Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa vintage sub från bobs watches

Diskussion i 'Vintage' startad av klocknooben, 2 juli 2016.

1. klocknooben
    Trådstartare

klocknooben Borgare

Skall till New York snart och tänkte passa på och köpa mig en vintage rolex sub från bobs watches. Har länge följt deras konto på instagram och sett så många gobitar.

Är det någon som har erfarenhet av att handla hos bobbans? Som jag förstår det bör jag boka tid innan och säga vad jag är intresserad av. Jag tycker deras hemsida är ganska luddig och det är svårt att få överblick över vad de har inne. Jag har inte ens hållt i en vintage sub förut så det hade varit kul att få klämma på några olika så jag får känna mig fram på plats.

Då jag obv är rätt färsk undrar jag också om vilka eventuella nitar jag ska undvika att gå på. Söker en opolererad plexisub från senast 80-tal, creamy lume. Budget ~10k usd. Jag är där en vecka så om jag bokar tid de första dagarna kan jag fotografera klockan och kanske bolla med er innan jag slutför köpet?

Allt gott!

2. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Kör hårt!

3. ironcastle

ironcastle Borgare

Från:
    Söder om Stan
    Om jag inte minns fel har väl @Moorflax handlat därifrån, och det på distans, med gott resultat.

klocknooben gillar detta.
  4. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Du minns nog rätt för det ringer en klocka hos mig med, PM:a @Moorflax :)

Strindberg och klocknooben gillar detta.
  5. SUPERMATS

SUPERMATS Bonde

är det samma bobs watches som ligger i californien? mvh Mats

6. klocknooben
    Trådstartare

klocknooben Borgare

Men vafan, trodde de låg i New York. De har sökoptimerat skiten ur sig och skriver om "Vintage Watches New York" etc... Det här sög ju.

7. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Ja de finns väl bara i Californien tyvärr. Kom ihåg att du måste betala momsen om klockan skickas. Annars också iofs...
    Jag köpte en Sub från Bobs och det var exakt rätt klocka för mig, men jag skulle nog inte göra det igen. Skulle nog leta inom EU tills jag hittade det jag ville ha, även om det tog lång tid. När de skickade klockan så kom det ingen avi att jag skulle hämta den på Ica eller så. Den låg ovanpå brevlådan. Tur att ingen klåfingrig gick förbi.

JLW, Camo00, pjmb och 1 annan gillar detta.
  8. klocknooben
    Trådstartare

klocknooben Borgare

Att betala moms ser jag som en självklarhet när jag väl passerar tullen. Gäller att komma ihåg det bara. Blir lätt tankspridd ;)

Hasse Varg och ErikGBG gillar detta.
  9. poormans

poormans Präst

kolla ordentligt så din opolerade sub inte bara är nypolerad;)

Hexagon, Spencer och Scaramanga gillar detta.
  10. SUPERMATS

SUPERMATS Bonde

jag köpte en day date där i vintras på plats. välsorterad o bra service mvh Mats

11. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
  12. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Riktigt nice, men riktigt dyrt också.

13. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Nice=dyr......som det skall...

JoberMan och eriksson850 gillar detta.
  14. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Mm, men känns som att du får ännu mer för 100k om man har is i magen.

15. Per

Per Björklövens finest

Typ vaddå istället? Alla dagar i veckan bättre affär att köpa den där för hundra än en i svennebananskick för 70-80.

Davvan gillar detta.
  16. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Du har säkert rätt.....men tycker den har det mesta. Säljs så mkt sunk för 60+ så jag hade i alla fall krutat på lite för ett mkt bra X.....de blir ju inte billigare med tiden heller.......plus handlardeal kostar lite mer....

Har äldrig ägt en 5513......varit sugen länge men tror att den är för lik min flinga för att jag ska bli frälst. Kanske då en gilt.....men det skeppet har seglat för min del.....

17. vaniljglass

Från:
    Göteborg
    Typ en meters first med ännu roligare bevels. Och.. ja
    Håller med

18. Per

Per Björklövens finest

Vi borde ses snart så får du klämma på min orörda 5513 från -70. Tror dock precis som du att du sitter nöjd med din flinga. :)

Davvan gillar detta.
  19. Per

Per Björklövens finest

Spontant så känns meters first hypen väldigt 2007. Idag skiljer det nada i pris på olika matta om skicket är detsamma. Det kanske går att hitta roligare med tålamod men den Jacek har nu är väldigt bra. :)

20. Davvan

Från:
    Fettefleur......
    Mkt mkt gärna!!

21. Per

Per Björklövens finest

Den får just nu ett nytt glas och lite allmän kärlek men så snart den är åter så styr vi upp något ute i dina hoods. :)

Davvan gillar detta.
  22. poormans

poormans Präst

med tanke på alla orörda som dyker upp överallt så är det snart de hårdpolerade och välanvända som blir dyrare "the real real vintage" å helst då med aftermarket insert och ommålad tavla :D:D:D:D:D

Scaramanga gillar detta.
  23. Per

Per Björklövens finest

Var hittar du en massa orörda som dyker upp? Jag tycker det är supersvårt att hitta bra klockor.

Hexagon gillar detta.
  24. poormans

poormans Präst

det var skrivet med lite ironi men det läggs ju upp på instagram rätt ofta sen får man väl ta påståenden om skick med en nypa salt

25. Per

Per Björklövens finest

Nu vet jag inte vem du följer men folk tenderar att visa upp sina bästa klockor. Sen så är det relativt enkelt att avgöra om klockor är orörda, i bruksskick eller sämre om man läst sin läxa. :)

Att hitta riktigt bra klockor är svårt. Hittar man dem till salu så är de också ofta löjligt dyra. Dock är charmen med vintage att det inte bara handlar om storleken på din plånbok när du vill shoppa. Det handlar om kunskap och kontakter i första hand då själva jakten på det perfekta exet är det svåraste.

26. poormans

poormans Präst

som jag sa ironi, men det kanske inte gick fram och jo jag brukar kunna avgöra skick på klockor men om en klocka är i bra skick eller orörd brukar jag inte vilja avgöra på en instagram bild det hoppas jag du inte heller gör

jag brukar vilja se sakerna i verkligheten.

27. Per

Per Björklövens finest

Man kommer långt med en bild. :)

Sen handlar jag inte baserat på det men jag tror mig kunna avgöra på en bild om klockan är bra/sämre om det är på modeller som jag kan bra. Förutsatt att bilden inte är helt åt helvete.

Visst såg jag din ironi men med tanke på hur många newbies som tror att vintage är det svåraste i världen så är det lika bra att vara tydlig. Fina ex är otroligt ovanliga. Sedan finns det miljoner hyfsade och dåliga därefter. Därför kostar riktigt bra klockor som de gör om man väl lyckas nosa upp dem.

28. poormans

poormans Präst

självklart bättre eller sämre går givetvis att se men att uttala sig orört eller bara riktigt bra utifrån en bild skulle inte jag göra

29. poormans

poormans Präst

ta tex HQ klockan ovan, den är givetvis bra men kronskydd ser tunna ut och mjuka lugghål så inget jag skulle ge 11k usd för

30. Per

Per Björklövens finest

Det är samtidigt en mindre viktig fråga men absolut. Beroende på var man drar gränsen vid bara riktigt bra. :)

Each to their own.

Som sagt svårt att hitta riktigt bra. Köper alla dagar i veckan den för hundra istället för de vanliga överpolerade sakerna för 70-80. Bättre ex växer inte på träd. :)