Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa ny VW Tiguan, hur få bäst pris?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Scaramanga, 2 augusti 2016.

1. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ska hjälpa farsan att köpa ny bil.

Frågan lyder; var köper vi en ny VW Tiguan till bästa pris?

Lokala handlaren var lite trög. Ska man leta upp en av de större handlarna och deala hårt eller vad gäller?

2. 903lew

903lew Stadsbo

Skicka offerten du fått till samtliga handlare inom ett par timmars avstånd, någon av dem har nog en kvot de inte fixat än. Därefter är bilhanderi som all försäljning; en fråga om bäst service till bäst pris.

3. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Är någon av er egenföretagare? Branschorganisationernas ramavtal kan vara en bra grund om inte annat. Strunt samma vilken tillverkare det finns avtal med, säljaren lär ju matcha rabatten. Klämde ner min förmånsbil endel på det viset, när man envisas med att köra nåt som inte finns i Business/Fleet edition/osv.

Lagerbilar brukar väl överlag vara mer lättprutat, så är man lite flexibel på färg och utrustning har man ett bättre utgångsläge än om man ska beställa.

4. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Sist jag köpte bil blev jag oerhört tveksam till prisnivåerna efter att ja fått två helt olika pris av två lokala handlare.

Jag mailade min spec till typ 10 olika handlare och bad om offert. Typ 5 minuters jobb. Slutade med att jag fick ett pris spm var 40' lägre än min lokala handlare genom att åka 1 timme bort.

Linkan, Guskleto, Kson och 1 annan gillar detta.
  5. alfgren

alfgren Biskop

Helt ny och superpopulär VW modell med väntetid lär inte vara lätt att få mer än några % i rabatt på som privatperson. Å andra sidan om 3 år kommer du få bra betalt begagnat eftersom den blir bland de första ute på marknaden begagnat.

6. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Tyvärr inte. Farsan är pensionär och jag vanlig anställd.

Det ska jag helt klart testa. Spelade du ut dem mot varandra eller fick du -40k priset direkt?

-8% hos lokala handlaren fick vi. Lite till tycker jag det borde gå att få ;)

alfgren gillar detta.
  7. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Säljer inte nån här VAG
    Par ? Kan inte hitta hans namn nu

8. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Jag nämnde prisnivåerna för de som två som låg bäst och fick ytterligare någon krona. Helt klart värt att hustla lite.

Många bilnasare är oerhört lata och självgoda är min erfarenhet. Det där var när jag köpte min förra bil, samma visa med oengagerade säljare även när jag köpte min senaste.

9. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    @par ?

CaptainOats gillar detta.
  10. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Var ett hårstrå från att beställa en M4. Skulle få 14 % rabatt. Vill bara påvisa att det finns utrymme för diskussion.

jarrebarre99 och Mr.Carrera gillar detta.
  11. demondave

demondave Borgare

Från:
    Ack Värmeland du sköna
    Dom flesta ramavtalen ligger väl på -10-12% verkar det som på tjänstebilsramavtal. Jag fick -11% på bilen och -25-40% på ÅF-mont tillbehör, med fri montering. Det som företagskund utan inbyte, leasingaffär. Fick bort uppläggning och aviavgift på leasingen också, mer princip än pengar.

Så 8% är inte helt åt helskotta, men lite till ska gå. Ett tips kan vara att titta på kringutrustning, om något sådant faktiskt behövs. Vinterhjul, drag, hundbur, extraljus och sånt. Brukar vara mer marginaler där.

Scaramanga och Guskleto gillar detta.
  12. Carlf

Carlf Bonde

Tror jag nämnt det förr, men min arbetsgivare har rejäla 18% på VW grundpris samt 10% på utrustningen! Riktigt najs. Ger en fingervisning om prutmånen.

13. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Fick närmare 26% på tjänstebilen 520xd, Chefen vart nöjd :)

14. Chuck

Chuck Friends of KS

Är de inte 6 månaders leveranstid på nya Tiguan?

15. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Går det att pruta på business och fleet editions? Någon som har koll? Isåfall hur mycket är rimligt?

16. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Dock är nog inte procenten lika på alla modeller. Jag och en kompis gick igenom några offerter idag. 15% på Passat Alltrack men bara 11% på Tiguanen. Då köper de ca 15 st bilar i år.

Jag tror inte att 8% som privatperson är helt förkastligt.

Kinglolle och Spencer gillar detta.
  17. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Leverans i April fick vi höra förra veckan.

18. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Hör med VW i Skellefteå @Scaramanga. De har varit bra att göra med tidigare om åren. Kan vara värt ett försök.

Scaramanga gillar detta.
  19. Scaramanga
    Trådstartare

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Tack för tips!

20. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    OT: Fast den stora frågan är väl varför du inte beställde den? Du förtjänar en M4...

21. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Använder knappt bilen där jag bor nu. Ska köpa något kul igen när jag köpt hus.

jarrebarre99 gillar detta.