Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa metallband? Vad passar mig bäst?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Teiou, 17 november 2014.

1. Teiou
    Trådstartare

Teiou Torpare

Hej!

Jag bär för tillfället en Certina DS-1 Automatic på handleden och är för övrigt nöjd med den. Den har svart urtavla och är köpt som läder-varianten istället för den med metallband. Jag har sedan pendlat mellan det orginella svarta läderbandet och ett flertal NATOs. Bär NATO mest för att det är bekvämt och lite roligt med variation.

Det enda som stör mig är att jag inte alltid vill "beblandas" med alla DW-klockor, som det kryllar av på min skola. Dessutom är jag osäker på om NATO-band passar till min övriga stil? Jag är en så kallad märkessnobb och glider gärna på NK eller Östermalmstorg. Jag bär alltid dyra märkeskläder och har inte burit en t-shirt eller hoodie på så länge jag kan minnas.

Jag funderar istället på att införskaffa ett metallband/länk till klockan. Tänkte därför fråga er duktiga människor här på klocksnack vad ni tycker. Ska jag köpa ett metallband till klockan, i så fall vilket?

Alla åsikter kommer att påverka mitt val, var därför snälla att endast ge seriösa svar.

Tack på förhand!
    Mvh

Ovan är en bild på den klockan jag har men med orginallänk. Metallbandet på bilden (orginal) finns att köpa hos Klockia.se för 1300kr.

tim ur länk gillar detta.
  2. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Låter som ett lysande tillfälle att köpa en klocka till, det BEHÖVER du. Omväxling förnöjer ju som sagt.

Teiou, Kejsaren, Galaxxy och 2 andra gillar detta.
  3. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Länken som hör till klockan är alltid bäst!

Teiou och Sandkvist gillar detta.
  4. Båtkocken

Båtkocken Friends of KS

Från:
    Alberget 4A
    Ja, och original!

Teiou gillar detta.
  5. pale_ale

pale_ale Bonde

Metallica är ju bra! Lr om du vill köra svenskt så rekommendera jag In flames.

Bojke, vikgul, Teiou och 8 andra gillar detta.
  6. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Tycker helt klart att den gör sig bäst på läder, bra val från början! Gör som slimjim säger ovan och satsta på att köpa en till klocka som du gillar på länk från början. Räcker inte pengarna just nu så tycker jag att du ska skippa ett par NK besök så har du snart råd med något trevligt!
    Mvh Mattias

Teiou och jabla gillar detta.
  7. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Haha fan du hann först!

pale_ale gillar detta.
  8. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Vad är det för fel på att köra den på läder?

Teiou gillar detta.
  9. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

Köp original länken till, det blir perfekt. Till nästa gång köp klockan med länk och komplettera med läder och band senare.

Teiou, Dixie, Sandkvist och 1 annan gillar detta.
  10. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Köp orginal, det blir nästan alltid bäst!

Teiou gillar detta.
  11. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    Varför skulle ett natoband inte funka ihop med din stil? Ett nato i skinn gör sig finfint till det mesta i klädväg.

Teiou gillar detta.
  12. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Certina gör fina klockor, i sin prisklass. Inte en klocka man behöver skämmas för.

Men, med tanke på de platser du namedroppar skulle jag vilja ge dig följande budskap:

Skaffa en ordentlig klocka, och i andra hand ordentliga skor. Det är detta som folk tittar på, och de ger dig dessutom (om dina fötter vuxit färdigt), mer bestående värde än "modekläder"...

Jag tycker nedanstående sång har en lite för hård titel, jag skulle säga "Ingen bryr sig var du köpt din tröja".

Varför inte lyssna på den internationella youtubekändisen och oomtvistade auktoriteten vad gäller klockor, ArchieLuxury:

Owaysis och Teiou gillar detta.
  13. k9handler

k9handler Stadsbo

Köp originallänken.

Teiou gillar detta.
  14. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Kan man hitta länkarna och deras pris på hemsidan, eller har du kontaktat kundtjänst för dessa uppgifter?

15. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om du är så glidare som du påstår köper du en ny klocka med länk, enkelt.

Teiou gillar detta.
  16. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Varför har du en Certina om du är märkessnobb?

Galaxxy, Owaysis, Jokkmokkswe och 1 annan gillar detta.
  17. Teiou
    Trådstartare

Teiou Torpare

Oj vilken snabb feedback man fick här på Klocksnack :woot: Positivt överraskad! Tack så mycket till alla er som svarat! :happyhappy:

Det är absolut inget fel med att köra den på läder. Men ibland finner jag det snyggare att bära länk, det är allt.

Jag tycker personligen denna klocka är snygg och samtidigt ett första steg in i klockvärlden. När jag blir äldre kommer jag självklart köpa en dyrare och bättre klocka. Människor i min ålder har inte jättebra koll på klockor, de tycker det är "mest fashion" om man köpt en DW, Gant, Triwa osv. Jag väljer därför att vänta med en lite dyrare klocka tills jag bestämt mig för vad jag verkligen vill ha.

Vad gäller skor så har jag redan ordentliga. Nu när du säger det kanske det är dags för ett par nya dock, tack för tipset. Jag vill bara avsluta med att säga att jag inte är stolt över min klädhysteri. Jag känner som dig ang. "ingen vill veta var du köpt din tröja", ändå så håller jag på såhär. Antar att min miljö och vänner har format mig.
    Mvh

Många märkessnobbar bär överprisade quartz-parfymklockor. Men läs ovanstående svar. TL;DR: jag väntar tills jag verkligen vet vad jag vill ha och när de jag umgås med kan nämna fler märken än Breitling och Rolex.

Jag kontaktade deras kundtjänst. Om man frågar så beställer de en från Certina och skickar sedan iväg den till köparen. Priset jag fick var 1300kr, vet dock ej om det är mer eller mindre än vad det bör kosta.

18. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    1300 kr för länken är enda altenativet som jag ser det, du kommer inte hitta en länk som sitter lika bra! Annars en ny klocka på länk

19. Teiou
    Trådstartare

Teiou Torpare

Det känns som att det lutar åt ett köp av orginallänken eftersom den antagligen kommer sitta bäst (jämfört med andra länkar). Vad är era åsikter i hur orginallänken ser ut? Är den snygg, ful eller mittemellan? Jag kan nämligen inte bestämma mig vilken slags länk jag egentligen tycker bäst om.

Tack än en gång för alla svar! Ni verkar vara ett schysst gäng klockentusiaster ;)
    Mvh

Tack för ditt svar! Jag ska definitivt göra det nästa klockköp, det är både billigare och lättare i långa loppet.

Okej, tack! En ny klocka på länk får bli ett framtida ärende, om några år. Som det ser ut nu vill jag inte köpa ny, utan bara möjligen komplettera med en länk.

20. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Köpa en beggad komplett klocka och flippa den "head only"?

Edit: Ser att cousinuk säljer Certinalänkar, ligger på dryga tusenlappen...

https://www.cousinsuk.com/search?SearchTerm=certina bracelet

21. Teiou
    Trådstartare

Teiou Torpare

Ber om ursäkt för en kanske dum fråga. Vad betyder "flippa den head only"?

Tack för tipset! De verkar tyvärr dock inte sälja orginallänk till just min modell.

22. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉

Head only, sälja den utan länk/armband... :)
    Om klockan nu har affektionsvärde för dig, annars sälj den du har och köp en med länk direkt.

Edit:

Är det här rätt länk?

http://www.olfert-co.de/Certina-DS-1-Stahlarmband-C605011633-21mm_1

23. Teiou
    Trådstartare

Teiou Torpare

Jaha, då förstår jag. Klockan har en del affektionsvärde för mig men det kanske ändå är värt att sälja/köpa. Frågan är hur mycket jag tjänar på att göra så, vet inte vilket andrahandsvärde klockan har.

Det är tyvärr fel, tror jag.
    Referens nr för klockan med orginallänk: C006.407.11.051.00
    Referens nr för min klocka (läder): C006.407.16.051.00

Mårtenssons ur Brookfield