• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Panerai i Italien?

keroro

Rolex
2-Faktor
Hej alla,

Jag har en släkting från Asien som ska hälsa på i Europa i ett par veckor. Vi ska åka till Italien (Rom) ett par dagar under den här tiden. Hon är intresserad av att köpa en Panerai och undrar om det är billigare att köpa Panerai i Sverige eller i Italien? Någon som vet hur listpriserna i Italien står sig mot de svenska priserna och hur mycket man sparar på tax-free i Italien?

Eftersom en tråd är värdelös utan lite ögongodis så har hon specat ner till följande modeller:

PAM00111
1182634d1375931475-help-me-decide-pam-111-nomos-club-datum-dunkel-pam111.jpg


PAM00510
PaneraiPAM510-8.jpg


PAM00005
Panerai005IMG_0565_zpsb3341b89.jpg
 

keroro

Rolex
2-Faktor
ehh... ber om ursäkt för att bilderna blev så blaffiga. skamlöst snodda från google bara.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Utbudet är större och listpriset lite lägre. Handlar du tax-free i Italien ska du betala momsen i Sverige istället. Tullen har samarbete över gränserna, så folk som har gått på grönt har åkt dit på det tidigare.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Utbudet är större och listpriset lite lägre. Handlar du tax-free i Italien ska du betala momsen i Sverige istället. Tullen har samarbete över gränserna, så folk som har gått på grönt har åkt dit på det tidigare.
Gäller det även för turister som reser runt i Europa? Visst att man claimar tax-free från det land du lämnar Europa ifrån men man beskattar väl inte turister dubbelt i Sverige? Det är inte jag som svensk som ska köpa.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Gäller det även för turister som reser runt i Europa? Visst att man claimar tax-free från det land du lämnar Europa ifrån men man beskattar väl inte turister dubbelt i Sverige? Det är inte jag som svensk som ska köpa.

Jag är inte expert, men en resa har ju alltid en slutdestination. Reser du inom EU ska du betala moms i ett av länderna, men du blir aldrig dubbelbeskattad. Nationalitet har ingenting med saken att göra.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag är inte expert, men en resa har ju alltid en slutdestination. Reser du inom EU ska du betala moms i ett av länderna, men du blir aldrig dubbelbeskattad. Nationalitet har ingenting med saken att göra.
Så här har jag fattat det:

Turist köper Klocka i Italien. Betalar italiensk moms och fyller i alla tax free blanketter hos AD.
Turist åker till Sverige. Tullen nickar belåtande åt Turistens nya klocka utan krusiduller.
Turist åker hem till Land X i Asien från Sverige. Turisten stannar i tax refund på Arlanda, visar sin fina Klocka och ADs kråka på refund-papper - får pengarna inskickat på konto. Turist flyger hem.

Så har det nämligen varit andra gånger vi haft besök och köpt från England och Frankrike. Moms betalar man alltid i köplandet men claimar där man lämnar Europa. Har du upplevt något annat scenario?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Som sagt. Jag är ingen skattejurist och har inte handlat tex-free själv. Kommer dock ihåg en tråd här eller på TTT för något år sedan som handlade om en artikel där två barn hade fått varsin PP i present när familjen var på semester i Schweiz. De handlade på något sätt momsfritt och när de kom hem stod tullen där och väntade...
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag är inte expert, men en resa har ju alltid en slutdestination. Reser du inom EU ska du betala moms i ett av länderna, men du blir aldrig dubbelbeskattad. Nationalitet har ingenting med saken att göra.

En asiat skattar såklart inte förrens hen kommer hem till asien!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som sagt. Jag är ingen skattejurist och har inte handlat tex-free själv. Kommer dock ihåg en tråd här eller på TTT för något år sedan som handlade om en artikel där två barn hade fått varsin PP i present när familjen var på semester i Schweiz. De handlade på något sätt momsfritt och när de kom hem stod tullen där och väntade...


Schweiz ar inte medlemmar i EU, så varorna måste skattas när det togs in i Sverige.
Du skattar bara (moms) i det EU-land du köper varan.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
En asiat skattar såklart inte förrens hen kommer hem till asien!

Fast det kan ju inte ha med nationalitet att göra utan resans slutdestination? Annars skulle ju asiater som bor i EU aldrig behöva betala moms. (Men som jag förstår det betalar man momsen först, och sedan får man tillbaka den i sitt hemland, så då är det ju svårare att fuska)
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Så här har jag fattat det:

Turist köper Klocka i Italien. Betalar italiensk moms och fyller i alla tax free blanketter hos AD.
Turist åker till Sverige. Tullen nickar belåtande åt Turistens nya klocka utan krusiduller.
Turist åker hem till Land X i Asien från Sverige. Turisten stannar i tax refund på Arlanda, visar sin fina Klocka och ADs kråka på refund-papper - får pengarna inskickat på konto. Turist flyger hem.

Så har det nämligen varit andra gånger vi haft besök och köpt från England och Frankrike. Moms betalar man alltid i köplandet men claimar där man lämnar Europa. Har du upplevt något annat scenario?

Vänta nu, du kan väl inte få tillbaka moms i Sverige som du betalat in i Italien?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Fast det kan ju inte ha med nationalitet att göra utan resans slutdestination? Annars skulle ju asiater som bor i EU aldrig behöva betala moms. (Men som jag förstår det betalar man momsen först, och sedan får man tillbaka den i sitt hemland, så då är det ju svårare att fuska)

Bor du i EU ska du såklart skatta i EU, med detta är en vän från asien som är på besök.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Bor du i EU ska du såklart skatta i EU, med detta är en vän från asien som är på besök.

Jo, men "ska"? Du väljer ju om du har något att deklarera när du går över tullinjen? Det funkar ju inte att du kan gå över den linjen med en otullad vara bara för att du är "på besök"? Och sedan lämna över den till någon annan en meter på andra sidan linjen?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jo, men "ska"? Du väljer ju om du har något att deklarera när du går över tullinjen? Det funkar ju inte att du kan gå över den linjen med en otullad vara bara för att du är "på besök"? Och sedan lämna över den till någon annan en meter på andra sidan linjen?

Knepigt! Om en asiat tar en europatripp och köper en klocka taxfree i det först besökta landet, låter det orimligt att den ska skattas in och ut i alla efterföljande länder?
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Vänta nu, du kan väl inte få tillbaka moms i Sverige som du betalat in i Italien?
Man får tillbaka den italienska momsen, inte den svenska. Så det är därför det vore intressant att veta hur mycket momssatsen är i Italien och hur mycket återbäringen är. I Sverige är ju momsen som bekant 25% och maxar man tax free limiten (X antal 100 papp) så får man tillbaka 19%. För en panna på 52k så är återbäringen 17% i Sverige.
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag tror jag kanske ska reda ut begreppen så vi inte förvirrar oss ytterligare :) vad jag menade med tax free är följande = man betalar moms när man köper i det land man köper klockan i men har rätt till att claima momsen när man lämnar EU. Det har man inte rätt till om man är EU-medborgare (avsett om du är asiat, vit, mörk eller whatever...)

sedan finns en annan "version" av tax free t.ex. när man köper prylar i Schweiz (Norge också kanske?) och vissa flygplatser där säljaren drar bort momsen direkt vid köpet men köparen står för momsen när man återvänder till sitt hemland. Detta hade funkat också eftersom min släkting är från Hong Kong och de inte har moms på prylar:cool:
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Vänta nu, du kan väl inte få tillbaka moms i Sverige som du betalat in i Italien?
Förlåt, jag ser nu att jag kanske inte svarade på din fråga. Jo, man får tillbaka momsen oavsett var du köpt prylarna för dom här tax refund bolagen opererar inom hela EU. Du claimar moms i det land du lämnar EU men det är ju det här bolaget som betalar tillbaka till dig (rör inte oss skattebetalare med andra ord).
 

Bexa

Omega
åhh 510an är tjusig. blir nog 560n för mig senare. Skatter o moms vet jag inget om men som de har sagts så är utbudet mycket större i Italien.
 
Topp