• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köphjälp - tudor princess vs rolex datejust

mace

Cartier
2-Faktor
Hej experter, behöver lite köphjälp gällande en äldre tudor damklocka. Vad tror ni om denna, är den något att ha, eller bara skräp? Vet att den är ommålad, vilket inte gör så mkt i detta fall - den eventuella bäraren vill att de ska se fräsch ut, snarare än autentiskt möglig. Prisnivån? Hong kong?

http://www.ebay.co.uk/itm/290844751785?

Hur skulle ni resonera generellt när det gäller tudor vs rolex i detta fall (26-28 mm)? Vet att rolex alltid är rolex, men jag gillar dessa tidiga tudors som delar boett. Jag tänker att tudorns "enklare" verk är lättare & billigare att serva. Är det en tankevurpa? Är det svårare att få tag på delar till en tudor än en rolex från samma år?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
mace skrev:
Hej experter, behöver lite köphjälp gällande en äldre tudor damklocka. Vad tror ni om denna, är den något att ha, eller bara skräp? Vet att den är ommålad, vilket inte gör så mkt i detta fall - den eventuella bäraren vill att de ska se fräsch ut, snarare än autentiskt möglig. Prisnivån? Hong kong?

http://www.ebay.co.uk/itm/290844751785?

Hur skulle ni resonera generellt när det gäller tudor vs rolex i detta fall (26-28 mm)? Vet att rolex alltid är rolex, men jag gillar dessa tidiga tudors som delar boett. Jag tänker att tudorns "enklare" verk är lättare & billigare att serva. Är det en tankevurpa? Är det svårare att få tag på delar till en tudor än en rolex från samma år?
Namnet på Tudorn är ju i alla fall coolare ;) Inte så mycket hjälp, men en åsikt från en icke-expert.
 

mace

Cartier
2-Faktor
theargonaut skrev:
Namnet på Tudorn är ju i alla fall coolare ;) Inte så mycket hjälp, men en åsikt från en icke-expert.

Billigare pris, sämre (?) verk, tuffare namn. Fler bud? Sitt inte och bråka i hommagetrådar, utan hjälp mig nu. ;)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Criss Cross skrev:
Är det en present? Tjejer vet knappt vad Tudor är. Skulle betala extra för Rolex.

Måhända, men jag är bra på att förklara. Och hon litar dessutom mer på mig, än vad det står på tavlan. Hon tycker inte att jag är snål, och kommer nog aldrig tycka det. En sådan typ av tjej har jag - typen rekommenderas.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det har även blivit svårt att serva Tudor hos en oberoende då Rolex har strypt även tillgången på Tudor delar. Självklart kan du få den isärtagen och rengjord och oljade. Däremot kommer inte en oberoende komma åt delar om något är sönder eller utslitet. Service hos ÅF är nog vad som gäller och då är det lika dyrt i stort att serva klockorna.. Det som Rolex är dyrare på har du igen i andrahandsvärde om du säljer. Tycker båda är lika fina så gå på den som har bäst skick i förhållande till pris.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Målarn skrev:
mace skrev:
Tack Spencer, utmärkt svar! Passar på denna och letar en prisvärd datejust på hemma plan.

Gör du rätt i :D

Håll i hatten, men jag kan fan tycka att tidiga tudors basmodeller slår sina rolexsyskon i o m att de verkligen flyger under radarn. Tudor Ranger tycker jag ascool. Däremot tycker jag tudors av i dag är cp-fula (undantaget Black B och Pelagos).

Trodde dock du skulle tipsa om en helguld. ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
mace skrev:
Målarn skrev:
mace skrev:
Tack Spencer, utmärkt svar! Passar på denna och letar en prisvärd datejust på hemma plan.

Gör du rätt i :D

Håll i hatten, men jag kan fan tycka att tidiga tudors basmodeller slår sina rolexsyskon i o m att de verkligen flyger under radarn. Tudor Ranger tycker jag ascool. Däremot tycker jag tudors av i dag är cp-fula (undantaget Black B och Pelagos).

Trodde dock du skulle tipsa om en helguld. ;)
Heritage chronon är väl inte CP-ful?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
Topp