• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex. Över disk eller online?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Helt rätt
Det handlar inte bara om var det är billigast
Hade klockan varit 7-8 tusen dyrare hos ad hade jag handlat där ändå men nu är den nästan 25000:- dyrare där
Dom flesta idag kollar runt hur priserna ligger och man köper inte alltid hos den billigaste (abonnemang mm mm) detta är en avvägning mot service, omdöme, smidighet mm mm.
Men som sagt
Skiljer det 30-40% gör man ju hellre den vinsten och sen ger jag hellre barnen resten....?
Vad pratar vi för modell om 25k motsvarar 30-40%? De rabatterna finns mig veterligen inte på någon Rolex i den prisklassen för någon. Jag köpte senast Rolex som listar en bit norr om 100k och då var inte skillnaden inte i närheten av de procentsatserna mellan AD här i Sthlm och gråhandlarna.

Något som för mig får mig att verkligen dra mig för gråhandlare är att det till och med här på forumet framkommit att många använder sig av skattefiffel för att kunna sälja till de priserna de gör, och i mina ögon är det inte långt till att börja handla stöldgods... Nu gäller detta garanterat inte alla gråhandlare, men då man inte har insyn i hur de jobbar så blir jag misstänksam mot de flesta. Så jag köper hellre begagnat än nytt av gråhandlare om möjlighet finns.
 

N.Bathes

Cartier
Vad pratar vi för modell om 25k motsvarar 30-40%? De rabatterna finns mig veterligen inte på någon Rolex i den prisklassen för någon. Jag köpte senast Rolex som listar en bit norr om 100k och då var inte skillnaden inte i närheten av de procentsatserna mellan AD här i Sthlm och gråhandlarna.

Något som för mig får mig att verkligen dra mig för gråhandlare är att det till och med här på forumet framkommit att många använder sig av skattefiffel för att kunna sälja till de priserna de gör, och i mina ögon är det inte långt till att börja handla stöldgods... Nu gäller detta garanterat inte alla gråhandlare, men då man inte har insyn i hur de jobbar så blir jag misstänksam mot de flesta. Så jag köper hellre begagnat än nytt av gråhandlare om möjlighet finns.
Menar klockor generellt, omega mfl. Annorlunda med Rolex kanske..!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Menar klockor generellt, omega mfl. Annorlunda med Rolex kanske..!
Ja, det är annorlunda med Rolex jämfört Omega.... Omega försöker ju gå i Rolex fotspår, de går åt rätt riktning men har en bit kvar. Så vi kan konstatera att 30-40% inte är relevant för Rolex (för att hålla till trådens rubrik). Går väl inte ens att få en misshandlad begagnad Rolex för 30-40% under nypris om det är en populär/vanlig modell.
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Helt rätt
Det handlar inte bara om var det är billigast
Hade klockan varit 7-8 tusen dyrare hos ad hade jag handlat där ändå men nu är den nästan 25000:- dyrare där
Dom flesta idag kollar runt hur priserna ligger och man köper inte alltid hos den billigaste (abonnemang mm mm) detta är en avvägning mot service, omdöme, smidighet mm mm.
Men som sagt
Skiljer det 30-40% gör man ju hellre den vinsten och sen ger jag hellre barnen resten....?
Vad talar vi om för klockor när det gäller 30-40%?

Edit* - Jag svarade tydligen på tråden utan att trycka på "visa fler inlägg".
 
Senast ändrad:

Rivalen

Rolex
Skulle ha svårt att gå in till AD och be att få hjälp med att justera länk på en ny klocka som jag köpt hos t ex Uret. Får jag fråga var jag köpt den skulle jag nog vilja hitta på en story - och må ännu sämre. Vill ha tryggheten som köp hos AD ger, men så kommer frågan vad det är värt . evig och personlig. Hoppas jag blir tvungen att ta ställning nån dag.

Är de priser Uret anger inom parentes detsamma som riktpriser? Isf är skillnaden 4-6 k på de vanligaste modellerna. Kan det vara möjligt? Isf blir valet ju enkelt. Om dessutom AD prutar, så blir det - inget att diskutera? Exklusivare modeller med guld inblandat visar större skillnader, men de kanske också har större prutmån?

Vad är det jag inte förstår? Prata med din AD! Vad är det som är oöverstigligt? 2-3 k? I vilken prisklass ligger de klockor ni skall köpa där skillnaden efter prissamtal är "astronomisk" eller 20k? Kanske priset inom parentes hos Uret inte är riktpriserna?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skulle ha svårt att gå in till AD och be att få hjälp med att justera länk på en ny klocka som jag köpt hos t ex Uret. Får jag fråga var jag köpt den skulle jag nog vilja hitta på en story - och må ännu sämre. Vill ha tryggheten som köp hos AD ger, men så kommer frågan vad det är värt . evig och personlig. Hoppas jag blir tvungen att ta ställning nån dag.

Är de priser Uret anger inom parentes detsamma som riktpriser? Isf är skillnaden 4-6 k på de vanligaste modellerna. Kan det vara möjligt? Isf blir valet ju enkelt. Om dessutom AD prutar, så blir det - inget att diskutera? Exklusivare modeller med guld inblandat visar större skillnader, men de kanske också har större prutmån?

Vad är det jag inte förstår? Prata med din AD! Vad är det som är oöverstigligt? 2-3 k? I vilken prisklass ligger de klockor ni skall köpa där skillnaden efter prissamtal är "astronomisk" eller 20k? Kanske priset inom parentes hos Uret inte är riktpriserna?
Varför tar du upp ett icke problem? Det är väl ingen som har påstått att AD ska korta en länk gratis?
 

N.Bathes

Cartier
Skulle ha svårt att gå in till AD och be att få hjälp med att justera länk på en ny klocka som jag köpt hos t ex Uret. Får jag fråga var jag köpt den skulle jag nog vilja hitta på en story - och må ännu sämre. Vill ha tryggheten som köp hos AD ger, men så kommer frågan vad det är värt . evig och personlig. Hoppas jag blir tvungen att ta ställning nån dag.

Är de priser Uret anger inom parentes detsamma som riktpriser? Isf är skillnaden 4-6 k på de vanligaste modellerna. Kan det vara möjligt? Isf blir valet ju enkelt. Om dessutom AD prutar, så blir det - inget att diskutera? Exklusivare modeller med guld inblandat visar större skillnader, men de kanske också har större prutmån?

Vad är det jag inte förstår? Prata med din AD! Vad är det som är oöverstigligt? 2-3 k? I vilken prisklass ligger de klockor ni skall köpa där skillnaden efter prissamtal är "astronomisk" eller 20k? Kanske priset inom parentes hos Uret inte är riktpriserna?
 

Rivalen

Rolex
Länkkortningen var ju en del av mitt inlägg, vet du svaret på min fråga om riktpriser vs Urets parentespriser, så säg gärna nåt.

Ang länkkortningen, så var det för mig ett sätt att beskriva att fysisk butik butik behövs och att jag har viss förståelse för om de inte skulle uppskatta så mycket att ha många kunder som handlat hos gråhandlare, som sedan kommer till AD när gråhandlaren inte kan erbjuda efterfrågad service. Därav också den obehagskänsla jag skulle känna.

För dig en ickefråga eftersom du betalar - int lika enkelt/"icke" för mig även om jag betalar - därför tog jag upp den.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Länkkortningen var ju en del av mitt inlägg, vet du svaret på min fråga om riktpriser vs Urets parentespriser, så säg gärna nåt.

Ang länkkortningen, så var det för mig ett sätt att beskriva att fysisk butik butik behövs och att jag har viss förståelse för om de inte skulle uppskatta så mycket att ha många kunder som handlat hos gråhandlare, som sedan kommer till AD när gråhandlaren inte kan erbjuda efterfrågad service. Därav också den obehagskänsla jag skulle känna.

För dig en ickefråga eftersom du betalar - int lika enkelt/"icke" för mig även om jag betalar - därför tog jag upp den.
Fortfarande ett icke-problem. Om fler kommer in och betalar för länkkortningar så tror jag AD ger tummen upp. Mer pengar i kassan, plus att AD har en chans att locka över nya kunder till butiken. Kanske knyta kontakt och säkra framtida sälj.

Riktpriser är just riktpriser. Det säger inte så mycket om slutpriset. Till och med Pro-AD människor pratar om stammisrabatt hos AD, så varför har du hakat upp dig på riktpriserna? I slutändan vill ju ingen betala de priserna?

Allt är dessutom inte svart eller vitt. Du drar bara upp gråhandlare. Vad tycker du till exempel om köp hos AD, fast utomlands? Skulle du skämmas även då när du går in till en AD här i Sverige?
 

Rivalen

Rolex
@KenKun Om vi pratar om t ex Uret och jämför med AD och det är att Urets priser (oprutbara?) bara skiljer 4-6k mot ADs riktpriser innan prissamtal. Om det är så, då ser jag inte vad som gör t ex Uret attraktivt för en Rolexköpare av typ 114060, 116610 eller en SD de hade till salu. Då går jag till AD och jag tror jag blir nöjdare totlt sett.

Håller med dig om att alla vill ha kunder. Men om X har handlat på Uret och kommer in o kortar hos AD, så kanske AD tänker, varför kom hen inte till oss i inköpsfasen. Spekulerar bara.

Köper jag ny klocka på distans utomlands av en AD, så går jag inte in till Rob och kortar länken. Det finns andra alternativ. Men jag skulle inte handla på distans av gråhandlare utomlands. Hellre lätt begagnat här hemma. Så det blir ett ickeproblem - för mig. Vi är ju olika.

KenKun - hur stor skillnad skall det vara på en ny Sub för att du skall avstå att handla hos svensk AD?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
@KenKun Om vi pratar om t ex Uret och jämför med AD och det är att Urets priser (oprutbara?) bara skiljer 4-6k mot ADs riktpriser innan prissamtal. Om det är så, då ser jag inte vad som gör t ex Uret attraktivt för en Rolexköpare av typ 114060, 116610 eller en SD de hade till salu. Då går jag till AD och jag tror jag blir nöjdare totlt sett.

Håller med dig om att alla vill ha kunder. Men om X har handlat på Uret och kommer in o kortar hos AD, så kanske AD tänker, varför kom hen inte till oss i inköpsfasen. Spekulerar bara.

Köper jag ny klocka på distans utomlands av en AD, så går jag inte in till Rob och kortar länken. Det finns andra alternativ. Men jag skulle inte handla på distans av gråhandlare utomlands. Hellre lätt begagnat här hemma. Så det blir ett ickeproblem - för mig. Vi är ju olika.

KenKun - hur stor skillnad skall det vara på en ny Sub för att du skall avstå att handla hos svensk AD?
Men det är som du säger, att om det skiljer ett par tusenlappar så kanske det är bättre att gå till en AD.
Ha dock i åtanke att det inte är alla som har en AD nära till hands. Istället för att göra en pilgrimsresa så kan man istället sitta i köket och klicka hem det man vill ha. Smidigt. Till lägre pris? Man tackar!

Jag kan inte spekulera i om vad en AD tänker när en potentiell kund går in i butiken. Det jag istället kan säga är att jag tror att all business är bra business. En länkkortning här och en länkkortning där, mycket pengar till slut för ett jobb som bara tar någon minut att göra. Varför ska de ens tänka något om kunden? De borde vara tacksamma istället? Plus att de nu har en chans att vinna över kunden.

Eller tror du att en butik skulle överleva om de bara servade klockor som de själva har sålt? Människor handlar inte längre så som de gjorde för 10 år sedan. Det är upp till butiken att anpassa sig.

Jag pratade inte om distansköp. Om man är utomlands och köper en klocka hos en AD, så ska man väl inte skämmas över att behöva få hjälp av en svensk AD?

Om det skiljer 3-4, då handlar jag gladeligen från AD, utan tvekan :)
 

N.Bathes

Cartier
Ingen betalar fullpris på Omega hos AD.
Sant ju!!
Dom flesta frågar väl iallafall om säljaren kan göra ngt på priset.....
Men går man som säljare ned upp till 25-30% så sänker man väl sig själv lite.
Sen går ryktet Sven bland dom som betalade full pris
Tänk och ge full pris medans kompisen säger
Aha Jag fick 15-20k i rabatt
Då har dom sura köpare i butiken kort där efter?
Bättre man ger så bra pris man kan från början. Så blir kanske fler nöjda?...
 
P

Philippe Stern

Guest
Sant ju!!
Dom flesta frågar väl iallafall om säljaren kan göra ngt på priset.....
Men går man som säljare ned upp till 25-30% så sänker man väl sig själv lite.
Sen går ryktet Sven bland dom som betalade full pris
Tänk och ge full pris medans kompisen säger
Aha Jag fick 15-20k i rabatt
Då har dom sura köpare i butiken kort där efter?
Bättre man ger så bra pris man kan från början. Så blir kanske fler nöjda?...
På riktigt. Hur gammal är du? Här pratar vi vuxna om lyxklockor, inte tunnbrödsrulle hos Hassans gatukök.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Sant ju!!
Dom flesta frågar väl iallafall om säljaren kan göra ngt på priset.....
Men går man som säljare ned upp till 25-30% så sänker man väl
Tror fan många "icke-nördar" som bara ska ha en schysst klocka gör det :)

Fast då är man nog inte medlem här får jag hoppas...

Att Omega, TAG, Breitling osv säljs med kraftiga rabatter är ju inte okänt bland klocknördar.
 

Apansson

Torpare
Nä förmodligen är man väl inte det. :) men jag tror pruta är ganska "tabu" för många. Många butiker (typ där jag jobbar) är ju omöjliga, även om det rör sig om 30-40tusen, för att många kunder accepterar ett "nej" direkt, konflikträdda svenskar du vet :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nä förmodligen är man väl inte det. :) men jag tror pruta är ganska "tabu" för många. Många butiker (typ där jag jobbar) är ju omöjliga, även om det rör sig om 30-40tusen, för att många kunder accepterar ett "nej" direkt, konflikträdda svenskar du vet :)

Visst är det så, bra är att ta en stänkare innan man går på klockjakt. Då skäms man inte längre för tokprutningar :D
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hade det inte varit så att jag är 17 bast och endast har sommarjobbat/extrajobbat de senaste åren hade jag köpt min 114060 hos AD, men med min ekonomi kunde jag inte rättfärdiga 12k kronor till och den tid det skulle tagit att spara ihop resten. Om din kollega inte lever på nudlar och ris så skulle jag ändå rekommendera honom att köpa hos AD. Den extra tryggheten (och garanterade hjälpen) vid länkjustering och eventuella problem är värd en del, samt kontakten man får med ADn inför framtida köp.

Personligen är jag nöjd med mitt val, men i framtiden kommer jag garanterat köpa hos AD här i Sverige.
 
Hur gör man om man köper begagnat men nästintill ny, ska man skämmas när man går till en AD då med för att be dem korta länk osv liksom man tydligen gör om man köpt den på nätet?

Den framstår ju som ny men ej köpt på stället.
 
Topp