Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa klocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jonathan11, 1 juli 2013.

1. Jonathan11
    Trådstartare

Jonathan11 Torpare

Hej allihopa

Tänkte köpa min första klocka nu så jag letade upp det här forumet för att få lite råd.

Har tittat lite på certinas nya ds eagle och är rätt så sugen på den:

http://www.certina.com/sv/collection/gent-quartz/ds-eagle-gmt

Vet inte jättemycket om klockor eftersom det är rätt så nytt för mig men har läst att PVD behandling är bra och att certinas har ett bra rykte. Men är det ett bra köp eller inte?

Har även kollat på en lite mer "casual" automatisk klocka men gillar ds eagle mer: http://www.certina.com/sv/collection/mens-automatic-collection/ds-action-diver-3-hands#m=1

Så vad tycker ni ska jag satsa på ett annat märke eller har ni några tips?

Ursäkta om inlägget är rörigt

Vänliga hälsningar

Jonathan

_z_ gillar detta.
  2. Lunkan

Lunkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köp en bättre begagnad Omega SMP istället. Perfekt instegsklocka och mer hållbar i längden.

3. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hade valt alternativ nummer två. Utan tvekan.

Bojke och mrMyagi gillar detta.
  4. Sond

Sond Friends of KS

Jag tycker det är läckra klockor du hittat. Men jag skulle också rekommendera en begagnad Omega SMP. Kolla på dem. Vill du få en överblick av prisläget så använd Chrono24.se

5. Crowolf

Crowolf Guest

Certinadykaren alla gånger.
    Det är bara så att om du börjar hänga här kommer du snabbt inse att en automat är myyyyyyyycket roligare i längden.

Lycka till

Pilot gillar detta.
  6. urinvånaren

urinvånaren Guest

Välkommen till KS!, Certina dykare alla dagar

7. fredtiger

fredtiger Stadsbo

Utav de två; utan tvekan den nedre (ds action).

8. David

David Bödeln

Helt klart nummer två, den första har en boett som är obehagligt nära 70-tal, och är dessutom kvarts.

9. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    Lägger också min röst på tvåan.
    Skulle du tröttna på klockan och vilja sälja den vilket du kommer att göra om du hänger här ;) så förlorar du mindre på automataren. Dessutom mer tidlös i sin design.

10. Wollen

Wollen Barfly

Numero dos!
    En SMP vore inte fel heller.

Sent from my iPhone using Tapatalk

11. JayJay

JayJay Biskop

Dykaren. Inget snack. Men sen finns ju många andra alternativ. En i sammanhanget relevant fråga är om du är klockintresserad eller bara surfat in här för lite tips och råd. Påverkar i à f mig i vilka råd jag ger (dock inte min ansträngning att ge relevanta sådana).

Sond gillar detta.
  12. naggge

naggge Friends of KS

Nr 2 för mig också. Men du ska ju självklart köra på den som du tycker bäst om.
    Har du provat dem i butik eller har du bara kollat på bilder på nätet? I så fall, gå och prova. Enda sättet att bilda sig en vettig uppfattning enligt mig.

Finns en del annat i den prisklassen som du också kan titta på.
    Begagnad smp som många här föreslår
    Begagnad Oris (deras TT1 diver kostar runt 5000 kr beg)
    Seiko har flera modeller som är schyssta för samma pengar.
    Glycine combat sub

Mitt råd är att scanna av köp & sälj här, titta även igenom dagens klocka tråden och få lite feeling för vad du är ute efter :)

lycka till!

theargonaut gillar detta.
  13. AndyK

AndyK Stadsbo

Från:
    Södra Skåne
    Oavsett vilken av de två du väljer, så får du väldigt mycket klocka för pengarna om du väljer Certina.
    Kan inte säga att jag tycker att någon av klockorna är i min smak, men dykaren är nog ett säkrare kort om du tänker behålla klockan och inte byta stup i kvarten.

14. calzone

calzone Biskop

Instämmer :)

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Dykaren har fått bra recensioner, så av de två hade jag kört på den.
    Versionen med grå urtavla kändes extra sexig.

Bojke och AndyK gillar detta.
  16. Jonathan11
    Trådstartare

Jonathan11 Torpare

Tack för alla svar det uppskattas väldigt mycket.
    Har provat dykaren och den är riktigt schysst men ska göra som ni säger och kolla upp lite begagnade SMPs och även dra förbi krons ur eller något liknande och prova ds eagle och möjligtvis några andra modeller.

Men får man verkligen en fräsch begagnad SMP för prisklassen runt dykaren/ds eagle?

17. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Har själv Certina DS Action Diver otroligt trevlig klocka, om jag inte minns fel så var det också den bäst säljande klockan när den kom ut. Hittade min ny online för 4500kr 2kkr billigare än i butiker där jag sett/provat den!

Skulle nog valt Certinan över en beg Omega SMP, imo en vanligare och fulare klocka

naggge och AndyK gillar detta.
  18. ZQT

ZQT The Banker

Fifflio kanske kan hjälpa till? Han har en som du förslog som alt. 2!

19. Smulan

Smulan Biskop

Från:
    Stadsholmen
    Action diver är en mycket prisvärd klocka. Föreslår att du kollar in Seiko Sumo också om du inte redan gjort det.

20. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Varmt välkommen hit...

Av de två helt klart Certina dykaren!

21. JayJay

JayJay Biskop

Ngn tippsade om Sumo. Ett bra tips. Du kan kika här: http://www.higuchi-inc.com/6R15diver.html (bra säljare som du dessutom kan betala direkt med VISA till). Googla ref SBDC001 för fler och bättre bilder. Tror det ligger en rescension i köpguide delen av forumet också.

22. Jonathan11
    Trådstartare

Jonathan11 Torpare

Har faktiskt en sån liggandes hemma som tillhör en som jag känner men ska som sagt prova lite olika klockor och leta lite mer.

23. Jonathan11
    Trådstartare

Jonathan11 Torpare

Inte så jättesugen på en sumo men tack för tipset :)

24. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Tycker absolut att du ska köra på ds action diver, har haft min nu sedan ca januari och den har varit med mig varje dag sedan dess. Har bara gott att säga om den, snygg, känns välbyggd, 200m iso certifierad...en riktig beater med andra ord. Har fått många positiva kommentarer om klockan och folk har undrat vilken modell det är! Jag röstar stort på action divern, du blir inte besviken. En perfekt instegsklocka i klockvärlden.

Sen har du ju som sagt smp som folk tipsat om men jag själv föredrar den äldre modellen omega 2254.50.

Prova dom klockorna du är intresserad av och kör på det som känns bäst!

Lycka till!

AndyK gillar detta.
  25. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro

Här har du min!

yonsson och Sandkvist gillar detta.
  26. JayJay

JayJay Biskop

DS divern är verkligen en jättefin klocka och välbyggd. Jag hade läst så mkt positivt om den så jag blev tvungen att gå o testa. Trots att den inte är aktuell för mig. Jag blev impomerad. Dom har ju också släppt en blå nu som kan vara kul att kika på (svart är naturligtvis mer allround). Coolaste färgen tycker jag är grå... MEN då är den tyvärr i titan vilket inte är en favorit hos mig.

27. David

David Bödeln

Vet inte, men jag skulle välja Certinan över SMP:n i vilket fall. Bonus om den är billigare.

naggge, AndyK och Sandkvist gillar detta.
  28. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Håller helt och hållet med!

29. jandan

jandan Friends of KS

Jag håller också med. Certinan är faktiskt riktigt grym...

30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Med tanke på att du föreslog två helt skilda typer av klockor känns det inte riktigt som att du har klart för dig vad du vill ha ännu. Hade jag varit dig, så hade jag kollat in tråden som heter "dagens klocka" för att få lite inspiration.

Fifflio gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield