• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka strategiskt?

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Som rubriken försöker antyda så undrar jag hur ni tänker när ni köper klockor. Tänker ni länge och väl på vilken lucka som behöver fyllas, eller är det bar å åk?
Själv tänker jag allt för mycket. Timtals och åter timtals funderingar leder dock kanske fram till köpfasen till sist. Senast i dag kom jag på vilken den dynamiska duon egentligen är; Sinn 356 & Longines Hydroconquest!

Alltså, försöker du komplettera nuvarande klockors bristande egenskaper eller köper du vad du är sugen på utan tanke på dina övriga klockor?
 

par

Patek
2-Faktor
Handlar med hjärtat=) Givetvis kanske jag inte köper en 116613ln när jag har en Lb osv men annars
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag gör enligt följande:
1. Kommer på att jag vill ha en ny dinka
2. Hittar objekt
3. Läser _ALLT_ om skiten
4. Kommer oftast på att det inte kommer fungera antingen praktiskt eller ekonomiskt. Om det gör det så går jag till steg 5
5. Halv-spontant köper den
6. Säljer den igen inom några månader
7. Se steg 1
 

Nexus

Panerai
Ser den schysst ut så behöver jag den. Inget mer genomtänkt än så.
Jag brukar dock följa upp med att plöja alla recensioner jag hittar, och därigenom försöka rättfärdiga mitt köp i efterhand.
 

par

Patek
2-Faktor
Jag gör enligt följande:
1. Kommer på att jag vill ha en ny dinka
2. Hittar objekt
3. Läser _ALLT_ om skiten
4. Kommer oftast på att det inte kommer fungera antingen praktiskt eller ekonomiskt. Om det gör det så går jag till steg 5
5. Halv-spontant köper den
6. Säljer den igen inom några månader
7. Se steg 1


Haha spot on=)
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Beror lite på prisklass, ibland räcker det med två stora stark ibland behövs det fler.

Skämt åsido, är ganska spontan av mig även om jag har en ganska klar bild över vad jag vill ha, ibland blir det dock impulsköp.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag köper numera klockor jag vet att jag verkligen vill ha, och innan jag slår till så ser jag till att jag är påläst om det jag köper.
 

Genta

Cartier
En genomtänkt strategiskt rätt beslut är A o O för mig. Att låta känslorna styra - typ köpa med hjärtat - kan jag inte försvara inför mig själv. Nej, för att motivera rationaliteten i att slänga ut 100 papp på en tidmätare som mäter tiden med sämre precision än min mobiltelefon gäller det att ha argumenten klara, t ex:
- andrahandsvärdet är så bra att jag får tillbaka mina pengar
- jag behöver flera klockor för olika situationer: GMT på resa, kronograf när jag lagar mat eller sportar, elegant klocka till kostymen, dykare när jag badar etc
- hantverket är helt fantastiskt i den lilla urmakarverkstaden uppe i bergen i Schweiz eller i Sachsen
- urverket är en ingenjörsbragd
- materialbehandlingen och utsmyckningen är i princip ett konstverk
- mina barns ögon kommer glittra av tacksamhet när jag överlämnar klockan till nästa generation....
 

Sond

Patek
Enligt vaniljglass kör jag med en urtöntig modell...

Jag gillar att vara strategiskt. Funderar på "luckor" i min samling och hur och när olika klockor kan användas. Och om det fyller ut, konkurrerar eller kompletterar de jag har.

Jag kan starta i denna strategiska ände och så körs strategiprogrammet i hjärnan för att hitta bra klockor som passar in.

Jag kan också handlöst falla för en klocka. Efter några dagars tankelös förälskelse börjar jag tänka. Då följer jag min strategimodell.

Detta leder till att de flesta förälskelser aldrig blir till verklighet. Å andra sidan så kan ett identifierat hål fyllas till vilket pris som helst. Nåja, kanske inte riktigt, men i de flesta människors ögon i alla fall.

Det leder också till att jag aldrig flippat en klocka. Under ett år sålde jag iofs av ganska många vintage Omegor för jag fick ett ryck. Jag har alltså annars aldrig sålt en klocka.

För min del är detta en stor glädje och del i klockintresset. Att tänka, fundera, och prova olika klockors roll i min samling är otroligt roligt och intressant. Likaså att fundera på om det finns någon roll som inte är besatt.

Just nu är alla, eller nästan alla roller besatta. Möjligen skulle en finare "fritidsklocka" kunna få plats. Ovanför beater, men under vanlig jobbdag/pubrunda.

Utöver det skulle en ny klocka konkurrera med en befintlig. Då gäller det att fundera på detaljer och situationer. Om jag faller handlöst för en klocka så finns det såklart möjligheter att klämma in den i samlingen. Men det krävs mycket funderande innan jag slår till. Med stor sannolikhet skulle jag just nu känna att det blir för likt något jag redan har och då köper jag ett klockarmband som tröst istället och känner att jag trots att bandet kostade 1000 kr tjänat en himla massa pengar..;)

Jag gör samma sak med skor och vinterjacka(bara för att det finns två levande trådar om det). Och alla beslut jag tar på jobbet följer samma typ av tänkande..;)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Som rubriken försöker antyda så undrar jag hur ni tänker när ni köper klockor. Tänker ni länge och väl på vilken lucka som behöver fyllas, eller är det bar å åk?
Själv tänker jag allt för mycket. Timtals och åter timtals funderingar leder dock kanske fram till köpfasen till sist. Senast i dag kom jag på vilken den dynamiska duon egentligen är; Sinn 356 & Longines Hydroconquest!

Alltså, försöker du komplettera nuvarande klockors bristande egenskaper eller köper du vad du är sugen på utan tanke på dina övriga klockor?

Sitter på en liknande duo som du efterfrågar. Har en Hydroconquest (Auto). Sen har jag en Svart Tissot PRC200 (Gamla quartzen).
Dessa två är de som får hänga med mest om dagarna. Har även en Seikobeater. Och en gammal 50-tals Tärna på perlon.

Har mest blivit så, och ingen utvald strategi.
 

BME

Cartier
Jag har en lista på ett antal olika klockor i huvudet, visserligen ändras den från och till men den är hyffsat stabil, och när jag ser något dyka upp ur den listan för ett vettigt pris så blir det lätt ett tryck på "köp-knappen" :)
Sen kan det bli vissa impulsköp utanför listan för att man hittade något man gillade också men det är ju bara mysigt!

Lite konstigt men jag skiljer mig helt från mitt beteende om jag ska köpa en ny tv eller stärkare etc då läser jag recensioner, tester, åker och tittar och jämför men en klocka för kanske 2-3ggr så mkt pengar kan jag köpa efter en beslutsprocess på 5 minuter... Märkligt...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Undrar om vi inte pratar om "Maximizer och Satisficer"?

"Maximizer and satisficer are terms coined by psychologist Barry Schwartz in his 2004 book entitled The Paradox of Choice: Why More Is Less. Maximizers are defined as those people who refuse to settle on a choice until they find only the very best. Satisficers weigh their options but are content with settling for the option that is good enough."

mvh A
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Försöker vara strategisk i den form att jag skall ha en mer robust, samt en till jobb/kostym.
Tänker i alla fall så, men ibland blir det hjärtat som styr i alla fall!:rolleyes:

Det här med andrahandsvärde spelar givetvis in, men i dagsläget är det väl bara perfekta vintage Rolex som håller det bra.
Räknar helt kallt med att jag måste göra en mindre förlust för att kunna ha det jag vill på handleden...tyvärr men så är det nog.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Gillar jag en viss modell så är det den jag köper, oberoende av vad som redan finns i klocklådan.

Så jag kan inte påstå att jag har någon strategi... :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Söker den perfekta garderoben. En användbar uppsättning som fyller alla mina behov, bjuder på riklig variation, och kompletterar varandra. Inga kuddvärmare och inga snarlika bör finnas.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
När man har pengarna och rätt klocka dyker upp så brukar jag bara smälla till... Men det är ju någon modell man spanat på ett tag.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
If i like it i buy it. Köper klockor för att ha, inte för att sälja. Sedan kanske det händer ändå.

En SD/sub/GMT/exp passar till exakt alla tillfällen så det behövs faktiskt bara ett köp ;) välj vilken du gillar bäst. Tåliga, snygga och sticker inte ut för mkt.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Jag har en förvånansvärt kort beslutsväg mellan hjärnan och plånboken, tja impulsiv kan man sammafattad det, jag köper det jag vill ha....det har jag alltid gjort...:)
 

Da_Ni

Cartier
Som rubriken försöker antyda så undrar jag hur ni tänker när ni köper klockor. Tänker ni länge och väl på vilken lucka som behöver fyllas, eller är det bar å åk?
Själv tänker jag allt för mycket. Timtals och åter timtals funderingar leder dock kanske fram till köpfasen till sist. Senast i dag kom jag på vilken den dynamiska duon egentligen är; Sinn 356 & Longines Hydroconquest!

Alltså, försöker du komplettera nuvarande klockors bristande egenskaper eller köper du vad du är sugen på utan tanke på dina övriga klockor?


Jag tänker inte så mycket på att klockorna ska komplettera varandra utan går på det jag tycker är snyggt. Men det kan ta väldigt lång tid att hitta "rätt" objekt.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Söker den perfekta garderoben. En användbar uppsättning som fyller alla mina behov, bjuder på riklig variation, och kompletterar varandra. Inga kuddvärmare och inga snarlika bör finnas.
EDIT: Självklart uppstår det problem då jag ibland får för mig att testa något nytt som inte passar in i den nuvarande uppsättningen. Då blir det gör om, gör rätt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1. Jag läser mig in på och fastnar för en klocka.
2. Jag intalar mig själv att jag måste ha den.
3. Jag rättfärdigar priset för mig själv.
4. Jag söker efter alternativ till klockan för att försäkra mig om att det inte finns några andra alternativ.
5. Jag funderar på om jag ska tvinga mig själv att sälja någon av de klockor jag redan har.
6. Jag söker efter bra inköpsställe.
7. Jag handlar.

Att bredda "samlingen" är ett måste. Det finns ingen anledning att ha två klockor som fyller samma nisch. Det skulle bara innebära att en av de två blir liggande och tillslut såld.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så, summa summarum, när vi gör en vansinnig "investering" i en klocka så rationaliserar vi vansinnet efter köpet, eller så rationaliserar vi vansinnet före köpet.

Är det en korrekt sammanfattning? ;)
 
Topp