• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa klocka

Jonathan11

Breitling
Hej allihopa

Tänkte köpa min första klocka nu så jag letade upp det här forumet för att få lite råd.

Har tittat lite på certinas nya ds eagle och är rätt så sugen på den:

http://www.certina.com/sv/collection/gent-quartz/ds-eagle-gmt

Vet inte jättemycket om klockor eftersom det är rätt så nytt för mig men har läst att PVD behandling är bra och att certinas har ett bra rykte. Men är det ett bra köp eller inte?

Har även kollat på en lite mer "casual" automatisk klocka men gillar ds eagle mer: http://www.certina.com/sv/collection/mens-automatic-collection/ds-action-diver-3-hands#m=1

Så vad tycker ni ska jag satsa på ett annat märke eller har ni några tips?

Ursäkta om inlägget är rörigt

Vänliga hälsningar

Jonathan
 
  • Like
Reactions: _z_

Lunkan

Cartier
Köp en bättre begagnad Omega SMP istället. Perfekt instegsklocka och mer hållbar i längden.
 

Sond

Patek
Jag tycker det är läckra klockor du hittat. Men jag skulle också rekommendera en begagnad Omega SMP. Kolla på dem. Vill du få en överblick av prisläget så använd Chrono24.se
 
C

Crowolf

Guest
Certinadykaren alla gånger.
Det är bara så att om du börjar hänga här kommer du snabbt inse att en automat är myyyyyyyycket roligare i längden.

Lycka till
 

David

Bödeln
Helt klart nummer två, den första har en boett som är obehagligt nära 70-tal, och är dessutom kvarts.
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Lägger också min röst på tvåan.
Skulle du tröttna på klockan och vilja sälja den vilket du kommer att göra om du hänger här ;) så förlorar du mindre på automataren. Dessutom mer tidlös i sin design.
 

JayJay

Rolex
Dykaren. Inget snack. Men sen finns ju många andra alternativ. En i sammanhanget relevant fråga är om du är klockintresserad eller bara surfat in här för lite tips och råd. Påverkar i à f mig i vilka råd jag ger (dock inte min ansträngning att ge relevanta sådana).
 

naggge

Panerai
Nr 2 för mig också. Men du ska ju självklart köra på den som du tycker bäst om.
Har du provat dem i butik eller har du bara kollat på bilder på nätet? I så fall, gå och prova. Enda sättet att bilda sig en vettig uppfattning enligt mig.

Finns en del annat i den prisklassen som du också kan titta på.
Begagnad smp som många här föreslår
Begagnad Oris (deras TT1 diver kostar runt 5000 kr beg)
Seiko har flera modeller som är schyssta för samma pengar.
Glycine combat sub

Mitt råd är att scanna av köp & sälj här, titta även igenom dagens klocka tråden och få lite feeling för vad du är ute efter :)

lycka till!
 

AndyK

Cartier
Oavsett vilken av de två du väljer, så får du väldigt mycket klocka för pengarna om du väljer Certina.
Kan inte säga att jag tycker att någon av klockorna är i min smak, men dykaren är nog ett säkrare kort om du tänker behålla klockan och inte byta stup i kvarten.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dykaren har fått bra recensioner, så av de två hade jag kört på den.
Versionen med grå urtavla kändes extra sexig.
544671d1319793977-friday-ds-action-diver-2.jpg

P7300107_zps98e85ec5.jpg
 

Jonathan11

Breitling
Tack för alla svar det uppskattas väldigt mycket.
Har provat dykaren och den är riktigt schysst men ska göra som ni säger och kolla upp lite begagnade SMPs och även dra förbi krons ur eller något liknande och prova ds eagle och möjligtvis några andra modeller.

Men får man verkligen en fräsch begagnad SMP för prisklassen runt dykaren/ds eagle?
 
Har själv Certina DS Action Diver otroligt trevlig klocka, om jag inte minns fel så var det också den bäst säljande klockan när den kom ut. Hittade min ny online för 4500kr 2kkr billigare än i butiker där jag sett/provat den!

Skulle nog valt Certinan över en beg Omega SMP, imo en vanligare och fulare klocka
 

Smulan

Rolex
Action diver är en mycket prisvärd klocka. Föreslår att du kollar in Seiko Sumo också om du inte redan gjort det.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Tycker absolut att du ska köra på ds action diver, har haft min nu sedan ca januari och den har varit med mig varje dag sedan dess. Har bara gott att säga om den, snygg, känns välbyggd, 200m iso certifierad...en riktig beater med andra ord. Har fått många positiva kommentarer om klockan och folk har undrat vilken modell det är! Jag röstar stort på action divern, du blir inte besviken. En perfekt instegsklocka i klockvärlden.

Sen har du ju som sagt smp som folk tipsat om men jag själv föredrar den äldre modellen omega 2254.50.

Prova dom klockorna du är intresserad av och kör på det som känns bäst!

Lycka till!
 

JayJay

Rolex
DS divern är verkligen en jättefin klocka och välbyggd. Jag hade läst så mkt positivt om den så jag blev tvungen att gå o testa. Trots att den inte är aktuell för mig. Jag blev impomerad. Dom har ju också släppt en blå nu som kan vara kul att kika på (svart är naturligtvis mer allround). Coolaste färgen tycker jag är grå... MEN då är den tyvärr i titan vilket inte är en favorit hos mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på att du föreslog två helt skilda typer av klockor känns det inte riktigt som att du har klart för dig vad du vill ha ännu. Hade jag varit dig, så hade jag kollat in tråden som heter "dagens klocka" för att få lite inspiration.
 
Topp