• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa Rolex Submariner Guld/Stål

Kallebalik

Friends of KS
Är ny på forumet men har ett genuint klockintresse och är överförtjust i Submarinern i kombinationen guld/stål. Önskar lite tips angående ett köp. Har en något begränsad budget på 50' och vill med största sannolikhet ha en svart/guld när det inte är keramiskt. Har hittat dessa på chrono24:

https://www.chrono24.se/rolex/subma...d--id2884100.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

https://www.chrono24.se/rolex/submariner-16613-anno-1998--id3364048.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

https://www.chrono24.se/rolex/subma...d--id3396034.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

Vad tror ni om någon av dessa? Har ingen erfarenhet av att handla från chrono24 sedan tidigare.

Mvh
D
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Av dessa tre gillade jag den andra bäst. Ser finast ut och kommer med box och papper. Trean går bort helt på grund av avsaknad av papper för det priset. Den första saknar lumeplupp i insertet vilket kostar 1000 kr att ersätta. De ser ut att vara lika polerade allihop så där är det hugget som stucket. Den första är lite mer polerad på ringens "tänder".

Det viktigaste med en TT-klocka är länkens skick. Den får inte vara slapp och ska vara tight och fin. Kronan på spännet ska vara tydlig och inte nerslipad. Det finns en tråd om 16613 på forumet. Kolla in den. Tror att den var på tapeten för ett år sedan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Cappagli Gioielli (Säljare av klocka nr2) är en typisk italiensk skojare.

Sålde en klocka till mig som skulle vara nyligen servad, men som sannolikt aldrig varit servad under sin livstid. När jag konfronterade honom ignorerade han mig, och först efter 4-5 mail fick jag svar. Och då hade han mailat fel person, av misstag.
 

JohnDoe

Rolex
Jag skulle hålla koll på kaplans.se ( både panauktioner o klockauktioner) sefina.se och pantbanken.se är ofta rolex där. Finns några fler ställen men har lite dålig koll på dem. Sen finns det säkert här på forumet samt på trf rolexforum.com. Om du kollar runt här på ks så finns det tyvärr många med mindre bra erfarenheter från c24 säljare. Det är helt enkelt väldigt olika referensramar på begreppen box, papper och service.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
c24 är en jäkla djungel.. Gäller att veta vad man gör, och vem man handlar från.. Vissa säljare kan nämna att certifikat ingår, men i själva fallet är det bara ett intern garantipapper skapat av säljaren själv.. Alla har sina egna tolkningar på skick, service, tillbehör etc.
 

JohnDoe

Rolex
Typ
- rolex original box as delivered from rolex.
- rolex original certificate
Osv... Står det inte så är det en hemsnickrad låda med egenutfärdat intyg
Edit
Full service with warranty from rolex ad, annars har någon tiitar på den genom en flaskbotten o tyckt den ser fin ut....
 

Kallebalik

Friends of KS
Tack för svar! Har efter lite yttligare efterforskning bestämt mig för att spara lite till för att köpa en Submariner 116613 istället. Tänkte lägga kring 75-80 och handla i Sverige. Känner att det skulle göra mig mest nöjd. Återkommer i paketöppningstråden.
 

SwedishMade

Cartier
Tack för svar! Har efter lite yttligare efterforskning bestämt mig för att spara lite till för att köpa en Submariner 116613 istället. Tänkte lägga kring 75-80 och handla i Sverige. Känner att det skulle göra mig mest nöjd. Återkommer i paketöppningstråden.
Man får oftast vad man betalar för. Dock tycker jag vissa tyska handlare har omotiverat höga priser, jag gissar att de samtidigt har en fin butik vari de kan realisera detta höga pris, och lägger ut dem på Internet för att det ändå är så billigt, och för att de kan fiska in lite lokala köpare även via Chrono24 om de ligger i t.ex. Hamburg.
 

Kallebalik

Friends of KS
Kommer med en liten uppdatering i ämnet; har efter lite omprioritering nu en budget på åtminstone 80' och har samtidigt börjat snegla på 116713LN - alltså GMT II i stål/guld. Vilken jäkla beslutsångest, svårare än att köpa bil!
 

SwedishMade

Cartier
Kommer med en liten uppdatering i ämnet; har efter lite omprioritering nu en budget på åtminstone 80' och har samtidigt börjat snegla på 116713LN - alltså GMT II i stål/guld. Vilken jäkla beslutsångest, svårare än att köpa bil!

Den är snygg! Lite brytning också från alla subbar. Köp! Tyvärr för tung för mig, annars hade jag varit sugen!

Perfekt klocka om man bara har "en" dyr klocka. Stål, guld, sport, elegant, en komplikation, datum, Rolex, vattentät. Boettringen med guldsiffror på svart bakgrund! Mums!
Lånad bild:
62975d1261997049-rolex-gtm-master-ii-ref-116713ln-erics-special-edition-pict0023.jpg
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kommer med en liten uppdatering i ämnet; har efter lite omprioritering nu en budget på åtminstone 80' och har samtidigt börjat snegla på 116713LN - alltså GMT II i stål/guld. Vilken jäkla beslutsångest, svårare än att köpa bil!
Smaksak om man vill ha sub eller GMT. GMTn är ju mer plottrig, men har ju såklart GMT-funktion. Planerar man inte ha nytta av funktionen tycker jag man ska köra på sub istället då den har en renare design.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är seg i huvudet idag... Går inte complication översätta till svenska menar du? :bookworm: Eller handlar det om komplimanger? :clown: :wideyed: Eller jag hänger inte med här. :p
Ska vi räkna?
1: Sekundvisare (tveksam)
2: Datum
3: Vridring
4: GMT-funktion.
Inte en komplikation alltså, utan 3 eller 4 beroende på hur strikt man räknar. :)
 

Utanklocka44

Breitling
Köpte en ny 116613 ln, sjukt nöjd, nästa skulle dock kunna bli en GMT i stål. Köpte via chrono 24, trusted check out. Bra då man kan kolla äktheten innan pengarna släpps till säljaren. Var inne på att köpa av svensk AD, men trots att jag sa att jag kunde tänka mej att köpa både tt och stål, blev rabatten minimal.
 

Samps

Cartier
Cappagli Gioielli (Säljare av klocka nr2) är en typisk italiensk skojare.

Sålde en klocka till mig som skulle vara nyligen servad, men som sannolikt aldrig varit servad under sin livstid. När jag konfronterade honom ignorerade han mig, och först efter 4-5 mail fick jag svar. Och då hade han mailat fel person, av misstag.

Tack för tipset! Har sneglat på deras klockor då dom ofta ligger bra till i pris och skick. Har inte riktigt greppat varför Italien är så överrepresenterat på Chrono24??
 

SwedishMade

Cartier
Tack för tipset! Har sneglat på deras klockor då dom ofta ligger bra till i pris och skick. Har inte riktigt greppat varför Italien är så överrepresenterat på Chrono24??
Det är jättestort med fina klockor i Italien, om jag förstått det hela rätt. De köper datejusts som medelklassen i Sverige köper V70:s. Därtill har landet 59 miljoner invånare.

Det många svenskar inte tänker på är att
a) Ja Italien som land har dålig ekonomi
MEN
b) Italienarna(dvs de fysiska personerna) har i genomsnitt en riktigt bra balansräkning
dvs i princip som Sverige men tvärt om.
 

Samps

Cartier
Det är jättestort med fina klockor i Italien, om jag förstått det hela rätt. De köper datejusts som medelklassen i Sverige köper V70:s. Därtill har landet 59 miljoner invånare.

Det många svenskar inte tänker på är att
a) Ja Italien som land har dålig ekonomi
MEN
b) Italienarna(dvs de fysiska personerna) har i genomsnitt en riktigt bra balansräkning
dvs i princip som Sverige men tvärt om.

Känns ändå som att det är lite skumrask med klockorna därifrån men den känslan kanske är obefogad, har inte handlat därifrån själv,
 
Köpte en ny 116613 ln, sjukt nöjd, nästa skulle dock kunna bli en GMT i stål. Köpte via chrono 24, trusted check out. Bra då man kan kolla äktheten innan pengarna släpps till säljaren. Var inne på att köpa av svensk AD, men trots att jag sa att jag kunde tänka mej att köpa både tt och stål, blev rabatten minimal.
Köpt? Var den inte en present, eller har jag missuppfattat allting i vanlig ordning?
 

Utanklocka44

Breitling
Jo, du har förstått rätt, present men jag skötte banktransaktioner och kontakt med säljaren. Ett litet tips är ju att köpa en ny klocka, då slipper man fundera över skick och dylikt. Räknar man hem servicekostnaden blir skillnaden inte så stor.
Ytterligare ett tips är att om klockan levereras med Fedex se då till att ge dem eventuell portkod, hos mej åkte de bara därifrån och skrev fel adress i sin rapport, pga att de inte kom in i trapphuset. Att sedan hämta paketet på Arlanda går, lite bökigt i säkerhetskontrollen in på området, speciellt då frun glömt kassar från stadens alla affärer i bakluckan.
 

UNO

Panerai
Kolla in Luxury Watches i Stockholm.
Lägg på lite på de 78, slipp service i 5 år och få klockan direkt .
 
Topp