Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa klocka, hjälp!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Golbica, 2 augusti 2015.

1. Golbica
    Trådstartare

Golbica Bonde

Hej,
    Har bestämt mig att köpa en klocka för runt 20-25k. Behöver dock lite tips då jag aldrig ägt en klocka i den prisklassen. Jag kommer att köpa begagnat men är nybörjare och vet ej vad jag ska leta efter så gärna lite tips!

Klockan jag letar efter ska vara klassisk men samtidigt vardaglig.

Har varit inne och kikat lite på kaplans och chrono24 men som sagt jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Och hur säkert är chrono24 osv om man köper från tex italien. Vill köpa en klocka med ett bra begagnat pris så jag kan sälja den utan någon större förlust.

Jag har kollat runt lite på forumet och fastnade direkt för denna tudor black bay

http://www.chrono24.se/tudor/black-b...rch/index.htm/

och denna omega speedmaster (TAR GÄRNA EMOT FLER TIPS KRING OMEGOR I MIN PRISKLASS)

http://www.chrono24.se/omega/top-con...rch/index.htm/

Men har lite frågor…[​IMG]

Sökte på tudor och fick upp flera modeller av den jag gillade fast olika tillverkningsår. Den ovan är 2015 och oanvänt, men hittade en från tex 2013 och 2014 som var använda men skilde bara någon tusenlapp i pris? Bör jag ana att det är något lurt?
    Och vad betyder LC100 och gångreserv?

När jag kollade på tex uret.se så ligger en ny Tudor av samma modell för 29000:-

Såg även att jag kunde köpa en tudur fast utan stål länken och då gick priset ner väsentligt men fick höra att det är mer värt att köpa länken direkt för att senare komplettera med ett läderband tex, gäller det samma för omegan?

När jag sökte på omegan så fick jag ju självklart fram massor av alternativ, men förstod inte riktigt vad de olika benämningarna innebar som omega speedmaster professionell alt. professionell fullmoon. Är det bara olika slags modeller eller har dom någon extra funktion?

Hur safe är det att handla via c24?
    Vad bör jag tänka på?
    Vilka frågor bör jag ställa säljaren?

Tacksam för all hjälp kära vänner!

Senast ändrad: 2 augusti 2015
    maks gillar detta.
  2. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    CaptainOats gillar detta.
  3. Kairo

Kairo Friends of KS

Prova att söka på Tudor istället för Tudur, så får du nog mer relevanta resultat.. ;)

4. Golbica
    Trådstartare

Golbica Bonde

Hittar inget svar på varför en klocka från 2012-2013-2014 bara skiljer någon tusenlapp i pris mot en helt ny tudor på c24? Finns det några skillnader mellan en äldre årsmodell från ovan nämnda år mot en 2015?

Vad kostar en tudor att serva? och hur ofta gör man en servning?

5. Andrée Varg

Andrée Varg Stadsbo

Finns som sagt flera trådar med dessa ämnen och svar, vilket yonsson länkar till.

MEN: 1. bestäm dig för vilken modell och märke du vill ha så du kan tratta ner nr 2. dvs processen där du tuggar dig in i ämnet genom att läsa, läsa och åter läsa. KS är ett bra ställe för att lära sig allt om klockan du vill köpa, och gör du arbetet själv utan att få svaren serverade så kommer du finna massor av spännande kunskap på vägen! Sök på hemsidan för att hitta alla ämnen om din valda klocka. Inte för att jag klankar ner på att du frågar, så missuppfatta mig inte, men mycket kunskap finns också i att helt enkelt söka svaren så gott det går själv och sedan blanda sig in i diskussioner där entusiaster gärna delar med sig av djup kunskap om sina favoriter.
    Kör t.ex. en Tudor BB. Finns ofta begagnade på KS. Har du satt dig in i prisläget etc. etc. på dessa vet du hur du ska ta ställning. Är det en säljare med goda referenser är du så gott som säker med ditt köp och då är KS ett jäkla kul ställe att handla på.

Så börja med att komma fram till vilken du verkligen, verkligen vill ha och när du vet det så är sökandet ett rent nöje.

yonsson och Golbica gillar detta.
  6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Köp en Tudor glamour Date Day det är mitt förslag i den prisklassen, då får du även den unika känslan av att köpa nytt rakt över disk hos AD.

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Har du köpt en sådan precis eller? Känns som att du rekommenderar den ofta. :)

8. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Hehe, nej det har jag inte. Jag hade pengar och plan att köpa den när skulle åka hem en sväng till Sverige nu i april.
    Men sedan kom min bror på besök och jag köpte då hans begagnade Datejust för en tusenlapp mindre än Tudorn skulle ha kostat. Men den är fortfarande på önskelistan !!

yonsson och Schmumel gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield