Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpes avdelningen

Diskussion i 'Diskussion' startad av Jonulf, 28 april 2015.

?

Var det bättre förr?

1. Ja det var bättre förr precis som allt annat!

15 röst(er)
    55,6%
  2. Nej, köpesavdelningen är the best thing since sliced bread!

12 röst(er)
    44,4%
  1. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Hur tycker ni att det fungerar med den avskiljda avdelningen för köpesannonser? Jag tror iallafall att den bidrar till färre spontanförsäljningar på forumet.

Exempel 1
    Jag vill sälja min orangea PO

Scenario 1
    Jag lägger en annons på säljes/bytes, väntar på napp

Scenario 2
    Jag scannar köpes annonser, tar kontakt med potentiell köpare

So far so good...
    Jag vill köpa en orange PO

Jag lägger en köpes annons som bumpas i oändlighet. Ingenting händer om inte någon redan har bestämt sig för att sälja en vilket medför att scenario 1 och 2 inträffar.

Eller är det bara jag?:) Ni andra kanske smygtittar på köpes avdelningen titt som tätt och upplever däför inte samma sak som jag?

l.smallbone och Sorubim gillar detta.
  2. Cristian

Cristian Friends of KS

Kollar aldrig köpesavdelningen...

Edit: Kollade nu. En snabb titt på första sidan visade att flesta vill köpa Rolex eller Omega. Har inte funderat så mycket på om det fungerar eller inte? Det kanske bidrar till färre spontana försäljningar att ha det separat men jag är tycker att säljdelen fungerar desstobättre utan köpesannonser.

3. Rookie

Rookie Borgare

Gör som en medlem gjort - lägg ut 5 st mer eller mindre likadana köpesannonser så lär chanserna åtminstone öka lite :)

Jonulf gillar detta.
  4. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm

Kan hålla med dig i princip att säljavdelningen gynnas av det här upplägget. Annars skulle man ju kunna tänka sig att man filtrerar annonser på en och samma avdelning.

5. Cristian

Cristian Friends of KS

Ja. Filter hade varit en alternativ lösning.

Jonulf gillar detta.
  6. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Tycker den är skitbra. Mindre att leta igenom när man kollar sälj, och jag köpte faktiskt min senaste klocka via en köpes-annons. 100% kalas.

Erik1 och Jonulf gillar detta.
  7. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm

absolut, säljavdelningen är super, men låt säga att du vill köpa ett rolexspänne att komplettera din nyköpta dinka med. Någon sitter kanske på ett över men har inte funderat på att sälja det. Om inte denna person kikar in på köpesdelen under den tidsfristen du bumpar din köpesannons så får du vänta till den dagen denna person har kommit på att hen inte behöver två:)

8. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Köpte via köpesannons? Hur då?

Jonulf gillar detta.
  9. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Tjaaa, han la kanske ut en köpesannons som någon svarade på via PM?:angel:

JaTack och Apansson gillar detta.
  10. ZQT

ZQT The Banker

Köpes-sidan är stendöd, på gott och ont.

11. alfgren

alfgren Biskop

Köpesdelen är död för att en köpesannons är relevant för 0.000001% av besökarna.
    Tur att vi slipper plöja igenom dylikt i Sälj numera.

Erik1 gillar detta.
  12. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Som många säger skulle det onekligen va praktiskt att ha allt samlat på ett och samma ställe. Men då föreligger risken att "handelsplatsen" blir 80 % köpesannonser och 20 % säljes (siffror taget ur luften) vilke inte är så effektivt.

Jag förstår varför admin valt att delat upp det, jag tycker bara det är lite synd att fler inte kollar där.
    Om man aktivt vill sälja nått kollar man där, men om man har några klockor liggande och inte direkt tänkt på att man kan sälja skulle det kunna vara en bra reminder och hjälp att få ut dom i omlop.

Nu är jag ingen webdesigner, men ett förslag kan vara att ha två "fönster" till höger där senaste annonserna på köp och sälj uppdateras löpande och visar senaste 10 annonserna? Skulle kunna visa rubrik och 1a textraden bara.. eller skulle "bumpandet" bli hysteriskt?

Sorubim och Jonulf gillar detta.
  13. hemingway1999

hemingway1999 Friends of KS

Jag tyckte först det var en bra grej för att försöka få lite stabilitet på säljannonserna som tidigare väldigt snabbt försvann ur sikte. Men jag håller med om att spontanförsäljningarna nog upphört. Jag har själv vid några tillfällen sålt klockor som jag inte egentligen bestämt mig för att sälja, men när jag sett att någon är på jakt efter en klocka som min, så har jag "knuffats över kanten", tagit tag i det hela och sålt den. Den typen av affärer tror jag det är betydligt mindre av idag.

/Henrik

14. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Haha! Såklart. Vet inte hur jag lyckades tänka fel. :facepalm:

Jonulf gillar detta.
  15. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Allt låg på samma ställe innan, det blev rörigt.
    Vi tycker att det är mycket bättre som det är nu, Köpes-delen har faktiskt en hel del besök.

Erik1 och Jonulf gillar detta.
  16. CaptainOats

CaptainOats Friends of KS

Tycker man fick mer napp där men det var inte så konstigt då fler såg den också.
    Tycker det var bättre förut på det sättet, men också bra att det är mindre rörigt nu på Sälj.

Jonulf gillar detta.
  17. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm

Ja det är förståeligt, tyckte själv att det var aningen rörigt med mycket köpesannonser förut.

Skulle man inte kunna göra så att man "släcker" dom kategorierna man inte vill se eller som FilipB nämnde, ett fönster med köpes som går att överblicka parallellt med säljes?

18. daviden

daviden Karl X Admin

Från:
    Malmö
    Det var så det såg ut innan. Fungerade, men var inte optimalt.

19. Jonulf
    Trådstartare

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Ja nästan i varje fall, var det inte så att man valde att exempelvis bara se säljes eller säljes/bytes osv. Jag tänkte så att man bockar ur en kategorie och ser samtliga andra.

20. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Men nästan! För precis som TS skriver så har nog spontanförsäljningarna minskat betydligt. Preciiiiis som jag påtalat ett antal gånger;-)
    Håller med TS till fullo!

21. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Kollar aldrig köpes. Bättre förr. Då såg man annonserna när man trålade säljes och kunde komma på att man hade just det någon letade efter liggandes i en dammig låda.

Jonulf gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield