• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpetankar, hur hade ni gjort?

Depp-Erik

Cartier
Hej kära forum, skulle någon kunna förbarma sig att hjälpa en snål student att hitta en banger?

Jag har för tillfället endast ett armbandsur som har ganska högt affektionsvärde och jag inser att om jag har denna till vardags så kommer den slitas ut ganska snabbt. Samtidigt ligger ett större klockköp ca 1,5 år bort då jag troligen köper mig en modernare Omega dykare i examenspresent. Helt enkelt har jag kommit fram till att jag behöver en banger som jag kan slita till dess och sedan ha i lägen där man tänker bete sig oaktsamt (om man skulle åka på krök-charter eller liknande).

Jag har kikat lite på Seikos billigare dykare men jag blir inte klok på sortimentet och vet inte riktigt vad som finns att jämföra med från andra märken.

De attribut jag önskar är:
Dykarmodell
Stållänk
Automatur, funkar med manuellt också.
Datum (gärna veckodag också)

Budget är ca 2-2,5k, begagnat funkar lika bra som nytt om jag bara har koll på vad jag köper (vilket jag inte har idag, därav denna tråden).

Om någon kan berätta lite om vad som skiljer olika Seikomodeller åt och vad deras konkurrenter erbjuder i detta segment så vore jag mycket tacksam!

Tack för ordet och tack för ett trevligt forum!
 
  • Like
Reactions: P-A

Richie

Audemars
2-Faktor
Certinas DS Action är väl ett bra alternativ annars! Går att hitta begagnade ex för strax över din angivna budget
p0ax7gH.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Sant! förutom att han gärna vill ha veckodag. Men om det inte skulle spela någon roll och om han kan höja budgeten lite hade jag valt Certinan framför Skx.


Missade det! men personligen hade jag hellre valt bort det alternativet och som du säger valt Certinan framför Skx!
Vilket jag iofs själv också gjorde då jag sålde min skx007 och köpte denna istället :)
Å andra sidan kan du hitta en SKX till halva pengen av Certinan, så de beror helt på hur mycket TS vill lägga :)
 

mipa

Omega
Missade det! men personligen hade jag hellre valt bort det alternativet och som du säger valt Certinan framför Skx!
Vilket jag iofs själv också gjorde då jag sålde min skx007 och köpte denna istället :)
Å andra sidan kan du hitta en SKX till halva pengen av Certinan, så de beror helt på hur mycket TS vill lägga :)

Precis! Har själv både en Skx007 och en Certina DS Action. Skx är prefekt beater och mycket klocka för pengarna helt klart. Men man känner skillnad på kvalitet. Certinan känns mycket mer gedigen.
 

Depp-Erik

Cartier
Stort tack för svaren hittills!
Det är främst SKX007 och 009 som jag kollat på (vet någon om det är något annat än färgen på dykringen som skiljer dessa?), monstern tycker jag ser lite klumpig ut så den går nog faktiskt bort, men tack för tipset!

Certinan kollade jag på tidigare och var nära på att ta hem en men sen tänkte jag att jag skulle spara pengarna och köpa en lite exklusivare klocka senare. Håller med om att den verkar mer stabil men denna gång känns det som att lågt pris går före.

Orient var intressant, ska kika på dem! Tackar! :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Stort tack för svaren hittills!
Det är främst SKX007 och 009 som jag kollat på (vet någon om det är något annat än färgen på dykringen som skiljer dessa?), monstern tycker jag ser lite klumpig ut så den går nog faktiskt bort, men tack för tipset!

Certinan kollade jag på tidigare och var nära på att ta hem en men sen tänkte jag att jag skulle spara pengarna och köpa en lite exklusivare klocka senare. Håller med om att den verkar mer stabil men denna gång känns det som att lågt pris går före.

Orient var intressant, ska kika på dem! Tackar! :)
Skillnaden mellan 007 och 009 är förutom vridringen även färgen på urtavlan. 007 har svart och 009 har mörkblå.

Går i precis samma tankar som dig.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Du har förvisso Seiko snzh53 (eller en annan variant av den modellen) som bör uppfylla de flesta av dina krav. Dock har den inte skruvad krona. Men har både dag och datum. Kostar runt 1300/1500 kr.
 

David

Bödeln
Jag har haft en SKX009 som jag tyckte var under all kritik vad gäller byggkvalitet. Jag har nyligen köpt en SBDC003 som jag tycker med god marginal är värd de ca 2000 kr som skiljer dem åt i pris. Utöver pris och byggkvalitet är skillnaderna att SKX har dagvisning och att SBDC går att dra upp manuellt om man så önskar.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en SKX009 som jag tyckte var under all kritik vad gäller byggkvalitet. Jag har nyligen köpt en SBDC003 som jag tycker med god marginal är värd de ca 2000 kr som skiljer dem åt i pris. Utöver pris och byggkvalitet är skillnaderna att SKX har dagvisning och att SBDC går att dra upp manuellt om man så önskar.


+1 Definitivt värt att stretcha budgeten 500 kronor och köpa en SBDC (Sumo) skillnaden i kvalitet mot SKX:en upplevde jag som enorm. Tyckte även att SKX:en var rätt så topptung och länken som följer med vid köp är inte mycket att hurra för.

Lycka till med köpet!
 

Snårtas

Rolex
Tipsar också om Orient! Här är en Ray som varit med på playan, i trädgården och skidspåret utan problem. Finns i andra utföranden om man inte är sugen på orange. Väl inom budget även om du kastar länken (och tro mig, det gör du) och köper på dig ett gäng med natos och gummin!
image.jpg


image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Säger också Orient Mako eller Ray så har du en kanonklocka och pengar över till öl.

Detta är min Mako, den har bastat, badat badtunna, badat i sjö och hav sprungit tjurruset (badat i lera). Enda blesyren är lite repor på boett och glas.
image.jpg
 

Depp-Erik

Cartier
Här ramlar ju tipsen in på löpande band, det tackar jag för! Känner att jag snart har tillräckligt med kött på benen för att ta ett beslut.

Det här med byggkvalitén i SKX, skiljer den sig mellan de med Japanska urverk och de utan? Eller är det samma boett med ett annat urverk?

creationwatches.com hade ju riktigt bra priser men hur mycket tar tullen ungefär? De hade bara en modell av Mako och ingen Ray (så vitt jag kunde se), så var är bästa stället att få tag på en Orient?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Här ramlar ju tipsen in på löpande band, det tackar jag för! Känner att jag snart har tillräckligt med kött på benen för att ta ett beslut.

Det här med byggkvalitén i SKX, skiljer den sig mellan de med Japanska urverk och de utan? Eller är det samma boett med ett annat urverk?

creationwatches.com hade ju riktigt bra priser men hur mycket tar tullen ungefär?
10-15 % tullavgift och 25 % moms

EDIT:// gällande SKX:en så är det som skiljer att den ena modellen är ihopmonterad i annat land än japan och den andra är monterad i japan annars är det exakt samma klockor med urverk som kommer från japan och olika urtavlor. Jag kan ha fel men då råttar säkert någon seikofantast mig
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Här ramlar ju tipsen in på löpande band, det tackar jag för! Känner att jag snart har tillräckligt med kött på benen för att ta ett beslut.

Det här med byggkvalitén i SKX, skiljer den sig mellan de med Japanska urverk och de utan? Eller är det samma boett med ett annat urverk?

creationwatches.com hade ju riktigt bra priser men hur mycket tar tullen ungefär? De hade bara en modell av Mako och ingen Ray (så vitt jag kunde se), så var är bästa stället att få tag på en Orient?
Bahh sorry för dubbelsvar :p

Säljare som säljer orient utanför europa:
www.skywatches.com.sg
www.longislandwatch.com
www.watches88.com

Säljare inom EU (ingen tull och moms tillkommer):
www.seriouswatches.com
www.orientuhren.de
www.newcam.it

Sedan finns alltid eBay :)
 

Depp-Erik

Cartier
STORT TACK för ALLA svar!

Nu ska jag klura en liten stund och sen får det väl bli ett inlägg i paketöppningstråden vad det lider.
Just nu lutar det åt att ta hem en Orient från den Tyska sidan som Spindel rekommenderade (hoppas att man får veckodagarna på Tyska :D )

Åter igen, jättetack för all support!
 
Topp