• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köpråd - Budget: 10-20k

ruppan

Breitling
Hej!
Har länge haft ett intresse för klockor men ligger dock väldigt mycket i lä jämfört med de flesta på detta forum har jag märkt.
Har försökt läsa på en del senaste tiden men märker att det finns mycket att lära.

Har en Certina DS podium sedan tidigare, men är lite sugen på att investera i en lite finare klocka.
Har en budget på mellan 10-20k.

Anledningen till varför jag vänder mig till er är att jag skulle uppskatta lite råd på prisvärda klockor inom min budget.
Främst gillar jag dykarklockor. Har för ambition att köpa en Omega Planet Ocean någon gång i framtiden, det hör väl inte till här men kanske säger något om min smak.

Om det har någon relevans i val av klocka ser jag gärna att det är en klocka som inte tappar mycket i värde över tid och inte har stort underhållsbehov. Funderar också på om jag ska våga köpa av en privatperson eller ej. Om ni vet någon bra återförsäljare som säljer begagnade klockor, gärna i Stockholmsområdet får ni gärna hojta till om det med.

Tack på förhand.

//Robin
 

M.U

Rolex
Om det är Omega du är ute efter hittar du fina seamasters i din prisklass :) Vill du köpa nytt skriker jag alltid Oris! Grymma dykare för vettiga pengar :)

Och välkommen till forumet!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Om du skall hitta en klocka som inte tappar i värdet över tid så stavas det självklara svaret R.O.L.E.X, tyvärr så är väl budgeten lite i klenaste laget. Dock kan du nog hitta en Datejust på läder för dom pengarna, men då får du nog inom en snar framtid kalkylera in en service.

Skall du ha en klocka som inte kräver stort underhållsbehov, så skall du köpa en kvartsklocka, här kan du hitta flertalet trevliga märken, Bteiling, Omega, Tag Heuer, mfl, själv skulle jag nog valt en Omega Seamaster 2541.80 med tanke på dina behov du skrev i tråden.

Så länge du har kött på benen så skall du inte vara rädd för att köpa från privatperoner, jag menar är det för bra för att vara sant osv, så bör man ju ta någon annan klocka, köp säljaren så går det nog vägen. Annars kan man ju kolla av kaplans auktioner, händer ganska så ofta att dom dyker upp där, finns massor av andra trevliga ur där också och där är chansen minimal att du blir lurad iaf.

Lycka till, och var inte rädd för att ställa frågor.

Länk till chrono24.
https://www.chrono24.se/search/index.htm?query=seamaster+2541.80&dosearch=true&searchexplain=false

4454953_xxl.jpg
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för tipset! Tudor har jag haft väldigt dålig koll på, så har inte kikat på den. Ser väldigt trevlig ut helt klart!
Helt fantastisk klocka och finns i olika färger.

Tudor är en del av Rolex. Läs på lite om historien så vet du mer om ditt val, om det nu blir en Tudor :)
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Du kan nog hitta en planet ocean för under 20 om du har lite tur och is i magen?

Med vänlig hälsning Robin
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Skulle också tipsa om en begagnad black bay (har haft en som jag verkligen gillade) eller seamaster, då tappar du förmodligen inte så mycket heller om du vill byta upp dig sen! Jag köpte min första "riktiga" klocka ny(runt 10000), enda klockan jag har sålt som jag har tappat mycket på borde kört begagnat från start! Hitta nån säljare på ks med goda referenser så brukar det gå bra, lycka till!:)
 

ruppan

Breitling
Vilket trevligt forum! Tack för alla utförliga och snabba svar!
Har genast mycket mer att gå på :)

Partiskt tips. Longines legend diver. Dykare och klassiskt samtidigt.

Ska spana in!

Säger som @Stefanweei satsa på en beg Tudor Black Bay :)
Ligger ofta ute till salu här på köp/sälj delen. Betydligt roligare än Omega.

Ska helt klart överväga en sådan :)

Om du skall hitta en klocka som inte tappar i värdet över tid så stavas det självklara svaret R.O.L.E.X, tyvärr så är väl budgeten lite i klenaste laget. Dock kan du nog hitta en Datejust på läder för dom pengarna, men då får du nog inom en snar framtid kalkylera in en service.

Skall du ha en klocka som inte kräver stort underhållsbehov, så skall du köpa en kvartsklocka, här kan du hitta flertalet trevliga märken, Bteiling, Omega, Tag Heuer, mfl, själv skulle jag nog valt en Omega Seamaster 2541.80 med tanke på dina behov du skrev i tråden.

Så länge du har kött på benen så skall du inte vara rädd för att köpa från privatperoner, jag menar är det för bra för att vara sant osv, så bör man ju ta någon annan klocka, köp säljaren så går det nog vägen. Annars kan man ju kolla av kaplans auktioner, händer ganska så ofta att dom dyker upp där, finns massor av andra trevliga ur där också och där är chansen minimal att du blir lurad iaf.

Lycka till, och var inte rädd för att ställa frågor.

Länk till chrono24.
https://www.chrono24.se/search/index.htm?query=seamaster+2541.80&dosearch=true&searchexplain=false

Tack för ditt utförliga svar och dina tips! Uppskattas verkligen :)
Är van att köpa begagnat genom svenska forum, men däremot inte så mycket internationellt från privatpersoner (endast stora återförsäljare på Ebay). Tycker det är svårt att göra en reko-analys på Chrono24, vet inte riktigt vad för indikatorer man kan gå på. Är det något du har koll på, hur man ska tänka här? Hur vet man att man ens får en klocka inte blir lurad på hela beloppet?

Helt fantastisk klocka och finns i olika färger.

Tudor är en del av Rolex. Läs på lite om historien så vet du mer om ditt val, om det nu blir en Tudor :)

Satte mig precis och googlade till mig lite historia!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Om du köper här på forumet löper du minimal risk att bli lurad. Tror även att du får ett bra pris (om inte det bästa) just här.
Finns en referensdel där du kan kika på omdömen säljaren fått från köpare från tidigare affärer, lycka till :)
 

Mankebank

Cartier
Om det är en Omega Planet Ocean du vill ha är det en sådan du ska köpa. Att bränna en stor del av budgeten på något annat tar dig längre från målet, inte närmare.

Annars finns Sinn Einsatzzeitmesser 3 som går inom budget. Här är min som tyvärr inte får mycket handledstid längre.
xXWdIwyl.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Vilket trevligt forum! Tack för alla utförliga och snabba svar!
Har genast mycket mer att gå på :)



Ska spana in!



Ska helt klart överväga en sådan :)



Tack för ditt utförliga svar och dina tips! Uppskattas verkligen :)
Är van att köpa begagnat genom svenska forum, men däremot inte så mycket internationellt från privatpersoner (endast stora återförsäljare på Ebay). Tycker det är svårt att göra en reko-analys på Chrono24, vet inte riktigt vad för indikatorer man kan gå på. Är det något du har koll på, hur man ska tänka här? Hur vet man att man ens får en klocka inte blir lurad på hela beloppet?



Satte mig precis och googlade till mig lite historia!


Det är lugnt, klart att man hjälper till om man kan! Nja...man kan så klart aldrig lova något till 100%, men jag brukar gå på hur länge dom varit trusted seller, har man hållit på i snart 10 år så borde det kommit upp något som inte varit bra när man googlar. Sen brukar oftast kolla upp så att det faktiskt finns en butik som dom utger sig för att ha, som sagt, man kan inte göra för lite för att kolla upp att säljaren är den han utger sig för att vara.
 
Som vanligt är det väl i regel Tudor black bay, omega seamaster, Sinn (många fina modeller), Oris aquis och Seiko som gäller i första hand :)
 
Topp