Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa klocka och lära barnen klockan?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rivalen, 18 december 2014.

1. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Sitter o surfar på ebay.ca och där ligger mycket vintage Rolex till kul priser. Har hört att barn kan avläsa hela timmar i tre års ålder. Har en dotterdotter på två. Skulle kunna tänka mig en Speedking enl nedan. Osäker om det måste vara arabiska siffror rakt igenom för att det skall gå att lära sig tidigt. Vad har ni för erfarenheter. Hon går in i en period nu då hon är väldigt mottaglig för allt nytt och jag vill att hon skall kunna klockan och ha en kul klocka - eller är det helt enkelt to much?.

Onelund och ErikM gillar detta.
  2. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Absolut ingen kunskap i ämnet, men jag tycker det är en fantastisk idé!! Go fore it!!

3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Tanken är god men lite overkill är det nog till en treåring. :)

4. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Vore ju roligt om inget annat. Köp en och starta KS-konto till henne dagen efter. :)

5. JayJay

JayJay Biskop

Too much. Tveklöst.

yonsson och frere gillar detta.
  6. Önskar att jag hade haft en egen Rolex när jag var 3 år.... :confused:

7. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klart hon ska lära sig klockan. Men finns roligare klockor till en treårig tjej än en vintage rolex!

Stuntman Jim gillar detta.
  8. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Jo det blir slutsatsen. Det är för kul där i Canada, gott om 28-34 mm Tudors och Rolex för 2-600 USD. Men fingret är inte på knappen längre. Undrar om jag inte ställde samma fråga förra året och fick samma svar - kom på det nu - suck. Låt tråden sjunka in i glömska.

Gummo gillar detta.
  9. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Tror du är lite för influerad av ditt egna intresse. Släpp lös henne i en leksaksaffär och låt henne välja istället ;)

Ako, TouchingEvil och Rivalen gillar detta.
  10. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
  11. Frosse

Frosse Borgare

Från:
    Feskekôrka
    7045869589_fd24a61490_z.jpg

MrPlow, Micke Ni, Galaxxy och 4 andra gillar detta.
  12. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Min lillasyster (som är 7) fick sig en Sea Gull i födelsedagspresent. Den kan hon blanda band på, och den är tydlig att läsa av tiden på :)
    Rekommenderas!

Rivalen gillar detta.
  13. nissehult

nissehult Friends of KS

Siffor runt om (1-12) är att föredra så att dessa präntas in. Min äldsta fick en Batman-klocka som användes ett tag. Nu ligger den bara ock skräpar. Han är väl inte tillräckligt redo än (6 bast) för armbandsur. Vi kör klockträningen med hjälp av köksklockan.

Rivalen gillar detta.
  14. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag har samma tanke för min (i maj) femåring. Jag kommer att leta efter en klocka med siffror 1-12 hela vägen runt, och utan sekundvisare. För att förenkla så mycket som möjligt.

Edit: och något "ballt" som han är intresserad av, typ Spiderman, så att den används. Snarare än något "ballt" som jag är intresserad av, typ Rolex... ;)

Rivalen gillar detta.
  15. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Det är i tvåan som man börjar lära sig klockan på allvar. Alltså vid en ålder på ca 8 år. Innan dess tror jag det är svårt att få ihop det. Vi har tjatat å tjatat men det vill inte riktigt fastna. Det är ändå enklare att fråga pappa. Han har alltid klocka på sig...

Stuntman Jim och Rivalen gillar detta.
  16. JAkesson

JAkesson Bonde

Hello Kitty > Rolex.
    Urk men sant. :banghead:

saferide, Stuntman Jim och Rivalen gillar detta.
  17. Stuntman Jim

Stuntman Jim Torpare

Jag har just köpt en klocka till min dotter. Jag valde en en lätt plastklocka med quartz för att det ska vara enklare att förstå det här med sekunder.

AdamST och Rivalen gillar detta.
  18. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Jag har inte tänkt på det innan, men det är ett riktigt smart tänk. Man förlorar nästan konceptet med sekunder efter att ha haft automat i ett halvår :eek:

Rivalen gillar detta.
  19. Andreas777

Andreas777 Stadsbo

Rivalen gillar detta.
  20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    image.jpg
    Köpte denna till min son innan han fyllde 1 år. Mest som en kul grej och den kommer ligga i klocklådan tills han blir mogen. En Rolex känns sjukt överkurs.

Macklin, Matts, Rivalen och 1 annan gillar detta.
  21. Chuck

Chuck Friends of KS

Verkligen nåt att fundera på

Rivalen gillar detta.
  22. Rivalen
    Trådstartare

Rivalen Friends of KS

Vete tusan vad som flög i mig. Budade lite spontantt ochnästan inget på denna igår - hoppas jag förlorar. Tänkte ren tavla och tydligt 1-12. Tänkte hon skulle gilla igenkänningen när hon håller sin schweisiska militärklocka från 1940-talet (40-talare är bra säger morfar) mot pappas Marathon el Speedy och mammas Sub.och ser att hon pckså har svart tavla. Sen såg jag en Pippiklocka på Ur o Penn och tja, inte så tokiga... kanske. men StarWars är ju också en militärklocka - hm...

Onelund gillar detta.
  23. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köpte också en LEGO starwarsklocka till min äldsta grabb när han fyllde 6. Man kan säga att det är för och nackdelar med en " länk" i LEGO. Större delar av klockan är nu på okänd plats och bitarna som finns kvar räcker inte runt handleden. Men han är inte ledsen för det utan är istället överlycklig efter att få överta sin mors gamla Ip4. Det blir nog något plastigt quartzigt som första riktiga klocka, eller något loppisfynd:)

Rivalen gillar detta.
  24. Triumf

Triumf Borgare

Tänkte att jag lånar en tråd istället för att starta en ny.
    Syrrans kid fyller 7 år nu på fredag och hon frågade mig om jag hade något tips på en klocka till honom. Det är digitalt som gäller just nu så kriterierna är följande:

• Digital klocka
    • Pris max 500 kr.
    • Inte för plottrigt/för mycket funktioner

Frågan är om man kan få detta med den budgeten. Hon vill alltså inte ha någon "värstingklocka" utan bara en enkel digitalklocka till ett barn, kanske med tidtagning eller liknande om det går att få. Visst finns det klockor att få för typ 70 spänn men är det något att ha? Pallar den allt vad ett barn utsätter den för?
    Nu gissar jag att det kanske inte är så många på forumet som har stenkoll på detta, men någon som har några tips? Gärna så man hinner få hem den till fredag :)

25. Jonaz

Jonaz Biskop

Från:
    Göteborg
    Terroristklockan? Casio F91W?

Magnus (Sthlm), Spindel och Triumf gillar detta.
  26. Malte

Malte Bonde

Första klockorna jag köpte till barnen var Lego klockor, fungerat super.
    Nu har grabben en Casio.

Rolex får vänta till 15+

Triumf gillar detta.
  27. Triumf

Triumf Borgare

Har nu kommit in på en Casio "terrorist". Men tror något färgglatt skulle gå hem bättre än den klassiska. Typ blå eller grön. Har du något tips var jag kan hitta en sådan?..

28. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jag skulle föreslå en swatch till ungen. Jag personligen tror mer på att lära sig klockan med hjälp av en analog klocka ordentligt. Det måste man kunna.

Om det ändå blir en digitalare röstar jag på en F-91W aka terrorist. Den är ganska lite så den bör passa bra på ett barn. Alternativet är en baby-G.

Triumf gillar detta.
  29. Triumf

Triumf Borgare

Analog har han redan en och kan rätt bra. Han tycker det är kul med digitalt just nu och därav roligt att uppmuntra honom med en sådan klocka. Som sagt har vi nu siktet inställt på en sk terrorist, men helst i något färgglatt, typ blå eller grön. Verkar dock vara dåligt med dom på den svenska marknaden. Tips mottages gärna! Måste hinna få hem den tills på fredag:D

Kejsaren gillar detta.
  30. Spindel

Spindel Biskop

Mårtenssons ur Brookfield