• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpläge...är det någon som är ute efter en 16520 till ett bra pris så har jag en här...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
ett hett tips 2.JPG
ett hett tips 1.JPG


https://www.chrono24.se/rolex/rolex-daytona-16520-porcelain-full-set--id3674941.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

Haha...kan tyvärr inte franska, så jag har ingen aning vad som skulle vara premium på denna stål Daytona, kan det vara för att klockan är från 1988 månne?! Tar gärna tacksamt emot ett svar och en bra förklaring.
 
Senast ändrad:

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som jag skänker bort min från -99.... Hahaha ... :)

Mvh
Micke
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Eftersom det första argumentet i texten gäller tavlan med "porcelaine"-finnish och att denna skiljer sig från dom klassiska tavlorna så kan man väl anta att detta är skälet till det fina priset.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Magisk tavla?! Ser ingen större skillnad förutom att texten COSMOGRAPH sitter med ett mellanrum på tavlan och att texten UNITS PER HOUR sitter kl 3 på porslinaren.

Men är det verkligen premium på 500k plus mot en vanlig 16520?!
 

F-L-P

Panerai
Magisk tavla?! Ser ingen större skillnad förutom att texten COSMOGRAPH sitter med ett mellanrum på tavlan och att texten UNITS PER HOUR sitter kl 3 på porslinaren.

Men är det verkligen premium på 500k plus mot en vanlig 16520?!

Är inte det hela grejen med vintage rolex?
Sprucken lack i tavlan, syns i vissa vinklar -> Spiderweb dial +20k
Dålig färg som blivit lite brunare i tonen -> Tropical dial +40k
Inserter är slitet väldigt jämt -> Ghost insert + 5k
liten annan font på inserter -> fat whatever +5k
dom har bytt plats på meter och feet på tavlan -> feet first +5k
Submariner står i rött -> red sub +30k
submariner och sea dweller står i rött-> double red +50k
Reklam på tavlan från comex eller tiffanys -> +20k

Finns ju hur många såna här mini variationer (ok alla jag tog upp är ganska tydliga saker) som folk betalar sjuk premium för och även om alla priser jag har tagit upp här är helt tagna ur luften så känns det som om själva fenomenet i princip är något man endast hittar hos rolex..
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Sitter inte "120" i Tachymetern lite snett? Och är det bara jag är ser kronskydden inte lite halvshady ut?

Nu är jag inte Daytona-expert men ändå...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Märkligt trådstart.

Förståeligt att man inte vet vad som är premium, men om vi på ett ironiskt sätt ska starta trådar om allt som är dyrt med Rolex... Då kan vi nog starta en ny forumdel. :)

Och vad med kronskydden ser "halvshady" ut, @Stefanweei ?
 
  • Like
Reactions: ZQT

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Märkligt trådstart.

Förståeligt att man inte vet vad som är premium, men om vi på ett ironiskt sätt ska starta trådar om allt som är dyrt med Rolex... Då kan vi nog starta en ny forumdel. :)

Och vad med kronskydden ser "halvshady" ut, @Stefanweei ?
Nej tyckte bara dom blänkte konstigt, men som sagt. Ingen Daytona-expert.
Men undrar fortfarande ang "120" i tachymetern! :)

blank.jpg
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Nej tyckte bara dom blänkte konstigt, men som sagt. Ingen Daytona-expert.
Men undrar fortfarande ang "120" i tachymetern! :)

blank.jpg

Det sitter rätt, troligen bilden som luras.
Kollar man på andra bilder på detta ex är det tydligare att den är aligned med index.
 
L

LadyA

Guest
Jösses vilket pris!
Kan det verkligen bara vara tavlan som gör att priset stiger så SJUKT mycket när det inte ens var första årsmodellen?

Det är ju fortfarande bara stål och inga ädelstenar med i bilden?
 

ssp226

Cartier
Mathias är en känd vintagehandlare som jag känner. Välrenommerad och har ofta sällsynta klockor. Inte billigast i världen men så är det i Paris och det är galna priser på vintage Rolex just nu. Just den tidiga 16520 med porslinstavla är väldigt sällsynt och priset har inte ändrats särskilt mycket sedan 2007-2008. Det gick ner lite under finanskrisen men inte mycket. Jag har sett några i verkliga livet och det är en spektakulär tavla. Ska man han något liknande som är lite billigare så leta på en datejust med "Boiler gauge" tavla.
 
Topp