Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa lysmassa, Var?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av meo_swe, 13 april 2013.

1. meo_swe
    Trådstartare

meo_swe Biskop

Hej alla!
    Har fått ett sug att försöka lära mig att pilla lite med klockor. Har ett billigt Panerai-hommage, som jag inte kommer gråta över om den går sönder. Så den är mitt pillprojekt för tillfället. Det första jag vill fixa till är att förbättra lumen på klockan. Då det är en Sandwitch-dial så borde det vara ganska lätt att fixa till.
    Det jag undrar över är om det går att köpa Lysmassa någonstans här i stockholm? Eller om det finns någon butik som har (helst inom EU)?

2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Tror att cousinsuk.com har kit att köpa. Berätta hur det går oavsett, jag är sjukt sugen på att testa själv! :)

3. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Har köpt pulver från England som bör dyka upp i veckan som kommer - postar info så fort jag testat!

[Edit>: -Den meningen lät inte helt ok, men bara för att förtydliga - det är färgpigment i pulverform som beställts! :)]

Nexus, Mkarlsson, Boris Balkan och 3 andra gillar detta.
  4. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Hahaha, jovisst! Lysstavar och pulver?? Snart har Du rave-kommissionen efter Dig!

5. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Varför inte #mce_temp_url#? Kanske inte billigast men frakten blir å andra sidan inte så kostsam.

6. freddan

freddan Torpare

Var idag hos verkmästarna och köpte ett kit med lim, förtunning och pulver. Har provat på lite bitar och det blir hur bra som helst. Kitet kostade 400:- och då fick jag det rakt i handen (bor ju i götet) vilket var värt en hel del. Kan bli väldigt trött på näthandel ibland. Hur som, väldigt trevliga prickar på verkmästarna som gav lite tips och hjälp. Kan rekommenderas...

7. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Lägg genast upp närbilder eller en instruktionsvideo?! :)

8. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    jabla gillar detta.
  9. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  10. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Skall du bara reluma visare så har faktiskt Panduro färg som fungerar! :)
    Den innehåller ganska mycket "bärmedel" som avdunstar vid torkning => det krävs två eller tre lager men det blir bra!
    (detta gör att den inte är den bästa till indexprickar mm)
    Färgen torkar riktigt snabbt, så du hinner med tre lager på ca. 30min.

Rdm och jabla gillar detta.
  11. Rdm

Rdm Friends of KS

Från:
    Landsbygden S om Sthlm
  12. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    Gummo gillar detta.
  13. Gurkan

Gurkan Friends of KS

Har också tänkt reluma. Men funderat på hur man gör med äldre ur som kan ha radioaktiv massa. Det kan väl inte bli snyggt att lägga ny massa över den gamla? Men inte heller helt smutt och pilla bort den och få skiten i luften.. Vad tror ni?

14. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    På de tavlor/visare som jag Radiumsanerat så har jag gjort det i ett vattenbad. Vattnet filtreras sedan i ett kaffefilter som åker till återvinningen efteråt. Kräver ju dock att tavlan tål att vara i vatten ett par minuter!
    Gör det annars ute och försök fånga upp den gamla lysmassan så det inte hamnar i trädgården/där du håller till - glöm inte handskar och andningsskydd! ;)

15. _jonte

_jonte Friends of KS

Bäst är nog att låta bli, om man inte har möjlighet att göra det "rätt". En klocka kan omöjligt vara värd riskerna.
    Av nyfikenhet, vet du var ditt kaffefilter tar vägen? Dvs hur och var tas det omhand?

Denna tjommen lekte med radioaktivt material i köket... Stolle!! :facepalm:
    (kanske han skulle ha skrapat radium från gamla urtavlor istället, hehe...)
    http://hd.se/angelholm/2011/08/15/nukleara-drommar/

Mathias, ANkk och Camo00 gillar detta.
  16. Gurkan

Gurkan Friends of KS

Herregud... Hörde om detta. Fan vilka idéer folk kan gå alltså..

17. McGyver

McGyver Biskop

Från:
    Lund
    -Nope, men antar att det tas omhand på samma sätt som t.ex. Americium i brandvarnare o.s.v.

_jonte gillar detta.
  18. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  19. Gurkan

Gurkan Friends of KS

20. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  21. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tog helt enkelt ett par visare för att visa :) Låter pulveret ligga i solen en stund medan jag förbereder resten

DSCN2298.JPG
    Lyspulver och akrylvätska .

DSCN2299.JPG

RSCN2310.JPG

Blanda lika mycket pulver som vätska .Tycker jag funkar bäst ( tog lite mer pulver efter detta då jag tyckte det blev blaskigt) Tänk på att lysmassan skall på från baksidan!!

RSCN2320.JPG
    Blanda väl och undvik bubblor i blandningen .Sen är det bara att lägga på .Lupp rekommenderas . Stadig på hand är en fördel (vilket jag inte är men det går ändå) .Ser ni blåsan på den lilla visaren ?

RSCN2319.JPG

Låt den sen ligga minst ett par timmar men helst över natten .
    RSCN2318.JPG

Här har jag vänt på visarna (kanske inte dom snyggaste visarna men det var ju för att visa hur man kan göra .Lycka till
    RSCN2325.JPG

DSCN2323.JPG

eriksson850, _jonte och Minuteman gillar detta.
  22. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Snyggt, det såg ut som ett rejält lager lume, kommer lysa som en ficklampa i mörkret! :)

De kommer inte att ta i varandra när de går runt, eller det kanske ser ut som det är mer lume än vad det är?

Edit: Eller man kanske slipar av överflödet när de torkat?

23. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Det sjunker ihop när det torkar .

eriksson850 gillar detta.
  24. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Aha, det förklarar saken! :) Släng upp en bild när de torkat!

25. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Så här blev det från sidan . Baksidan ner .

RSCN2351.JPG
    Taskig skärpa .Måste skaffa nån bättre kamera .Men det ska föreställa baksidan .
    RSCN2353.JPG

Lume shot kommer senare .

Gurkan och eriksson850 gillar detta.
  26. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Hur håller den där massan? tänkte ta bort den svarta färgen på en seiko mini monster bezel och kanske fylla i med lume istället. borde bli hur ball som helst tänkte jag=) kan man blanda pulvret med någon klarlack eller liknande?

27. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Skulle nog funka . Jag fyllde i Samsung på min telefon .Genom att ta pulver och skaka över och fylla nedsänknigarna med och sedan droppa Humbrol klarlack över så det fick suga åt sig .Nu har jag byt telefon men jag tror det höll i två år iallafall .

28. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    Sedär! bra skit, då ska jag nog köpa mig lite lysmassa o prova om jag inte blir nöjd helt utan färg. Tack!

29. Amme

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Jag har lite lysmassa du kan få ifall du bor i Sthlm