• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

mps

Cartier
Har under senare tid jobbat på resande fot.
Från Ängeholm till Luleå.
Under veckorna vi är iväg har vi fredag tillsändas ledigt och dessa spenderas till utforskning av städerna och dess invånare.
Besök hos lokala uraffärer är då ett måste.

Jag är bara en arbetare.
Inte skjortbeklädd, högavlönad eller har intresse för flashiga kläder.
Jeans, tshirt och ett par Adidas är min outfit.
Där kliver man in, skäggig och glad.
Vad får man för bemötande?
Oftast är det ett krystat: Hej. Vill du ha hjälp, säg bara till.
1 av 10 gånger möter man en entusiast.
En som vill prata klockor, visa klockor och verkligenälskar sitt jobb.
Andra gånger är det nästan så att man hör hur de fnyser åt en när man kommer in.

Var inne på en affär i onsdags.
Just den a blev tydligen utnämnd till Årets Klockaffär 2015.
Undrar hur det gick till egentligen.
Tjejen i butiken var glad och trevlig till paret innan som köpte smycken.
När jag kom så var det suck och stön.
Frågade efter att få känna på SS Worldtimer.
Hon visste inte vilken det var och blev irriterad när jag förtydligade vilken det var.
Slutade med att hon hämtade en kollega.
Jag ville köpa den med enbart läderrem.
Gick inte. Kunde bara komplettera med rem.
Innan jag pratat klart hade han stoppat undan allting backade ifrån.
Sista gången man var där :)

Så hur blir ni "sluskar" bemötta?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag trodde dom visste att väldigt många som har pengar, klär sig inte "efter det".
Samma sak att många som klär upp sig, har nödvändigtvis inte mycket pengar.

Tråkig upplevelse för dig :(
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Jag är också "T-shiirt och jeans-slusk" resande i tjänsten och kollar klockor var jag än kommer. Får ofta samma bemötande som du upplever (precis samma hos de flesta bilhandlare för övrigt).
Har märkt viss skillnad om den bakom disken råkar se/känna igen att man har något lite dyrare på armen, då kan det helt plötsligt bli annat ljud i skällan. Det är nästan ta mig f-n än mer irriterande. Lite som att de tänker "jaha, slusken kanske har lite pengar trots allt".
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tycker att jag blir bra bemött jämt oavsett kläder. Kanske beror på att jag är trevlig och inte lägger för stor vikt på vem jag är. Mitt absolut trevligaste möte i klockaffär var med en kvinna i Patek Philippe-butiken i ett köpcenter i Miami. Iklädd shorts från H&M och en vit t-shirt från Acne. Hon ville knappt prata klockor utan var mer intresserad av min flickväns ögon. :D
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Exakt samma upplevelser i många butiker. Dåligt bemötande får oftast inga fler chanser i min bok.

Därför besöker jag helst bara Erikson Urhandel, Klockmaster Globen och Rob Engström. I dessa butiker har jag alltid blivit bemött perfekt oavsett om jag klär mig som den jag är. Gratis reklam för de som förtjänar det. :)
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Jag känner igen mig. Den enda "finare" klockaffär jag blivit bra bemött i är Franks ur. I de andra affärerna har jag inte setts som en potentiell kund utan de har avfärdat mig som en fönstertittare.
 

Ninen79

Audemars
Exakt samma upplevelser i många butiker. Dåligt bemötande får oftast inga fler chanser i min bok.

Därför besöker jag helst bara Erikson Urhandel, Klockmaster Globen och Rob Engström. I dessa butiker har jag alltid blivit bemött perfekt oavsett om jag klär mig som den jag är. Gratis reklam för de som förtjänar det. :)
+1 :)
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Jag tror faktiskt inte det hänger på kläderna, utan hur man för sig. Verkar man osäker och lite försiktig så märker de att man inte har pengarna.

Eeeeh va? Så om man inte är lite "gå-påig" så får man inget vettigt bemöteande? Eller vad är det du försöker säga?
Jag försöker alltid uppträda trevligt, korrekt och velar inte med vad jag vill. Har heller inga som helst problem med att prata med folk. Men det råder ingen som helst tvekan om i min bok att de många gånger väljer att syna hunden efter håren. Den bästa är ju ner de synar en från topp till tå och bestämt sig för att jag inte har några pengar.
 
Senast ändrad:

Laurentius

Cartier
I mitt enfald så trodde jag att något så när seriösa säljare såg förbi det yttre, det är ju för fan det första man lär sig som säljare!
För 15 år sedan sålde jag bilar och det kom in en taskigt klädd äldre man i bilhallen. Under armen bar han en sliten skokartong och det visade sig senare att den var fylld med sedlar, han köpte sin bil kontant...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag tror faktiskt inte det hänger på kläderna, utan hur man för sig. Verkar man osäker och lite försiktig så märker de att man inte har pengarna.
Menar du att om man har pengarna och bestämt sig för att köpa en klocka den dan så utstrålar man självförtroende? Kanske det... intressant tanke hur som helst.
 

SSL

Audemars
Besöka klockbutik är en högtid så det är klart man klär upp sig! T-shirt, jeans och sneakers måste vara den mest vanliga klädseln i Sverige, så det borde inte göra mer eller mindre kan man tycka.
 

Espresso

Cartier
Jag tycker att jag blir bra bemött jämt oavsett kläder. Kanske beror på att jag är trevlig och inte lägger för stor vikt på vem jag är. Mitt absolut trevligaste möte i klockaffär var med en kvinna i Patek Philippe-butiken i ett köpcenter i Miami. Iklädd shorts från H&M och en vit t-shirt från Acne. Hon ville knappt prata klockor utan var mer intresserad av min flickväns ögon. :D
Tror det beror på att det inte var Sverige. Min erfarenhet är att i många länder utomlands kan man klä sig som man vill där får man service oavsett. Jag har nyligen kollat lite klockor i New York och befinner mig just nu i Portugal. Kompromisslöst bra service och då pratar vi shorts + piké.
 

davvaer

Omega
Detta är mycket vanligt i just Sverige och Skandinavien. Gäller inte bara klockor utan det mesta.
Här antar folk automatiskt att man inte har pengar om du inte kommer in välkammad i kostym.

Samtidigt tycker jag det är lite roligt att driva och va dryga mot försäljarna.

Är ganska kul att kolla in fina bilar i mjukisshorts och t-shirt för att bli avfärdad som en slusk av försäljaren för att sen se hans utryck när man åker därifrån i sin gallardo :D

Eller man går in på en klockaffär ledigt klädd och får riktigt dålig service och då medvetet flashar lite 116718 och plötsligt få väldigt bra service för att sedan vända på klacken efter man talat om att man inte riktigt kände sig välkommen där.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tror det beror på att det inte var Sverige. Min erfarenhet är att i många länder utomlands kan man klä sig som man vill där får man service oavsett. Jag har nyligen kollat lite klockor i New York och befinner mig just nu i Portugal. Kompromisslöst bra service och då pratar vi shorts + piké.

Självklart är svenskar överlag det skitnödigaste folket som finns. Men jag blir ändå bra bemött vart jag än kommer mer eller mindre. Bilhandlare, ICA, klockaffärer osv. oavsett hur jag klär mig.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Detta är mycket vanligt i just Sverige och Skandinavien. Gäller inte bara klockor utan det mesta.
Här antar folk automatiskt att man inte har pengar om du inte kommer in välkammad i kostym.

Samtidigt tycker jag det är lite roligt att driva och va dryga mot försäljarna.

Är ganska kul att kolla in fina bilar i mjukisshorts och t-shirt för att bli avfärdad som en slusk av försäljaren för att sen se hans utryck när man åker därifrån i sin gallardo :D

Eller man går in på en klockaffär ledigt klädd och får riktigt dålig service och då medvetet flashar lite 116718 och plötsligt få väldigt bra service för att sedan vända på klacken efter man talat om att man inte riktigt kände sig välkommen där.
Trams. Och slöseri med allas tid.
Men du fick iallafall berättat att du blåst arvet på en Lambo.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade samma problem med Bergströms i Malmö. En av säljarna ville knappt prata med mig när jag frågade om service till min klocka. Själv tycker jag att jag var helt ok klädd. Ett par shorts, en Peak piké och ett par Converse skor. För ett par veckor sedan var jag inne i Rolex butiken på Munchen's flygplats, och där var dom väldigt trevliga och hjälpsamma när jag hade liknande klädsel.
 

MånsT

Rolex
Har iförsig aldrig köpt nytt i butik utan endast testat. Klär mig oftast i jeans och t-shirt eller dylikt, en del butikspersonal är då rätt snorkig. Bäst på bemötande är Huke på Södergatan i Malmö.

Generell fråga till er andra: tror ni det hjälper om man bär en "fin" klocka under tiden (ihop med ledig klädsel dvs.)?
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Har iförsig aldrig köpt nytt i butik utan endast testat. Klär mig oftast i jeans och t-shirt eller dylikt, en del butikspersonal är då rätt snorkig. Bäst på bemötande är Huke på Södergatan i Malmö.

Generell fråga till er andra: tror ni det hjälper om man bär en "fin" klocka under tiden (ihop med ledig klädsel dvs.)?

Jag hade min Explorer på mig när jag frågade om Service.
Håller med om Huke, väldigt trevliga där inne!
 

davvaer

Omega
Trams. Och slöseri med allas tid.
Men du fick iallafall berättat att du blåst arvet på en Lambo.

Menade ju inte att jag är ute bara för att, utan snarare när jag väl varit på jakt efter något men blivit dåligt bemött har jag av princip vägrat handlat där.
Svårare än så var det inte.

Fast det går väl att tänka att du själv är en sådan försäljare då du själv kommer med snabba antaganden...
 

MånsT

Rolex
Har varit på Bergströms med både Explorer och Omega men ändå rätt dryg personal. I sådant fall kan behöver de inte få mina pengar. Har fått bra bemötande hos Huke både från urmakaren och flera i butikspersonalen :)
Edit: @Aarrgghh (glömde citera dig)
 
Topp