• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Omega, men vilken?

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Tja.

Kommer att köpa en Omega inom 1 månad. Smärtgränsen går vid ca 50.000:-
Helst vill jag ha kronograf. Klockor som jag tittat på är:

Speedmaster moonwatch (den med hesalitglas och 1861 urverk). Jag har inget problem att dra upp klockan manuellt en gång om dan. Dock är den lite "tråkig" och man kan hitta fina begagnade för "småpengar".

Broad arrow 1957 med 3313 urverk. Den med gråa urtavlan har jag klämt på och wow-känslan uteblev. Men med den blåa urtavlan är det kanske annorlunda?

Sen gillar jag Omegas 9300 som har ett sjukt vackert urverk. Men på speedmastern ser den skum och överdriven ut, hade känts bättre med en 1861. Å andra sidan är en PO Chrono 9300 vansinnig snygg, men den verkar vara lite för stor och hög, har dock inte klämt på en själv.

Har ni fler förslag, så låt höra :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Kör en moonwatch, du får ett riktigt schysst exemplar runt 20. (utan papper och box)

Sen har du 30 lax kvar till annat skoj i klockväg. T.ex. en GMT eller en ok Reverso?
 

max

Dancing Queen
Ursäkta frågan, men varför låser du dig vid omega om du inte vet vilken modell du vill ha? Finns så mycket trevliga klockor för 50 lappar om man blickar utanför.
En flinga och en iwc 3717(för att få en kronograf) får du ju in i budget tex, då har du ett bra allround-par med två bra klockor som kan användas till det mesta.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ska man ha en Omega ska det givetvis vara en 8500 (eller 9300 som du nämner om du vill ha en kronograf)i prisklasserna + 20 000 :- kan man gott unna sig något med ett manufaktursverk i sig. Annars har Max rätt, det finns mycket att välja på.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
max skrev:
Ursäkta frågan, men varför låser du dig vid omega om du inte vet vilken modell du vill ha? Finns så mycket trevliga klockor för 50 lappar om man blickar utanför.

Breitlings har jag aldrig gillat. Rolex är fina men ligger över min budget om man inte kollar på begagnade. Kronograf vill jag helst ha och för Daytona får man punga ut 70-80k för en fin med papper.
Har läst på mest om Omega, och de gör klockor av fint kvalitet till förnuftiga priser så det känns som ett givet val. Sen av någon anledning har jag alltid gillat Omegor ;) (Pappa har en gammal Omega... )
 

JohanHLM

Rolex
Om du inte redan sett det kan jag nämna att det finns en 1 månad gammal speedmaster 9300 här på K&S.
Är ju en ganska så rejäl slant som kan sparas på så vis.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Med facit i hand hade jag inte lagt allt krut på en klocka.
Nu får man ju börja från början, för din första klocka vill du inte behöva sälja? ;)

Edit: Hade med andra ord inte köpt nytt.
 

Kson

Patek
2-Faktor
JohanHLM skrev:
Om du inte redan sett det kan jag nämna att det finns en 1 månad gammal speedmaster 9300 här på K&S.
Är ju en ganska så rejäl slant som kan sparas på så vis.


Tänkte tipsa om det med! Den är sjukt nice 9300 och som sagt du sparar en del pengar! Köp den och sen köper du en till klocka för de pengar som blir över : )
 

max

Dancing Queen
Begagnat skulle jag personligen hålla mig till i alla fall, speciellt om vi talar omega då det är lite som att knyta fast pengarna i ett ankare utan lina att köpa dem nya. Men alla gör som de vill.
Skulle, envis som en åsna säga någon av dessa kombinationer:
1. Tudor Snowflake (ca 25kkr beg) + IWC 3717 (ca 23kkr beg).
2. Rolex sub 14060/sub 114060/SD 16660 / SD 16600L, ingen kronograf men får mycket klocka för dina 50kkr (beg såklart), bör även ha lite pengar över till en beggad omega speedy eller whatever.

Då får du två klockor för pengarna och kan byta lite, man blir lite less på bara en klocka.
Min far hade för övrigt en merca 190... inte alla beslut de tar är kloka beslut :lol: ;)

EDIT: Hum, kanske låter mer bryskt än jag tänkte mig, det jag menar är såklart inte att det inte finns fina omegor. Bara det att jag inte tycker att de är värda pengarna vid nyköp. Hoppas undersköterskan eller annan omegagalning kan flika in lite modelltips men tror det är ytterst klokt att köpa dem begagnade istället för nya och om det bara är en fix idé med omega tycker jag att lite annonsknarkande i en vecka på tex http://www.watchrecon.com/ skulle göra gott, man får mycket begagnad klocka för de 50kkr:en. Googla, läs, läs, googla, spara bilder på de klockor du gillar och sålla sedan ut de du helst vill ha (smaken brukar ändras ganska drastiskt den första tiden i klockträsket).
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
max skrev:
Begagnat skulle jag personligen hålla mig till i alla fall, speciellt om vi talar omega då det är lite som att knyta fast pengarna i ett ankare utan lina att köpa dem nya. Men alla gör som de vill.
Skulle, envis som en åsna säga någon av dessa kombinationer:
1. Tudor Snowflake (ca 25kkr beg) + IWC 3717 (ca 23kkr beg).
2. Rolex sub 14060/sub 114060/SD 16660 / SD 16600L, ingen kronograf men får mycket klocka för dina 50kkr (beg såklart), bör även ha lite pengar över till en beggad omega speedy eller whatever.

Då får du två klockor för pengarna och kan byta lite, man blir lite less på bara en klocka.
Min far hade för övrigt en merca 190... inte alla beslut de tar är kloka beslut :lol: ;)

EDIT: Hum, kanske låter mer bryskt än jag tänkte mig, det jag menar är såklart inte att det inte finns fina omegor. Bara det att jag inte tycker att de är värda pengarna vid nyköp. Hoppas undersköterskan eller annan omegagalning kan flika in lite modelltips men tror det är ytterst klokt att köpa dem begagnade istället för nya och om det bara är en fix idé med omega tycker jag att lite annonsknarkande i en vecka på tex http://www.watchrecon.com/ skulle göra gott, man får mycket begagnad klocka för de 50kkr:en. Googla, läs, läs, googla, spara bilder på de klockor du gillar och sålla sedan ut de du helst vill ha (smaken brukar ändras ganska drastiskt den första tiden i klockträsket).

Haha.
Begagnat är självklart ett alternativ också.
Tack för dina råd
 

max

Dancing Queen
Magnlar skrev:
Vad betyder de Rolex numren/bokstäverna ?

Man vill ju lära sig.. :)
Det är helt enkelt referensnummer, alltså typ artikelnummer som definierar vilken klocka det är, här kommer lite stulna bilder från google :)

Rolex submariner 14060
pic24.jpg


Rolex Submariner 114060
Rolex+114060+15+LR.jpg


Rolex Sea-Dweller 16660
Rolex16660BB1.jpg


Rolex Sea-Dweller 16600
2n07m86.jpg


Och ja, de ser väldigt lika varandra ut till en början men när man börjar närma sig köptankar så är det små saker som stör en, i vilken ordning texten står, om det är vitguldsram runt index, bezeltyp, teckensnitt, datum/inte datum, cyklop/inte cyklop. Du får tag i dessa gott och väl inom din budget, det finns även en stor bunt andra rollar och andra märkens trevliga klockor som du får in så jag vill inte låsa dig vid dehär, avsikten var mest att vidga vyerna lite då det finns så oerhört mycket fina klockor inom din budget. Det finns som sagt även fina omegor men dem får nån annan med mer koll inom märket avhandla.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hade jag haft 50 lök att spendera på en omega hade nog blivit en Planet Ocean Chrono. Ska du hålla dig i "mittensegmentet" så hade jag satsat på en Omega. Rolex är mycket historia och kvalite för pengarna och om du ska agera One watch Guy.

Omega ger mer daily pleasure om man får utrycka sig så i form av härligt kupat glas, AR behandlat glas (även om det kan repas och bli fult) glasbaksida som givetvis funkar på 300 meters djup :lol: det är ju trots allt 2013! Och det händer lite mer på urtavalan.

Kör du orange ring är det ännu mer kul.

Lycka till!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Hörru, Rolex frikyrke församlingen, nu var det en Omega som efterfrågades och inga beggade stekar klockor. Rättning i ledet.

Åk på en klockbutik, typ Rob Engström, och klämm dig igenom sortimentet. Köp en klocka du verkligen vill ha och använd den. PO chrono är en rejält fin pjäs, du måste bara se den IRL!
 

max

Dancing Queen
Jokkmokkswe skrev:
Hörru, Rolex frikyrke församlingen, nu var det en Omega som efterfrågades och inga beggade stekar klockor. Rättning i ledet.

Åk på en klockbutik, typ Rob Engström, och klämm dig igenom sortimentet. Köp en klocka du verkligen vill ha och använd den. PO chrono är en rejält fin pjäs, du måste bara se den IRL!
Du läste inte igenom tråden va? Din latmask, inte ens serier blir bra om man bara tittar på bilderna :p :p
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jokkmokkswe skrev:
Hörru, Rolex frikyrke församlingen, nu var det en Omega som efterfrågades och inga beggade stekar klockor. Rättning i ledet.

Åk på en klockbutik, typ Rob Engström, och klämm dig igenom sortimentet. Köp en klocka du verkligen vill ha och använd den. PO chrono är en rejält fin pjäs, du måste bara se den IRL!
Du vill ha en Rolex Submariner innerst inne, men du vägrar inse det ;):)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Köpa Omega, men vilken?

Jokkmokkswe skrev:
Magnlar skrev:
Tja.

Kommer att köpa en Omega inom 1 månad.

Hur kan ni tolka detta att han vill köpa en begagnad Rolex ? Suck, frikyrkevibbmätaren slår i topp.

Spam är nutidens böldpest och nästan omöjligt att undvika! :)

Till trådstartaren rekommenderar jag också att gå och klämma och prova olika modeller. De gör sig inte alltid rättvisa på bild... :)
Lycka till och håll oss uppdaterade!!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
max skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Hörru, Rolex frikyrke församlingen, nu var det en Omega som efterfrågades och inga beggade stekar klockor. Rättning i ledet.

Åk på en klockbutik, typ Rob Engström, och klämm dig igenom sortimentet. Köp en klocka du verkligen vill ha och använd den. PO chrono är en rejält fin pjäs, du måste bara se den IRL!
Du läste inte igenom tråden va? Din latmask, inte ens serier blir bra om man bara tittar på bilderna :p :p


hhaha!! +1 men jag gillar, Jokkmokkswe resonemang. Själv köper jag alltid begagnat men kan verkligen förstå att känslan av att gå ut ur en klockbutiken med nytt runt handleden är en fantastisk känsla.
 
Fabian skrev:
max skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Hörru, Rolex frikyrke församlingen, nu var det en Omega som efterfrågades och inga beggade stekar klockor. Rättning i ledet.

Åk på en klockbutik, typ Rob Engström, och klämm dig igenom sortimentet. Köp en klocka du verkligen vill ha och använd den. PO chrono är en rejält fin pjäs, du måste bara se den IRL!
Du läste inte igenom tråden va? Din latmask, inte ens serier blir bra om man bara tittar på bilderna :p :p


hhaha!! +1 men jag gillar, Jokkmokkswe resonemang. Själv köper jag alltid begagnat men kan verkligen förstå att känslan av att gå ut ur en klockbutiken med nytt runt handleden är en fantastisk känsla.

Den känslan är priceless ! :) Kommer ihåg när jag köpte mitt första lite finare ur, en Omega SMP med refnr 2531.80.00 som har en given plats i samlingen just därför att det var min första "riktiga" klocka. Det hela var ett impulsköp; jag var vid den tiden bara lagom och sunt intresserad av klockor och hade dagen innan köpet varit inne hos min dåvarande AD här i Luleå (numera ligger närmaste AD hela 60 mil söderut, i Sundsvall) för att titta på en kikare och i samma veva lagt beslag på en Omega-broschyr. Dagen efter var jag ledig från studierna och bläddrade förstrött i broschyren, fick syn på Bond-klockan (vars koppling till actionhjälten då var för mig helt okänd, inte för att det nu spelat någon roll) och tyckte den var förbaskat snygg. Råkade ha ovanligt mycket pengar på bankkontot just den februaridagen, så jag åkte tillbaka till AD'n och visade upp broschyren, där jag hade ringat in klockan med en kulspetspenna. Till min förvåning fanns den inne, jag hade räknat med att det var beställningsvara då Omega-montern var så liten, så det blev att traska över till Handelsbanken och kvittera ut lite kontanter samtidigt som expediten gjorde i ordning pappersarbetet. Fick länken utprovad och beslöt mig för att behålla klockan på armen när jag med en stor Fritz Ohlsson-påse fylld med boxar och papper traskade ut ur butiken.

Och den känslan, när man precis lämnat butiken och gick längs med Storgatan bort mot bilen med ett fånigt leende på läpparna och med en känsla av att hela världen sneglade på min handled, den var verkligen obetalbar. Där och då började klockintresset, med ett helt oplanerat impulsköp. :)
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Fabian skrev:
max skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Hörru, Rolex frikyrke församlingen, nu var det en Omega som efterfrågades och inga beggade stekar klockor. Rättning i ledet.

Åk på en klockbutik, typ Rob Engström, och klämm dig igenom sortimentet. Köp en klocka du verkligen vill ha och använd den. PO chrono är en rejält fin pjäs, du måste bara se den IRL!
Du läste inte igenom tråden va? Din latmask, inte ens serier blir bra om man bara tittar på bilderna :p :p


hhaha!! +1 men jag gillar, Jokkmokkswe resonemang. Själv köper jag alltid begagnat men kan verkligen förstå att känslan av att gå ut ur en klockbutiken med nytt runt handleden är en fantastisk känsla.

Den känslan är priceless ! :) Kommer ihåg när jag köpte mitt första lite finare ur, en Omega SMP med refnr 2531.80.00 som har en given plats i samlingen just därför att det var min första "riktiga" klocka. Det hela var ett impulsköp; jag var vid den tiden bara lagom och sunt intresserad av klockor och hade dagen innan köpet varit inne hos min dåvarande AD här i Luleå (numera ligger närmaste AD hela 60 mil söderut, i Sundsvall) för att titta på en kikare och i samma veva lagt beslag på en Omega-broschyr. Dagen efter var jag ledig från studierna och bläddrade förstrött i broschyren, fick syn på Bond-klockan (vars koppling till actionhjälten då var för mig helt okänd, inte för att det nu spelat någon roll) och tyckte den var förbaskat snygg. Råkade ha ovanligt mycket pengar på bankkontot just den februaridagen, så jag åkte tillbaka till AD'n och visade upp broschyren, där jag hade ringat in klockan med en kulspetspenna. Till min förvåning fanns den inne, jag hade räknat med att det var beställningsvara då Omega-montern var så liten, så det blev att traska över till Handelsbanken och kvittera ut lite kontanter samtidigt som expediten gjorde i ordning pappersarbetet. Fick länken utprovad och beslöt mig för att behålla klockan på armen när jag med en stor Fritz Ohlsson-påse fylld med boxar och papper traskade ut ur butiken.

Och den känslan, när man precis lämnat butiken och gick längs med Storgatan bort mot bilen med ett fånigt leende på läpparna och med en känsla av att hela världen sneglade på min handled, den var verkligen obetalbar. Där och då började klockintresset, med ett helt oplanerat impulsköp. :)

Så bra beskrivet, en så grymt härlig känsla. Kände samma sak med min Longines.
Men det är en helt annan tråd.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Googlat & läst en massa nu samt kikat på tusentals annonsbilder. Man kan inte låta bi att fascineras av Rolex kvalitetsmässigt, deras noggrannhet och dess historier, även om Omega fortfarande är nr1.. Eller inte ;)

Tro eller ej, men jag föll faktiskt för en Rolex modell 16610LV, dvs. med grön keramisk ring och svart urtavla.
Tyckte att den nyare 116610LV var en aning fulare då man ersatte den svarta urtavlan till en grön. :roll:

Finns några i NYC för ca 6000 USD = ca 40 kkr med papper och allt i kanonskick enligt bilder.
Funderar faktiskt på att köpa flygbiljett T&R och göra upp en affär därborta, för att slippa tullavgifter, moms etc.


Min fråga till er Rolexexperter: Vad brukar en 16610LV ligga i pris beggad i normalt sett?

Finns en på Blocket för 45kkr utan papper & cert.

tacksam för svar
 

Kson

Patek
2-Faktor
Undersköterskan skrev:
Fabian skrev:
max skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Hörru, Rolex frikyrke församlingen, nu var det en Omega som efterfrågades och inga beggade stekar klockor. Rättning i ledet.

Åk på en klockbutik, typ Rob Engström, och klämm dig igenom sortimentet. Köp en klocka du verkligen vill ha och använd den. PO chrono är en rejält fin pjäs, du måste bara se den IRL!
Du läste inte igenom tråden va? Din latmask, inte ens serier blir bra om man bara tittar på bilderna :p :p


hhaha!! +1 men jag gillar, Jokkmokkswe resonemang. Själv köper jag alltid begagnat men kan verkligen förstå att känslan av att gå ut ur en klockbutiken med nytt runt handleden är en fantastisk känsla.

Den känslan är priceless ! :) Kommer ihåg när jag köpte mitt första lite finare ur, en Omega SMP med refnr 2531.80.00 som har en given plats i samlingen just därför att det var min första "riktiga" klocka. Det hela var ett impulsköp; jag var vid den tiden bara lagom och sunt intresserad av klockor och hade dagen innan köpet varit inne hos min dåvarande AD här i Luleå (numera ligger närmaste AD hela 60 mil söderut, i Sundsvall) för att titta på en kikare och i samma veva lagt beslag på en Omega-broschyr. Dagen efter var jag ledig från studierna och bläddrade förstrött i broschyren, fick syn på Bond-klockan (vars koppling till actionhjälten då var för mig helt okänd, inte för att det nu spelat någon roll) och tyckte den var förbaskat snygg. Råkade ha ovanligt mycket pengar på bankkontot just den februaridagen, så jag åkte tillbaka till AD'n och visade upp broschyren, där jag hade ringat in klockan med en kulspetspenna. Till min förvåning fanns den inne, jag hade räknat med att det var beställningsvara då Omega-montern var så liten, så det blev att traska över till Handelsbanken och kvittera ut lite kontanter samtidigt som expediten gjorde i ordning pappersarbetet. Fick länken utprovad och beslöt mig för att behålla klockan på armen när jag med en stor Fritz Ohlsson-påse fylld med boxar och papper traskade ut ur butiken.

Och den känslan, när man precis lämnat butiken och gick längs med Storgatan bort mot bilen med ett fånigt leende på läpparna och med en känsla av att hela världen sneglade på min handled, den var verkligen obetalbar. Där och då började klockintresset, med ett helt oplanerat impulsköp. :)


Känner igen detta haha! Bästa som finns : )
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Magnlar skrev:
Googlat & läst en massa nu samt kikat på tusentals annonsbilder. Man kan inte låta bi att fascineras av Rolex kvalitetsmässigt, deras noggrannhet och dess historier, även om Omega fortfarande är nr1.. Eller inte ;)

Tro eller ej, men jag föll faktiskt för en Rolex modell 16610LV, dvs. med grön keramisk ring och svart urtavla.
Tyckte att den nyare 116610LV var en aning fulare då man ersatte den svarta urtavlan till en grön. :roll:

Finns några i NYC för ca 6000 USD = ca 40 kkr med papper och allt i kanonskick enligt bilder.
Funderar faktiskt på att köpa flygbiljett T&R och göra upp en affär därborta, för att slippa tullavgifter, moms etc.


Min fråga till er Rolexexperter: Vad brukar en 16610LV ligga i pris beggad i normalt sett?

Finns en på Blocket för 45kkr utan papper & cert.

tacksam för svar

16610 LV har inte keramisk ring. Kom först på 116610 LV.

Med vänlig hälsning,

S
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Magnlar skrev:
Googlat & läst en massa nu samt kikat på tusentals annonsbilder. Man kan inte låta bi att fascineras av Rolex kvalitetsmässigt, deras noggrannhet och dess historier, även om Omega fortfarande är nr1.. Eller inte ;)

Tro eller ej, men jag föll faktiskt för en Rolex modell 16610LV, dvs. med grön keramisk ring och svart urtavla.
Tyckte att den nyare 116610LV var en aning fulare då man ersatte den svarta urtavlan till en grön. :roll:

Finns några i NYC för ca 6000 USD = ca 40 kkr med papper och allt i kanonskick enligt bilder.
Funderar faktiskt på att köpa flygbiljett T&R och göra upp en affär därborta, för att slippa tullavgifter, moms etc.


Min fråga till er Rolexexperter: Vad brukar en 16610LV ligga i pris beggad i normalt sett?

Finns en på Blocket för 45kkr utan papper & cert.

tacksam för svar

16610 LV har inte keramisk ring. Kom först på 116610 LV.

Med vänlig hälsning,

S
Tack för rättelsen.

Med dina erfarenheter, vad bör en 16610LV ligga i pris beg?
 
Topp