• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka från USA!?

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker inte det är orimligt att man sparar kvittot på en pryl som kostar 115k...
Men orimligt att man skulle gå runt med det. Och hur skulle tullen göra? Behålla klockan tills du kom tillbaka och kunde visa upp kvittot? Låter helt orimligt att de överhuvudtaget har rutiner för sådant.

Sen ligger inte alltid bevisbördan på "åklagarsidan". Det finns exempelvis i skatterevisioner omvänd bevisbörda och du måste själv bevisa din oskuld. Sen om det går vidare till tingsrätt så gäller däremot det vanliga att bevisbördan faller på åklagarsidan.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Men orimligt att man skulle gå runt med det. Och hur skulle tullen göra? Behålla klockan tills du kom tillbaka och kunde visa upp kvittot? Låter helt orimligt att de överhuvudtaget har rutiner för sådant.

Sen ligger inte alltid bevisbördan på "åklagarsidan". Det finns exempelvis i skatterevisioner omvänd bevisbörda och du måste själv bevisa din oskuld. Sen om det går vidare till tingsrätt så gäller däremot det vanliga att bevisbördan faller på åklagarsidan.
Tack för rättelse!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Vågar nästan sätta huvudet på att det är omvänd bevisbörda i tullfall...

Du kan behålla huvudet :)

Då det skulle kunna bli ett eventuellt problem även för oss som inte köpt klockan utomlands så ringde jag Tullverket. Hon som svarade informerade mig om att det är omvänd bevisbörda gällande tullärenden. Hennes rekommendation var att man hade med sig någon form av intyg att man ägde klockan. Teoretiskt har de rätt att behålla klockan till dess att man kan uppvisa ägandedokument. (Även om risken för det självklart är extremt liten). Så @Mr Chance , du hade rätt och jag hade fel :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Finns inte en chans i världen att du skulle bli fälld för att du inte kan bevisa (uppvisa kvitto eller likn) att du köpt/fått klockan i Sverige. Det skulle aldrig hålla i rätten. När jag fyllde 25 fick jag ett värdefullt guldhalsband av mor och far. Det har jag använt sedan dess. Att jag varje gång jag åker utomlands skulle ha med ngn form av handling som styrker att jag fått (köpt) det i Sverige är helt orimligt. Detta måste även gälla tex klockor och andra värdeföremål.
Alltså är det heller inga problem att köpa klockan i USA och ta med den på armen till Sverige
 

paradis

Audemars
Eller om man planerar allt från början till slut , då kommer det där ALDRIG att komma på fråga , eller hända .;)
 

Esh

Omega
2-Faktor
Du kan behålla huvudet :)

Då det skulle kunna bli ett eventuellt problem även för oss som inte köpt klockan utomlands så ringde jag Tullverket. Hon som svarade informerade mig om att det är omvänd bevisbörda gällande tullärenden. Hennes rekommendation var att man hade med sig någon form av intyg att man ägde klockan. Teoretiskt har de rätt att behålla klockan till dess att man kan uppvisa ägandedokument. (Även om risken för det självklart är extremt liten). Så @Mr Chance , du hade rätt och jag hade fel :)

Detta borde alltså egentligen gälla allting som vi bär med oss när vi rör oss utanför EU? Undrar om det finns några klubbade fall i rätten som innefattar detta? Någon jurist som har koll?
 

Mankebank

Cartier

Mankebank

Cartier
... men om du låter bli att vifta med klockan och bära boxen i en genomskinlig plastpåse är sannolikheten att bli stoppad och klockan undersökt förmodligen försumbar.
 
Topp