• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa nytt eller NOS

mouqvist

Rolex
Det är inte första gången som jag får möjlighet att köpa en klocka som har legat oanvänd ett tag.
Senaste förslag är en klocka som legat i låda 8-10 år och som kostar halva priset jfm en ny (som kostar kring 18tkr).
Jag har svårt att bestämma mig. Spontant tänker jag på ev servicekostnad samt frånvaro av garanti. Ev sämre lume och packningar, olja som kan ha torkat.
Hur skulle ni tänka?
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Köper man en klocka som legat i 10 år så får man räkna med service oavsett vad säljaren säger.
 

Ruben

Rolex
Köpa nytt eller nos?
Fattar inte frågan, båda är ju nya.

Men i ditt fall hade jag köpt nytt.
 

mouqvist

Rolex
Köpa nytt eller nos?
Fattar inte frågan, båda är ju nya.

Men i ditt fall hade jag köpt nytt.
Den ena tillverkas först när jag lägger en order (antar att de även reglerar urverket), den andra ägs av privatperson som endast har burit klockan några få gånger. Den har dock några år på nacken
 

rogart-63

Patek
Hade nog köpt NOS. Och sen servat den om det behövdes. Köpa nytt och sen få halva priset för den vid ev försäljning är inte lika kul?
 

mouqvist

Rolex
Berätta mer om modellen! Har den någon kul historia eller vad är det som gör att du "fastnat" för den? :)
Egentligen vet jag inte så mycket om historian bakom denna klocka.
Tycker bara att den håller hög kvalitet och är hyfsat stilren trots den är en fliegeruhr. Och den har en härlig gammaldags och rasslig länk utan SEL!
Här kommer lite info
  • Mechanical with automatic winding ETA calibre's 2824-2 Diameters 25,6 mm 25 Rubies 28'800 half vibration per hour. Incabloc-shock-proof.
  • hours, minutes, central seconds, date, second-stopped.
  • Self made steel-Case with arched and non reflector, sapphire- glass hardness 9 , Inside cage separate with soft iron case to protect about magnetic fields until 100'000 AMP. Diameters 41mm, height 13 mm screwed bottom , waterproof until 50 meters.
  • Soft iron black dial with Arabic numbers with Tritium luminous index. Steel pointer with luminous Tritium.
  • Leather black upholstery with a Symbol
  • Stainless steel bracelet with polished expanding. Security locking system with Symbol on the Clip.
IMG_1575.JPG
IMG_1577.JPG

IMG_1576.JPG
 
Topp