blir summan 31000 ca, inte mycket billigare än Sverige.
    Jag importerar själv mycket av en annan vara från usa och de skriver ner värdet och deklarerar som gåva. Har svårt att tänka mig att en seriös klockhandlare gör detsamma, eller?

17. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Se mitt svar ovan. Tre av tre har gått ok, senaste för ca ett år sedan.

18. maartyn

maartyn Bonde

Har du tur så glider paketet igenom utan tull och moms. Inte omöjligt att de går med på att skriva ner värdet, men OM något strular med frakten så sitter du i höken. Gåva existerar inte över några hundralappar (400 ca om jag minns rätt?).
    För egen del hade jag inte beställt från USA och räknat med att jag slipper momsa. Räkna med att du åker på tull och moms och allt annat blir ev bonus.

19. maartyn

maartyn Bonde

Ville mest förtydliga att det även gäller beg. eftersom du skrev "om det är en ny klocka så tänk på..." :)

Torsten gillar detta.
  20. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Kanske inte helt listigt att erkänna momsbedrägerier på ett publikt forum. Finns många medlemmar här som arbetar på olika myndigheter......

paradis, JStenman, erolorhun och 1 annan gillar detta.
  21. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Det absolut enklaste är ju att köpa klockan inom Eu för att slippa momsen. Man räknar ihop priset på varan +frakten och betalar moms på den summan.
    Tullen är bara 7-8 kronor så den kvittar.

22. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Med tanke på frågan och den oerfarenhet den speglar så förstår jag inte ens hur du kan överväga att handla från USA.
    Jag rekommenderar att gå till en svensk återförsäljare istället för att spara några tusenlappar. Om du trots allt vill spara en slant så gå till någon större gråhandlare inom EU men tänk på att strulrisken ökar. Handla aldrig utanför EU såvida det inte rör sig ovanliga klockor och där det inte finns alternativ och glöm då inte att räkna in moms och administrationskostnaden i kalkylen.

23. JayLar

JayLar Borgare

Undviker USA så långt det går. Risken att det blir väldigt dyrt är avsevärd. EU är det säkra kortet prismässigt.

24. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    +1 på den! Krångla inte till det i onödan. (säger jag som precis köpt klocka från Usa)

25. Torsten

Torsten Syltan

Från:
    Orten
    Ta kontakt med en svensk återförsäljare av Breitling och fråga vad de kan ge för pris på den modell du vill köpa. Visa gärna vad den kostar hos tex Uret eller MyWatch. Om du inte är nöjd med priset så kolla www.chrono24.se. Välj en handlare inom EU med bra betyg och trusted checkout. Se till att få bekräftat att garantikortet är stämplat av en AD och med aktuellt datum.

Senast ändrad: 2 januari 2016
  26. Pilot

Pilot Stadsbo

Från:
    Västkusten
    Jag har köpt 2 st klockor från pluswatch utan några problem!
    Snabba leveranser och skicket har varit godkänt!
    Lycka till i jakten!

alfgren gillar detta.
  27. MJ24

MJ24 Friends of KS

Har handlat från USA samt länder inom EU vid ett antal tillfälle utan problem. Grejen är att alltid göra så bra efterforskningar som möjligt på säljaren. Kolla referenser, andra forum / trådar på nätet, Googla o s v.
    Har blivit blåst en gång, och då gjorde jag inte min läxa tillräckligt bra!
    Känns det inte rätt, så avvakta...det kommer fler tillfälle.
    Kolla i på hemmaplan först eftersom det för vissa märken går att få ett bra pris hos en lokal återförsäljare.

Moorflax gillar detta.
  28. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Såg att jag kommenterade till fel länk. :sorry: De har köpt från WWW.autenticwatches.com dvs från USA, problemfritt.

29. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Vad vill du betala max för klockan inkl tull etc?

30. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Har du kollat vad vår sponsor Erikson Urhandel kan ge dig för pris på klockan? De säljer breitling och har många nöjda kunder här på forumet.

Palenkovich gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield