Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpdags, otroligt "velig", vad ska jag välja?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Martinuz, 27 juni 2014.

1. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Hej alla!
    Ni känner säkert igen er i det här, sömnlösa nätter, ett evigt surfande, en irriterad sambo som tycker "du ger ju dina klockor mer uppmärksamhet än mig", glömmer t.o.m. stundtals att äta ;)

Ska införskaffa 2 st nya ur, 1 st sportur samt 1 st sport/dressur (om man kan kalla det så)

Kan verkligen inte bestämma mig.... :/

Sportur: Väljer mellan Rolex Explorer II, svart urtavla (42 mm) samt Rolex GMT med gröna visaren alternativt "black blue".

Sport/dressur: Datejust II (42 mm), Jaeger Lecoultre Master Calender med "nya" tavlan (2013, 39 mm) eller iWC Portuguese Automatic "silver dial".

Kom gärna med andra alternativ/förslag :)

Hebbe gillar detta.
  2. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Rättelse: Datejust II (41 mm) ;)

3. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Vad vill du få ut av dina klockor? Båda sportisarna har GMT-funktion - har du behov av det?
    Nytt eller beggat - spelar det roll för dig?
    Budget?
    Hur stor är du? Omkrets på handleden? Hur lång är du? Har du provat några av dessa IRL?

Tror säkert du kan få bra tips om du funderar igenom dessa frågor först...

4. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Explorer II & JLC Calendar, utan tvekan!

Håkan Marcusson gillar detta.
  5. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Hehe, jag vill kunna se vad klockan är, samt datum, GMT är rätt ball, men ingen nödvändighet för mig.
    Nytt eller beggat spelar inte jättestor roll, men inte vintage.

Är ganska "krallig" (fet) 1,75, 85-90 kg. Har provat samtliga ur IRL "ett par" gånger på sistone hehe, men kan som sagt inte bestämma mig, smakråden som varit med har bara gjort mig mer förvirrad :p

Har idag både Rolex SD och DJ (vintage) som jag trivs med.

willbur gillar detta.
  6. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Budget... ja, ni ser ju vilka klockor jag kikat på, det är den prisklassen ungefär som är intressant, Portuguesen är i dyraste laget...

7. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Du har redan en SD och DJ. Som sportur hade jag valt GMT, känns fräck och snygg.
    Till det mer dressade alternativet hade jakört på JLC :)

jabla och yonsson gillar detta.
  8. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Tänker du behålla din SD? Isf förstår jag önskan om GMT, annars hade jag rekommenderat SubC istället. Har inte ägt vare sig GMT eller Exp2, men när jag provat dem så tycker jag storleksskillnaden är märkbar. Kommer du undan med Exp2 så rekommenderar jag den före GMT.

Vad gäller dressare så känns DJII bra mycket högre än Master Control, den sticker också ut mer.

Med flera Rolex i lådan känns JLC som det bästa valet! Hittar du en sån beggad så tror jag det blir mycket klocka för pengarna!

Finns säkert en hel del alternativ både på sport- och dressfronten. Ex. Omega AT som dress, grym tavla!

9. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Mm, Explorern är rätt stor men passar mig bra.
    JLCn är grymt fin, men svårt att hitta varianten utan gångreserven i tavlan beggad :(
    DJ II har jag nästan valt bort nu...

10. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
    En DJ är väl "jag hade inte råd med en DD" så jag fick nöja mig med denna... JLCn har ju ganska ful tavla (ja, det är tyvärr så)...

Så kör på:

Och en:

yonsson och Martinuz gillar detta.
  11. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Haha, fasen, den här tråden gjorde ju bara det hela svårare för mig. Hade väl i stort sett bestämt mig för Explorern, men nu ser GMT rätt smaskig ut ändå. DJ är som sagt bortvald, gillar inte storleken på den, kronan är för liten i förhållande till boetten och ringen för "bred". Men håller inte med dig om att JLCns tavla är ful, tycker den är otroligt vacker (den nya tavlan utan gångreserv), men månfas är lite svårt, håller med.
    Har en kollega som nyss köpt IWCn, visst, den är fin, men väldigt tjock, hade velat ha storleken på chronographen men med en enklare tavla. :p
    Attans, som sagt, nu är det bara mer beslutsångest. En ny kandidat har även dykt upp, såg någon post kring ett besök på Rob E där man bl.a. testat Hublots Classic Fusion 42 mm, såg även den trevlig ut som komplement till Rolexen. Hmm...

Bifogade filer:

12. Rivalen

Rivalen Friends of KS

Hade jag sådana härliga "bekymmer" så skulle jag börja med en GMT och sedan bruka den lite och därefter fundera på nästa steg. Nåt tyskt dressur kanske ryms inom budget?

jabla och Martinuz gillar detta.
  13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Gillar du stora klockor? Jag tycker både DJ2, exp2 och IWCn är för stora. Föredrar de äldre versionerna. BLNR däremot känns lagom stor designmässigt utifrån användningsområde.

Martinuz och POO gillar detta.
  14. POO

POO Präst

DJII är lika dressig som en en explorer typ. Jag hade gått på en aquanaut och kompletterat med ett läderband när det ska vara "dressigt". Inte vad du fråga efter men ändå.

Martinuz gillar detta.
  15. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Nej, egentligen gör jag ju inte det. Har som sagt trivts väldigt bra med min SD och tyckt att den är lagom stor. Men är som sagt ganska "krallig" (fet) och mindre än så kan ibland se märkligt ut på mina armar :p
    Är inne på att ta en GMT samt en Hublot Classic Fusion/alternativt JLCn.

yonsson gillar detta.
  16. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Hehe, givetvis hade jag gärna tagit en aquanaut and be done with it, men plånboken räcker inte hela vägen just nu ;)

17. POO

POO Präst

Nu är jag inte rain man och en levande prislista men du borde vara en skaplig bit över 100k med två nya klockor och inte såååå himla långt ifrån en aquanaut.

18. POO

POO Präst

Och ska du köpa dress, vilket verkar vara extremt individuellt vad man läger för värde i det, så har Rolex inte mycket att komma med när JLC står i andra ringhörnan.

Snårtas och Martinuz gillar detta.
  19. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Håller med gällande "dress" DJ är ute ur bilden :)

20. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Aaah, du tänker så, jag ska ju köpa 2 klockor i vilket fall, annars har du rätt i att man hamnar i närheten åtminstone ;)

21. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    GMTn och Classic fusion låter grymt! Hade jag varit dig så hade jag dock väntat lite med en andra klocka så du kan njuta två gånger av att ha ny klocka istället för en gång. :)

Petter och Karatekid gillar detta.
  22. hellbit

hellbit Stadsbo

Är galet nöjd med denna!
    Mycket snyggare i verkligheten också eftersom färgerna skiftar väldigt beroende på ljus. image.jpg

Martinuz gillar detta.
  23. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Exp2 men vit ;)

Pelarn65 och Martinuz gillar detta.
  24. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Otroligt vacker, gillar att färgerna är "levande" och uppfattas olika beroende på ljuset, ska testas på tisdag.

25. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Aaah, sluta nu... den här tråden bygger ju bara på beslutsångesten. Men ni som argumenterar för era val påverkar helt klart mer ;)

Compiss gillar detta.
  26. POO

POO Präst

Kvalitet före kvantitet. En Patek ger förmodligen enormt mycket mer tillfredsställelse än en stålrolle eller två. Speciellt om man redan har en.

Martinuz gillar detta.
  27. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    GMT Blå/svart och IWC portuguese. Datejust 2 är tråkig, den är oproportionerlig. Ska du ha en sån mellanting mellan dress och sport så föreslår jag DJ 36mm, räfflad vitguldsring, jubileelänk och blå urtavla med stavindex, eller Omega Aqua Terra 38.5mm med den blå skyfall-tavlan. Självklart vinner en riktigt vass dressare på läderband (eller daydate) över en halv-dress i stål vid alla "finare" tillställningar.

Martinuz gillar detta.
  28. hellbit

hellbit Stadsbo

I visst ljus kan den svarta delen nästan upplevas som silvrig och den blås som gråaktig. När man sen går ut i dagsljus så ändras den totalt. Jag tittar på den hela tiden just för att den skiftar så:)

Martinuz gillar detta.
  29. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

DJ II är som sagt ute ur bilden, har redan DJ 36 mm, vintage m vitguld :) Används sällan... IWC känns lite för "blaffig" tyvärr, m a o den är också ute ur bilden. :)

30. Martinuz
    Trådstartare

Martinuz Bonde

Gött att du motiverar din åsikt, gör det lättare för mig som är i valet och kvalet :)

Mårtenssons ur Brookfield