• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa på plats i Schweiz?

salmonia

Omega
Jag köpte en TT YM i Geneve en gång. Jag lyfte inte momsen pga att de var tvungna att meddela tullen om detta. Bucherer avrådde mig och jag följde deras råd. Klockan blev hyfsat billig ändå.
 

Optimisten

Cartier
Föremål köpt utanför EU vid utlandsbesök:
* Betala moms i landet du köper.
* Har du betalat utländsk moms kan du i vissa fall få tillbaka den, men det innebär att du blir "registrerad", vilket jag antar ökar risken för Svensk moms.
* Svensk moms är oftast högre än den utländska momsen, så det billigaste är ju då att helt enkelt ha klockan på sig genom tullen, och strunta i att försöka få tillbaka utländsk moms. Observera att du är skyldig att betala moms och tull, så det är speciellt dumt att ha klockasken med i någon väska.

Föremål köpt utanför EU via Internet:
* Betala moms i landet du köper. (går den att få tillbaka?)
* Om du åker på tull och moms + förtullningsavgift via frakten är ett lotteri; min erfarenhet är att snabb (och dyr) frakt ökar chansen att slippa.

Föremål köpt i EU via Internet:
* Du betalar lokal moms i landet där varan köps, inget mer. Såvida företaget inte är stort och noga, för vid 300 000 kr per års försäljning till Sverige (ungefär, tror jag) så skall företaget betala SVENSK moms på ditt köp.

Föremål köpt i EU vid utlandsbesök:
* Enbart utländsk moms(?, se ovan? För regeln om Svensk moms gäller väl inte fysiska affärer? Eller hur är det med de där stora spritshopparna i Danmark och Tyskland, de säljer väl för 300' kr per dag till Sverige?).
 
Topp