Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa klocka utan cert?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ludvig, 31 augusti 2015.

1. Ludvig
    Trådstartare

Ludvig Torpare

Från:
    Stockholm
    Hej,

Jag går i tankarna om att köpa en Rolex Sea Dweller :D:D
    Nu är det så att klockan jag funderar på att köpa saknar cert...

Vad anser ni om detta? Blir klockan mycket mer svårsåld om jag skulle få för mig att sälja den?
    Är det lätt att bli lurad på tillverkningsår osv utan cert?

Tacksam för svar :)

2. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Serienummer ger tillverkningsår...

yonsson gillar detta.
  3. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Du får mindre för den vid sälj men å andra sidan betar du väl mindre vid köp....

Vad är det för modell&år på den?

4. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Är cert något du vill betala premium för?

Är svaret ja: köp en med cert
    Bryr du dig inte: köp utan cert

Jag struntar i cert :) Jag vill ha klockan, visst får man mer för klockan när man säljer med cert, men man får också betala mer vid inköpet.

Ludvig gillar detta.
  5. KenKun

KenKun Biskop

Om garantin har gått ut, så är det inte lika viktigt, men visst är det trevligare med cert.

yonsson gillar detta.
  6. christian-h

christian-h Biskop

Jag har en klocka med felskrivet cert. Hur är det möjligt? Är i kontakt med Bergströms Ur nu.

Är det premium eller inte?

7. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Vad menar du med felskrivet?

8. christian-h

christian-h Biskop

Cartier har handskrivna certifkat och där det ska stå serienummer är referensnumret för klockan skrivet.

9. Luckyluciano

Från:
    Stockholms djungel
    Det klassas till 99,9% säkerhet inte som premium iaf. :)

yonsson gillar detta.
  10. christian-h

christian-h Biskop

Jag var givetvis ironisk.

Fredrik Larsson, Scaramanga och yonsson gillar detta.
  11. Luckyluciano

Från:
    Stockholms djungel
    Haha svårt att förstå ibland på internet

christian-h gillar detta.
  12. galácticon

galácticon Biskop

Jag har inget cert till min och precis som @Compiss säger, så gav jag mindre för klockan och kommer att få mindre för den än en klocka där certet kommer med.

Ludvig gillar detta.
  13. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Jag personligen skulle inte vilja köpa utan cert, men det handlar mer om min okunskap. För mig känns det mer äkta med cert. Men som sagt handlar mest som en falsk trygghet för mig

14. Divemaster

Divemaster Friends of KS

Från:
    westcoasten
    Nått ja undrar när man kollar annonser på chrono24 tex varför saknar så många klockor just certet?

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    För att resten går att köpa i efterhand. En låda är lätt att köpa separat men ett cert kan du inte köpa.

16. yonsson

Från:
    GBG
    Och serienumret står där referens ska stå skrivet? För att garantin ska gälla är det nog skit samma om de skrivit på fel ställen så länge all info finns så klockan och certet kan kopplas ihop.

17. christian-h

christian-h Biskop

Serienumret finns inte skrivet på certifikatet... Men jag har ett servicekvitto från Cartier där allt är reko och klockan har garanti till mars 2016.

18. yonsson

Från:
    GBG
    Va?

19. christian-h

christian-h Biskop

Det blev jävligt fel. Skriver på iPhone med dålig mottagning.:p

20. Ludvig
    Trådstartare

Ludvig Torpare

Från:
    Stockholm
    Tack för alla svar! Klockan i fråga säljs av en guld affär som är en del av Bank of Italy så hoppas att det är safe..

21. yonsson

Från:
    GBG
    Då kan du ju i princip slänga certet ur garantihänsyn eftersom klockan nu är reggad hos Cartier. Det var i alla fall vad JLC sa till mig. Eftersom klockan har varit hos tillverkaren finns den i deras system och de har stenkoll. Å andra sidan är det ju bra att ha vid försäljning så därför finns det ju ingen anledning att kasta det.

christian-h gillar detta.
  22. christian-h

christian-h Biskop

Precis, köparen valde att låta klockan gå i retur av den anledningen. Givetvis var det ingenting som jag hade lagt märke till. Jag för en dialog med Bergström nu för att lösa det hela, men för personlig del spelar det faktiskt ingen större roll i och med garantin som nu råder.

23. yonsson

Från:
    GBG
    Utan servicekvittot hade jag blivit tokig på en sådan sak men nu när du har ett sådant så kvittar det ju eftersom servicekvittot är nyare. Garantikortet har då spelat ut sin funktion. Konstigt att returnera av den anledningen (imho).

24. christian-h

christian-h Biskop

Utan servicekvittot, ja, givetvis. Då hade det varit en helt annan femma. Lite trist att jag inte fick chansen att tala med Bergströms Ur för att lösa det hela bara, men det är vad det är. Om någon är intresserad så har jag därmed en Cartier santos XL W20099C4 till salu. price deal. Deal utgången. för den som anger rabattkoden yonssons-höna-har-sprungit-lös. Rabattkoden finnes endast i denna tråd och är giltig september ut.

Så svårt var det.

"Nu har jag fått svar från Cartier. Ville bara dubbelkolla så att den var såld till oss.
    Allt stämmer, så om du vill kan vi skriva ett inköpsbevis med modell och serienummer.
    Alternativt om du skickar oss certet, så fyller vi i det där."

Senast ändrad: 31 augusti 2015
    yonsson och BCKSTRM gillar detta.
  25. BCKSTRM

BCKSTRM Friends of KS

En vintageklocka tycker jag är ok om den ej har cert, men om den är typ 3år gammal tycker jag det känns jävligt slarvigt och därför otryggt. Vet inte om cert är ngn direkt garant för äkthet så ur den aspekten känns det skit samma.

Ludvig gillar detta.
  26. Marc

Marc Torpare

Kan fylla i med att klockan är av årsm. 2005 enl. handlaren.
    Hade själv en Omega Seamaster Professional 2004 som jag köpte utan cert 2013. Inga problem när jag sålde den sen.

Ludvig gillar detta.
  27. MJ24

MJ24 Friends of KS

Personligen vill jag gärna ha alla tillbehör med, och då särskilt certifikatet, så för mig vore det inte aktuellt att köpa utan cert.
    Förutsatt att vi talar om en nyare klocka, och inte vintage.

Hugii gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield