Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

köpråd Certina DS-8 Moon Phase

Diskussion i 'Diskussion' startad av Nero13, 16 december 2015.

1. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Tjenare!

Är lite sugen på en Certina DS-8 Moon Phase som beater, men personligen har jag ingen erfarenhet utav märket. Någon som har några erfarenheter kring dessa samt hur är kvaliteten på dessa?
    Vad tror ni värt att köpa eller pass?
    Tackar på förhand![​IMG]

klockodile, Calfen, eriksson850 och 3 andra gillar detta.
  2. JaTack

JaTack Friends of KS

Av min erfarenhet så är det ett bra märke i segmentet, dessutom är precidrive ett HAQ om jag inte missminner mig vilket gör klockan väldigt köpvärd. Så kör på det om du klarar av en dressyren som beater :)

3. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Abslout en fin klocka, såg den på reklam i morse. Men hur tänker du med "beater"? Jag tänker enkel hållbar och stryktålig typ.. Men tveksam om denna trillar in under dessa kriterier.
    Eller hur använder du dina beaters?

Nero13 gillar detta.
  4. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Udda val som beater men verkar vara en bra klocka.

Nero13 gillar detta.
  5. FrankyFourFingers

FrankyFourFingers Präst

Från:
    Marseille
    Jag säger kör. But I'm a sucker for moon phase.

Nero13 gillar detta.
  6. jandan

jandan Friends of KS

Har haft flertalet Certina, varit nöjd med kvalité på samtliga. Mycket prisvärda.

7. Lowe92

Lowe92 Bonde

Antar att du menar vardagsklocka när du säger beater?
    Har själv en certina och tycker att den presterar väldigt bra, särskilt med tanke på priset. Så gillar du den så kör på!

Nero13 gillar detta.
  8. matalm

matalm Stadsbo

Eller en Orient månfas... Beater-pris! 7581614052_c77d05cf43.jpg

9. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Som beater menar jag på jobbet och till vardags. Jobbar på kontor så klädstilen är lite dressigare och jag känner att den är precis på gränsen till "för fin". Förstår själv att den inte är lika stryktålig som en G-Shock men tänkte mer på hur kvaliteten är. Då klockan kostar under 7000kr så verkar den vara sjukt prisvärd?

wahlgren11 gillar detta.
  10. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Inte månfas dock. Den visar solen eller månen beroende på tid på dygnet.

11. Psykel

Psykel Präst

Från:
    Sollentuna
    Kör på om du gillar den! Tror dock att termen "vardagsklocka" passar bättre. ;)
    Jag har själv en Certina DS Action automatic och är helnöjd med den.

Nero13 gillar detta.
  12. Nero13
    Trådstartare

Nero13 Stadsbo

Från:
    Östergötland
    Edit då en "Vardagsklocka" som är lite dressigare :p :D

13. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    klämt på den en gång. känns som en Certina. Gediken kvalité och trevlig på alla sätt och vis. go for it :)

Nero13 gillar detta.
  14. kapahoo

kapahoo Torpare

Hej på er!

Har lurkat ett tag men inte haft anledning att tillföra något förrän nu. Jag har sedan ett par månader tillbaka en DS-8 Moon Phase.
    Generellt sett är det en kul/bra idé bakom klockan och den är utan tvekan snygg att se på. Det är svårt att hitta motsvarande produkt ö h t och för att vara HAQ är den ganska billig också. Dessutom med en del kul nivålösningar i tavlan.

Ett par tips ändå.
    1. Skulle jag välja en ny skulle jag ta med läderband. Länken känns bra men är svår att ställa in eftersom den helt saknar någon slags finjustering. Blir bilhandlarfeeling eller blodstopp i handen. Något överdrivet...
    2. Kolla på exemplaret du köper så att inte chronografsekundvisaren flexar position för mycket beroende på hur du håller klockan. Min ligger mellan mitt på 12-markeringen och nästan en halv sekund över beroende på hur jag lutar klockan. Har läst att andra har liknande observationer.

Rent generellt sett har jag rätt dålig erfarenhet av Certinas kvalitetskontroll. Den här klockan är ett utbyte efter ett par år av strul med en annan modell.

Sullstrom gillar detta.
  15. nöt

nöt Biskop

Har för mig att Oris har några liknande i den prisklassen, om det är av intresse.

16. MadeofChicken

MadeofChicken Stadsbo

Oris Artelier Complication, riktigt jäkla snygg! 40mm är perfekt också!

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_IMG_6930Large.jpg

(inte min bild!)

Peter cerwin och nöt gillar detta.
  17. Bikinigubben

Bikinigubben Borgare

Hur mycket kostar denna ungefär? Tyckte den var väldigt snygg och tycker om Oris.

18. MadeofChicken

MadeofChicken Stadsbo

Tror den listar lite högre än Aquis, med tanke på komplikationerna. Så ca 20 000 skulle jag gissa på :)

19. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Verkar vara en riktigt intressant quartzdress.
    Många små visare här och där, så den får + från mig :)

20. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    Orisen går att köpa för run 13 k ny
    Å runt 6 beg.
    Riktigt fin är den också

21. Alberget4a

Alberget4a Bonde

Inget ont om Certinan, det är bra klockor men att jämföra ett quartzur med ett mekaniskt ur med komplikationer känns väl så där.

ps

Jag har både mekaniska och quartz-Certinor samt en Oris Culuture complication...

pps
    bilder kommer 1437_581_7592_40_54_ls.png

Sullstrom gillar detta.
  22. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Tycker den såg trevlig ut! Börja med att testa den i en butik och se om känslan finns där :)

23. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Kallas vardagsklocka... Rolig modell, bara att köra!

Mårtenssons ur Brookfield