• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka klädd som en lodis. Hur bra service får du?

Apansson

Torpare
Så de ska inte få ha någon vinst heller? Kul att driva företag då. Handlar fortfarande om en personalbudget kontra försäljningsbudget, sen om man får vinst så brukar man ju oftast investera.
Jag tycker absolut inte nymans/Krons är snåla. Det är alltid bra service (även på nymans där jag inte känner folk) och det är sällan man behöver vänta. Jag tror som sagt fortfarande att det grundar sig i orimliga förväntningar från rena showroom-butiker i världsmetropoler, samt att man förväntar sig samma service som ens polare (som säkert är stammisar) får.
Säljare har dåliga dagar ibland - och det är oproffsigt att låta det gå ut över kunder.
Bästa sättet är dock att ge feedback till vederbörande butikschef, samt att inte vara så lättkränkt och döma ut saker efter ett besök också. :)
 

Såkkett

Omega
Kan faktiskt inte minnas någon gång jag blivit bemött på ett sådant dåligt sätt att jag velat lämna en butik, kan inte säga fall det beror på att jag har låga krav, blivit såpass gammal som 40+are att dom inser att man har en rimlig chans att vara en potentiell kund eller helt enkelt bara haft tur trots att jag aldrig bär kostym.
 

Cipover

Omega
Visst kan man förvänta sig en viss nivå på servicen när man handlar lyxartiklar. Detta är ju i princip halva affärsidén när det kommer till säljandet av lyxprodukter. Det ska vara bra service, produkten ska förpackas vackert och produkten ska hålla hög kvalitet. Varje del bidrar till helhetsupplevelsen och att kunden kommer tillbaka. Det finns säkert folk som inte tycker servicen spelar roll och som gärna tar sin Royal Oak löst direkt i en konsumkasse men för många bidrar förpackning och service till känslan de vill åt när det köper en lyxprodukt. De som tror de kan se på kläderna hur mycket någon är god för kan inte ha träffat mycket folk här i livet.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag litar inte allt för mycket på vissa som säger att de får dålig service. Speciellt när alla andra får bra service.

Sen är det garanterat så, som @Aurum skriver, att många i den här tråden är så förbannat nördiga att hälften vore nog. :)

Kan dock tycka att många butiker behöver bli lite bättre i sitt bemötande. Ibland har man ett ganska tydligt ärende, och ändå kan det kännas som att det är ett privilegie att få vara i just deras butik.
Känns däremot som att de säljare som varit med i branschen ett tag, och har någon slags ödmjukhet i kroppen, ofta är toppen att ha och göra med. Gäller nog bara att man är själv är vettig, tydlig och har rimliga förväntningar. Om man stövlar in i butik efter butik och ska testa allt möjligt, ställa 100 frågor och ta lika många bilder, så blir nog även den bästa säljaren rätt less. Kommer för övrigt aldrig fatta klocknördars eviga testande av klockor, eller för den delen fotande.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag litar inte allt för mycket på vissa som säger att de får dålig service. Speciellt när alla andra får bra service.

Sen är det garanterat så, som @Aurum skriver, att många i den här tråden är så förbannat nördiga att hälften vore nog. :)

Kan dock tycka att många butiker behöver bli lite bättre i sitt bemötande. Ibland har man ett ganska tydligt ärende, och ändå kan det kännas som att det är ett privilegie att få vara i just deras butik.
Känns däremot som att de säljare som varit med i branschen ett tag, och har någon slags ödmjukhet i kroppen, ofta är toppen att ha och göra med. Gäller nog bara att man är själv är vettig, tydlig och har rimliga förväntningar. Om man stövlar in i butik efter butik och ska testa allt möjligt, ställa 100 frågor och ta lika många bilder, så blir nog även den bästa säljaren rätt less. Kommer för övrigt aldrig fatta klocknördars eviga testande av klockor, eller för den delen fotande.
Klocknörd hit och dit... 8000 inlägg på Sveriges största klockforum, något som talar för att 99,99% av landets befolkning sannolikt även skulle klassa dig som en klocknörd av stora mått. ;)
 

Joseph

Cartier
Nu tror jag inte detta direkt praktiseras i Sverige, men finns ju en säljmetod där man medvetet behandlar kunder "dåligt" för att få de att känna sig i underläge och manade att visa köpkraft och köpa något för att återskapa status quo.

Jag själv har inga negativa erfarenheter från de ADs jag besökt i Stockholm.
 

tissoter

Audemars
Jag litar inte allt för mycket på vissa som säger att de får dålig service. Speciellt när alla andra får bra service.

Sen är det garanterat så, som @Aurum skriver, att många i den här tråden är så förbannat nördiga att hälften vore nog. :)

Kan dock tycka att många butiker behöver bli lite bättre i sitt bemötande. Ibland har man ett ganska tydligt ärende, och ändå kan det kännas som att det är ett privilegie att få vara i just deras butik.
Känns däremot som att de säljare som varit med i branschen ett tag, och har någon slags ödmjukhet i kroppen, ofta är toppen att ha och göra med. Gäller nog bara att man är själv är vettig, tydlig och har rimliga förväntningar. Om man stövlar in i butik efter butik och ska testa allt möjligt, ställa 100 frågor och ta lika många bilder, så blir nog även den bästa säljaren rätt less. Kommer för övrigt aldrig fatta klocknördars eviga testande av klockor, eller för den delen fotande.

Vad man anser som god service är nog olika hos alla människor :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu tror jag inte detta direkt praktiseras i Sverige, men finns ju en säljmetod där man medvetet behandlar kunder "dåligt" för att få de att känna sig i underläge och manade att visa köpkraft och köpa något för att återskapa status quo.

Jag själv har inga negativa erfarenheter från de ADs jag besökt i Stockholm.
Den metoden är välkänd men är väl snarare något som appliceras på varor i segmentet strax under lyx?
 

UNO

Panerai
Frank är fantastiskt trevlig.
LuxuryWatches är proffs.
Nymans är superproffs.
Klockmäster är bra.
Jag har handlat nya Rolex(4eller5 ev 6), Breitling, Grand Seiko, Omega och TAG, beg Panerai, servat dessa + Chopard och IWC i ovan butiker.

Rob E har otrevligast personal alla brancher inkluderade inkl personalen på Gotlandsfärjorna.
 
Senast ändrad:

point1

Cartier
Alltså om man klär sig väldigt ovårdad är det ett sätt att säga att man inte respekterar personerna man ska möta. Om du ska på din väns bröllop och klädkoden är kavaj, om du då kommer i ett par jeans och en t-shirt så är det inte respektfullt. Det betyder inte att man jämt måste gå runt med kostym, men att ha kläder som är under gällande klädkod (explicit eller inte) är inte särskilt respektfullt. Däremot tycker jag inte att jeans och t-shirt är för nedklätt för att gå på stan och shoppa klockor, så om de är otrevliga på grund av dina kläder då är det dåligt bemötande. Det finns dock gränser, att komma i mjukisbyxor och linne är inte respektfullt t.ex.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Frank är fantastiskt trevlig.
LuxuryWatches är proffs.
Nymans är superproffs.
Klockmäster är bra.
Jag har handlat nya Rolex(4eller5 ev 6), Breitling, Grand Seiko, Omega och TAG, beg Panerai, servat dessa + Chopard och IWC i ovan butiker.

Rob E har otrevligast personal alla brancher inkluderade inkl personalen på Gotlandsfärjorna.

?
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Har bara varit in till RobE och Nymans och då klädd i t-shirt+jeans. Har fått kanonmottagande från båda! :)
 

Apansson

Torpare
Engagemang finns det ett ganska fint ord som heter :)
Denna förmåga bör man använda sig av frekvent när man jobbar inom försäljning, en säljare kan ju komma fram och fråga lite mer, verka nyfiken. Exempel på frågor som kan ställas av vederbörande.
Vad söker du? Vad kan vi hjälpa dig med? Är det något speciellt du tänkt på? man kan också ge komplimanger osv.

Min erfarenhet är att många bara hälsar och sen återgår till iPhone/tugummi tuggande bakom disken, det är inte engagemang :)
Hälsa på kunden, låt kunden gå ett varv, fråga sedan om det är något särskilt man funderat på. Har kunden schysst klocka/cykel/whatever, kommentera. Grym konversationsstartare. Det ska inte kännas som en butik, det ska kännas som vardagsrummet hemma hos en god vän. Då är man en bra säljare.
 
Alltså om man klär sig väldigt ovårdad är det ett sätt att säga att man inte respekterar personerna man ska möta. Om du ska på din väns bröllop och klädkoden är kavaj, om du då kommer i ett par jeans och en t-shirt så är det inte respektfullt. Det betyder inte att man jämt måste gå runt med kostym, men att ha kläder som är under gällande klädkod (explicit eller inte) är inte särskilt respektfullt. Däremot tycker jag inte att jeans och t-shirt är för nedklätt för att gå på stan och shoppa klockor, så om de är otrevliga på grund av dina kläder då är det dåligt bemötande. Det finns dock gränser, att komma i mjukisbyxor och linne är inte respektfullt t.ex.
Visste inte att det fanns krav på klädkod vid shopping. Tycker principiellt man har all rätt i världen att ha på sig mjukisstället när man köper klocka.
 

point1

Cartier
Visste inte att det fanns krav på klädkod vid shopping. Tycker principiellt man har all rätt i världen att ha på sig mjukisstället när man köper klocka.

Det finns det inte, därför skrev jag explicit eller inte. Det betyder att klädkoden inte är explicit. Men på samma sätt som att man inte har foppatofflor, badbyxor och bar överkropp i stan, trots att det inte finns någon klädkod som förbjuder det så finns det en implicit klädkod som säger att det inte är ok.

Du har all rätt i världen att ha på dig vad som helst, men du kanske inte ska förvänta dig att alltid bli bemött på ett professionellt sätt när du inte visar respekt för dina medmänniskor (och ja det kan anses vara respektlöst att ha mjukisbyxor, linne och foppatofflor).
 

Knypplarn

Cartier
Har väl lite blandade erfarenheter, vid något tillfälle har jag varit tvungen att lämna butiken för att det har känts så obekvämt. Vid andra tilltillfällen har allt varit frid och fröjd. Överlag kan jag dock tycka att personalen borde vara mer påläst kring vad de säljer och märkenas historik. Tycker ändå man bör kunna förvänta sig från personalen att de är tillräckligt kunniga för att kunna ledsaga sina kunder och förmedla de värden som varumärkena de säljer representerar. Kan egentligen bara relatera till min egen arbetssituation där det vore direkt pinsamt om kunderna visste mer om mina produkter/tjänster än jag själv.

Nu är det väl kanske inte butikernas fel, men många av mina senaste besök i butik har störts rejält av andra kunder som varit på tok för närgångna och intresserade av vad jag gör där.

Till sist kan jag ju tillägga att jag inte tar allt för hårt på ett dåligt bemötande, alla kan ha en dålig dag. Skulle aldrig välja bort en butik pga någon inbillad kränkthet.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag har - nu glider vi lite ur ämnet - jävligt svårt för att "bara kolla" och prova och talla på grejer i butiker. Ska jag be personalen att ta fram något så ska jag veta att jag med största sannolikhet ska köpa den, eller stryka den från köp-listan efter klämm-och-känn. Skulle avsky att ta upp service för andra kunder (och lite grann personalens tid) med att bara få kolla.
Men, då är jag å andra sidan känd för att vara för snäll...
 

UNO

Panerai
Hoppsan, jag missade slutklämmen :-o
Jag har blivit bra och dåligt bemött oavsett fina kläder eller inte, klädseln varierar från dag till dag, arbete eller fritid, olika arbetsuppgifter gör också att klädseln varierar lite även på jobbet.
Bra butiker med bra personal klarar att se bortom T-shirt och jeans(som kan vara nog så dyra). Naglar och fingrar är säkrare att döma efter än kläderna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hoppsan, jag missade slutklämmen :-o
Jag har blivit bra och dåligt bemött oavsett fina kläder eller inte, det varierar från dag till dag, arbete eller fritid, olika arbetsuppgifter gör att klädseln varierar lite även på jobbet.

Bara så förvånad över att du alltid blivit illa behandlad hos Rob, de flesta här har goda erfarenheter av dem trots att de inte längre är sponsorer.
 

UNO

Panerai
Bara så förvånad över att du alltid blivit illa behandlad hos Rob, de flesta här har goda erfarenheter av dem trots att de inte längre är sponsorer.
2 ggr men jag missar inte att påtala det, senast i vintras när jag ville se på en 33 mm Hublot Quartz till min fru. Det blev en TAG till halva kostnaden, hon är nöjd men jag hade gärna sett att hon hade en Hublot..
 

POO

Panerai
Jag har - nu glider vi lite ur ämnet - jävligt svårt för att "bara kolla" och prova och talla på grejer i butiker. Ska jag be personalen att ta fram något så ska jag veta att jag med största sannolikhet ska köpa den, eller stryka den från köp-listan efter klämm-och-känn. Skulle avsky att ta upp service för andra kunder (och lite grann personalens tid) med att bara få kolla.
Men, då är jag å andra sidan känd för att vara för snäll...
Sorry, men per gemene KSares logik förtjänar du inget annat än konkurs, kölhalning m.m....
 

Rojalisten

Panerai
Har blivit bemött på många olika sätt. Oftast är dock försäljaren tillmötesgående när man gör sitt "husförhör" att man faktiskt förstår sig på klockor.

Bästa bemötandet utan tvekan fick jag dock från en butik i Örebro. Där kom en kille fram och lät mig testa flertalet modeller, bläddrade listpris och framtida leveranser. Stod med en keps, lökiga svettfläckar på min t-shirt och en bar en skx på armen. Fick även testa försäljarens egna klocka! Om jag någonsin köper tag heuer blir det där!!
image.jpeg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
2 ggr men jag missar inte att påtala det, senast i vintras när jag ville se på en 33 mm Hublot Quartz till min fru. Det blev en TAG till halva kostnaden, hon är nöjd men jag hade gärna sett att hon hade en Hublot..

Förklara gärna varför de inte levde upp till dina förväntningar
 
Topp