• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka utan cert?

Ludvig

Omega
Hej,

Jag går i tankarna om att köpa en Rolex Sea Dweller :D:D
Nu är det så att klockan jag funderar på att köpa saknar cert...

Vad anser ni om detta? Blir klockan mycket mer svårsåld om jag skulle få för mig att sälja den?
Är det lätt att bli lurad på tillverkningsår osv utan cert?

Tacksam för svar :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Du får mindre för den vid sälj men å andra sidan betar du väl mindre vid köp....

Vad är det för modell&år på den?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Är cert något du vill betala premium för?

Är svaret ja: köp en med cert
Bryr du dig inte: köp utan cert

Jag struntar i cert :) Jag vill ha klockan, visst får man mer för klockan när man säljer med cert, men man får också betala mer vid inköpet.
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Jag personligen skulle inte vilja köpa utan cert, men det handlar mer om min okunskap. För mig känns det mer äkta med cert. Men som sagt handlar mest som en falsk trygghet för mig
 
  • Like
Reactions: D.S

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Cartier har handskrivna certifkat och där det ska stå serienummer är referensnumret för klockan skrivet.
Och serienumret står där referens ska stå skrivet? För att garantin ska gälla är det nog skit samma om de skrivit på fel ställen så länge all info finns så klockan och certet kan kopplas ihop.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Och serienumret står där referens ska stå skrivet? För att garantin ska gälla är det nog skit samma om de skrivit på fel ställen så länge all info finns så klockan och certet kan kopplas ihop.
Serienumret finns inte skrivet på certifikatet... Men jag har ett servicekvitto från Cartier där allt är reko och klockan har garanti till mars 2016.
 

Ludvig

Omega
Tack för alla svar! Klockan i fråga säljs av en guld affär som är en del av Bank of Italy så hoppas att det är safe..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Serienumret finns inte skrivet på certifikatet... Men jag har ett servicekvitto från Cartier där allt är reko och klockan har garanti till mars 2016.
Då kan du ju i princip slänga certet ur garantihänsyn eftersom klockan nu är reggad hos Cartier. Det var i alla fall vad JLC sa till mig. Eftersom klockan har varit hos tillverkaren finns den i deras system och de har stenkoll. Å andra sidan är det ju bra att ha vid försäljning så därför finns det ju ingen anledning att kasta det.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Då kan du ju i princip slänga certet ur garantihänsyn eftersom klockan nu är reggad hos Cartier. Det var i alla fall vad JLC sa till mig. Eftersom klockan har varit hos tillverkaren finns den i deras system och de har stenkoll. Å andra sidan är det ju bra att ha vid försäljning så därför finns det ju ingen anledning att kasta det.
Precis, köparen valde att låta klockan gå i retur av den anledningen. Givetvis var det ingenting som jag hade lagt märke till. Jag för en dialog med Bergström nu för att lösa det hela, men för personlig del spelar det faktiskt ingen större roll i och med garantin som nu råder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, köparen valde att låta klockan gå i retur av den anledningen. Givetvis var det ingenting som jag hade lagt märke till. Jag för en dialog med Bergström nu för att lösa det hela, men för personlig del spelar det faktiskt ingen större roll i och med garantin som nu råder.
Utan servicekvittot hade jag blivit tokig på en sådan sak men nu när du har ett sådant så kvittar det ju eftersom servicekvittot är nyare. Garantikortet har då spelat ut sin funktion. Konstigt att returnera av den anledningen (imho).
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Utan servicekvittot hade jag blivit tokig på en sådan sak men nu när du har ett sådant så kvittar det ju eftersom servicekvittot är nyare. Garantikortet har då spelat ut sin funktion. Konstigt att returnera av den anledningen (imho).
Utan servicekvittot, ja, givetvis. Då hade det varit en helt annan femma. Lite trist att jag inte fick chansen att tala med Bergströms Ur för att lösa det hela bara, men det är vad det är. Om någon är intresserad så har jag därmed en Cartier santos XL W20099C4 till salu. price deal. Deal utgången. för den som anger rabattkoden yonssons-höna-har-sprungit-lös. Rabattkoden finnes endast i denna tråd och är giltig september ut.

Så svårt var det.

"Nu har jag fått svar från Cartier. Ville bara dubbelkolla så att den var såld till oss.
Allt stämmer, så om du vill kan vi skriva ett inköpsbevis med modell och serienummer.
Alternativt om du skickar oss certet, så fyller vi i det där."
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
En vintageklocka tycker jag är ok om den ej har cert, men om den är typ 3år gammal tycker jag det känns jävligt slarvigt och därför otryggt. Vet inte om cert är ngn direkt garant för äkthet så ur den aspekten känns det skit samma.
 

Marc

Breitling
Kan fylla i med att klockan är av årsm. 2005 enl. handlaren.
Hade själv en Omega Seamaster Professional 2004 som jag köpte utan cert 2013. Inga problem när jag sålde den sen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Personligen vill jag gärna ha alla tillbehör med, och då särskilt certifikatet, så för mig vore det inte aktuellt att köpa utan cert.
Förutsatt att vi talar om en nyare klocka, och inte vintage.
 

MrAvenger

Omega
Håller med föregående talare. Du får mindre för klockan vid försäljningen men å andra sidan betalar du mindre vid köp.
Fullsett eller fulsett spelar ingen roll så länge man får klockan :D
 

D.S

Omega
Inget fel att köpa utan. Men lägger man x antal månadslöner på en klocka så känns det som att fullset ska vara en självklarhet. Då vet man att allt är i sin ordning utan att behöva tvivla eller reflektera över något.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Inget fel att köpa utan. Men lägger man x antal månadslöner på en klocka så känns det som att fullset ska vara en självklarhet. Då vet man att allt är i sin ordning utan att behöva tvivla eller reflektera över något.
Fast det är ju inte säkert. En stulen klocka eller försäkringsbedrägeri kan ju lika gärna vara fullset
 
Topp