• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex. Över disk eller online?

Hugii

Audemars
Skulle ha svårt att gå in till AD och be att få hjälp med att justera länk på en ny klocka som jag köpt hos t ex Uret. Får jag fråga var jag köpt den skulle jag nog vilja hitta på en story - och må ännu sämre. Vill ha tryggheten som köp hos AD ger, men så kommer frågan vad det är värt . evig och personlig. Hoppas jag blir tvungen att ta ställning nån dag.

Är de priser Uret anger inom parentes detsamma som riktpriser? Isf är skillnaden 4-6 k på de vanligaste modellerna. Kan det vara möjligt? Isf blir valet ju enkelt. Om dessutom AD prutar, så blir det - inget att diskutera? Exklusivare modeller med guld inblandat visar större skillnader, men de kanske också har större prutmån?

Vad är det jag inte förstår? Prata med din AD! Vad är det som är oöverstigligt? 2-3 k? I vilken prisklass ligger de klockor ni skall köpa där skillnaden efter prissamtal är "astronomisk" eller 20k? Kanske priset inom parentes hos Uret inte är riktpriserna?
Jag antar att du skulle aldrig köpa en klocka hos en AD på din semester (utrikes likaväl som inrikes) :)
Det kan uppstå problem när du kommer hem och behöver justera länken. :)
 

Rivalen

Rolex
Jag skulle nog låta ADn som sålde justera länken oavsett var han bor. men nej, har jag köpt hos AD så går jag med lätta steg in till AD och får hjälp.

Men som sagt - skulle jag köpa på Uret för att jag vill spara nån tusenlapp, (inte12-20k, det är nåt annat), så skulle jag känna mig obekväm att gå in till Rob och be om hjälp att justera länk på nya klockan. Ena stunden jaga sista pengen och undvika AD för att sedan vara jättenöjd med prisutvecklingen på t ex Rolex, vilken till viss del är en följd av riktprissystemet och AD-systemet. Då vill jag ha AD plusvärdena. Blir lite kluvet för mig, så därför kommer jag nog aldrig att göra så.

Hjälpte en kompis att köpa Omega av sin lokale urhandlare. Vi hamnade några få tusen över Urets priser och kompisen var beredd att betala det för att få närheten. Vilket också blev tydlgt rätt beslut när den krånglade efter tre månader och han kunde knalla in och få tillrättat och bästa service och problemfritt därefter.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog låta ADn som sålde justera länken oavsett var han bor. men nej, har jag köpt hos AD så går jag med lätta steg in till AD och får hjälp.

Men som sagt - skulle jag köpa på Uret för att jag vill spara nån tusenlapp, (inte12-20k, det är nåt annat), så skulle jag känna mig obekväm att gå in till Rob och be om hjälp att justera länk på nya klockan. Ena stunden jaga sista pengen och undvika AD för att sedan vara jättenöjd med prisutvecklingen på t ex Rolex, vilken till viss del är en följd av riktprissystemet och AD-systemet. Då vill jag ha AD plusvärdena. Blir lite kluvet för mig, så därför kommer jag nog aldrig att göra så.

Hjälpte en kompis att köpa Omega av sin lokale urhandlare. Vi hamnade några få tusen över Urets priser och kompisen var beredd att betala det för att få närheten. Vilket också blev tydlgt rätt beslut när den krånglade efter tre månader och han kunde knalla in och få tillrättat och bästa service och problemfritt därefter.
Som sagt... Det skiljer mer än en tusenlapp, annars finns det ingen anledning att inte köpa via AD.

Man ber inte om hjälp, man betalar för en tjänst (länkkortning). Varför ska man skämmas för det?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om vi går in på begagnatmarknaden, är köparna beredda att betala mer för den klocka som är köpt över disk? Jag hoppas det. Den totala kostnaden för att äga en klocka är inköpspris+service-försäljningspris. Personligen betalar jag mer om klockan köpts över disk hos en svensk AD och det kan bevisas. Det ger mig en trygghet som är värd några tusen. Jämför vi med bilar så betalar vi mindre för en importbil och får också mindre när den säljs. Skillnaden är att vi behöver ligga ute med lite mer pengar och minimerat risker och kostnaden blir ungefär lika mycket från inköp till varan är såld. Som kund är vi väl skyddade om vi köper i Sverige, det är också värt en del. Dessutom är det lätt att tro att vi jämför äpplen med äpplen när vi tittar på överdiskpriser hos AD och på nätet. Många pånätetklockor är faktiskt flera år gamla. Vissa modeller har förändrats trots att referensnumret är det samma så helt enkelt är det inte att direkt jämföra. Det är sällan säljaren på nätet uppger vilket tillverkningsår klockan har. I vissa fall kan det vara en klocka som är tillverkad 2007 och ännu äldre. Den säljs som ny och konkurrerar med klockor hos AD som är tillverkade 2015. Jag köper bara av den jag kan se i ögonen och som jag kan se i ögonen efter köpet om jag behöver.
 
Senast ändrad:

Rivalen

Rolex
@KenKun Det handlar inte om att skämmas. Precis som du säger, du är betalade kund - vad är grejen. Kanske att jag vill vara betalande kund på ett sätt jag gillar och mår gott i. Du och några andra tänker annorlunda, inte så mycket annorlunda, men ändå. Eniga blir vi inte i just den frågan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nej det kan jag inte tänka mig, skulle inte förstå varför dem skulle vara det?
Kanske för att de kan försäkra sig om att klockan inte förvarats i ett kallt fuktigt lager i åtta år. Att man vet att den inte befunnit sig i klåpares händer. Det finns många anledningar till att fundera kring hur klockan hanterats. Den risken är betydligt mindre om det går direkt från fabrik till AD. Så tänker jag iaf. Den "blinda" tiden i den icke så noggranna världen gör klockan mindre värd, enligt hur jag tänker och tror. Känslan att allt är i sin ordning på alla sätt är, för mig, viktig. En klocka är inte bara en klocka för mig. Det är en känsla.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kanske för att de kan försäkra sig om att klockan inte förvarats i ett kallt fuktigt lager i åtta år. Att man vet att den inte befunnit sig i klåpares händer. Det finns många anledningar till att fundera kring hur klockan hanterats. Den risken är betydligt mindre om det går direkt från fabrik till AD. Så tänker jag iaf. Den "blinda" tiden i den icke så noggranna världen gör klockan mindre värd, enligt hur jag tänker och tror. Känslan att allt är i sin ordning på alla sätt är, för mig, viktig. En klocka är inte bara en klocka för mig. Det är en känsla.
Fuktigt lager i åtta år? Det är inget fel på din fantasi i alla fall :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Bästa rabatten jag fått är hela 45% hos creationwatche vanliga priset var överstruket, now we Talking!
 
Topp