• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa ny VW Tiguan, hur få bäst pris?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ska hjälpa farsan att köpa ny bil.

Frågan lyder; var köper vi en ny VW Tiguan till bästa pris?

Lokala handlaren var lite trög. Ska man leta upp en av de större handlarna och deala hårt eller vad gäller?
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Skicka offerten du fått till samtliga handlare inom ett par timmars avstånd, någon av dem har nog en kvot de inte fixat än. Därefter är bilhanderi som all försäljning; en fråga om bäst service till bäst pris.
 

demondave

Rolex
Ska hjälpa farsan att köpa ny bil.

Frågan lyder; var köper vi en ny VW Tiguan till bästa pris?

Lokala handlaren var lite trög. Ska man leta upp en av de större handlarna och deala hårt eller vad gäller?

Är någon av er egenföretagare? Branschorganisationernas ramavtal kan vara en bra grund om inte annat. Strunt samma vilken tillverkare det finns avtal med, säljaren lär ju matcha rabatten. Klämde ner min förmånsbil endel på det viset, när man envisas med att köra nåt som inte finns i Business/Fleet edition/osv.

Lagerbilar brukar väl överlag vara mer lättprutat, så är man lite flexibel på färg och utrustning har man ett bättre utgångsläge än om man ska beställa.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Sist jag köpte bil blev jag oerhört tveksam till prisnivåerna efter att ja fått två helt olika pris av två lokala handlare.

Jag mailade min spec till typ 10 olika handlare och bad om offert. Typ 5 minuters jobb. Slutade med att jag fick ett pris spm var 40' lägre än min lokala handlare genom att åka 1 timme bort.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Helt ny och superpopulär VW modell med väntetid lär inte vara lätt att få mer än några % i rabatt på som privatperson. Å andra sidan om 3 år kommer du få bra betalt begagnat eftersom den blir bland de första ute på marknaden begagnat.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Är någon av er egenföretagare? Branschorganisationernas ramavtal kan vara en bra grund om inte annat. Strunt samma vilken tillverkare det finns avtal med, säljaren lär ju matcha rabatten. Klämde ner min förmånsbil endel på det viset, när man envisas med att köra nåt som inte finns i Business/Fleet edition/osv.

Lagerbilar brukar väl överlag vara mer lättprutat, så är man lite flexibel på färg och utrustning har man ett bättre utgångsläge än om man ska beställa.

Tyvärr inte. Farsan är pensionär och jag vanlig anställd.

Sist jag köpte bil blev jag oerhört tveksam till prisnivåerna efter att ja fått två helt olika pris av två lokala handlare.

Jag mailade min spec till typ 10 olika handlare och bad om offert. Typ 5 minuters jobb. Slutade med att jag fick ett pris spm var 40' lägre än min lokala handlare genom att åka 1 timme bort.

Det ska jag helt klart testa. Spelade du ut dem mot varandra eller fick du -40k priset direkt?

Helt ny och superpopulär VW modell med väntetid lär inte vara lätt att få mer än några % i rabatt på som privatperson. Å andra sidan om 3 år kommer du få bra betalt begagnat eftersom den blir bland de första ute på marknaden begagnat.

-8% hos lokala handlaren fick vi. Lite till tycker jag det borde gå att få ;)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tyvärr inte. Farsan är pensionär och jag vanlig anställd.



Det ska jag helt klart testa. Spelade du ut dem mot varandra eller fick du -40k priset direkt?



-8% hos lokala handlaren fick vi. Lite till tycker jag det borde gå att få ;)

Jag nämnde prisnivåerna för de som två som låg bäst och fick ytterligare någon krona. Helt klart värt att hustla lite.

Många bilnasare är oerhört lata och självgoda är min erfarenhet. Det där var när jag köpte min förra bil, samma visa med oengagerade säljare även när jag köpte min senaste.
 

demondave

Rolex
Tyvärr inte. Farsan är pensionär och jag vanlig anställd.



Det ska jag helt klart testa. Spelade du ut dem mot varandra eller fick du -40k priset direkt?



-8% hos lokala handlaren fick vi. Lite till tycker jag det borde gå att få ;)

Dom flesta ramavtalen ligger väl på -10-12% verkar det som på tjänstebilsramavtal. Jag fick -11% på bilen och -25-40% på ÅF-mont tillbehör, med fri montering. Det som företagskund utan inbyte, leasingaffär. Fick bort uppläggning och aviavgift på leasingen också, mer princip än pengar.

Så 8% är inte helt åt helskotta, men lite till ska gå. Ett tips kan vara att titta på kringutrustning, om något sådant faktiskt behövs. Vinterhjul, drag, hundbur, extraljus och sånt. Brukar vara mer marginaler där.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tror jag nämnt det förr, men min arbetsgivare har rejäla 18% på VW grundpris samt 10% på utrustningen! Riktigt najs. Ger en fingervisning om prutmånen.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tror jag nämnt det förr, men min arbetsgivare har rejäla 18% på VW grundpris samt 10% på utrustningen! Riktigt najs. Ger en fingervisning om prutmånen.

Dock är nog inte procenten lika på alla modeller. Jag och en kompis gick igenom några offerter idag. 15% på Passat Alltrack men bara 11% på Tiguanen. Då köper de ca 15 st bilar i år.

Jag tror inte att 8% som privatperson är helt förkastligt.
 
Topp