• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpa vw aktier?

D

Deleted member 1265

Guest
Backat ca 60% senaste 6 månaderna. Kanske backar de mer, men det torde finnas viss substans i detta gigantiska företag!
Vad tror ni?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Backat ca 60% senaste 6 månaderna. Kanske backar de mer, men det torde finnas viss substans i detta gigantiska företag!
Vad tror ni?
Den största anledningen till att den sjunkit något så enormt är pga. avslöjandena om att de har manipulerat olika miljötester. Någon gång långt fram kanske den höjer sig men för tillfället är det förmodligen ganska kört med den aktien skulle jag säga. Kallade idag tillbaka 5 miljoner bilar.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Den största anledningen till att den sjunkit något så enormt är pga. avslöjandena om att de har manipulerat olika miljötester. Någon gång långt fram kanske den höjer sig men för tillfället är det förmodligen ganska kört med den aktien skulle jag säga. Kallade idag tillbaka 5 miljoner bilar.
Mjo, så pass har jag klarat läsa på ämnet!
Vad jag förstått äger väl vw scania, MAN, porsche audi passat med flera stora solida företag. Aktien borde inte kunna sjunka hur mycket som helst!
 
  • Like
Reactions: par
D

Deleted member 1265

Guest
Lär ju sjunka mer när skadeståndskraven haglar in från staterna. Lär bli en peng att betala ut där.
Tycker dock det är mer intressant och se vilka andra biltillverkare som kryper till korset eller oxå blir påkomna med handen i syltburken.
60 miljarder avsatt till detta!
 

Simpatico

Rolex
Jag kommer sitta lugnt i båten innan jag går in i detta bolaget.
I grund och botten så är ju Vw ett väldigt solit och stort bolag. Så tror att det kommer blåsa över.
Frågorna jag har är finns det fler? kommer dessa erkänna och hoppas på att fler kommer fram eller har dom is i magen och hoppas att dom inte blir påkommna.
Hur stort blir skadeståndskraven och vilken plan har Vw för dom berörda bilarna och kunderna. Visst pengar finns men hur är deras plan för att skapa förtroende igen.
Har lite och fundera på och som sagt tror inte vi sett botten än..
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Gäller ju "enbart" eu5 diselmotorn, ja!
Obs vill inte lobba eller verka överentusiastisk, men tycker det borde närma sig köpläge!
Den borde ju rimligtvis sitta i x antal miljoner audibilar? Bara spekulerar, har inga exakta siffror. Har audi dragits med ännu eller är det än sålänge bara vw?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Den borde ju rimligtvis sitta i x antal miljoner audibilar? Bara spekulerar, har inga exakta siffror. Har audi dragits med ännu eller är det än sålänge bara vw?
Mitt lilla "enbart" är vad jag förstått totalt i koncernen 11miljoner bilar inräknat alla märken även audi!
 

Jonte73

Audemars
Frågan är också hur blir det med skatten på berörda bilar ?
De har ju betalat efter en påstådd miljöklass och vad händer när vw återkallat bilarna ?
Lurigt värre.
 
Tyckte jag läste att än så länge var 1,2 miljoner Audi berörda samt något liknande eller något mer från Seat och Skoda. Avseende aktien skulle jag invänta besked om skadeståndet, blir det i nivå med de 60 MDR de avsatt eller kanske lägre är det nog bra att gå in då eller ännu hellre precis innan. Risken är dock att det inte stannar där utan rusar iväg betydligt värre. Tänker direkt på smällen ABB åkte på.

Så antingen chansa och hoppas att skadestånden är mindre är estimerade eller tro att de är större och därigenom invänta det beskedet då de lär sjunka ännu mer.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Frågan är också hur blir det med skatten på berörda bilar ?
De har ju betalat efter en påstådd miljöklass och vad händer när vw återkallat bilarna ?
Lurigt värre.
Är lite konfunderad där också, sedan har säkert EU bidragit(?) med en del pengar när VW utvecklade sina motorer, hur blir det nu när dessa motorer inte är miljöklassade som VW påstått?
 

WBergdahl

Panerai
Vad får man ge för en post just nu?
Just nu? 96 och 40

Det jag kommer att göra är att vänta tills alla pengar är utbetalade, sen köpa ett antal och bara vänta. Även om dom inte går upp mycket och snabbt så är det en aktie som i framtiden kommer att bli stark igen!

I början av augusti låg den runt 200 Eur och det högsta den legat på dom senaste 52 veckorna är 262,45 Eur... När den når 85 kliver jag in i träsket
 

Oew

Rolex
Väldigt hög risk i aktien, oavsett om det är ett "stort" eller "stabilt" bolag så betyder det absolut inte att fe kommer återhämta sig. Finns bolag som varit större och fått mindre i böter och ändå inte klarat det. Förtroendet för bolaget tar också långt tid att återhämta sig ifrån samt att man inte vet bötessumman oavsett vad de satt undan. Jag skulle definitivt avråda från köp och har till och med planer på att blanka.
 
Topp