• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex på TRF

Som rubriken lyder är jag nära att slå till på en Rolex, närmare bestämt en 16710 och skulle behöva lite tips och råd. Jag har sökt här och på google dels om handeln och själva säljaren. Endast hittat positivt om säljaren som går under namnet afc1 på TRF.

Nu är det så att han och klockan är i Miami men box och papper hemma i Boston där han bor. Min kompis som inte kan jättemycket om klockor är i Miami för tillfället och erbjöd sig att hjälpa mig. Säljaren sa att han kunde skicka papper+box till mig direkt när han kom hem igen. Jag har sett bild på papprena och har då klockans serienr, kan man be säljaren att dels skicka bild på klockan (med serienr synligt) till mig och sedan även visa det för min kompis vid själva försäljningen och sedan bara hoppas på att han skickar box+papper?

I annonsen står det "excellent condition" och "thick lugs and sharp looking coronet on clasp" men jag frågade om polering och han trodde den var polerad 1 gång. Jag har väldigt svårt att avgöra av dessa bilder att döma men vad tror ni? verkar allt reko och bör man slå till? prismässigt är det en bra deal så att säga och inte så bra att det är för bra för att vara sant.

Här är en del bilder på objektet i fråga, är väldigt tacksam för all sorts hjälp och tips :)



 
När klockan är endast fotad rakt uppifrån kan du nästan förutsätta att den har helt bortpolerade bevels, att det finns en eller flera repor på sidan på caset och att eventuella lugholes ser helt deformerade ut.

Det är min erfarenhet iaf, tyvärr.

Sen undrar man ju om han fotat klockan med en sådan:
nokia_3201.jpg


här inne:
Coal%2BMining081.JPG
 
haha ja bilderna är under all kritik, har bett om fler (bättre och från sidorna) det som också är lite jobbigt är att min kompis inte stannar så länge till i Miami och jag vill inte heller förhasta mig samtidigt som jag har ett sjukt HA BEGÄR över denna referens ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
haha ja bilderna är under all kritik, har bett om fler (bättre och från sidorna) det som också är lite jobbigt är att min kompis inte stannar så länge till i Miami och jag vill inte heller förhasta mig samtidigt som jag har ett sjukt HA BEGÄR över denna referens ;)

Stressa inget. Det är ju inte direkt en ovanlig klocka. Om din kompis har koll på klockor så kan han ju kolla skicket och poleringen om han åker dit.
 

MBx

Cartier
Min erfarenhet av begrepp som "excellent condition" och "sharp looking" av amerikanska säljare inte är detsamma vi i Sverige menar. Säljaren ger sin subjektiva beskrivning av objektet (och hur kan han ha "fel"!?).

Det betyder inte att det skulle vara ett dåligt köp.

/M
 

David

Bödeln
Är det Oscar? I så fall är det inga problem med returer om du inte skulle vara nöjd. Det kan inte skada att be om fler bilder.
 

poormans

Rolex
för dåliga bilder för att avgöra hur hårt polerad den är men det ser ok ut av det jag kan se (behövs en bild bakifrån utan länk och bilder på boettsidor och kronskydd
dock är det dumt att göra något förhastat både sub no date, sub date å gmt-master2 tillverkades mellan ca 1987-2008 så det finns en hel del klockor i omlopp även om en del verkar tro att de är ovanliga???

cheers
christian
 

Rivalen

Rolex
Köpa Rolex i USA så rekommenderar jag att få klockan undersökt av urmakare däröver innan du fullföljer köp och den tas hem. Om du hittar fel på den hemma i Sverige och även om säljaren är villig att rätta till, så är det inte bara att frakta över den. Rolex i USA har en knepig särställning som kan göra det omöjligt. Har skrivits en del om detta på olika forum och även på en av mig producerad hemsida:)

Vill bara tända den varningslampan om du inte redan vet. Står prisskillnaden i rimlig proportion till risken? Kan du få info om amplitude och beat error som indikation på servicebehov? Köpte en damRolex i mint condition av annan 100%ig ebaysäljare i Miami och den kom hem och gick 140 sek fel per dag. Lite lärpengar där. Upplever att condition beskrivningar alltför ofta handlar om utseende där man ändå har en liten chans via bilder, men alltför sällan om verkets skick och gångavvikelse och servicebehov. Tyvärr.

Jag vill inte skrämma bort dig från denna affär - bara ge dig my 2c.
 
Topp