Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Köpråd önskas!

Diskussion i 'Diskussion' startad av joheng, 3 september 2016.

?

Oris eller Tag Heuer?

1. Oris!

37 röst(er)
    60,7%
  2. Tag!

24 röst(er)
    39,3%
  1. joheng
    Trådstartare

joheng Torpare

Från:
    Västerås
    Hej!

Det här är mitt första inlägg här på forumet (trots att jag har hängt här ett tag nu) och jag önskar lite köpråd. Jag är ute efter en dykare i 20k klassen och har smalnat av urvalet till följande modeller:

Tag Heuer Aquaracer 300m Calibre 5
    tag-heuer-WAY2112.BA0910_MED.jpg

Eller Oris Divers Sixty Five
    oris-01-733-7707-4064-07-8-20-18_MED.jpg

Båda klockorna kostar nästan exakt lika mycket och i slutändan handlar det väl mest om personlig smak, men det skulle vara kul att höra hur ni andra resonerar! Tanken är att den ska agera vardagsklocka men ändå gå att använda till kostym (vilket jag anser att båda går att göra). Jag har heller inga planer på att flippa den i framtiden. Tacksam för svar!

Passar även på att bidra till communityn med en självtagen bild också :)
    14218140_10157587592510647_708085269_n.jpg

FilipF, Eoq, theargonaut och 2 andra gillar detta.
  2. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag röstar på Aquaracer, enbart grundat på att jag tycker att den är en snyggare klocka. Jag gillar den blå tavlan och utseendet på vridringen. TAG har ett oförtjänt dåligt rykte ibland enligt min mening.

BarbaBaba, laketwig och joheng gillar detta.
  3. HederligeHarry

HederligeHarry Stadsbo

Taggen utav dom två! Mer tilltalande design för mig. Dock kan jag inget djupare om någon av modellerna :)

4. K.lundgren

K.lundgren Bonde

Håller med, tycker aquaracern är det självklara valet. Då den tilltalar mig mycket mer estetiskt.

5. Hjon

Hjon Torpare

Jag tycker din Seiko är hästlängder snyggare än båda de andra. Annars - för 20 000. Du ska inte titta på en begagnad Black Bay eller Planet Ocean?

crdsa71 och NiklasM gillar detta.
  6. SkitOxe

SkitOxe Bonde

Från:
    Stockholm
    Det beror lite på vad du är ute efter. Det är en stor skillnad på hur välkända dom två tillverkarna är hos kreti och pleti. Typ alla vet vad tag heuer är, Medans oris flyger under radaren. Där är det i stort sett bara andra klockentusiaster som vet vad det är. Jag säger inte att något val är mer rätt än det andra! Men det är en klar skillnad. Personligen skulle jag mellan dom två ovan välja taggen. Men hade du ställt den mot en oris aquis så hade nog jag sagt oris. Håller med tidigare talare om att tag har oförtjänt dåligt rykte. Det är minst lika bra klockor som övriga aktörer i prisklassen.

Eurenius gillar detta.
  7. joheng
    Trådstartare

joheng Torpare

Från:
    Västerås
    Tack för svar! Personligen är jag inget stort fan av Planet Ocean, Black Bay har jag testat för ett tag sedan men jag är lite osäker på om jag kan bära upp den på mina handleder på grund av boettens massiva form. Får kanske testa den igen för att vara säker.
    14159169_10157587776580647_71133515_n.jpg

Tog en superkass bild hos en AD på en inplastad Aquaracer. Den kändes lite underväldigande men jag tror att det beror på att den är ganska slimmad och lätt. Får jag klämma på en Oris tror jag att jag kommer uppleva samma sak. Det har nog bara med förväntningar att göra, "dyrt = tungt". Till vardags vill man väl å andra sidan kanske inte ha ett kassaskåp på armen heller...
    14218180_10157587776660647_509062412_n.jpg

Dykarsjuk, Eurenius och theargonaut gillar detta.
  8. Pema

Pema Torpare

Från:
    Örebro
    Jag äger själv en Oris aquis och är super nöjd! Har du kollat på andra Oris modeller?
    Jag tycker personligen dessa två är snyggare versioner av just de två du länkade!

d055c946e0531ede095f6897d9e019c507bb5717.png Oris-Divers-Sixty-Five-42mm-1-aBlogtoWatch-1.jpg

Andyrew, NickL, mikjon och 2 andra gillar detta.
  9. Hjon

Hjon Torpare

Jo, jag tycker du kan bära upp en Black Bay.

Stroboman gillar detta.
  10. donnie

donnie Borgare

Oris alla dagar i veckan!
    image.jpeg

joheng och Mr.Carrera gillar detta.
  11. Richard1987

Richard1987 Stadsbo

Har en Oris Aquis, riktigt nice...43 mm men bärs mindre. Rejäl länk och tung :) Bjuder på en bild:

20160831_081416.jpg

joheng, Michael., cornil och 1 annan gillar detta.
  12. vestergard

vestergard Bonde

Oris, det kupade glaset är mysigt! Och den funkar grymt med gummi eller nato också.

Här är några bilder på min
    image.jpeg
    image.jpeg
    image.jpeg
    Skål!

Mr.Carrera, joheng, Dykarsjuk och 2 andra gillar detta.
  13. Chami

Chami Friends of KS

Av de så gillar jag nog oris 65 bäst :)

joheng gillar detta.
  14. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Aquaracern är snygg men orisen är helt klart mer värd pengarna !
    Edit : jag syftar på aquisen

joheng gillar detta.
  15. k9handler

k9handler Stadsbo

Självklart en Oris.

joheng gillar detta.
  16. Zingo

Zingo Borgare

Från:
    Sthlm
    Orisen av de två alternativen men BB om den får vara med, såg ju kanon ut! :)

joheng gillar detta.
  17. Ruben

Ruben Borgare

Från:
    Göteborg
    Aquaracer = mer sportig
    65diver = mer dressig
    (Enligt mig)
    Båda är bra klockor.

Kolla Aquaracer wak2111 också :)

Stefanweei och joheng gillar detta.
  18. steffe

steffe Friends of KS

Oris!

joheng gillar detta.
  19. Buckshot

Buckshot Stadsbo

Jag gillar Oris bättre än Tag Heuer men just den Orismodellen har jag svårt för så svaret är en annan Oris.:)

joheng gillar detta.
  20. snabelhund

snabelhund Torpare

Röstar på Orisen, tycker den är mkt cleanare än Taggen. Svart tavla känns ju dessutom alltid tufft!;)

joheng gillar detta.
  21. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Av de två hade jag lätt valt Oris 65, tycker det är en väldigt lyckad design på en återupplivad modell.

joheng gillar detta.
  22. joheng
    Trådstartare

joheng Torpare

Från:
    Västerås
    Många bra svar här. Just nu lutar det åt Orisen då den går att klä både upp och ner med olika band. Taggen ser lite lustig ut utan länken tycker jag, något med bandhornens form. För att försvåra det hela lite kan jag jag säga att Taggen även finns i svart och vitt utförande. way2110.ba0910_aquaracer_300m_calibre_5_packshot_2014_copy_square.jpg 4305ba9d45ea185eb59f3d51c38f775edc7e5cfe.png

23. Eoq

Eoq Torpare

Aquaracern är kanonsnygg, köpte själv en i svart utförande. På bilderna tycker jag Orisen är snyggare men i verkligheten gillade jag aquaracer mer. Den är något sportigare men tycker den funkar bra till mer uppklätt också.

24. BarbaBaba

BarbaBaba Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Orisen är ju retroball medans Taggen är modern. Båda är som du själv sagt likvärdiga i pris och prestanda. I mitt tycke passar Orisen inte till kostym eller dressat.
    Personligen gillar jag datumet bättre på Taggen där det är lättläst medans det känns som man tagit med det men velat dölja det på Orisen. Sen kan jag tycka att efter dina kriterier att inte flippa utan att behålla den och ge den patina efter DIN användning, välj den modernare eller köp båda ;)

25. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Välkommen ut i ljuset!

Jag skulle köra på TAGen.
    Dels för att jag är ett stort fane av blåa tavlor (grå och svart är jäkligt snygga med)
    Men framför allt tycker jag att det "händer för mycket" i orisen och vridningen tilltalar inte just min smak på den.

Orisen är jäkligt cool, men jag tror att i det långa loppet är TAGen ett mer säkert val av dom två.

Lycka till i ditt val :)

26. 1965ek

1965ek Bonde

Oris för mig. Tag ger mig 80-tals vibbar av någon anledning. (Den du postat bilden på)

27. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
  28. Mr.Carrera

Mr.Carrera Bonde

Oris, utan tvekan.

29. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Jämt skägg verkar det som.
    Jag skulle satsat på en 65 av de två. Kolla begagnade om du tänker dig äga den en kortare tid eller är osäker.

Jag skulle inte köpt någon av de två, i den prisklassen skulle jag satsat på en seikodykare (mm300?)eller kollat på en sinn.

30. Mattan

Mattan Präst

Från:
    Västkusten
    image.jpg Tag'en, så kan du köpa en sådan här för en femhundring på eBay;)

theargonaut och Michael. gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield