• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpdags, otroligt "velig", vad ska jag välja?

MrPlow

Rolex
Haha, fasen, den här tråden gjorde ju bara det hela svårare för mig. Hade väl i stort sett bestämt mig för Explorern, men nu ser GMT rätt smaskig ut ändå. DJ är som sagt bortvald, gillar inte storleken på den, kronan är för liten i förhållande till boetten och ringen för "bred". Men håller inte med dig om att JLCns tavla är ful, tycker den är otroligt vacker (den nya tavlan utan gångreserv), men månfas är lite svårt, håller med.
Har en kollega som nyss köpt IWCn, visst, den är fin, men väldigt tjock, hade velat ha storleken på chronographen men med en enklare tavla. :p
Attans, som sagt, nu är det bara mer beslutsångest. En ny kandidat har även dykt upp, såg någon post kring ett besök på Rob E där man bl.a. testat Hublots Classic Fusion 42 mm, såg även den trevlig ut som komplement till Rolexen. Hmm...


Hubloten verkar trenda här! ;)

Men GMTn är nog ett mer framtidssäkert val! Men ingen minns en fegis!!!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är galet nöjd med denna!
Mycket snyggare i verkligheten också eftersom färgerna skiftar väldigt beroende på ljus.
image.jpg

Ursäkta men den där är så JÄVLA FET! = Snygg, jag vill oxå! :cigar:
 

par

Patek
2-Faktor
Nu kom ju datejusten 1945 och daydate 1956 om jag minns rätt. Med den teorin så är en 114060 något man köper för att en 116619 är för dyr. Det är bara helt olika modeller.
Glöm inte att dj även den finns i ädlare metall då den också kostar nästan samma peng som en motsvarande dd. Ditt resonemang innebär helt enkelt att stål alltid är snik?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Se vad andra skriver, begrunda men känn o kläm o o bestäm dig själv. Första magkänslan är oftast den rätta. I ett forum finns så många olika åsikter om ditten o datten. Men detta vet du ju redan ;). Är övertygad om att du kommer finna den rätta o många fler därefter. ;)
 

MrPlow

Rolex
Nu kom ju datejusten 1945 och daydate 1956 om jag minns rätt. Med den teorin så är en 114060 något man köper för att en 116619 är för dyr. Det är bara helt olika modeller.
Glöm inte att dj även den finns i ädlare metall då den också kostar nästan samma peng som en motsvarande dd. Ditt resonemang innebär helt enkelt att stål alltid är snik?
Så i 11 år funkade inte resonemanget?

Precis! Man kan ju hitta på saker som att "Jag gillar inte blå tavla därför köper jag inte 116619...".

Jo, men köper man DJ i ädel metall så var det för att man inte hade råd med motsvarande DD.

Hade du verkligen köpt samma klockor om din budget varit obegränsad?
 

Martinuz

Omega
Se vad andra skriver, begrunda men känn o kläm o o bestäm dig själv. Första magkänslan är oftast den rätta. I ett forum finns så många olika åsikter om ditten o datten. Men detta vet du ju redan ;). Är övertygad om att du kommer finna den rätta o många fler därefter. ;)
Jepp, ska bli intressant i nästa vecka. Men alltid bra att sitta lite här först, framförallt för att få lite bekräftelse på sina egna ditts o datts:p
 

Carlton

Cartier
Jepp, ska bli intressant i nästa vecka. Men alltid bra att sitta lite här först, framförallt för att få lite bekräftelse på sina egna ditts o datts:p

Precis som Hebbe skrev tipsar jag om att inte lyssna för mycket på vad som sägs här. Det är du som ska ha klockan, skit i vad folket bakom skärmen säger och tycker, men du verkar ju ha rätt inställning :)
 

Martinuz

Omega
Precis som Hebbe skrev tipsar jag om att inte lyssna för mycket på vad som sägs här. Det är du som ska ha klockan, skit i vad folket bakom skärmen säger och tycker, men du verkar ju ha rätt inställning :)
Ja, mycket brukar falla på plats när man står i butiken o får "klämma o känna":)
Du har en GMT med gröna visaren, hur nöjd har du varit med den? Varför sälja? (Om man får fråga:) )
 

par

Patek
2-Faktor
Så i 11 år funkade inte resonemanget?

Precis! Man kan ju hitta på saker som att "Jag gillar inte blå tavla därför köper jag inte 116619...".

Jo, men köper man DJ i ädel metall så var det för att man inte hade råd med motsvarande DD.

Hade du verkligen köpt samma klockor om din budget varit obegränsad?


Stål sub är en av världens mest klassiska modeller och den fanns inte i vitguld i originalet. Stål har flera fördelar mot guld vilket du vet om du ägt en guldklocka? Jag har ägt flera av båda modellerna och jag förutsätter att du givetvis också gjort så i och med att du kan uttala dig så starkt?


Du är helt ute och cyklar kring ditt resonemang. Du menar i princip att alla hade köpt en Patek för 10 miljoner om de kunnat eftersom den är dyrare och därmed bättre pga det. Så därför blir även Rolex ett snik märke?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hehe, mkt Explorer nu;)
Hur känslig upplever ni att att bezeln är i förhållande till keramisk motsvarighet?
Hade först problem med storleken. Så detta är tredje 216570 jag har och denna gången har jag tvingat den på armen och nu vant mig och den är helt fantastisk. Få klockor som är så snygg tycker jag. har även haft 16570 vit och nu även svart och upplever inga problem med bezeln över huvud taget. En riktigt underbar modell.
Tycker dock 216570 vinner över tidigare 16570
image.jpg
 

Martinuz

Omega
Hej Alla!
Nu har jag efter mycket om och men filtrerat ner mina tankar till 4 olika ur.
1. Står mellan Submariner C (116610) och GMT Master II 116710.
2. Står mellan Hublot Classic Fusion 38 mm med off-white dial och JLC Reverso Classique Grande (Silver/läder)
Tror dessa ur kompletterar varandra suveränt men är som sagt några val kvar att göra ;)
Vad tycks?
/Martinuz
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej Alla!
Nu har jag efter mycket om och men filtrerat ner mina tankar till 4 olika ur.
1. Står mellan Submariner C (116610) och GMT Master II 116710.
2. Står mellan Hublot Classic Fusion 38 mm med off-white dial och JLC Reverso Classique Grande (Silver/läder)
Tror dessa ur kompletterar varandra suveränt men är som sagt några val kvar att göra ;)
Vad tycks?
/Martinuz
Gillar ju rolex men kanske lite kul med val nr 2 om du sedan tidigare hade rolex hemma
 

MrPlow

Rolex
Stål sub är en av världens mest klassiska modeller och den fanns inte i vitguld i originalet. Stål har flera fördelar mot guld vilket du vet om du ägt en guldklocka? Jag har ägt flera av båda modellerna och jag förutsätter att du givetvis också gjort så i och med att du kan uttala dig så starkt?


Du är helt ute och cyklar kring ditt resonemang. Du menar i princip att alla hade köpt en Patek för 10 miljoner om de kunnat eftersom den är dyrare och därmed bättre pga det. Så därför blir även Rolex ett snik märke?

Lugn lugn. Det finns ingen regel utan undantag!
 
Topp