Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa Speedmaster ny/beg? Var? Behöver råd.

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ragge, 6 mars 2015.

1. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Hej.
    Jag har blivit tillfrågad om råd av en som skall köpa en Speedmaster som present. Vi har kommit så långt att det ska vara klassikern 3570.50.00. Heter den förresten nåt annat idag? Detta ligger tyvärr över min normala vintage nivå att handla nya/nyare och dyrare klockor och när jag dreglar över Speedmasterannonser brukar det vara dom med cal 321 :). Det jag försöker väga mot varandra är.
    1. Föreslå att åka till Stockholm och handla nytt över disk. Fördelar/nackdelar? Får man betala dyrt för det trevliga nöjet?
    2. Hon har surfat runt efter nytt att beställa. Var är det säkert? Funkar det med garantier?
    3. Hitta ett bra, relativt nytt och säkert begköp. Max något år och vad får den då kosta? En service kommer snart emot i vilket fall och det är ju inte till skänks heller.
    Tacksam för hjälp.
    Ragge

Gummo gillar detta.
  2. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Har ju sålts ett par stycken här på forumet (2014) med nya lådan för 28k, nypris ligger väl omkring 37k(?). Gamla modellen med med något år på nacken brukar ligga på strax över 20k.

Osäker på hur stor prutmån det är på just speedy men vad jag hört så är den ganska stor på övriga Omega-modeller.

Gummo och Ragge gillar detta.
  3. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Bra tråd, söker själv information om detta. Är på gång att införskaffa en speedmaster

Ragge gillar detta.
  4. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tycker mig ha rett ut att 311.30.42.30.01.005 är dagens referens? Det är endast med länk som är aktuellt.

Icaras och Gummo gillar detta.
  5. RDFG

RDFG Stadsbo

Från:
    Värmland
    Försök hitta en 1-2 år gammal 3570.50.00 här på KS. Överlägset det mest prisvärda alternativet, bör landa nånstans mellan 20-24k

Nyköp känns onödigt om det inte är huvudpersonen själv som får hämta ut den.

Ragge gillar detta.
  6. nissehult

nissehult Friends of KS

Men den nya boxen med tillbehören är ju en ordentlig presentask som heter duga. Den kom väl i början av hösten har jag för mig. Så ganska ny eller nytt skulle jag föreslå.

Ragge och Gummo gillar detta.
  7. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Nya referensen finns hos tyska handlare på chrono24 för 28´ med trusted checkout vilket borde vara helt safe.

Finns ju internationella handlar som köper mkt Speedys typ Lunaroyster, där är det bara beställa. Han kan ha lite roligare än sprillans nya men kompisen kanske gillar nya lådan och allt sånt:)

Handla rakt över disk i Steekholm känns onödigt dyrt. Klart att det kan gå att pruta några procent en bra dag men...

Ragge och Icaras gillar detta.
  8. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Var ju någon på forumet som handlade en ny från Holland för 28 :).

Ragge och Gummo gillar detta.
  9. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Men den stora frågan är när du ska landa din Speedy. Du har väl jagat ett tag nu ;)

Kejsaren och Icaras gillar detta.
  10. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Kolla med vår forumsponsor Rob Engström ?

11. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Närmar väl sig ett år :p. Missde ett par riktigt fina förra året... tyvärr stiger priserna ganska mkt just nu. Får knappt.en 321:a under 30k.

Gummo gillar detta.
  12. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Ja det går undan med priserna. Men om du ser det på längre sikt kan du köpa en som känns skitdyr i år men om två-fem år kommer kännas som ett kap. Håller tummarna!

Konsul gillar detta.
  13. Konsul

Konsul Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Listpriset är väl något över 40 000kr.

14. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Listpris på nya referensen är 40200:-. Satsa på en 3570.50 med ett par år på nacken. Mellan 20-25k beroende på om service ska göras eller inte.

Ragge gillar detta.
  15. Ragge
    Trådstartare

Ragge Stadsbo

Tack för tips och råd. Det som jag tycker känns lite knepigt är att råda någon att spara pengar på inköp med risken att klockan snart måste skickas bort på service. Varken roligt eller billigt. Den som ska ha klockan vet jag att uppskattar både bra skick och funktion. Börjar fundera lite om jag skulle föreslå racing 326.30.40.50.01.001 som ett alternativ. Fördelar skulle vara pris, automatic och aningen mindre. Jag vet att mindre storlek och automat skulle gillas av blivande ägaren.

16. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Nya länken är ganska soft, men framförallt boxen med allt som hör den till gör det värt att lägga på lite stålar (enligt mig) men jag är ju tillbehörs nörd också.. Om någon verkligen vill ha en 311.30.42.30.01.005 så har jag en som kanske kan gå vidare, PMa i så fall.

Ragge gillar detta.
  17. Sebastian Engberg

Sebastian Engberg Torpare

Vad tror ni om en 311.30.42.30.01.005 för 32k i butik? Är det ett bra köp?

Mårtenssons ur Brookfield