• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd 2.000 kr - 3.000 kr

Gozoo

Breitling
Jag är en noob på klockor så ursäkta om jag frågar lite dumt men i alla fall:

Jag är på jakt efter en klocka att använda i vardagen som ligger i prisklassen 2.000 kr - 3.000 kr. Vad jag förstått kan man hitta en massa skräp i den prisklassen, men finns det även bra klockor? I så fall vilka?

Ta gärna följande i beaktande när ni svarar:

- Jag har ganska smala handleder så en mindre klocka är att föredra.
- Föredrar länk framför läderarmband.
- Jag har en "finklocka" också, den jag är på jakt efter ska som sagt vara en vardagsklocka som man inte behöver skämmas för oavsett sällskap, men som jag inte ska få "panik" över om jag skulle råka repa eller skava lite pga jobb eller annat.

Tack på förhand för eventuella svar!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hej och välkommen till klocksnack! Den här delen av forumet ligger lite i skuggan av den stora diskussionsdelen, där de flesta liknande trådar finns, men det går bra att få tips här också. Tror nästan att vi borde ha en klistrad tråd i ämnet!

Standardsvaren på din fråga är:

1) Japansk automatdykare. Klassikern är seiko (skx007, skx009, monster m fl) men även orient (mako m fl) och verkar uppskattade. Kolla på t ex seiya japan, wathhubs och creationwatches. Mycket kostar <2000, men med otur kan moms tillkomma.

2) Om quartz duger så har certina och tissot mycket fin finish för pengarna. (Jag har själv en certina action som strykklocka, och den är trots otaliga blessyrer faktiskt riktigt fin).

3) Håll koll på köp&sälj här på forumet! Det passerar många roliga klockor som du lätt säljer vidare för ungefär samma peng när det blir någon annans tur... CWC:s miltärklockor, udda seikos, gamla mögeldykare och nya dykare från småfabrikat kan vara kul och billigt att testa!
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Dykare: SKX013 (Jag föredrar dock den större 007:an)
Kronograf: Tissot (Du får en fin begagnad för 2-3000 utan problem)
Dressat: Orient Bambino

Eller så köper du min Seiko SNP001P1 :mrgreen:

Edit: Du efterfrågar ju efter en vardagsklocka så då tycker jag SKX duger utmärkt och lite till. Vill du ha ett renare utseende så är faktiskt min Premier utmärkt med sina 40mm, safirglas och relativt okänsliga ytor om du kan tänka dig en "automat-quartz".
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Budgeten räcker precis till en Squale Y1545 Subhommage

u6umy7y7.jpg


Kommer på en rätt stabil och snygg länk. 42mm exkl krona, lite nättare än en SKX och ryms under skjortärmar.
 

Gozoo

Breitling
Stort tack för svaren (hittills), jag uppskattar det verkligen. Det har gett mig lite uppslag att fundera på.

Någon nämnde även begagnat. Kan säga att den tanken egentligen inte slagit mig. Vad är riskerna med begagnat (om något)?
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Risken med begagnat köp här på KS är nog lika med noll:) det beror nog helt på om du vill ha en klocka med lite dings och repor och med lite historia eller om du är en kille som vill ha något helt nytt att klämma på.
Köpte mig själv en ny Certina ds action diver för någon månad sen och jag nästan längtar efter tills man får lite dings och repor på den så den får lite själ:)men smaken är ju olika.
Har själv haft en skx007 som det tipsades om tidigare i tråden och jag ångrar mig faktiskt idag att jag sålde den, riktigt bra klocka för pengarna och snygg dessutom, en klocka som man nästan är tvungen att äga:) hehe
kör på det som känns bäst!
Lycka till med klocköpet!
 

Gozoo

Breitling
Jag är nog inne på en ny trots allt.

Jag tänker som så att jag har inget emot repor eller liknande på klockan om jag själv vet hur de kom till, dvs de har en historia som jag känner till. Då kan jag se charmen i det.

En följdfråga dock. Jag åker ofta till Tyskland i tjänsten. Är det idé att köpa klocka där, kan man spara pengar?
 

Smulan

Rolex
Squalen ser klart intressant ut, var köper man den bäst? googlade och hittade en Steinhart med ETA för ungefär samma pengar. Hur är dem?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju kolla Orient också. seriouswatches.eu
Där finns några som är riktigt prisvärda.
 

Kronan

Omega
Certina DS Podium är kanon. Bra instegsklocka. Trots ett gäng andra klockor får den fortfarande en hel del handledstid :)
 
Topp