• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka utomlands?

Hejsan!

Jag ska till Amsterdam om någon vecka och det slog mig att det måste ju finnas klockbutiker där med. Jag flyger till SCHIPHOL. Har någon erfarenhet? Hur ser priserna ut där?

Jag är ute efter en Tag Heuer Aquaracer 500m. Är det billigare än om man skulle köpa den från Sverige eller same-same?

Finns det butik på flygplatsen eller någon i stan som ni kan rekommendera?

Tack på förhand!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Passerade för två veckor sedan.
Gassan på Schipol låg något lägre än samma klocka i Sverige.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej folket!
Vet att det är en gammal tråd men...

En kompis ska snart till Genève och jag kan eventuellt lägga en beställning. Har förstått att man i princip inte kan köpa Tax Free längre då ADs kontaktar tullen i hemlandet (sant?)

Men om man köper med skatt och gör rätt för sig borde det ändå nu vara bra läge i Genève då 1: Kronan har stärkts mycket jämfört med SHF och 2: Skatten är lägre där.

Har jag rätt eller fel? Någon har skaplig koll på prisbilden och kan ge en referens. Vill bara få en uppfattning och prisskillnaden så vad det är för märke är inte lika intressant. Dock antar jag att folk har bäst koll på Rolex?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej folket!
Vet att det är en gammal tråd men...

En kompis ska snart till Genève och jag kan eventuellt lägga en beställning. Har förstått att man i princip inte kan köpa Tax Free längre då ADs kontaktar tullen i hemlandet (sant?)

Men om man köper med skatt och gör rätt för sig borde det ändå nu vara bra läge i Genève då 1: Kronan har stärkts mycket jämfört med SHF och 2: Skatten är lägre där.

Har jag rätt eller fel? Någon har skaplig koll på prisbilden och kan ge en referens. Vill bara få en uppfattning och prisskillnaden så vad det är för märke är inte lika intressant. Dock antar jag att folk har bäst koll på Rolex?
Eftersom Schweiz inte är med i EU så spelar det ingen roll om du betalar inhemsk moms, svensk moms tillkommer oavsett på runt 25%.
 
K

Kaksi

Guest
Men om du inte köper via AD då, för att expandera resonemanget. Märkesoberoende handlare är måhända inte lika nitiska, speciellt inte om du reser ned, betalar och tar med dig klockan hem.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Vilket även skulle vara olagligt, och är väl inget du rekommenderar?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600418.htm
Rekommenderar? Jag rekommenderar inget, varken att varken köra för fort eller importera otullade varor för privat bruk. Däremot kan det för resonemangets skull vara intressant att borra vidare i frågan.
Vill bara påpeka att jag inte är ute efter att smuggla in en klocka eller på annat sätt bryta mot lagen :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Rekommenderar? Jag rekommenderar inget, varken att varken köra för fort eller importera otullade varor för privat bruk. Däremot kan det för resonemangets skull vara intressant att borra vidare i frågan.
Eftersom det inte är tillåtet att diskutera här på ks, så är det ingen bra idé.

"Vi diskuterar självklart inte heller sådant som enligt svensk lag uttryckligen är förbjudet. Vid tveksamhet kring detta avgör Admin vad som är okej."

https://klocksnack.se/threads/välkommen-till-klocksnack-principer-för-forumet-uppdaterat-140710.5/
 
K

Kaksi

Guest
Eftersom det inte är tillåtet att diskutera här på ks, så är det ingen bra idé.

"Vi diskuterar självklart inte heller sådant som enligt svensk lag uttryckligen är förbjudet. Vid tveksamhet kring detta avgör Admin vad som är okej."

https://klocksnack.se/threads/välkommen-till-klocksnack-principer-för-forumet-uppdaterat-140710.5/

Där ser man. Så om du nu visste om dessa regler, varför drev du på diskussionen istället för att upplysa om detta direkt?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Där ser man. Så om du nu visste om dessa regler, varför drev du på diskussionen istället för att upplysa om detta direkt?
Inte olagligt att prata om prisnivåer och om eventuell moms + tull tillkommer, däremot om hur man kan kringgå den.

Edit: att köpa från t.ex. schiphol är ok då det är inom EU och ej "tax-free" i egentlig mening som jag förstått det, enbart en rabatt på priset.
 

tissoter

Audemars
Hej folket!
Vet att det är en gammal tråd men...

En kompis ska snart till Genève och jag kan eventuellt lägga en beställning. Har förstått att man i princip inte kan köpa Tax Free längre då ADs kontaktar tullen i hemlandet (sant?)

Men om man köper med skatt och gör rätt för sig borde det ändå nu vara bra läge i Genève då 1: Kronan har stärkts mycket jämfört med SHF och 2: Skatten är lägre där.

Har jag rätt eller fel? Någon har skaplig koll på prisbilden och kan ge en referens. Vill bara få en uppfattning och prisskillnaden så vad det är för märke är inte lika intressant. Dock antar jag att folk har bäst koll på Rolex?
AD som kontaktar tullen i hemlandet? Handlar det om en klocka eller 20 nya rollar?
Låter spontant väldigt märkligt...

Någon som vet mer om detta är vanligt förekommande?
 
Topp