• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka på plats i sydostasien - råd och tips?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kommer nästa vecka besöka sydostasien i jobbet och tänkte höra om någon har lite erfarenheter kring klockmarknaden där. Kommer åka först till Singapore, sedan Manilla och sist Kuala Lumpur

- Nån som vet hur prisbilden ligger till? En del jag pratat med hasplar ur sig "det är jättebilligt" men ingen har kunnat precisera sig.

- Är något av länderna generellt billigare än något annat? Jag vill ju inte handla i "fel land"...

- Någon som till och med kanske har tips på handlare att rekommendera?

Tacksam för svar då detta är en möjlighet för mig som inte kommer återkomma på ett tag misstänker jag.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Singapore är billigt som fan på Seiko i alla fall. Det finns en resetråd här på KS med någon som varit där om jag inte minns fel. google it baby.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ska se om jag hittar tråden, tack för det. Dock blir det inte tal om något annat än schweiziskt den här gången.
 
Jag brukar vara i dom delarna av världen. Min uppfattning är att det ofta kan vara högre priser där. Brukar aldrig hitta några fynd direkt. Det ska vara Seiko då. Men till exempel beggade Rolex är ofta mycket dyrare än i Europa (eller samma pris). Hong kong verkar vara stället man ska till, åtminstone vad det gäller utbud. Men jag kan ha fel.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag brukar vara i dom delarna av världen. Min uppfattning är att det ofta kan vara högre priser där. Brukar aldrig hitta några fynd direkt. Det ska vara Seiko då. Men till exempel beggade Rolex är ofta mycket dyrare än i Europa (eller samma pris). Hong kong verkar vara stället man ska till, åtminstone vad det gäller utbud. Men jag kan ha fel.

Tack för info. Låter väl inte helt lovande då Hong Kong inte står på listan av ställen jag kan åka gratis till.

Manila: Köp inte klockan utan att se insidan!!

Köper jag nånting blir det hos AD som jag bekräftat på tillverkarens hemsida. Inte kan väl de hålla på med såna dumheter?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan svara på min egen tråd lite grand här från Singapore - Att hitta en AD är inga problem överhuvudtaget. Det finns en, ibland två, i varenda shopping mall här. Jag överdriver inte, skulle säga att jag vandrat igenom säkert 30 handlare sista tiden. Alla fulla med alla varianter och oerhört trevlig hjälpsam personal. Servicen här ligger på en annan planet än i Sverige. Priserna ligger klart lägre än AD sverige men det är inga direkta fyndpriser, du hamnar nånstans strax lägre än Uret.se eller andra gråhandlare så man kan int direkt plocka på sig bara för sakens skull.

Besökte också en begagnathandlare http://www.hjwatch.com/ som hade ungefär hur mycket som helst i laget. Ägt av en charmig urgammal gubbe men med ganska tveksamma engelskakunskaper. Då det var lite oklart om box och cert ingick så avstod jag dock från några köp där.
 

Galaxy

Rolex
Kan svara på min egen tråd lite grand här från Singapore - Att hitta en AD är inga problem överhuvudtaget. Det finns en, ibland två, i varenda shopping mall här. Jag överdriver inte, skulle säga att jag vandrat igenom säkert 30 handlare sista tiden. Alla fulla med alla varianter och oerhört trevlig hjälpsam personal. Servicen här ligger på en annan planet än i Sverige. Priserna ligger klart lägre än AD sverige men det är inga direkta fyndpriser, du hamnar nånstans strax lägre än Uret.se eller andra gråhandlare så man kan int direkt plocka på sig bara för sakens skull.

Besökte också en begagnathandlare http://www.hjwatch.com/ som hade ungefär hur mycket som helst i laget. Ägt av en charmig urgammal gubbe men med ganska tveksamma engelskakunskaper. Då det var lite oklart om box och cert ingick så avstod jag dock från några köp där.


Blir det något köp innan hemresan då, tror du? :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag har lämnat Singapore utan att köpa något. Flygplatsen var faktiskt ännu billigare (dock främst pga att ingen sales tax ska betalas) men de modeler jag tittade på var inte tillräckligt mycket billigare än hemma tyckte jag. Visst man sparar 2-3 tusen jämfört med billigast i Sverige men det blev fortfarande väldigt mycket pengar.

Hoppet är inte ute än dock, är just nu i Manilla, en stad med betydligt sämre ekonomi så kanske att det finns fynd att göra. Dock kan man ju inte handla överallt pga alla kopior så det blir nog först på flygplatsen om 3 dagar jag kan kolla. Sen kommer sista chansen i Kuala Lumpur om en vecka. Än lever hoppet.
 
Topp