• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka hos antikhandlare

Hej!

Tänkte höra vart ni köpt era vintageklockor?

Jag letar efter en vintage-rolex och har sett både Submariners och DJ i flera antikhandlares fönster men hur vet man att en klocka som är 25-30 år gammal är OK? Kan man köpa en som ser lite risig ut och skicka på service så går den som ny igen?
 

babanker

Panerai
Hej,

Jag skulle själv inte våga köpa en om det inte är en "känd" handlare även på klockfronten. OM det inte var så att priset inkl. Eventuell senare helservice skulle vara rimligt/bra marknadspris.

Klocksnack köp och sälj är bästa! Finns ju en nyservad Datejust TT ute till grymt pris! :)

Philip
 
Precis. Det måste ju vara ett bättre pris än vad man hittar på Klocksnack som ändå känns relativt tryggt trots att man handlar av folk man inte känner. Dock måste det ju finnas mycket mycket större utbud om man letar på fler ställen, samt att köpa i butik innebär en viss trygghet.

Någon som handlat av tex. BS Guld och antikt eller BESO ur i Göteborg? Finns ju även Infinitum smycken på Kungsgatan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Precis. Det måste ju vara ett bättre pris än vad man hittar på Klocksnack som ändå känns relativt tryggt trots att man handlar av folk man inte känner. Dock måste det ju finnas mycket mycket större utbud om man letar på fler ställen, samt att köpa i butik innebär en viss trygghet.

Någon som handlat av tex. BS Guld och antikt eller BESO ur i Göteborg? Finns ju även Infinitum smycken på Kungsgatan.

BS guld på linnégatan hade jag hållt mig långt bortifrån.

Allt du hittar hos antikhandlare i göteborg, kan du hitta billigare på nätet. Och ofta är det säkrare att köpa på nätet av någon som kan sin sak.
Han på BS har noll koll.
 

Marckus

Panerai
''Antikhandlare'' kan vara lika dassiga att göra affärer med som vilken traderatölp som helst om man har osis. Livsfarligt att förlita sig blint på en okvalificerad säljare om man inte själv har koll.
 
Man undrar ju ibland vart de fått klockorna ifrån. BS har ju en rad Rolex i sitt fönster för tillfället.

Får försöka få min Breitling SOH såld så jag kan leta på riktigt!

Det finns ingen risk att någon admin kan låsa upp så jag får annonsera min klocka på klocksnack? Jag köpte klockan där. Eller måste jag kallprata i några trådar till först? =)
 

leicaphile

Panerai
BS guld på linnégatan hade jag hållt mig långt bortifrån.

Allt du hittar hos antikhandlare i göteborg, kan du hitta billigare på nätet. Och ofta är det säkrare att köpa på nätet av någon som kan sin sak.
Han på BS har noll koll.

Är BS stället nära Järntorget? Gick förbi nån butik med begagnade klockor där, och de skyltade med en radda Parnis för 3000:- styck i fönstret....
 
Ingen som vet något om Infinitum förresten? De sa att det var ett helt nätverk med handlare och kunde söka reda på exakt det jag vill ha åt mig. Det kanske visar sig på priset iofs.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är BS stället nära Järntorget? Gick förbi nån butik med begagnade klockor där, och de skyltade med en radda Parnis för 3000:- styck i fönstret....

Finns två ställen.

Ena har massvis med gamla kostymare, och andra har bara ett par dyrare i fönstret.

BS är det med bara ett par stycken i fönstret.
 

leicaphile

Panerai
Då var det det andra stället, de hade inget fint utan mest tveksamma vintage och en hög lagom övervärderade Parnis.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Man undrar ju ibland vart de fått klockorna ifrån. BS har ju en rad Rolex i sitt fönster för tillfället.

Får försöka få min Breitling SOH såld så jag kan leta på riktigt!

Det finns ingen risk att någon admin kan låsa upp så jag får annonsera min klocka på klocksnack? Jag köpte klockan där. Eller måste jag kallprata i några trådar till först? =)


Medlem i en vecka och 20 inlägg krävs för annonsering. Angående att hitta klockor till bättre pris än här blir nog svårare då priserna ofta pressas.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Min fråga från början ställdes för att få veta era erfarenheter utifall att just klockan jag söker dyker upp på något av de här ställena. Eller någon annan antikhandlare eller liknande.

Jag är tacksam för era svar!

Du har ju redan hittat forumet. Då känns det som ett steg i fel riktning att handla av någon som du nämner. :)

Om du vill så kan du skicka ett PM till mig vad det är du söker, så kan jag försöka hjälpa dig.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Antikhandlare i allmänhet vet ofta lika lite om klockor som pantbankerna gör. Handla på forumet, vettja. :greedy:
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
@aquaracer - självklart, talade mest i generella termer och av egen erfarenhet. Sällan jag fått svar på ålder, verk, servicehistorik och sånt, men det kanske inte är deras fel :angel:
 

Premium

Breitling
Helt riktigt finns det 2 butiker på Linnégatan. Närmast Järntorget ligger Haga Antika tider och vägg i vägg finns BS Guld o Antik.
Har aldrig köpt någon klocka där.
Linda på Infinitum är klockintresserad och oftast finns uren till salu på blocket.
I Antikhallarna finns ju den från TV kände Bertil Svensson, BESO och även en butik vid namn Skarabé. Tyvärr blandar man ju klockor med andra varor och BESO har idag mest o göra med guldinköp.
Pantbankernas auktioner eller över disk försäljning brukar sällan bjuda på några fynd. Varje pantbank har någon som är bra på klockor och som vet dess värde.
Seriösa begagnathandlare, såväl i butik som på nätet, redovisar sina inköp till polisen innan de säljs vidare till kund vilket ju blir en trygghet för båda parter.
Problemet med att köpa en vintageklocka är ju att man inte vet dess historia. Oavsett om man köper den i butik eller via nätet så finns ju alltid risken att den är stulen eller att någon kommit över både klocka, box o papper via ett väl genomfört bedrägeri.
Som vanligt handlar det väl här om att "köpa säljaren" för att våga göra en affär.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Medlem sedan september 2013 och 21 inlägg, låses funktionen upp manuellt av admin?


Du kan ju börja med att sluta spamma 3 inlägg på raken som lika gärna kunde vara editerade in i samma inlägg. Det finns en anledning till gränsen på 20 inlägg/1 vecka, även om det ibland känns som den gränsen är för låg. Har du problem med att posta i köp & sälj skicka ett pm till admin så löser dom det.

Edit: Ursäkta den lite otrevliga tonen, det var inte tanken.
 
Du kan ju börja med att sluta spamma 3 inlägg på raken som lika gärna kunde vara editerade in i samma inlägg. Det finns en anledning till gränsen på 20 inlägg/1 vecka, även om det ibland känns som den gränsen är för låg. Har du problem med att posta i köp & sälj skicka ett pm till admin så löser dom det.


Ok. Ledsen för spammen, det blev så av okunskap. Upptäckte ändrafunktionen och använde den på mitt senaste inlägg faktiskt.

Jag köpte min klocka här på klocksnack pga bra utbud och bra folk, därför vill jag också kunna annonsera här varför jag legat i lite med postandet idag men det var inte meningen att spamma.
 
Topp