• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa vintageklocka med momskvitto?

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Halloj!

En av mina trotjänare i företaget ska gå i pension lagom till semestern & jag skulle vilja avtacka honom med en fin vintageklocka inom budgeten 3 000-6 000:-, gärna (men inte nödvändigt) guld och av "välkänt" varumärke; typ Omega, Tissot, Longines etc. Dressigt & pålitligt är väl det jag letar efter. Ingen "cool" -70-tals kronograf...

Gärna med i alla fall 6 månaders garanti, så den inte måste direkt in på service...

Nå´n som har tips på vart man kan köpa detta med ett momskvitto/faktura, så jag kan lyfta momsen i mitt AB?

Gripenbro.se - har du nå´t? Är dina "momsade"?

Nå´n annan som vet nå´t bra ställe, eller har nå´t till salu via företag?

Lägger ut en "riktigt" WTB oxå, men kollar även här på Diskussion för tips! Tar tacksamt emot alla förslag!
Ska till Sthlm under nästa vecka, så där eller via nätet.

Tack på förhand!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vet inte hur andra företag gör, men vi törs inte sälja begagnade ur, i och med reklamationsrätten. Hade det rört sig om stora summor hade man kunnat ta risken med knäppa kunder, men med billiga ur är det säkrare att skicka dem på Kaplans.

I och för sig, om du ger bort uret direkt så försvinner ju reklamationsrätten... Hm.

Ska bli kul att se vad Gripenbro.se svarar!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Vet inte hur andra företag gör, men vi törs inte sälja begagnade ur, i och med reklamationsrätten. Hade det rört sig om stora summor hade man kunnat ta risken med knäppa kunder, men med billiga ur är det säkrare att skicka dem på Kaplans.

I och för sig, om du ger bort uret direkt så försvinner ju reklamationsrätten... Hm.

Ska bli kul att se vad Gripenbro.se svarar!

OK. Hur funkar det med Kaplans då? Dom säljer ju en del över disk, väl? Får kolla lite där. Men finns det nå´n "garanti"/reklamationsrätt som följer med en present? Det borde det v'l göra, eller är det just med begagnat/vintage som det funkar annorlunda?

jabla - Hr. Judith ska kollas in. Visst var det där du jobbade,Fabian?
Ger du mig lite "inside info"? ;)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
OK. Hur funkar det med Kaplans då? Dom säljer ju en del över disk, väl? Får kolla lite där. Men finns det nå´n "garanti"/reklamationsrätt som följer med en present? Det borde det v'l göra, eller är det just med begagnat/vintage som det funkar annorlunda?

jabla - Hr. Judith ska kollas in. Visst var det där du jobbade,Fabian?
Ger du mig lite "inside info"? ;)

Inte längre! Men herr Judit säljer klockor med garanti och kvitto.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hur jag lyfter momsen är inte det viktigaste, utan att jag kan handla med ett "riktigt" kvitto. Men visst är det värt att fråga revisorn om det på nåt sätt är andra regler när det gäller begagnade prylar... Tror inte det iofs, för jag har för mig att begagnade prylar som säljs via butiker faktiskt sjukt nog momsas igen.

Jag kan leva med att inte få lyfta momsen iofs. Men som sagt, "riktigt" kvitto behövs nog...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du behöver momsnummer och organisationsnummer. Alla seriösa företag är momsregistrerade.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Hur jag lyfter momsen är inte det viktigaste, utan att jag kan handla med ett "riktigt" kvitto. Men visst är det värt att fråga revisorn om det på nåt sätt är andra regler när det gäller begagnade prylar... Tror inte det iofs, för jag har för mig att begagnade prylar som säljs via butiker faktiskt sjukt nog momsas igen.

Jag kan leva med att inte få lyfta momsen iofs. Men som sagt, "riktigt" kvitto behövs nog...

Du betalar moms precis som vanligt och har rätt att dra av den precis som vanligt. Ibland är momsen inte 25 % av varans värde utan endast på skillnaden mellan inköp och försäljning på begagnade varor.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Så här säger min revisor:

"Du kan visst köpa från en privatperson.
Bara Du får ett kvitto. Namn , adress personnummer.
Någon moms är inte aktuell, så något momsavdrag får Du inte."

Där ser man, det trodde inte jag!
Mao. moms (med avdragsmöjlighet) via handlare eller utan moms via privatperson går alltså lika bra! Borde ju i slutändan ge ungefär samma pris då handlare brukar vara 20-30% dyrare än privatpersoner!

*uppdaterar WTB-annonsen*
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Ointressant om det är moms med i beloppet, bara du har kvitto så kan det var från privatperson eller företag. Men du får (självklart) bara dra av moms om säljaren har lagt på moms, ingen moms vid köp ingen moms att dra av. Men du kan fortfarande bokföra det som en helt avdragsgill kostnad.

Har själv köpt begagnat av privatperson till företaget och revisorn hade inte några problem med det.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Ointressant om det är moms med i beloppet, bara du har kvitto så kan det var från privatperson eller företag. Men du får (självklart) bara dra av moms om säljaren har lagt på moms, ingen moms vid köp ingen moms att dra av. Men du kan fortfarande bokföra det som en helt avdragsgill kostnad.

Har själv köpt begagnat av privatperson till företaget och revisorn hade inte några problem med det.

Det var precis det som framkom nu, som sagt...
Ingen moms pålagd = ingen moms att dra av hajar jag, men jag trodde inte att man kunde köpa begagnade prylar av privatperson som juridisk person! Nu vet jag bättre!
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Det var precis det som framkom nu, som sagt...
Ingen moms pålagd = ingen moms att dra av hajar jag, men jag trodde inte att man kunde köpa begagnade prylar av privatperson som juridisk person! Nu vet jag bättre!

Jag hade börjat skriva på svaret innan du hade postat dit, går inte så fort att skriva på mobilen alltid. Såg efteråt att det du redan hade svart samma sak.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Jag hade börjat skriva på svaret innan du hade postat dit, går inte så fort att skriva på mobilen alltid. Såg efteråt att det du redan hade svart samma sak.

Tack för ditt inlägg! inte meningen att låta snorkig!
("snorkig" är föresten ett jul ord som man inte får anledning att använda allt för ofta... :D )
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Bumpar denna i jakt på butiker som säljer "schyssta" vintage-klockor över disk i Sthlm!
Ska dit på tisdag & tänkte kolla runt lite!

Hjälp mig hitta en fin klocka till "min" pensionär! :D
 
Topp