• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa ngt hos stjärnurmakarna?

Carl-Fredrik

Breitling
Hej där

Har ju mitt lilla prekära problem med att stjärnurmakarnas butik i Kungsbacka inte vill frambringa den klocka jag önskar för att de ej får ngn vinst på den, ska ju ha en Sinn U1 och butiken i Syndbyberg vill inte sänka så pass mycket att butiken i Kungsbacka skulle bli intresserade, ingen skugga ska falla på Erikssons, de sköter sig super tycker jag.

Nåväl, min tanke är nu att höra om någon här på forumet är i begrepp att köpa en klocka som finns i stjärnurmakarnas sortiment och i så fall göra en deal med mig vad det gäller mitt försäkringsärende. Kort sagt, jag köper klockan och "säljer" den till ev köpare, pengarna skickar jag sedan vidare till Erikssons och får sedan min U1:a, typ.

Någon som är intresserad? Någon som har någon annan teori på hur jag ska lösa detta? Jag har för avsikt att kontakta någon högre upp i "stjärnurmakarhierarkin" och göra dem varskodda på deras butikers serviceanda.

Ha det gott!
 

Carl-Fredrik

Breitling
Låter snurrigt.

Kan inte Sumpan-butiken bara posta klockan till dig?

Absolut kan de göra det men hela historien är lite snurrig, inte delgivit hela då den finns i en annan tråd.

Har ett försäkringsärende hos Stjärnurmakarna, de lovar att de kan skaffa fram klockan (U1), jag hjälper dem få kontakt med Erikssons i Sundbyberg och allt är frid o fröjd. Efter ngn månad så säger de helt plötsligt att de inte kan hjälpa mig med klockan då de ej kommer göra ngn avans på den. Erikssons tillhör ju inte Stjärnurmakarna.

Det som retar mig är att de först säger att "Visst! inga problem, vi fixar detta!" och sedan ändrar sig när de helt plötsligt börjar räkna lite. De har ju trots allt tjänat pengar på första klockan jag köpte hos dem som varit försäkrad sedan dess
 

David

Bödeln
Låter som om det skulle vara väldigt mycket enklare att bara plocka ut en Tissot eller Seiko, sälja den och sedan köpa klockan du vill ha.
 

Sond

Patek
Låter som om det skulle vara väldigt mycket enklare att bara plocka ut en Tissot eller Seiko, sälja den och sedan köpa klockan du vill ha.

Är det då inte en stor risk att TS förlorar en hel del på värdetappet när han säljer? Jag förstår dilemmat, men svårt att hantera. Surt att de inte vill stå för den första dealen.
 

max

Dancing Queen
Du kan inte be att få ut tillgodobeloppet i kontanter? Annars är det nog tyvärr kört om det inte var en sinn du hade garantiärende på, kan ju inte be dem ta in saker utanför sortiment, vilket kostar massa administrativ tid och bekymmer, otroligt att de ens kollade upp det. Klart att de måste tjäna pengar på affären, betala vad de begär helt enkelt och tänk på att det är billigt för den arbetstid och frakt de lagt och kommer lägga.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Går det att få ut ett presentkort hos stjärnurmakarna? Brukar vara hyfsat lätt att sälja.
 

Olof

Omega
Undrar varför ditt försäkringsärende är bundet till Stjärnurmakarna ?
Du borde rimligtvis vara fri att köpa din klocka var du vill och vald klockaffär fakturerar
försäkringsbolaget?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Undrar varför ditt försäkringsärende är bundet till Stjärnurmakarna ?
Du borde rimligtvis vara fri att köpa din klocka var du vill och vald klockaffär fakturerar
försäkringsbolaget?

Man kan väll försäkra sin klocka som man har köpt av stjärnurmakarna hos dom. Köpte en tissot till tjejen i julklapp hos stjärnurmakarna och då ingick det 1års försäkring. Har inte läst på vad försäkringen täcker men men...
 

David

Bödeln
En Citizen jag köpte i början av 90-talet är fortfarande försäkrad hos Stjärnurmakarna. Den har blivit reparerad för vattenintrång tre gånger.
 

Rivalen

Rolex
När försäkringsärendet är avklarat skulle jag vilja ha så lite som möjligt att göra med den urmakaren - om inte...

Han tjänade sina pengar på första affären som sedan blev ett försäkringsärende? Nu borde han vara intresserad av att bygga Goodwill och det gör han bäst genom att hjälpa dig på bästa sätt utan att böja sig ner efter sista kronan. Likadant kan du tänka - som redan antytts - och då borde ni kunna hitta en medelväg där han inte tjänar så mkt på din U1 och du betalar lite mer för den. Och då kanske ni fortsatt kan ha en kund/leverantör-relation?
 

Carl-Fredrik

Breitling
Tack för alla goa tips. Det är som sagt var en citizen även här som varit försäkrad i nästan femton år men som till slut tog sin flykt till botten av medelhavet. Den köptes av en butik utanför Stockholm tillhörande Stjärnurmakarna och varit försäkrad genom Stjärnurmakarna sedan dess så att kunna vända sig ngn annanstans är nog tyvärr uteslutet. Vad jag möjligen kan göra är att vända mig till någon annan butik som tillhör Stjärnurmakarna men som kanske har en högre servicenivå.
 

fredrikb

Cartier
När försäkringsärendet är avklarat skulle jag vilja ha så lite som möjligt att göra med den urmakaren - om inte...

Han tjänade sina pengar på första affären som sedan blev ett försäkringsärende? Nu borde han vara intresserad av att bygga Goodwill och det gör han bäst genom att hjälpa dig på bästa sätt utan att böja sig ner efter sista kronan. Likadant kan du tänka - som redan antytts - och då borde ni kunna hitta en medelväg där han inte tjänar så mkt på din U1 och du betalar lite mer för den. Och då kanske ni fortsatt kan ha en kund/leverantör-relation?

Jag tolkar det som att klockan köpts i en annan Stjärnurmakarbutik? Handlaren har alltså inte tjänat en krona. Vist är det bra med handlare som vill bygga goodwill, men man kan inte förvänta sig att handlare ska ta på sig förlustaffärer för att kanske bygga relation med helt nya kunder?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Och försäkringsvärdet är så stort att du kan få en Sinn U1 som ersättningsklocka? Eller handlar det om att du vill lägga till pengar ur egen plånbok för att ersätta din förlorade Citizen med en Sinn? Om försäkringsbolaget täcker kostnaden för det förlorade uret och handlaren har ett sådant är ärendet enkelt att förstå, men om ditt förslag är att du ska lägga till pengar i en affär där handlaren inte har någon förtjänst, så förstår jag handlarens tvekan. De får ju då inte sälja ersättningsuret (som försäkringsbolaget betalar) med förväntad vinst, utan bara agera mellanhand för din önskade affär med Erikssons. Undrar om du inte har lite för höga förväntningar på "serviceanda"? Låter som att du vill att en handlare, som du inte har gjort affär med förr, ska jobba utan vinst åt dig. Eller missförstår jag dig?

Prata med försäkringsbolaget om kontanter, men räkna med ett lägre belopp.

Eller erbjud din lokale handlare att göra en vinst.

Eller - som föreslagits - ta emot ersättningsuret och sälj det orört här. Använd din vinst att handla av Eriksson.

Lycka till! Sinn är fina!

Mvh A
 

Rivalen

Rolex
Då har jag missförstått och det blir isf en helt annan sak.

Jag vet heller inte om en Stjärnurmakare vem som helst löser in ett tillgodokvitto i pengar mot viss provision? Och vet heller inte hur mkt pengar det handlar om på det tillgodokvittot.
 

Carl-Fredrik

Breitling
Har flyttat precis i dagarna och inte hunnit vara i kontakt med någon av de två butikerna ej heller ERV. Som jag skrivit innan så är det kommunikationen inom butiken som jag vänder mig emot. Jag har svårt att förstå hur man ena stunden säger att allt går bra för att i nästa göra en kovändning. Att som försvar börja prata om marginaler och "mat på bordet" är inget som jag som kund ska behöva lyssna på.

Jag ska kontakta ERV för att utröna möjligheten att lösa detta på annat sätt än att lösa in försäkringen i en butik tillhörande stjärnurmakarna. The story continues!
 

Carl-Fredrik

Breitling
Nu har det hänt lite i ärendet. Fick kontakt med handläggare på ERV som rådde mig att kontakta andra butiker tillhörande stjärnurmakarna. Sagt och gjort, jag ringde butiken där ursprungsklockan inköptes och lade fram mitt ärende. Samma eftermiddag ringer de tillbaka och meddelar att de kan skaffa fram klockan utan problem. Har skickat upp försäkringspapper till butiken och de har i sin tur redan beställt klockan jag önskar från Eriksons urhandel. Riktigt smidigt så här långt. Om ett par veckor hoppas jag kunna lägga upp min första "unboxing-fotoserie"!

Sköt om er!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Orkar inte läsa hela tråden, men varför köper du inte direkt från Sinn istället om klockan inte finns lokalt? Det är ju bara att skicka tillbaka den om man inte vill behålla den. Kan vara värt någon hundring i frakt för att spara tusenlappar.
 

fredrikb

Cartier
Orkar inte läsa hela tråden, men varför köper du inte direkt från Sinn istället om klockan inte finns lokalt? Det är ju bara att skicka tillbaka den om man inte vill behålla den. Kan vara värt någon hundring i frakt för att spara tusenlappar.

Blev tyvärr lite goddag yxskaft eftersom du inte läste tråden.
 
Topp