• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa på plats i Schweiz?

TKVF

Panerai
Hej!
Är det någon som har koll på hur det är att inhandla en klocka från landet CH? TÄnkte mest på Tax-Free, tull, moms och så vidare? Tänkte åka och vandra i Alperna och göra två flugor på smällen samtidigt om man kan spara lite pengar.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Var där förra veckan och du kan absolut göra mkt bra köp. CH:n är visserligen stark.....men det går att haggla om priset istället. Är man i en sk taxfree zone som tex Samnaun så kan det bli riktigt billigt. Att tänka på är att om du köper taxfree så rapporterar butiken till Swiss tullen om köpen och de i sin tur till kollegorna i Svedala. Frågade hur det funkar och fick det svaret. Tex en klocka med list 125k hemma gick lätt att pruta ner till 85k i min alpby.

Ps...du får editera din signatur.......att du är bra i bingen är rätt ostigt....
 

Rookien

Panerai
Davvan skrev:
Var där förra veckan och du kan absolut göra mkt bra köp. CH:n är visserligen stark.....men det går att haggla om priset istället. Är man i en sk taxfree zone som tex Samnaun så kan det bli riktigt billigt. Att tänka på är att om du köper taxfree så rapporterar butiken till Swiss tullen om köpen och de i sin tur till kollegorna i Svedala. Frågade hur det funkar och fick det svaret. Tex en klocka med list 125k hemma gick lätt att pruta ner till 85k i min alpby.

Ps...du får editera din signatur.......att du är bra i bingen är rätt ostigt....

Det här med att butikerna rapporterar till tullen, är det endast för schweiz - och gör de verkligen det?
Skall handla en klocka nästa helg på taxfreen på heathrow, men om man får tulla är det ingen vits.
Tacksam för feedback
 

paradis

Audemars
Jag skulle handla.Tror inte någon tar telefon eller Email till SWEDEN för att någon har köpt en TaxFree klocka ,eller vad som helst.Varför har man TaxFree ? Precis ,dom som reser kan handla lite billigare.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
paradis skrev:
Jag skulle handla.Tror inte någon tar telefon eller Email till SWEDEN för att någon har köpt en TaxFree klocka ,eller vad som helst.Varför har man TaxFree ? Precis ,dom som reser kan handla lite billigare.

Tro på - men du kan få en trist överraskning...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Singular skrev:
paradis skrev:
Jag skulle handla.Tror inte någon tar telefon eller Email till SWEDEN för att någon har köpt en TaxFree klocka ,eller vad som helst.Varför har man TaxFree ? Precis ,dom som reser kan handla lite billigare.

Tro på - men du kan få en trist överraskning...

Lite obegriplig kommentar ovan. Tanken är ju att det inte skall ske dubbelbeskattning. Har inte ett dugg att göra med att kunna sälja..
 

Rookien

Panerai
carlanton skrev:
Det finns inga tullar mellan Sverige och UK.
Då skulle det alltså vara fritt fram att smuggla i princip vad som helst mellan England/Sverige:). Tullen finns till för att bla förhindra smuggling mellan länder, oavsett vilket land man kommer ifrån/till.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror det behövs en liten handels-FAQ. Mycket tokiga tankar som cirkulerar. ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Rookien skrev:
carlanton skrev:
Det finns inga tullar mellan Sverige och UK.
Då skulle det alltså vara fritt fram att smuggla i princip vad som helst mellan England/Sverige:). Tullen finns till för att bla förhindra smuggling mellan länder, oavsett vilket land man kommer ifrån/till.

Herregud, du förstår ju vad han menar...

Om det nu inte är så att du förstår vad han menar så är det tullavgifter som avses, det är totalt irrelevant för oss att diskutera handelshinders applicering i den här frågan.
 

Hmmmm

Omega
Kollade med en handlare i Geneve på tex en Daytona coh de blir skyldiga att betala skatten på ngt knstigt sätt som jag uppfattade det.

Däremot är itne problemet så stort, momsen i Schweiz är 8,5%. Daytona stål stål ny skulle kosta 78-80k vilket var bra tycker jag,
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Hmmmm skrev:
Kollade med en handlare i Geneve på tex en Daytona coh de blir skyldiga att betala skatten på ngt knstigt sätt som jag uppfattade det.

Däremot är itne problemet så stort, momsen i Schweiz är 8,5%. Daytona stål stål ny skulle kosta 78-80k vilket var bra tycker jag,

Likväl kommer du att få betala EU-moms vid inträde i unionen...
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Innan jag åkte ner till Ischgl så ringde jag den ÅF som ligger i grannbyn Samnaun/Swiss som är en sk Taxfree zone. De berättade då att alla taxfreeköp rapporteras till tullen. Pass och info om vad du köpt etc. Även på plats så fick jag samma information. Tanken är då att tullen skickar vidare infon till sina svenska kollegor. Huruvida tullaina plockar dig på flygplatsen för att reglera momsen låter jag vara osagt. Kanske händer...kanske inte.....men man ska definitivt ha med det i ekvationen.......
 

Hmmmm

Omega
Tror dock det är en helt annan sak, klockaffären bryr sig inte om det lika mkt än att han itne får in den schweiziska momsen. Så antar jag att det är.


Singular skrev:
Hmmmm skrev:
Kollade med en handlare i Geneve på tex en Daytona coh de blir skyldiga att betala skatten på ngt knstigt sätt som jag uppfattade det.

Däremot är itne problemet så stort, momsen i Schweiz är 8,5%. Daytona stål stål ny skulle kosta 78-80k vilket var bra tycker jag,

Likväl kommer du att få betala EU-moms vid inträde i unionen...
 

Hmmmm

Omega
Om man nu ska köpa en Patek för 2-300 000 kan man njuu alltid köra hyrbil genom ett par länder, bodde på franska sidan en vecka och det var tullare bara en gång av sju dagar in / ut till Schweiz. Så är man helt safe :D
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Hmmmm skrev:
Om man nu ska köpa en Patek för 2-300 000 kan man njuu alltid köra hyrbil genom ett par länder, bodde på franska sidan en vecka och det var tullare bara en gång av sju dagar in / ut till Schweiz. Så är man helt safe :D

Bara för att man anländer från ett EU-land så innebär ju inte det att man slipper bli kollad i tullen, du måste ju fortfarande kunna bevisa var och hur du köpt varan.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Porsan skrev:
Hmmmm skrev:
Om man nu ska köpa en Patek för 2-300 000 kan man njuu alltid köra hyrbil genom ett par länder, bodde på franska sidan en vecka och det var tullare bara en gång av sju dagar in / ut till Schweiz. Så är man helt safe :D

Bara för att man anländer från ett EU-land så innebär ju inte det att man slipper bli kollad i tullen, du måste ju fortfarande kunna bevisa var och hur du köpt varan.

Om jag kommer i min bil och har en klocka på armen ?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Det är klart att det är okej, inte så jag menar, men här vi pratar en ny vara och när man köper en ny klocka så har man ju box/papper etc. Visst man kan skicka det med post men jag tror inte alla tänker så långt. Dessutom ska man inte underskatta tullarnas förmåga att lukta sig till det ena och andra...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Porsan skrev:
Det är klart att det är okej, inte så jag menar, men här vi pratar en ny vara och när man köper en ny klocka så har man ju box/papper etc. Visst man kan skicka det med post men jag tror inte alla tänker så långt. Dessutom ska man inte underskatta tullarnas förmåga att lukta sig till det ena och andra...

Eller överskatta :)
Jag förstår vad du menar men många här verkar inte förstå hur det funkar som sagt, kanske en guide hade varit bra.
 

TKVF

Panerai
Porsan skrev:
Det är klart att det är okej, inte så jag menar, men här vi pratar en ny vara och när man köper en ny klocka så har man ju box/papper etc. Visst man kan skicka det med post men jag tror inte alla tänker så långt. Dessutom ska man inte underskatta tullarnas förmåga att lukta sig till det ena och andra...
Du kan ju ha köpt en begagnad box. Eller beställt en ny för att det skall se fint ut i ditt skåp hemma. pPappret är nog svårare att fuska bort. Hur som helst, så är det lite som ett lotteri att köpa "TaxFree"?
 

Hmmmm

Omega
Det är sant, du har fortfarande Öresundsbron kvar :mrgreen:

CaptainOats skrev:
Porsan skrev:
Hmmmm skrev:
Om man nu ska köpa en Patek för 2-300 000 kan man njuu alltid köra hyrbil genom ett par länder, bodde på franska sidan en vecka och det var tullare bara en gång av sju dagar in / ut till Schweiz. Så är man helt safe :D

Bara för att man anländer från ett EU-land så innebär ju inte det att man slipper bli kollad i tullen, du måste ju fortfarande kunna bevisa var och hur du köpt varan.

Om jag kommer i min bil och har en klocka på armen ?
 

Sond

Patek
Ja ni vet, jag ska ju inte köpa någon mer klocka på ett par år. Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig..:D. Men jag är kanske trött eller möjligen stressad av att jag just nu leker med en 4-åring. Men jag hittar inte svaret på hur är det nu är med moms om man näthandlar från Schweiz? Blir det svensk moms då?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ja ni vet, jag ska ju inte köpa någon mer klocka på ett par år. Men man är ju inte sämre än att man kan ändra sig..:D. Men jag är kanske trött eller möjligen stressad av att jag just nu leker med en 4-åring. Men jag hittar inte svaret på hur är det nu är med moms om man näthandlar från Schweiz? Blir det svensk moms då?
Svar ja.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Då skulle det alltså vara fritt fram att smuggla i princip vad som helst mellan England/Sverige:). Tullen finns till för att bla förhindra smuggling mellan länder, oavsett vilket land man kommer ifrån/till.

Du betalar moms( i den mån det finns) i det EU-land du handlar.
D v s du betalar inget annat än varans pris mellan ett EU land till ett annat.
 
Topp