• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köper ni klockor som ni behöver?

MånsT

Rolex
Bra poäng. Men samtidigt skall man komma ihåg att väldigt få inköp görs helt och hållet av ren nödvändighet. Kolla på kläder, bilar, boende osv.
I grunden finns ett konkret behov, men det mynnar alltid ut i viss excess.
Det är svårt att kultivera ett intresse för lyxobjekt utan att någonsin spendera lite (massvis) mer än "nödvändigt". Det är ju inte kul om man inte får gå bananas ibland.
Självklart, ytterst få inköp idag är nog det absolut minimala som köparen behöver. Tur är väl det för nästan alla märkes-/lyxprodukter är beroende av människors emotionella sida. Och ja, visst är det kul att överdriva ibland.
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Har nu klockor för att bada med, snickra med, koka ägg eller värma pizza etc. MEN! Har ju ingen med flera tidszoner:eek: Jag som reser så mycket!!!! Akut behov av en GMT uppstod just;). Jodå, man har behov (skapade eller ej) av alla sina klockor, annars skulle man väl aldrig köpa dem:angel:
 

Husse

Patek
Säljarens devis!
Uppfinningarna är nödens moder!
Vi har så många saker runt omkring oss som vi inte har någon egentlig användning för, så påståendet att nöden är uppfinningarnas moder är inte sant:)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag har en medicinsk åkomma, en variant av skolios, som gör att jag är sned i ryggen och lätt välter åt höger. Enda lösningen är en motvikt på 180-250 gram på vänster handled.
Så ja, jag måste ha ett dykarur på länk!!
20170528_114704.jpg
Antar viktbalanseringen fungerar som allra bäst med ädelmetal på vänstra handleden;)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nej. Det hävdar jag å det bestämdaste att ingen gör. Samtidigt är det underbart med ett intresse och något att nörda ner sig i, oavsett om det är fordon, gitarrer eller klockor.
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Jag behöver inte så många som jag har, men det är ingen av de jag har jag inte behöver.
Så enkelt är det.
 

TCB

Cartier
Nej, i ärlighetens namn så köper jag inte klockor för funktionalitetens skull på det viset. Jag har en Daytona men använder den inte för tidtagning då jag är ute på löprunda. Skulle jag köpa en Day-Date så är det inte heller för att försöka få ordning på vilken veckodag det är.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
IMG_5120.JPG
Jag har alltid tyckt det vara skämmigt med ett dykarur när jag inte dyker.....men nu behöver jag ett sådant, eftersom det är vattentätt och jag badar....;) så självklart ska man ha ett behov för att köpa, men det är enkelt att få ett behov....:)
 

Cryssarn

Rolex
När jag hade släkt på andra sidan världen så var GMT till nytta, samt att hålla reda på NFL och NHL matcher. Kronografen har jag nog aldrig använt. Samma sak med bezelen på dykare. WR är det som behövs mest tror jag :)
 

Duckie

Omega
Behöver?
Man måste vara lite kreativ och skaffa sig en bra anledning till att man bara måste ha just den eller de klockorna;).
Nästa gång kan man valfritt välja en annan, eller samma, anledning till att man behöver en ny klocka.
Eller flera.
Mycket enklare att resonera så när pengarna sedan ska fram.
Och visst är det väl roligare att lägga pengarna på en klocka än till exempel restskatt ;) om man själv får välja....
 
Topp