• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpguide olika flygplatser

Porsan

Efraim
2-Faktor
Då jag reser en hel del i mitt jobb så tänkte jag köra en liten gudie på flygplatsers klockutbud runt om i världen. Har folk egna erfarenheter etc, så fyll bara på!

(Vill även tillägga att detta är min egna erfarenheter och att det jag skriver nedan givietvis kan komma att ändras eller vara felaktigt.)

Först ut:

Flygplats: Schiphol, Amsterdam

Allmän fakta: Har flera klockbutiker i de olika delarna av flygplatsen och säljer klockor från de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, AP, IWC, Breitling, Omega och JLC för att nämna några.

Samtliga butiker ägs av det stora diamantföretaget Gassan diamonds och har funnits på flygplatsen sedan 1967. Som en liten anekdot kan nämnas att det var den första butiken utanför Schwiez som fick börja sälja Rolex på en flygplats. Dom butikerna jag beskriver ligger airside.

Givetvis säljer dom även diamanter vilket kanske inte är till någon direkt förvåning.

Butiker: Som sagt så finns det ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. I hall 2 (non-Schengen) ligger den enda rena Rolexbutiken som även har ett begränsat utbud av Tudor, de övriga butikerna säljer också Rolex men inte Tudor. Det fina i kråksången är att det under Schiphol finns ett transportsystem som gör det väldigt enkelt för dig som kund då dom kan skicka klockorna kors och tvärs mellan butikerna och man behöver alltså inte ränna runt.

Utbud: Som sagt många olika märken och i mina ögon med ett brett utbud i lager. Har bland annat sprungit på Rolex Daytona i stål ett par gånger, en klocka med många års kö i vissa delar av världen. Ibland kan det vara lite tomt i hyllorna under helgerna men min uppfattning är att dom får väldigt stora leveranser av klockor regelbundet. Dom har även en svensk försäljare som vanligtvis jobbar i hall 1 (Schengen).

Pris: Prisbilden är bra men för oss svenskar spelar givetvis även eurokursen stor roll. Priserna ligger på ca 20-30% under listpris. Vad gäller populära modeller i stål så skulle jag vilja säga att prutmånen är noll, men när det gäller mindre populära modeller samt modeller i ädelmetal kan det gå att pruta något.

Köp: Alla avresande resenärer får handla oavsett destination, alltså även inom EU, detta var ett undantag Holland krävde vid inträdet i EU vilket givetvis är bra för oss konsumenter. På kvittot är även momsen registrerad så man slipper problem om man mot förmodan blir intagen i den svenska tullen.

Länkar:
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62
http://www.gassan.com/?lang=en

Happy hunting!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra initiativ!

Heathrow, London:
Heathrow är SORT och uppdelat i 5 olika terminaler.

Terminal 5 innehåller en Omega pop up store, samt en klockaffär med märkena Tag haur, JLC, IWC, Omega, Longines, Bell and Ross, Blancpain, Breitling mm. Utbudet är sammantaget bra, men alla märken tillhandahåller absolut inte alla sina modeller.

Båda butikerna har väldigt bra service från trevlig personal, men verkar inte ha särskilt kunnig personal utifrån min kunskapsnivå. De erbjuder Tax free handel även om du inte ska resa ut ur Europa. De klockmärken som finns på Heathrow, men på andra terminaler, kan skickas till terminal 5 vid intresse. Detta tar dock cirka en timma.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Flygplats: Paris CDG, terminal 2F, Schengen

Allmän fakta: Finns en klockbutik på denna terminal, finns klockor av de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, IWC, Breitling, Omega, B&R och JLC för att nämna några. Butiken heter Royal Quartz och bara namnet för tankarna osökt till MBK i Bangkok. Butiken känns allmänt rörig och påminner lite lätt om krimskrams avdelningen på valfri H&M.

Butiker: CDG är en stor flygplats med terminaler åt höger och vänster och nog den rörigaste flygplatsen som existerar. Det finns ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. Butiken jag besökte heter som sagt Royal Quartz och det finns ett antal sådana butiker på CDG. Det finns även en annan kedja som säljer klockor dock inte på terminal 2F, Hour Passion, besökte dock inte denna butik.

Utbud: Utbudet i just denna butiken får väl sägas vara helt okej, med ett hyfsat utbud av de flesta tillverkarna.

Pris: Ja vad kan man säga om priset, priserna är direkta listpriser för EU och några kap kan man inte göra, rabatter är inget dom gärna ger och jag tror de flesta får en bättre deal hos sin lokala AD. Det ska dock tilläggas att det är Schengenterminalen på CDG och om man reser utanför Schengen från t.ex. terminal 2E kan få klockorna "tax-free".

Köp: Alla avresande resenärer får handla, men som sagt inga direkta klipp att göra, skulle vara om man hittar en specifik modell man letat efter och haft svårt att hitta på hemmaplan.

Länkar:
http://www.royal-quartz.com/ Kanske inte kommer som någon stor chock men deras hemsida är enbart på Franska (Franska är ju som alla vet världsspråket), vilket är väldigt praktiskt då man har sin huvudsakliga marknad på en av Europas största internationella flygplatser.
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/...hops/boutique-aeroport-paris-royal-quartz.htm

IMG_0673.jpg

IMG_0674.jpg
 

Niclas

Omega
Dubai någon ?
Skall ställa ut på "Big boys toys" -mässan i slutet på januari. Otroligt nyfiken på Rolexpriser, även om vidtage-ur ligger närmast hjärtat :p
 

point1

Cartier
Porsan skrev:
Flygplats: Paris CDG, terminal 2F, Schengen

Allmän fakta: Finns en klockbutik på denna terminal, finns klockor av de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, IWC, Breitling, Omega, B&R och JLC för att nämna några. Butiken heter Royal Quartz och bara namnet för tankarna osökt till MBK i Bangkok. Butiken känns allmänt rörig och påminner lite lätt om krimskrams avdelningen på valfri H&M.

Butiker: CDG är en stor flygplats med terminaler åt höger och vänster och nog den rörigaste flygplatsen som existerar. Det finns ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. Butiken jag besökte heter som sagt Royal Quartz och det finns ett antal sådana butiker på CDG. Det finns även en annan kedja som säljer klockor dock inte på terminal 2F, Hour Passion, besökte dock inte denna butik.

Utbud: Utbudet i just denna butiken får väl sägas vara helt okej, med ett hyfsat utbud av de flesta tillverkarna.

Pris: Ja vad kan man säga om priset, priserna är direkta listpriser för EU och några kap kan man inte göra, rabatter är inget dom gärna ger och jag tror de flesta får en bättre deal hos sin lokala AD. Det ska dock tilläggas att det är Schengenterminalen på CDG och om man reser utanför Schengen från t.ex. terminal 2E kan få klockorna "tax-free".

Köp: Alla avresande resenärer får handla, men som sagt inga direkta klipp att göra, skulle vara om man hittar en specifik modell man letat efter och haft svårt att hitta på hemmaplan.

Länkar:
http://www.royal-quartz.com/ Kanske inte kommer som någon stor chock men deras hemsida är enbart på Franska (Franska är ju som alla vet världsspråket), vilket är väldigt praktiskt då man har sin huvudsakliga marknad på en av Europas största internationella flygplatser.
http://www.aeroportsdeparis.fr/ADP/...hops/boutique-aeroport-paris-royal-quartz.htm


Nu går jag lite off-topic här, men Royal Quartz finns även inne i Paris (på Rue Royale). Har aldrig varit på butikerna dom har på flygplatsen, men kan varmt rekommendera deras butik i Paris.

De har tror jag ungefär samma utbud inuti Paris som på CDG tror jag. Jag vet att de iaf har JLC, Blancpain, IWC, Zenith, Rolex men de har fler märken också, jag tittade inte så jättenoga på alla märken som fanns. På Royal Quartz i Paris går det iaf förhandla lite om priset, och de är väldigt vänliga och profesionella, inte alls rörigt. Men jag antar att rörigheten på flygplatsbutiken hänger lite ihop med att hela CDG är rörigt :)

Generellt sett så kan man väl säga att det verkar vara rätt vanligt här i Frankrike att man kan pruta på de flesta klockbutiker, bortsett från märkenas egna butiker.
 

Woodstock

Breitling
Porsan skrev:
Då jag reser en hel del i mitt jobb så tänkte jag köra en liten gudie på flygplatsers klockutbud runt om i världen. Har folk egna erfarenheter etc, så fyll bara på!

(Vill även tillägga att detta är min egna erfarenheter och att det jag skriver nedan givietvis kan komma att ändras eller vara felaktigt.)

Först ut:

Flygplats: Schiphol, Amsterdam

Allmän fakta: Har flera klockbutiker i de olika delarna av flygplatsen och säljer klockor från de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, AP, IWC, Breitling, Omega och JLC för att nämna några.

Samtliga butiker ägs av det stora diamantföretaget Gassan diamonds och har funnits på flygplatsen sedan 1967. Som en liten anekdot kan nämnas att det var den första butiken utanför Schwiez som fick börja sälja Rolex på en flygplats. Dom butikerna jag beskriver ligger airside.

Givetvis säljer dom även diamanter vilket kanske inte är till någon direkt förvåning.

Butiker: Som sagt så finns det ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. I hall 2 (non-Schengen) ligger den enda rena Rolexbutiken som även har ett begränsat utbud av Tudor, de övriga butikerna säljer också Rolex men inte Tudor. Det fina i kråksången är att det under Schiphol finns ett transportsystem som gör det väldigt enkelt för dig som kund då dom kan skicka klockorna kors och tvärs mellan butikerna och man behöver alltså inte ränna runt.

Utbud: Som sagt många olika märken och i mina ögon med ett brett utbud i lager. Har bland annat sprungit på Rolex Daytona i stål ett par gånger, en klocka med många års kö i vissa delar av världen. Ibland kan det vara lite tomt i hyllorna under helgerna men min uppfattning är att dom får väldigt stora leveranser av klockor regelbundet. Dom har även en svensk försäljare som vanligtvis jobbar i hall 1 (Schengen).

Pris: Prisbilden är bra men för oss svenskar spelar givetvis även eurokursen stor roll. Priserna ligger på ca 20-30% under listpris. Vad gäller populära modeller i stål så skulle jag vilja säga att prutmånen är noll, men när det gäller mindre populära modeller samt modeller i ädelmetal kan det gå att pruta något.

Köp: Alla avresande resenärer får handla oavsett destination, alltså även inom EU, detta var ett undantag Holland krävde vid inträdet i EU vilket givetvis är bra för oss konsumenter. På kvittot är även momsen registrerad så man slipper problem om man mot förmodan blir intagen i den svenska tullen.

Länkar:
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62
http://www.gassan.com/?lang=en

Happy hunting!

Tack för intressant tråd! :D

Varför är Schipol så billig. Menar du att den är billigare än andra flygplatser?
Förutom de märken du nämnde vet ni/ du om man kan hitta Panerai där?
Med dagens euro/sek kurs känns det väldigt intressant att köpa klockan i ngt Euroland, eller hur?

Har du , eller ngn annan på forumet, erfarenhet av hur priser och utbud på klockor är på Flygplatsen i Wien?

Tack på förhand för svar!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ska nämligen till Zurich med jobbet inom ett par månader.
Finns det prisvärda klockbutiker (gäller främst Rolex) på flygplatsen eller på stan som man kan kika på?
 
När jag var ute efter klocka för nån månad sen så mailade jag alla möjliga butiker på flygplatser.

Det är en bra start, maila dom och fråga.
Alla svarade och var tillmötesgående.
 
Lissabon, någon som har erfarenhet?

Kommer ha lite tid på flygplatsen där nästa vecka.
Flygplatsens hemsida meddelar kort och gott att det finns shopping.
"...There are also duty free shops where you can pick up a gift item or two. The shopping facilities within the airport offer many commodities ranging from jewellery to books."​
Klart man kan behöva köpa "a gift item or two" till sig själv... :)
 
Lissabon, någon som har erfarenhet?

Kommer ha lite tid på flygplatsen där nästa vecka.
Flygplatsens hemsida meddelar kort och gott att det finns shopping.
"...There are also duty free shops where you can pick up a gift item or two. The shopping facilities within the airport offer many commodities ranging from jewellery to books."​
Klart man kan behöva köpa "a gift item or two" till sig själv... :)

Jag har just packat för fyra dagars tjänsteresa. Kom på mig själv med att packa fyra klockor att ta med. Är det normalt?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

R_Amin

Breitling
Tack för tipsen och bra tråd. Reser själv en hel del privat. Har precis rest från Tokyo till Bali via Haneda International Airport (HIA). Blev imponerad över utbudet av bra AD i Tokyo. Men då detta är en tråd över olika flygplatser håller jag mig till HIA. Hittade bland annat egna butiker för Rolex, Omega, Cartier, Bvlgari, Kan varmt rekommendera för den som besöker Japan och stannar till i HIA. Har själv precis köpt mig en datejust 2 med blå urtavla och vitguldsring (ref 116334) i Rom för 6.3k € hos AD (efter lite prutmån, annars listpris 7.5k €). Med lite is i magen hade jag fått samma dyrgrip för drygt 5,8 k €.

Plats: Haneda International Airport, Tokyo

Terminal: 1, våning 3

Länk: http://www.haneda-airport.jp/inter/en/premises/tenant/df000000_000000.html

Prisexempel Rolex ref.nr 116334:
HIA: 5.8k €
I gallerior i Tokyo (t.ex. ISETAN, ODAKYU): ca 6.1k €
Listpris inom EU: ca 7.5k €

Slutsats:
Japan har generellt betydligt lägre momssats (ca 8 %) än övriga länder inom EU. Lägg därtill möjlighet att handla tax-free i dem flesta galleriorna. Är du på väg till Japan kan du förvänta dig ett bra köp!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Flygplats: Paris Orly Sud

Allmän fakta: Det finns två avgångshallar på Orly Sud, A och B. Det finns en klockaffär i respektive avgångshall. Dock är hall B, vad jag förstår, betydligt mindre än hall A. Från hall B flyger mest lågprisbolag och resorna går inom EU. Jag misstänker att detta påverkar utbudet i butiken som var minst sagt trist. Dock var personalen hjälpsam och på en fråga om de hade Rolex svarade dem att de tyvärr inte hade det i den butiken men att butiken i hall A hade det.

Med hjälp av frun frågade vi efter en grön submariner (116610lv) och fick till svar att det fanns i den andra butiken. De kunde dock inte hämta den för visning men jag kunde få köpa den och få den levererad. (Ofta man köper en klocka i den prisklassen osedd?!? :S)

Utbud: Tråkigt som fan! Bara parfymklockor.

Pris: Priset på en grön sub (kan inte helt säkert säga om det var en 116610lv då vi inte pratade ref-nr) skulle ligga på 61xx €. Lite osäker på exakt siffra då jag blev så besviken över att inte få se klockan att jag sket lite i vad expediten sa men det låter i mina öron som ett mycket bra pris.

Köp: Fick ingen info om att jag inte skulle kunna handla klockan eller till det nämnda priset så jag utgår ifrån att det var fritt fram.
 

gert

Friends of KS
Då jag reser en hel del i mitt jobb så tänkte jag köra en liten gudie på flygplatsers klockutbud runt om i världen. Har folk egna erfarenheter etc, så fyll bara på!

(Vill även tillägga att detta är min egna erfarenheter och att det jag skriver nedan givietvis kan komma att ändras eller vara felaktigt.)

Först ut:

Flygplats: Schiphol, Amsterdam

Allmän fakta: Har flera klockbutiker i de olika delarna av flygplatsen och säljer klockor från de flesta större tillverkarna. Bland dessa hittar man Rolex, AP, IWC, Breitling, Omega och JLC för att nämna några.

Samtliga butiker ägs av det stora diamantföretaget Gassan diamonds och har funnits på flygplatsen sedan 1967. Som en liten anekdot kan nämnas att det var den första butiken utanför Schwiez som fick börja sälja Rolex på en flygplats. Dom butikerna jag beskriver ligger airside.

Givetvis säljer dom även diamanter vilket kanske inte är till någon direkt förvåning.

Butiker: Som sagt så finns det ett flertal butiker på flygplatsen i de olika terminaldelarna där en uppsjö av märken finns att tillgå. I hall 2 (non-Schengen) ligger den enda rena Rolexbutiken som även har ett begränsat utbud av Tudor, de övriga butikerna säljer också Rolex men inte Tudor. Det fina i kråksången är att det under Schiphol finns ett transportsystem som gör det väldigt enkelt för dig som kund då dom kan skicka klockorna kors och tvärs mellan butikerna och man behöver alltså inte ränna runt.

Utbud: Som sagt många olika märken och i mina ögon med ett brett utbud i lager. Har bland annat sprungit på Rolex Daytona i stål ett par gånger, en klocka med många års kö i vissa delar av världen. Ibland kan det vara lite tomt i hyllorna under helgerna men min uppfattning är att dom får väldigt stora leveranser av klockor regelbundet. Dom har även en svensk försäljare som vanligtvis jobbar i hall 1 (Schengen).

Pris: Prisbilden är bra men för oss svenskar spelar givetvis även eurokursen stor roll. Priserna ligger på ca 20-30% under listpris. Vad gäller populära modeller i stål så skulle jag vilja säga att prutmånen är noll, men när det gäller mindre populära modeller samt modeller i ädelmetal kan det gå att pruta något.

Köp: Alla avresande resenärer får handla oavsett destination, alltså även inom EU, detta var ett undantag Holland krävde vid inträdet i EU vilket givetvis är bra för oss konsumenter. På kvittot är även momsen registrerad så man slipper problem om man mot förmodan blir intagen i den svenska tullen.

Länkar:
http://www.gassanschiphol.com/Home-n62m62
http://www.gassan.com/?lang=en

Happy hunting!

Bra information. Tack.
 

Speedmaster

Breitling
Jag börjar bli sugen på att dra till Schiphol eller Heathrow och köpa en Rolex sportmodell i stål till bra pris men hur stor chans har man egentligen att det finns någon inne? Jag hittade några kommentarer här om att varken BLNR eller Explorer II varit tillgängliga på Schipol... Men kan det vara så att det är lugnare nu med färre turister från asien som tar alla godbitar?
 

Stenbocken

Breitling
På Münchens flygplats har de en rätt bra klockaffär. Jag var där i början på året så jag kommer inte exakt ihåg vilka märken de hade, men det var Rolex, Omega, IWC osv.
Jag tittade då på en Rolex DJ G/S (116233) med listpris 8 400 Euro. Blev erbjuden att köpa den för 7 700 Euro. Listpriset i Sverige verkar ligga på ca 79 000 kr.
 
DFS @ San Francisco International.

Rätt stort utbud på bla. Omega.

Ex:

Omega Speedmaster (311.30.42.30.01.005)
På flygplatsen: $4000 - (Ca 30' SEK)
I övriga butiker (San Francisco - Las Vegas): $4500 + tax ($4880 - Ca 36' SEK)
- Verkar dock vara rätt villiga att diskutera pris, vill gärna att man skall ge en summa som dem skall ta ställning till.

Reste dock inrikes när jag var in i butiken på flygplatsen och kikade, men reser international under veckan. Så vi får väl se vad som händer =)
 

Rulle

Audemars
DFS @ San Francisco International.

Rätt stort utbud på bla. Omega.

Ex:

Omega Speedmaster (311.30.42.30.01.005)
På flygplatsen: $4000 - (Ca 30' SEK)
I övriga butiker (San Francisco - Las Vegas): $4500 + tax ($4880 - Ca 36' SEK)
- Verkar dock vara rätt villiga att diskutera pris, vill gärna att man skall ge en summa som dem skall ta ställning till.

Reste dock inrikes när jag var in i butiken på flygplatsen och kikade, men reser international under veckan. Så vi får väl se vad som händer =)


Har varit på SFO och när man åker utanför amerika så finns det knappt nån affär som e värd att kolla på i den terminalen :(
Rätt jävla hopplös flygplats av det jag sett med rätt sweet hur lätt det är att ta sig till marketstreet med barten !!!
 

Rulle

Audemars
På Münchens flygplats har de en rätt bra klockaffär. Jag var där i början på året så jag kommer inte exakt ihåg vilka märken de hade, men det var Rolex, Omega, IWC osv.
Jag tittade då på en Rolex DJ G/S (116233) med listpris 8 400 Euro. Blev erbjuden att köpa den för 7 700 Euro. Listpriset i Sverige verkar ligga på ca 79 000 kr.


Hos gassan på schipol (amsterdams flygplats) så ligger den på 7000 euro ,116233 med oyster så för jubilee e ju typ 100 euro dyrare där !
 

Vincent

Cartier
Trodde Geneves flygplats skulle vara standard svaret i denna tråd? Där fanns ju alla klockbutiker på rad, hann dock inte jämföra priser när jag var där.
 

rrocket

Breitling
Köpte en IWC i IWC-butiken på Zürich flygplats för ett par år sedan. Som jag minns det landade priset 15% under vad samma klocka kostade i Stockholm. Det blev en bra deal.

Nu skall jag köpa en Patek. Har letat på många flygplatser i Europa de senaste månaderna, men inte sett en enda butik som säljer Patek. Rolex och många andra finns överallt, men Patek - nej. Någon som sett PP på någon europeisk flygplats - och priser jämfört med Stockholm?
 

Galaxy

Rolex
Har missat denna tråd, så jag postar en gammal från Schweiz.

På Zurich flygplats hade de, föga förvånande, en hel del klockbutiker. Besökte först IWCs egen butik på uppdrag av min farbror, eftersom han är sugen på att köpa en IW37704. Frågade specifikt om ref.nr, men personalen tittade knappt upp och berättade att de inte hade den inne - riktigt dåligt bemötande med andra ord. Kan i och för sig ha att göra med att jag är väldigt ung, men eftersom det faktiskt skulle kunna blivit ett köp av min farbror som bor i Schweiz kändes det dumt.

Sedan gick jag hur som helst till en butik på nedervåningen till höger (osäker på namnet, men det var precis vid flera stycken gates. De sålde i princip alla märken, IWC, Rolex, Zenith osv. Här fick jag desto bättre bemötande, och fick möjlighet att testa alla klockor jag ville. Blev till och med tillfrågad om jag ville ha kaffe - tumme upp!
20140722_100539.jpg
 
Topp