Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpa vw aktier?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av 80s, 29 september 2015.

1. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Backat ca 60% senaste 6 månaderna. Kanske backar de mer, men det torde finnas viss substans i detta gigantiska företag!
    Vad tror ni?

Chuck gillar detta.
  2. Wollen

Wollen Barfly

Porsan och Hoarz gillar detta.
  3. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Den största anledningen till att den sjunkit något så enormt är pga. avslöjandena om att de har manipulerat olika miljötester. Någon gång långt fram kanske den höjer sig men för tillfället är det förmodligen ganska kört med den aktien skulle jag säga. Kallade idag tillbaka 5 miljoner bilar.

4. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Lär ju sjunka mer när skadeståndskraven haglar in från staterna. Lär bli en peng att betala ut där.
    Tycker dock det är mer intressant och se vilka andra biltillverkare som kryper till korset eller oxå blir påkomna med handen i syltburken.

rillesnille, cjperry och Bikinigubben gillar detta.
  5. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Mjo, så pass har jag klarat läsa på ämnet!
    Vad jag förstått äger väl vw scania, MAN, porsche audi passat med flera stora solida företag. Aktien borde inte kunna sjunka hur mycket som helst!

par gillar detta.
  6. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    60 miljarder avsatt till detta!

7. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Således lär den kunna sjunka mer när resterande märken dras ner i skiten?

8. Chuck

Chuck Friends of KS

Vad får man ge för en post just nu?

9. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Varför dras t ex porsche med i skiten där de inte i huvudsak producerar dieselbilar?

10. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Vw äger ju audi också och det sitter väl mer eller mindre samma motorer i de?

11. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Lägg ner bilen helt. Sjukt överskattat transportmedel.

12. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Gäller ju "enbart" eu5 diselmotorn, ja!
    Obs vill inte lobba eller verka överentusiastisk, men tycker det borde närma sig köpläge!

13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kanske bättre köpa i Bosch eller nåt sånt företag . Eller vem det nu blir som får plocka fram ett TDI program vara?

14. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Jag kommer sitta lugnt i båten innan jag går in i detta bolaget.
    I grund och botten så är ju Vw ett väldigt solit och stort bolag. Så tror att det kommer blåsa över.
    Frågorna jag har är finns det fler? kommer dessa erkänna och hoppas på att fler kommer fram eller har dom is i magen och hoppas att dom inte blir påkommna.
    Hur stort blir skadeståndskraven och vilken plan har Vw för dom berörda bilarna och kunderna. Visst pengar finns men hur är deras plan för att skapa förtroende igen.
    Har lite och fundera på och som sagt tror inte vi sett botten än..

15. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Den borde ju rimligtvis sitta i x antal miljoner audibilar? Bara spekulerar, har inga exakta siffror. Har audi dragits med ännu eller är det än sålänge bara vw?

16. Simpatico

Simpatico Friends of KS

Från:
    Skåne men bor i GBG.
    Säj det till folk som bor utanför tullarna och utanför storstäderna.
    Grymt kul att cykla til jobbet spec när det är +5 mil enkel väg gärna oplogad vinterväg.

Martin1977 gillar detta.
  17. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Häst o vagn. Sluta stressa.

Strindberg gillar detta.
  18. 80s
    Trådstartare

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Mitt lilla "enbart" är vad jag förstått totalt i koncernen 11miljoner bilar inräknat alla märken även audi!

19. KenKun

KenKun Biskop

Kommer att gå ned mer! Stressa inte...

20. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    man ska inte försöka fånga en fallande kniv ;)

MBx gillar detta.
  21. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Frågan är också hur blir det med skatten på berörda bilar ?
    De har ju betalat efter en påstådd miljöklass och vad händer när vw återkallat bilarna ?
    Lurigt värre.

22. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson Friends of KS

Tyckte jag läste att än så länge var 1,2 miljoner Audi berörda samt något liknande eller något mer från Seat och Skoda. Avseende aktien skulle jag invänta besked om skadeståndet, blir det i nivå med de 60 MDR de avsatt eller kanske lägre är det nog bra att gå in då eller ännu hellre precis innan. Risken är dock att det inte stannar där utan rusar iväg betydligt värre. Tänker direkt på smällen ABB åkte på.

Så antingen chansa och hoppas att skadestånden är mindre är estimerade eller tro att de är större och därigenom invänta det beskedet då de lär sjunka ännu mer.

80s gillar detta.
  23. Mudfold

Mudfold Stadsbo

Från:
    Landet
    DI igår: 260k (tror jag? 200k+ iaf) VW bilar i Sverige återkallas.

24. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Är lite konfunderad där också, sedan har säkert EU bidragit(?) med en del pengar när VW utvecklade sina motorer, hur blir det nu när dessa motorer inte är miljöklassade som VW påstått?

Jonte73 gillar detta.
  25. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Just nu? 96 och 40

Det jag kommer att göra är att vänta tills alla pengar är utbetalade, sen köpa ett antal och bara vänta. Även om dom inte går upp mycket och snabbt så är det en aktie som i framtiden kommer att bli stark igen!

I början av augusti låg den runt 200 Eur och det högsta den legat på dom senaste 52 veckorna är 262,45 Eur... När den når 85 kliver jag in i träsket

Randel gillar detta.
  26. Oscaro

Oscaro Biskop

Väldigt hög risk i aktien, oavsett om det är ett "stort" eller "stabilt" bolag så betyder det absolut inte att fe kommer återhämta sig. Finns bolag som varit större och fått mindre i böter och ändå inte klarat det. Förtroendet för bolaget tar också långt tid att återhämta sig ifrån samt att man inte vet bötessumman oavsett vad de satt undan. Jag skulle definitivt avråda från köp och har till och med planer på att blanka.